مدیر عامل شرکت سهامی برق گیلان: 12 میلیارد تومان خسارت به خطوط انتقال و فوق توزیع وارد شد

مدیر عامل شرکت سهامی برق گیلان: 12 میلیارد تومان خسارت به خطوط انتقال و فوق توزیع وارد شد

اختصاصی/اسرارامروز.عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای استان گیلان در یک گفتگوی اختصاصی گفت: پایداری برق خطوط انتقال با تلاش های شبانه روزی در بحرانهای برف شکل گرفت

استان گیلان طی سه ماه اخیر بنا به گزارش اداره کل هواشناسی شاهد برش برف سنگین توام با کولاک و باد با سرعت میانگین 35 تا 80 کیلومتر بود.علیرغم اینکه بارش برف از موهبت و رحمات الهی است اما آسیبهای جدی به ساختار شبکه توزیع و فوق توزیع وارد کرد و چالش هایی را برای صنعت برق بوجود آورد تا جاییکه بنا به اظهار مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای استان گیلان 120 میلیارد ریال به شبکه انتقال و فوق توزیع خسارت وارد شد.

بلبل آبادی موفقیتهای خود را مرهون تلاش و مسئولیت پذیری همکاران این شرکت عنوان می نماید و برای ایجاد آسایش مردم از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان گیلان در یک گفتگوی اختصاصی با بیان اینکه در سراسر دنیا وقوع حوادث طبیعی بسته به شدت و نوع آن پیامدهایی را بوجود می آورد ، گفت: علیرغم اینکه بارش برف یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است اما برای صنعت برق در تمامی دنیا یک چالش محسوب می‌شود.

عظیم بلبل آبادی در ادامه با اشاره به بارش برف در سه مرحله اخیر گفت : با توجه به پیش بینی های هواشناسی درخصوص بارش برف اقدامات لازم انجام شد هر چند که در این بارش با باد شدید هم مواجه شدیم.

وی بیان کرد : اگرچه شرکت برق منطقه ای گیلان به عنوان دست اندرکار صنعت برق در شبکه انتقال و فوق توزیع با چالش حاد و ماندگار رو برو نبود اما اگر کوتاهی در تامین برق صورت گرفته باشد؛ بنده مراتب عذرخواهی خود را اعلام می کنم.

وی در ادامه سخنان خود از تحت تاثیر قرار گرفتن حدود یکهزار و ۷۵ کیلومتر از خطوط انتقال و فوق توزیع برق در برف 13 و 14 بهمن خبر داد و گفت: معادل ۳۷ درصد از خطوط انتقال برق گیلان در بارش برف تحت تاثیر اثرات مکانیکی و الکتریکی ناشی از بارش برف قرار گرفتند و پدیده گذرا و موقتی چند دقیقه ای«گالوپینگ» به وجود آوردند. این پدیده از جدا شدن برف های سنگین از سیم های خطوط برق حادث می شود که می تواند منجر به اتصال فازها به همدیگر و حتی پاره گی سیم فاز و یا سیم گارد شود که در حال ترمیم این خطوط هستیم.

وی در ادامه خسارات مستقیم ناشی از سه مرحله بارش برف در آذر و بهمن سالجاری را 12 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با تلاش استاندار محبوب گیلان و نگاه ویژه مدیرعامل محترم شرکت توانیر 100 میلیارد ریال برای نوسازی، مقاوم سازی و ترمیم شبکه های توزیع و خطوط انتقال برق به شرکت برق منطقه ای گیلان اختصاص یافت.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان در چنین شرایطی به تنهایی نسبت به حل مشکلات اقدام کرد یادآور شد: اینکه انتظار داشته باشیم یک دستگاه خدماتی بدون همکاری دستگاه های خدماتی دیگر در بارش برف رفع مشکل کنند منطقی نیست و باید بپذیریم که تمام دستگاه های خدمات رسان در این بحران با توجه به امکاناتی که داشتند حتی بیشتر از ظرفیت خود، خدمات ارائه کردند که جا دارد از زحمات آنان تقدیر کنم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان از سقوط ۸ دکل برق در بارش برف 13 و 14 بهمن خبرداد و افزود: این دکل ها ۲ عدد در خمام، ۵ عدد خط انشعابی در لشت نشا و یک عدد هم در منطقه آزاد انزلی بود.

بلبل آبادی یادآور شد : این دکلها در شرایط مناسب باید بالای 35 سال عمر داشته باشد و دکلهای سقوط کرده دو سال بود که مورد بهر برداری قرار گرفته بودند.

وی در پاسخ به این سئوال که علت سقوط این دکلهای 2 ساله چیست ؟ گفت: در سقوط این دکل ها هر عاملی مانند نقص در طراحی و اجرا می تواند نقش داشته باشد که هنوز علت اصلی مشخص نیست.

وی تاکید کرد: ما توانایی طراحی خطوط منطبق با هر شرایط اقلیمی را داریم که طوفان نوح هم نمی تواند باعث سقوط آن شود اما هزینه های بسیار سنگینی دارد.

بلبل آبادی در ادامه گفت : با اقدامات پیشگیرانه انجام شده و حضور به موقع و تلاش شبانه روزی یکایک همکاران شرکت توانستیم بارش برف را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

مدير عامل شرکت سهامي برق منطقه اي گيلان در خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام شده برای مقابله با بحرانهای برف بیان داشت: با جلسات پیشگیرانه ای که در تاریخهای 21و 25 بهمن در کمیته پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شرکت قبل از بارش برف 29 بهمن و همچنین با هماهنگی های انجام شده با استانداری ، صدا و سیمای مرکز گیلان، مدیریت بحران و پدافند غير عامل استانداری درخصوص نیازهای شرایط اضطراری و بحران موفق شدیم اتفاقات بارش برف را که از ساعت 6 صبح شروع شد با موفقیت پشت سر بگذاریم و هیچگونه سقوط یا تخریب دکل در بخش انتقال و فوق توزیع در این مرحله نداشته باشیم.

وی نقطه قوت شرکت در مقابله با بارش برف اخیر را استفاده از تمامی ظرفیت ها ،امکانات و کارکنان شرکت سهامي برق منطقه اي گيلان عنوان کرد و افزود : خوشبختانه بدون کمک استانهای دیگر موفق شدیم حوادث پیش آمده در بخش خطوط و پستهای انتقال را مدیریت کنیم و در سریعترین زمان ممکن یعنی از ساعت 12 ظهر روز شنبه مورخ 95/11/30، تمامی خطوط و پستهای انتقال و فوق توزیع شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان را برقدار نمائیم.

این مقام مسئول در شرکت برق منطقه ای با تقدیر از تلاش همکاران خود افزود: به سهم خودم از تلاش شبانه روزی همه عزیزانی که در بارش برف گذشته با تمام وجود به کار و تلاش پرداختند قدردانی می نمایم. همچنین از تمامی مردم فهیم و شریف استان گیلان جهت تحمل مشکلات و صدماتی که در خاموشیها متحمل شدند سپاسگزاری می نمایم و البته از مردم خوب و با غیرت این استان جز این انتظاری نبود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان گیلان در ادامه با اشاره به اکیپ های عملیاتی فعال در این بحران اضافه کرد: 20 گروه خط 5 نفره ، 10 گروه پست 5 نفره و 10 گروه ستادی، پشتیبانی و دیسپاچینگ 5 نفر ه در مجموع به تعداد 200 نفر در بارش برف اخیر مشغول شناسایی و رفع عیب بودند که با این آماده باشی که داشتیم بارش برف را به بهترین شکل ممکن مدیریت کردیم.

بلبل آبادی با اشاره به 7 پست از مدار خارج شد ه این شرکت ،یادآور شد: بر اثر بارش برف سنگین اخیر پستهای لشت نشا، کیاشهر، کوچصفهان و آستانه تقریبا به مدت 11 ساعت و پستهای پوشش و جانبازان نیز به مدت 2 تا 3 ساعت از مدار خارج شدند که نشستن برف بر روی سیمها و سنگین شدن سیمها و نزدیک شدن آنها به سطح زمین و پدیده گالوپینگ و برخورد فازها موجب پدید آمدن این حوادث شد.

وی با اشاره به اینکه در بحران برف 29 بهمن سقوط یا تخریب دکل نداشتیم خاطرنشان کرد: بر اثر بارش برف، پارگی سیم را در خط دو مداره رشت شمالی – پوشش – مقدم شاهد بودیم که این پارگی به صورت موقت ترمیم و پستهای مربوطه برقدار شدند. همچنین یک دستگاه کلید 63 کیلوولت در پست رشت شمالی(خط کیاشهر) دچار انفجار شد که این خط هم فعلا به صورت موقت در مدار است.

ارسال شده در چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۳ بعدازظهر
کد خبر: 259
آخرین خبر ها
گزیده خبرها