مراسم تکریم رییس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

مراسم تکریم رییس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

اختصاصی/ اسرار امروزمراسم تکریم دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس سابق دانشگاه و معارفه دکتر ارسلان سالاری سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات بانک صادرات رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز ؛ مراسم تکریم دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس سابق دانشگاه و معارفه دکتر ارسلان سالاری سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات بانک صادرات رشت برگزار شد.

 

 سبک زندگی در گیلان باید تغییر کند

 

 دکتر ایرج حریرچی  معاون کل وزارت بهداشت  و درمان  در مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تقدیر از عملکرد دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک ،اظهار داشت: امیدوارم، این تغییر و تحول در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای سلامت مردم گیلان مفید و موثر باشد. 

حریرچی در ادامه با بیان این مطلب که هدف وزارت بهداشت تا سال 1404 رسیدن به پوشش همگانی سلامت می باشد، آموزش، ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها، درمان، توانبخشی و بازتوانی و طب تسکینی ( زندگی راحت قبل از مرگ) را از سطوح پوشش همگانی سلامت خواند و افزود: در پوشش همگانی سلامت همه مردم کشور باید تمام خدمات سلامت اولیه را بدون هیچ گونه تبعیضی دریافت نمایند. 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این مهم باید چهار هدف را مدنظر قرار داد، خاطرنشان کرد: افزایش سلامت مردم ( افزایش سلامت با افزایش امید به زندگی سالم ) و کاهش مرگ و میر زود رس، کاهش پرداختی از جیب مردم، افزایش رضایتمندی و افزایش کارایی حوزه سلامت از اهداف چهارگانه رسیدن به پوشش همگانی سلامت می باشد

وی  در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات و پیشرفتی های خوبی طی سال های گذشته در کشور به ویژه در استان گیلان در حوزه سلامت صورت گرفته است، اضافه کرد: علیرغم تمام پیشرفتهای حوزه سلامت در استان گیلان ، به هیچ عنوان این پیشرفت ها در شان مردم نیست و ما نگران سلامت مردم این استان هستیم.

وی با بیان این مطلب که 82 درصد مرگ و میر ها به علت بیماری های غیر واگیر است، یاد آور شد: آمار مرگ و میر در گیلان تا حدودی، بالا است که این امر ناشی از سبک زندگی می باشد. 

حریرچی ادامه داد: باید بسیاری از رفتارهای بهداشتی و رفتارهای سبک زندگی در گیلان تغییر کند. 

وی اظهار داشت: متاسفانه در خیلی از استان های کشور به ویژه گیلان ارایه خدمات سلامت در شهرستان ها به طور یکسان ارایه نمی شود و در این خصوص گیلان نیز از آمار متوسط کشوری به طور قابل توجهی بالاتر است.

دکتر حریرچی با اشاره به  میزان بیمار پذیری در استان گیلان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از ۴۰۰ عضو هیات علمی و 4 هزار و 19 تخت بیمارستانی در سیستم دولتی و یکهزار و 75 تخت در بخش خصوصی دارد. اما باز مردم گیلان برای درمان به  تهران مراجعه می کنند.

وی با اشاره به جمعیت 2 میلیون و پانصد هزار نفری گیلان، خطاب به سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: مدیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان مسوول سلامت یکایک مردم گیلان است .

معاون کل  وزارت بهداشت در ادامه یاد آور شد: در حال حاضر به علت تحریم ها، مردم در شرایط سختی به سر می برند و ما در حوزه سلامت، شرایط سخت تری را شاهد هستیم. تجربه سال 91 نشان داد که حقوق دریافتی مردم در این شرایط سخت در بخش مسکن و خوراک هزینه می شود و سایر هزینه ها مانند؛ حوزه های بهداشت و درمان و ... را پوشش نمی دهد.

 حریر چی ادامه داد: طرح تحول سلامت باید درست اجرا شود تا مردم معطل تامین تجهیزات پزشکی نباشند و در ارایه خدمات سلامت باید به مردم بیش از پیش توجه کرد. در حال حاضر حدود 80 الی 82 درصد از مردم توان مراجعه به بخش خصوصی را ندارند، 16 درصد از مردم  نیز با استفاده از بیمه تکمیلی در بیمارستان های خصوصی برای درمان مراجعه می کنند.  

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی بیمارستان ها و شبکه های بهداشت، صرفا خدمت به مردم است، گفت: مردم و قشر آسیب پذیر جامعه ولی نعمت ما هستند و خدا توفیق خدمت به مردم را به ما عنایت کرده است.

دکتر حریرچی در پایان  ضمن تقدیر از زحمات دکتر شاهرخ یوسف زاده و تیم مدیریتی دانشگاه  علوم پزشکی گیلان، تدوین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استقرار نظام ارجاع الکترونیک و اجرای نظارت ها را از جمله اقدامات خوب رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و در این خصوص استمرار موارد مذکور در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را خواستار شد.

 

دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در طول 40 ماه گذشته ، مختص رییس دانشگاه نبود

 

 

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برداشتن این مسئولیت سنگین پس از 40 ماه ، گفت: از همه مسوولان استان، نماینده ولی فقیه، استانداری، سازمان های نظارتی،  نمایندگان مردم گیلان در مجلس و اساتید، اعضا هیات علمی، مدیران، پرستاران و کارکنان واحدهای مختلف  که در تمام این مدت همراه و هم قدم بودند، قدردانی می کنم.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در طول 40 ماه مسئولین وی ، مختص رییس دانشگاه نبوده و با تلاش یکایک پرسنل، کارکنان،اساتید، اعضای هیئت علمی و ..  محقق شد، خاطرنشان کرد: مهمترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال های اخیر،  تهیه نقشه راه  و طراحی برنامه راهبردی بود که دکتر سالاری نیز  در طراحی این نقشه  و استقرار و استمرار آن نقش داشتند و آن چه در این خصوص گفته می شود عملکرد ایشان نیز محسوب می شود.

 وی افزود: فاز اول برنامه راهبردی که  مانند نهالی نوپا در چشم انداز ده ساله برای افق 1404 و بر اساس اسناد بالادستی طراحی شد، امروز  به دست باغبانی سپرده می شود که امیدواریم با دلسوزی  این نهال نوپا را  تنومند و بارورتر سازد و آن را از آفات دور نگه دارد. 

رییس سابق دانشگاه ضمن تقدیر از حوزه های مختلف دانشگاه از جمله آموزش، درمان، توسعه، بهداشت، پژوهش، غذا و دارو، امور دانشجویی، اورژانس، حقوقی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، پرستاری، نظارت، حراست، حوزه اجتماعی، روابط عمومی و بازرسی،  اذعان کرد: در برنامه راهبردی، مدیریت منابع مالی و منابع انسانی فوندانسیون و پی این بنا است که فقط  با توسعه خدمات الکترونیک تحقق می یابد. 

وی دومین دستاورد دانشگاه را  نظام ارجاع الکترونیک عنوان کرد و افزود:  استان های  گیلان و زنجان در صدر نظام ارجاع الکترونیک در کشور قرار دارند. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک نیز تا شهریور ماه در استان استقرار می یابد که در این زمینه گیلان به عنوان یکی از  پنج دانشگاه پایلوت است. 

وی ادامه داد:   دانشگاه علوم پزشکی گیلان این ظرفیت را دارد تا پرونده الکترونیک را به عنوان اولین دانشگاه در کشور استقرار دهد.

دکتر یوسف زاده گفت: در حوزه  منابع مالی میزان درآمد به هزینه در سال 94،  87 درصد بود که این میزان  در سال 97 به 99 درصد رسید. اکنون می توان ادعا کرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان  دانشگاه  بدهکاری نیست. 

وی افزود: توسعه رهبری و جانشین پروری نیز از دیگر برنامه ها بود. این که امروز  یک نفر از دل برنامه راهبردی، جانشین رییس دانشگاه شده است، نشانگر موفقیت این برنامه است.  

یوسف زاده یکی از نقاط ضعف دانشگاه علوم پزشکی گیلان را فضای فیزیکی دانست و افزود:  خوشبختانه در سال های اخیر بیمارستان های شهرستان ها بازسازی شده ولی بیمارستان های رشت نیاز به بازسازی دارد. ده کلینیک ویژه و شش بلوک زایمانی نیز ساخته شده و بازسازی اورژانس بیمارستان های رازی، حشمت و پورسینا در رشت و  اورژانس بیمارستان صومعه سرا و توسعه بیمارستان انزلی، ساخت پروژه های بهداشتی درمانی در شهرستان های آستارا، رضوانشهر، لاهیجان  که  از زمان روسای قبلی دانشگاه آغاز شد و  در حال حاضر به بهره برداری رسیده، و پروژه های تالش و لنگرود نیز که تا پایان سال به بهره برداری می رسد، از جمله مواردی است که طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفت.

وی ارتقای فرهنگ سازمانی را جزو بنیان های اصلی دانشگاه عنوان کرد و افزود:  آقای دکتر حریرچی در زمان معارفه بنده، مشکل و ضعف دانشگاه را فرهنگ سازمانی مطرح کرد. نظر کارشناسی ایشان باعث شد تا در برنامه راهبردی، فرهنگ سازمانی مدنظر قرار گیرد.  ارتقای فرهنگ سازمانی وابسته به  نفر اول سازمان است که باید پاسدار ارزش های سازمان مانند عدالت و عدم تبعیض برای  ذینفعان که  شامل کارکنان، بیماران و همراهان و  سازمان های نظارتی است، باشد.  

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در پایان نظام مشارکت کارکنان و نظام  پیشنهادات دانشگاه ، نظام ارزیابی عملکرد ، مدیریت زنجیره تامین دارو  و تجهیزات  از طریق فرایند خرید متمرکز در سامانه بومی درفک ، صدور مجوز مرکز مگاهاسپیتال، توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه و کارآفرینی و فناوری های نوین سلامت به عنوان ستون های اصلی دانشگاه، رجیستری، کوهورت، توسعه دانش گیاهان دارویی، راه اندازی کارگروهICT  دانشگاه، مرجع ذیصلاح اداره ثبت اختراعات، مرجع تایید اختراع، راه اندازی مراکز رشد، راه اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات، راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک، ارتقای جایگاه پرستاری، انجام پیوند کبد، بین المللی سازی، کاهش آلودگی زیست محیطی، راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی را از دیگر افتخارات این دانشگاه در 40 ماه گذشته عنوان کرد.

 

 

 تمام دستاوردها، مرهون تلاش های روسای سابق و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی گیلان است

 

 

 دکتر ارسلان سالاری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه این در مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اظهار داشت: در طی سال های حضور در دانشگاه، همواره شاهد تلاش ها و زحمات روسای سابق دانشگاه بوده ام.

 سالاری افزود: این حسن اعتماد وزارت متبوع و آغاز دوره ی جدید مدیریتی را به فال نیک می گیرم و از این امانت سنگین در جهت کمک به مردم و محرومان جامعه، استفاده خواهم کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به سیاست های کلان در سطح کشور و حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم، تاکید کرد: برای حرکت و رسیدن به دانشگاه نسل سه و چهار، می بایست اول دانشگاه نسل اول و دوم خوبی باشیم.

سالاری ، تمام دستاوردهای امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان را مرهون تلاش های روسای سابق و پرسنل پرتلاش دانشگاه دانست و افزود: پیشرفت ها در طول این سال ها کم نبوده اما همیشه کاستی ها، بیشتر نمود دارد. در این خصوص با وجود مشکلات و کاستی های موجود، دست به دست هم می دهیم و با یاری هم بر این چالش ها، فایق می آییم. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به وضعیت کنونی کشور و بدهی های سنگین دانشگاه، تصریح کرد: خوشبختانه، درآمد دانشگاه بیش از هزینه هاست و این نقطه قوتی جهت رفع موانع و برطرف کردن مشکلات است. در این خصوص با حضور دلسوزان و همراهان حوزه سلامت، برای رفع مسایل و کاستی های حیطه تجهیزات، دارو، رضایتمندی ذینفعان و پرداخت مطالبات پرسنلی تلاش خواهیم کرد.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود، با تشریح برنامه های خود در حیطه ی درمان، غذا و دارو، پژوهشی، فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و مالی، اذعان کرد:  به عنوان شاگرد اساتید حاضر در این مراسم، فرزند انقلاب و سرباز ولایت، با تلاش و همدلی خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در راستای برطرف نمودن موانع و نقاط قابل بهبود، گام بر خواهم داشت و با تاسی از رهنمودهای مقام عظمای ولایت که بیمار جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشد، از تمام بدنه بهداشت و درمان استان و جریان های سیاسی، برای کمک به دانشگاه، استفاده خواهم کرد. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کمبودهایی که در حوزه بهداشت و درمان در استان وجود دارد، گفت: با وجود تلاش های مستمری که طی سال های گذشته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفته اما هنوز در تجهیزات اولیه و مصرفی برخی بیمارستان های استان با کمبود مواجه هستیم که موجب نارضایتی کادر درمانی و طولانی شدن صف بستری بیماران در سطح استان شده است.

وی افزود: همچنین در ارزیابیهای اولیه حدود 600 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی بدهی دارد که شاید کارشناسی دقیق نشده باشد البته از بیمه ها مطالباتی داریم و تجهیزات مصرفی در انبارها وجود دارد که نیاز به بررسی در آینده دارد.

سالاری فرسوده بودن زیرساخت های بیمارستان های استان به ویژه در شهر رشت را از دیگر مشکلات دانشگاه عنوان کرد و گفت: 55 پروژه دانشگاه نیمه تمام باقی مانده که نیاز به اعتباری معادل 250 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی بر تشکیل نشست های صمیمی با گروه های مختلف درمانی، بهداشتی و پزشکی دانشگاه تاکید کرد و گفت: با همفکری و همدلی و بهره مندی از همه ظرفیت های دانشگاه می توانیم خدمات بهداشتی و درمانی شایسته ای را به مردم و استان ارائه دهیم و ارتقای سلامت مردم را رقم بزنیم.

وی افزود: مسئولیت و امانت سنگینی به من واگذار شده که امیدوارم از همه ظرفیت های موجود در جهت کمک به مردم و محرومین استفاده کنم.

 

شایان ذکر است در پایان این مراسم ازسوی معاون کل وزارت بهداشت لوح سپاس به دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس سابق دانشگاه و حکم انتصاب به دکتر ارسلان سالاری – سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان اهدا شد.

ارسال شده در سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴ بعدازظهر
کد خبر: 8051677
آخرین خبر ها
گزیده خبرها