دانه درشت ها مراقب باشند!
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، قطب نظارت های درمانی در شمال کشور

دانه درشت ها مراقب باشند!

اختصاصی/اسرارامروز سامانه 190 یک فرصت طلایی برای ذی نفعان حوزه سلامت است /در سال ۹۶ به ۴۷۹ پزشک متخلف  تذکر داده شد/ عملکرد  حوزه نظارت، بیشتر از تعداد شکایت ها است/ فعالیت مطب‌های شبانه روزی در گیلان غیرقانونی است/ 28 مرکز درمانی در سال 97 پلمب شدند/ 235 میلیون  تومان تعرفه به بیماران،  در سال 96 و 97عودت داده شد/ هیچ بیمارستان دولتی و خصوصی حق ندارد بیمار اورژانسی را نپذیرد/ تعرفه های درمانی باید جایی نصب شود که در معرض دید مراجعین قرار داشته باشد/ دریافت رضایت نامه توسط مراکز درمانی دارای وجاهت قانونی نیست و ارزشی ندارد/  دریافت هزینه سونوگرافی از سوی متخصصین زنان و زایمان غیرقانونی است/  استفاده از عنوان بین المللی بیمارستان قائم تا اطلاع ثانوی بلا مانع اعلام شد

 مرگ یک انسان در اثر نظارت نامناسب و سوء استفاده متخلفین حوزه سلامت، می تواند هزینه های سنگین مالی و معنوی به جامعه و دولت تحمیل نماید و افزایش هزینه های درمان توسعه جامعه را با چالش روبرو می کند. بنابراین حرکت جامعه به سمت توسعه، مستلزم مدیریت هزینه ها می باشد.

یکی از مقوله هایی که می تواند هزینه های سنگینی روی دست دولت بگذارد مقوله بهداشت و درمان است . همانطور که می دانیم بهداشت و  درمان از مهمترین موضوعات هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و  ماموریت تامین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم به  دانشگاه های علوم پزشکی در  کشورسپرده شده است و در این مسیر، حوزه نظارت در دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر اینکه  تاثیر بسزایی در بهبود روند فرآیندهای درمانی  دارد می تواند در کنار ارکانهای آموزشی ، هزینه ها را کنترل و مدیریت کند.

 در واقع تشدید نظارت از تحمیل هزینه های گزاف به مردم جلوگیری می کند زیرا اگر در اثر نظارت نامناسب، برای کسی عارضه ای ایجاد شود هزینه های درمان و بازتوانی آن  به جامعه و دولت تحمیل خواهد شد. بنابراین جدیت در نظارت علاوه بر حفظ و تضمین سلامت، موضوعی انکارناپذیر در کمک به اقتصاد است.

پس از تحویل سکان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک، شفاف سازی موضوعات و مسائل حوزه سلامت همواره از سیاستهای پر اهمیت وی بوده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان،  تلاش می کند با استفاده از تمام امکانات و ابزار و نیروهای توانمند و قاطع، موضوعی پشت پرده و مبهم باقی نماند.

وی نظارت بر مراکز درمانی و ارایه دهندگان خدمات سلامت دولتی و خصوصی را رسالت اصلی و مهم معاونت درمان این دانشگاه تعریف کرد و موفقیت این مجموعه را درکنترل های دقیق و مستمر بر روند ارایه خدمات مراکز بهداشتی درمانی  عنوان نمود. در این راستا، دکتر اسماعیل نورصالحی در معاونت درمان این دانشگاه ، با متخلفان  حوزه درمان تعارف ندارد و اهل مماشات نیست . وی شب و روز نمی شناسد و بر اساس منویات رییس دانشگاه علوم پزشکی به اهمیت نظارت بخوبی واقف است.

گفته می شود ماهانه 30 تا 35 شکایت در خصوص تخلفات درمانی بصورت حضوری و سامانه ای در معاونت درمان این دانشگاه طرح می شود که برخورد قانونی با 479 پزشک متخلف در طول سال 1396 نشان می دهد برای مقابله با متخلفان حوزه سلامت، جدیت خاصی در این دانشگاه وجود دارد و عملکرد دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حوزه نظارت بیشتر از تعداد شکایت ها است.

شاید هیچ معاون درمانی در سامانه 190  سطح کشور مستقیما پاسخگوی شکایات نباشد و کارشناسان حوزه این معاونت در سایر استانها پیگیر شکایات باشند اما در گیلان، تلفن همراه دکتر نورصالحی به سامانه 190 متصل است و شخصا پیگیر موضوعاتی است که از سوی مردم مطرح می شود.

وجود 37 بیمارستان شامل: 26 بیمارستان دولتی، 9 بیمارستان خصوصی و 2 بیمارستان عمومی دولتی، 1450 مطب پزشک عمومی ، 900 مطب پزشک متخصص، 500 مطب دندانپزشکی، 78 درمانگاه، 850 دفتر کار درمانی همچون فیزیوتراپی، بینایی سنجی و هزاران پزشک ...،  نشان می دهد که کار در حوزه نظارت این معاونت در استان گیلان کار سخت و پر اهمیت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در جلسات خود بطور مکرر تاکید می کند که صیانت از بیماران و رعایت حقوق آنان، تکلیف است و باید تلاش کنیم تا حق هیچ یک از گیرندگان خدمات بهداشتی درمانی ضایع نشود و البته آمارها نشان می دهد که عملکرد حوزه نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان  باعث شد، تا متخلفین حوزه درمان احساس امنیت نکنند و کسب قطب نظارتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در شمال کشور گواهی بر این ادعاست.

در راستای اجرای سیاستهای برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان،  دکتر اسماعیل نور صالحی - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با همت روابط عمومی ، در جمع اصحاب رسانه در سالن اجتماعات معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان حاضر شد و ضمن ارایه گزارشی جامع از عملکرد حوزه نظارت بر درمان دانشگاه و ارائه سیاستهای شفاف این حوزه، به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز، نورصالحی در این نشست که برای نخستین بار در حوزه نظارت تشکیل شد و در هیچ دوره ای از مدیریتهای گذشته سابقه ندارد با اشاره به اینکه امر نظارت از رسالت های مهم معاونت درمان است ، گفت: عدم نظارت و کم توجهی در حوزه درمان ، سلامت و جان افراد را به خطر می اندازد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست معاونت درمان این دانشگاه بنا بر تاکیدات دکتر یوسف زاده، شفاف سازی است و سعی کردیم در شفاف سازی اخبار و اطلاعات بر مبنای قانون عمل کنیم و تلاش می شود مردم این اخبار را از شما خبرنگاران دریافت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با متخلفین حوزه سلامت که باعث به خطر افتادن سلامتی شهروندان گیلانی می‌شوند، هیچ‌گونه مماشاتی ندارد و با آنان برابر قانون برخورد می کند.

نور صالحی تذکر کتبی را نخستین گام برخورد با متخلفین حوزه سلامت دانست و افزود: در صورت تکرار تخلفات، متخلفین به مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد تا بر اساس قانون و مقرارت با آنان برخورد شود.

وی با تاکید بر برخورد سختگیرانه با متخلفان دانه درشت حوزه بهداشت و درمان در استان گیلان، خاطرنشان کرد: قانون برای همه حتی برای دانه درشت ها یکسان اجراء می شود بنابراین دانه درشت ها مراقب باشند!

این مقام مسئول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نظارت بر اساس شکایت مستقیم مردم و خود نظارتی به ‌صورت ادواری ، افزود: در نظارت به صورت ادواری تمامی مراکز درمانی، مطب ها، کلینیک ها و ... نظارت می شوند و نظارت دیگر ما،  بر اساس شکایات و گزارش های مردمی به صورت حضوری و یا ثبت شکایت در سامانه 190 است که بر اساس بازدیدهای میدانی صورت می پذیرد.

وی  در ادامه به فعالیتهای حوزه نظارت در اعتباربخشی ها اشاره کرد و گفت: ۷۳ بازدید نظارتی در شیفت های صبح، عصر و شب در بیمارستان های استان ، ۳۲ مورد بازدید اعتباری و ادواری ازفرایندهای ارزیابی ایمنی بیمار در بیمارستانها ، ۳۲ مورد بازدید ازتمدید پروانه بهره برداری مراکز درمانی ، ۲۷ مورد بازدید ارزیابی ازمراکز جدید الاحداث ، ۲۸ مورد بازدید و ریشه یابی مرگ های غیرمنتظره وغیرمعقول در بیمارستان ها ، ۹۶ مورد بررسی گزارش وقایع ناخواسته در بیمارستانها، بررسی گزارش عملکرد روزانه بیمارستانها، بررسی جراحیهای کنسل شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی ، بررسی عدم انجام مشاوره ها در بیمارستانهای دولتی و … از جمله اقدامات حوزه نظارت در اعتبار بخشی در نیمه نخست سالجاری است.

نور صالحی در ادامه به بخشی از اقدامات حوزه نظارت در سال 1396 اشاره کرد و افزود: در سال 96،  بالغ بر 940 بازدید از مراکز درمانی استان صورت گرفته است  که این عدد با رشد قابل توجه ، در شش ماهه اول سالجاری  به 613 مورد افزایش یافت .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه 64 مطب شبانه روزی در شش ماهه سال 97 مورد بازدید قرار گرفتند، اعلام کرد: تلاش می کنیم تا مطب های شبانه روزی به درمانگاه شبانه روزی تبدیل شوند زیرا درمانگاه ها دارای استانداردهایی از جمله ساختار فیزیکی، تعداد پزشکان متخصص علاوه بر پزشک عمومی، مسئول فنی در هر شیفت و … هستند که ایمنی بیماران را تامین می کند. در این خصوص به 44 مطب پزشکی تذکر داده شده و همه آن ها نیز تعهد داده اند تا در اسرع وقت این مطب ها را به درمانگاه تغییر دهند، تا دانشگاه با ادامه فعالیت آن ها موافقت کند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت مطب‌های شبانه روزی در گیلان غیرقانونی است، گفت: مطب های شبانه روزی از سالهای قبل ، برای این دوره به ارث رسیده و به مرور در حال اصلاح آن هستیم و اگر مطبٰ‌های شبانه روزی اصلاحات لازم برای تبدیل به درمانگاه را انجام ندهند به تعزیرات حکومتی معرفی شده و در نهایت پلمب می شود.

این مقام مسئول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، اضافه کرد: با تلاش و پیگیری حوزه نظارت ، ۱۰ مورد از مطب های شبانه روزی موافقت اصولی را برای تبدیل به درمانگاه گرفته اند.

وی اعلام کرد: هیچ مطب شبانه روزی بدون اطلاع دانشگاه، نمی تواند تغییر شیفت دهد.

نور صالحی در ادامه سخنانش به بازدیدهایی که منجر به اخذ تعهد و تذکر کتبی شد اشاره کرد و افزود: ۱۲۴ پزشک متخصص طی سال گذشته و ۵۳ پزشک متخصص طی ۶ ماهه سال جاری ، ۱۷۲ پزشک عمومی طی سال گذشته و ۱۳۵ پزشک عمومی طی ۶ ماهه سال جاری ،  ۱۸۳ دندانپزشک طی سال ۹۶ و ۵۶ دندانپزشک در سال جاری ،  ۱۰۴ دفتر کار طی سال گذشته و ۵۱ دفترکار در سال جاری ، ۴۷ مورد موسسات پزشکی طی سال گذشته و ۶۷ مورد از موسسات پزشکی در ۶ ماهه سال جاری ،  ۶ مورد مرکز جراحی محدود در سال گذشته و ۳ مورد در سال جاری بازدید شده و ضمن اخذ تعهد، تذکر کتبی نیز دریافت کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به پلمب مراکز درمان ، گفت: 5 مرکز درمانی در سال 96 و 28 مرکز در سال 97 پلمب شدند که 3 دفتر مامایی، ۱۵ دفتر دندانساز تجربی ، 4 مرکز طب سنتی ، 5 مورد مرکز عرضه عینکهای طبی و یک مرکز زیبایی بودند که مجوز نداشتند.

وی از پلمب یک مرکز زیبایی غیر مجاز در رشت خبر داد و افزود: یک پزشک عمومی با راه‌اندازی مرکز زیبایی غیر مجاز در رشت، مبادرت به انجام اعمال جراحی زیبایی و دخالت در کارهای تخصصی پزشکی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته که نیاز به مجوز خاص داشت می کرد که با همت تیم‌های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شناسایی و توسط سازمان تعزیرات حکومتی استان پلمپ شد و حکم توقیف ملزومات و تعطیلی این مرکز توسط مقام قضایی صادر شد.

نورصالحی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه ‌ای وزارت بهداشت، استفاده از هر گونه تجهیزات و دستگاه‌های غیر متعارف درمانی در مطب پزشکان ممنوع بوده و هیچ کس نمی‌تواند بدون داشتن تخصص و مجوزهای قانونی از این دستگاه ها برای درمان بیماران استفاده کند.

وی با بیان اینکه در هر ماه، 2 بار  جلسات کمیسیون ماده 11 با حضور مدیرکل تعزیرات حکومتی و مراکز متخلف برگزار می شود، اعلام کرد: 35 مرکز در شش ماهه اول سال 96 به تعزیرات معرفی شدند که در سال 1397 ، این رقم به 30 مرکز کاهش یافت.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ماهانه ستاد نظارت بر تعرفه با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل تعزیرات و مسئولین بیمه ها، گفت: این ستاد 8 جلسه در 6 ماهه سال 96 داشت که در مدت مشابه سال جاری به 20 جلسه، افزایش یافت.

نورصالحی اضافه کرد: ۳ نفر کارشناس مامایی ، ۱۵ نفر دندان ساز ، ۴ مرکز طب سنتی ، ۵ نفر عینک طبی بدون مجوز، ۲ مورد بیمارستان خصوصی ، ۲ مورد دفترکار ، 3 پزشک زنان و زایمان ، 3 پزشک عمومی و یک آمبولانس خصوصی به دلیل دریافت تعرفه غیرقانونی ، نداشتن پروانه، دریافت زیر میزی و شاکی خصوصی به تعزیرات معرفی شدند. همچنین دو نفر ماما که اقدام به سقط جنین می کردند به دلیل تهدید علیه سلامت عمومی به دادگاه معرفی شدند.

وی همچنین از عودت 235 میلیون  تومان تعرفه به بیمار،  در سال 96 و 97 خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد نیز گفت: در شش ماهه اول سال جاری 50 درصد سهمیه دارویی 5 مرکز خاطی را به مدت 6 ماه و 3 مرکز خاطی را به مدت یک سال کاهش دادیم. 2 مرکز نیز به مقدار 30 درصد کاهش دارویی داشتند و پروانه فعالیت یک مرکز متخلف نیز ابطال و یک مرکز نیز به مدت یکسال لغو تحویل دارو شد.

نورصالحی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستانها می توانند بیمار اورژانسی را پذیرش نکنند؟ گفت: هیچ بیمارستان دولتی و خصوصی حق ندارد بیمار اورژانسی را نپذیرد و اگر بیمارستان در این خصوص امتناع کرد مردم عزیز می توانند از طریق سامانه 190 اطلاع دهند که بلافاصله موضوع رسیدگی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا الزامی برای نصب تعرفه های قانونی و مشخص پزشکی در مراکز درمانی وجود ندارد؟ یادآور شد: در مورد نصب تعرفه ها اقدام شده و حتی در بازدید از مراکز، یکی از نکاتی است که تذکر داده می شود . تعرفه های درمانی باید جایی نصب شود که در معرض دید مراجعین قرار داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دریافت رضایت نامه توسط مراکز درمانی از بیماران وجاهت قانونی دارد یا خیر؟ گفت: دریافت رضایت نامه توسط مراکز درمانی دارای وجاهت قانونی نیست  و ارزشی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که سونوگرافی در مطبهای زنان و زایمان و دریافت وجه خلاف قانون است اما به نظر می رسد قوانین، آن چنان بازدارنده نیست و این موضوع همچنان ادامه دارد؟ گفت: انجام سونوگرافی در مطب های زنان و زایمان بلامانع بوده اما دریافت هزینه سونوگرافی از سوی متخصصین زنان و زایمان غیرقانونی است و در صورت دریافت وجه،از طریق سامانه 190 به راحتی قابل پیگیری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: 3 متخصص زنان و زایمان بابت دریافت هزینه سونوگرافی به تعزیرات معرفی شدند و در این راستا به ۷ نفراز متخصص زنان و زایمان استان که از بیماران خود هزینه سونوگرافی دریافت کرده بودند، تذکر کتبی داده شد.

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از عنوان بین المللی بیمارستان قائم قانونی است یا خیر؟ گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت و درمان ، استفاده از عنوان بین المللی بیمارستان قائم تا اطلاع ثانوی بلا مانع اعلام شد!

دکتر نور صالحی با تاکید بر اینکه ما منتظر نمی مانیم تا مردم شکایت کنند تا به آن رسیدگی کنیم، یادآور شد: سامانه 190 یک فرصت طلایی برای رسیدگی فوری به شکایت‌های ذی نفعان حوزه سلامت است که می توانند نظرات و گزارشات خود را به این معاونت اعلام کنند.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها از مراکز درمانی گفت: دانشگاه به ‌شدت با متخلفان حوزه درمان در بیمارستان‌های دولتی، آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی ، درمانگاه‌ها، مطب ها و ... برخورد می‌کند اما راه رسیدگی به این تخلفات ارتباط با سامانه ۱۹۰ است چرا که وزارت بهداشت و درمان پیگیر نتیجه شکایت می باشد و بصورت شبانه روزی و بصورت آنلاین پاسخگوست.

دکتر نور صالحی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست، علاوه بر شفاف سازی و گزارش عملکرد حوزه نظارت، اطلاع رسانی در خصوص سامانه 190 است، تا مردم به حقوق خود آگاه شوند تا در صورتی که که حقی از آن ها در حوزه های بهداشتی و درمانی ضایع شد، در کوتاه ترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

 نورصالحی در پایان از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی درمانی، سریعا موضوع را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند و یا به صورت حضوری موضوع را به کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه گزارش کنند تا با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد.

ارسال شده در پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰ بعد از ظهر
کد خبر: 8116798
آخرین خبر ها
گزیده خبرها