تجهیزات برق گیلان  10 سال بیشتر از استاندارد کار کرده است

تجهیزات برق گیلان 10 سال بیشتر از استاندارد کار کرده است

اختصاصی/اسرار امروز.

  • بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در برف اخیر به شبکه توزیع برق خسارت وارد شد
  • شکسته شدن یکهزار و 449 پایه و تیربرق و پارگی 2 هزار و۶۷۳ مورد سیم گزارش شد

بر اساس قانون هدفمندي يارانه ها، درآمد حاصل از فروش انرژي برق به عنوان يكي از حامل هاي مهم انرژي از منابع تامين پرداخت يارانه ها محسوب مي شود و شركتهاي توزيع برق به نمايندگي وزارت نيرو در مرحله اول موظف به وصول بهاي برق و انتقال وجوه حاصل از ان به خزانه هستند. قانونی که از سال 1389 اجرا شد و نتیجه اینکه هزينه هاي اصلاح و بهينه سازي شبكه ها، پرداخت ديون پيمانكاران و ... در شرکتهای توزیع با مشکل مواجه گردید. بحرانهایی که شرکتهای توزیع برق در سطح کشور را در مواجه با شرایط اقلیمی متفاوت با چالشهای جدی روبرو کرد و چون امروزه حیات مردم به نوعی به این انرژی وابسته است و انرژی برق برای گذراندن زندگی امری انکار ناپذیر می باشد باعث شد تا این شرکت که انعکاس شخصیت اجتماعی صنعت برق است با انتقادات شدید از سوی برخی مسئولین و مردم روبرو شود. مشترکین برق هم می گویند چون هزینه برق مصرفی را می پردازیم پس نباید خاموشی و یا نوسان برق داشته باشیم. به نظر می رسد فارغ از اینکه این انتقادات چه میزان مبنای کارشناسی دارد در ابتدا دولت باید به دنبال راهکاری باشد تا صنعت برق را از تامین بخشی از یارانه نقدی معاف کند چرا که در طول سالهای گذشته و هدایت درآمد شرکتهای توزیع برق از فروش انرژی به مشترکین ، باعث شد تا ساختار فرسوده توزیع توان مقابله با شرایط اقلیمی متفاوت در برخی استانها را نداشته باشد و تزریق اعتبارات قطره چکانی هم همانند مسکّن و بطور موقت رفع مشکل کرد. مصداق عینی موارد فوق شبکه توزیع برق در استان گیلان است. استانی که به لحاظ پراکندگی مشترکین در کشور جز اولیهاست و در سالهای گذشته بنا به درخواست مسئولین ارشد کشور و استان و نمایندگان مجلس بیشتر به توسعه شبکه توزیع توجه شد بدون اینکه به درخواستها و مکاتبات مدیران این شرکت در خصوص تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای استاندارد سازی شبکه توزیع توجه کافی شود. به همین دلیل بود که در بارش برف اخیر گیلان شبکه فرسوده و قدیمی توزیع برق گیلان در یک مبارزه 12 ساعته تاب نیاورد و زمینگیر شد و برخی مناطق چند روزی بدون برق روز خود را به شب رساندند.

برخی مسئولین هم دیواری کوتاهتر از شرکت توزیع برق پیدا نکردند و با کلمات و عبارات غیر کارشناسی و بدون ملاحظه مستندات و بر اساس شنیده ها حکم بر ناکارآمدی مدیرعامل این شرکت صادر کردند. البته مردم گیلان وقتی پرسنل این شرکت را پای پیاده و ابزار به دوش بدون وسیله نقلیه یا در داخل آب و یا در ارتفاع 10 متری در برف و بوران و یخبندان بصورت شبانه روزی دیدند با استکانهای چای و شیر داغ به استقبالشان می رفتند و خدا قوت می گفتند و گواهی خواهند داد این غیور مردان ، در بدترین شرایط و با امکانات موجود کم نگذاشتند.

هر چند مدیرعامل این شرکت بارها در مصاحبه از خاموشیهای تحمیلی این توده جوی اروپایی عذر خواهی کرد ولی متاسفانه برخی این خدمات را در نظر نگرفتند و بجای انتقاد از عدم تامین اعتبار مورد نیاز برای استاندارد سازی شبکه توزیع و کم کاری خود در طول سالهای گذشته برای تامین این اعتبار و پاسخ مکاتبات مدیر عامل این شرکت ،ناکارآمدی وی را علت خاموشیها عنوان کردند و بدین ترتیب شاید تصمیم داشتند با برکناری وی به نوعی روی اشتباهات خود سرپوش بگذارند. مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان هم این نامهربانیها را دید ولی بجای پاسخ ،به همکارانش تاکید کرد که به هیچ وجه دستگاه های اجرایی دیگر را زیر سوال نبرند. وی با اصرار رسانه ها در یک نشست خبری و با حضور اعضای هیات مدیره به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و مجددا تاکید کرد که بنا ندارد از دستگاه های اجرایی دیگر انتقاد کند و اعلام کرد دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در بارش برف اخیر مظلوم واقع شدند .

جمشید طالبی در ابتدا با تبریک دهه مبارک فجر به پروژه های شرکت توزیع نیروی برق گیلان اشاره کرد و گفت: در کل استان با اعتبار بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ۳۶۵ پروژه شهری برای دهه فجر مورد بهره برداری قرار گرفته است که از این تعداد پروژه ها ۵ طرح مربوط به روستا است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با اشاره به برق رسانی به روستاها زیر 10 خانوار، اظهار کرد: هر روستای بالای ۱۰ خانوار که کد روستایی و مجوز منابع طبیعی داشته باشند در برنامه برق رسانی قرار داده ایم و هم اکنون بسیاری از روستاهای زیر ۱۰ خانوار که در مسیر روستاهای بالای ۱۰ خانوار بودند از نعمت برق برخوردار شده اند.

وی گفت: در پی بارش برف بیش از ۸۰ سانتی که طبق گزارش هواشناسی از شرق اروپا و دریای سیاه وارد شده بود شاهد یکی از بی سابقه ترین یخ زدگی روی سیم های برق بودیم بطوریکه قطر یخ روی سیم برق ۲۵ تا ۳۰ سانت بر روی سیمها و تجهیزات توزیع برق استان گیلان با عمری بالای ۳۰ سال بی سابقه بود. بنابراین صحیح نیست که گفته شود این برف مشابه بارشهای همیشگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه برف اخیر دارای چگالی و رطوبت و چسبندگی بالا بوده است تاکید کرد: وجود کولاک و باد بالای ۷۰ کیلومتر در ساعت، در مدت ۱۲ ساعت و بیش از 80 سانتی‌متر برف خسارتها را افزایش داد و بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به شبکه توزیع برق گیلان خسارت وارد کرد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با اشاره به اعزام ۵۸ تیم از استان‌های قزوین، زنجان، گلستان و مازندران در بحران برف اخیر گفت: پیش از بحران برف اخیر ۱۷۸ تیم نیروی برق برای خرمت رسانی به مردم در حالت آماده باش بودند.

طالبی ضمن عذر خواهی از مردم گیلان با اشاره به اینکه در بحران برف اخیر برق ۷۳ هزار مشترک در مناطق مختلف قطع شد، خاطرنشان کرد: برق این میزان مشترک بالغ بر ۷۰ مدار ۲۰ کیلو ولت بوده است.

وی با اشاره به بحران بارش برف اخیر در استان و تاکید بر اینکه این بارش در تمامی شهرستان‌ها فراگیر بوده است خاطرنشان کرد: بارش برف و بحران پیش آمده در حوزه برق در شهرستان‌های لاهیجان و رشت و در بخش‌های خمام و کوچصفهان گسترده بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در این بحران، ۴۲ فیدر فشار متوسط بطور کامل و ۲۵ فیدر بصورت بخشی قطع شد بیان کرد: پست‌های فوق توزیع در مدت زمان فوق ۶۷ بار قطع لحظه‌ای داشته است.

وی با اشاره به شکسته شدن یکهزار و 449 پایه و تیربرق و پارگی 2 هزار و۶۷۳ مورد سیم که بیشتر آنها در شالیزارها بود افزود: کاهش دما، ارتفاع تیرهای خطوط برق‌رسانی و رعایت ایمنی سیمبان‌ها از عواملی بودند که در تعمیر خطوط انتقال برق تاخیر ایجاد کرد.

طالبی با اشاره به اینکه عمود بودن باد یکی از دلایل شکستن و از مدار خارج شدن تجهیزات بود بیان کرد: میانگین عمر مفید تجهیزات برق 25 سال است و تجهیزات برق گیلان با عمر بالای 30 سال ،نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و بیش از 10 سال بیشتر از استاندارد کار کرده است.

طالبی مسدود بودن راه‌های مواصلاتی و معماری رایج در ساختمان‌ها را عوامل تشدید کننده بروز بحران در استان برشمرد و خاطرنشان کرد: تعمیرات و پایداری برق در مناطق آسیب دیده در روزهای بحران بطور موقت انجام شده است و در حال حاضر این اقدامات با فعالیت اکیپ‌ها به‌صورت استاندارد در حال انجام است.

وی ظرفیت شرکت‌های تولیدکننده قالب‌های بتن سازی تیرهای برق در استان را محدود عنوان کرد و گفت: برای تهیه تیرهای بتنی برق هم اکنون از ظرفیت استان‌های همجوار برای تجهیز و رفع مشکلات پیش آمده استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۵ اکیپ بومی استان اقدامات شناسایی در نقاط مختلف آسیب دیده، رساندن تجهیزات و آسیب شناسی را بر عهده داشتند خاطرنشان کرد: تمامی نیروها و اکیپ‌های شرکت توزیع برق در بحران بارش برف به‌صورت ویژه خدمات ارائه کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان گیلان، شهرستان رشت را دارای ۸ هزار کیلومتر شبکه برق عنوان کرد و با تاکید بر اینکه شهرستان لاهیجان هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه برق دارد افزود: بیشترین آسیب شبکه برق در بحران برف در دو شهرستان مذکور بوده است.

طالبی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت این شرکت جایگزینی کابل‌های خود نگه‌دار به‌جای سیم‌های فرسوده در مناطق روستایی و دور افتاده است تاکید کرد: اصلاح شبکه فرسوده برق در گیلان نیازمند تخصیص اعتبارات منظم و مستمر است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها را برای خدمات‌رسانی به مردم مطلوب برشمرد و افزود: اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی و خدماتی باید متوازن و مستمر صورت بگیرد تا خسارت‌ها در برف به حداقل برسد.

جمشید طالبی در پایان افزود : برای جبران خسارت ناشی از برف به تاسیسات توزیع برق گیلان در مرحله اول 3 میلیارد تومان و در مرحله دوم 7 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

58a760362b88c.jpg

58a7605221d6e.jpg

58a7608a46672.png

58a760b56af5a.jpg

58a76127cadfb.jpg

ارسال شده در چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۲ بعدازظهر
کد خبر: 243
آخرین خبر ها
گزیده خبرها