دوران طلایی توسعه عمرانی بخش سنگر آغاز شد
با تلاش بخشدار سنگر

دوران طلایی توسعه عمرانی بخش سنگر آغاز شد

اختصاصی/اسرارامروز.مکاتبات با مدیر کل سابق اوقاف و امور خیریه استان گیلان ثمری نداشت/رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت تعامل ندارد/9 روستای سنگر از آب شرب مناسب برخوردار نیستند/اولین طرح ملی روستای بدون بیکار در روستای نشرود کل اجرا می شود/بازارچه محلی صنایع دستی سراوان احداث شد/تصفیه خانه فاضلاب امامزاده هاشم احداث می شود/طرح بزرگ گردشگری 15 هکتاری قاضیان سنگر اجرا می شود

بخشداران نقش ارزنده ای در روند توسعه بخشها و ارائه خدمات مطلوبتر به روستاییان دارند و با حمایت از شوراها و دهیاران و نظارت بر اجرای امور در روستاها در توسعه و رفع مشکلات نقشی کلیدی دارند. رحیم رحیمی بخشدار جوان سنگر که فرزند شهید است از بدو ورود  خود در بخش سنگر با استفاده از طرفیتهای موجود در شرایطی که اعتبارات عمرانی در شرایط خوبی نبود توانست کارنامه قابل قبولی در حوزه های مختلف این بخش ارائه کند. بخشی که با 330 کیلومتر مربع، وسعت جغرافیایی بسیار بزرگی دارد و با 40 روستا ،3 مرکز دهستان و 39 دهیاری جمعیتی حدود 60 هزار نفر را در خود جای داده است. 

این بخش  از گذشته تا به امروز در اغلب وقایع تاریخی نقش بسزایی داشته است. این منطقه در گذشته به منزله ی دروازه رشت تلقی شده واز آن درمقابل حملات و تهاجمات محافظت می نمود. بخش سنگر در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نیز از پیش قراولان پاسداری از اسلام و انقلاب بوده و با تقدیم ۲۹۲ شهید از جمله سردار شهید تراب پورقلی  اولین شهید استان گیلان در دفاع مقدس ، وفاداری خود را به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ثابت نموده است.

بخش سنگر در واقع کریدور ورودی شهرستان رشت است که روزانه محل تردد مسافرین زیادی می باشد.همچنین این بخش دارای مناطق گردشگری زیبایی همچون گلسرک،موشنگاه،کچاء،جوکلبندان و پارک جنگلی سراوان بوده و میزبان امامزاده ای بزرگ و عظیم الشان (امامزاده هاشم) می باشد. بخش عمده ای از روستاهای سنگر در جوار رودخانه سفیدرود قرار دارد که حاشیه زیبا و دیدنی این رودخانه ،نظر هر بیننده ای را بخود جلب می کند. برای تهیه گزارش به شهر سنگر رفتم. آن چه که توجه مرا بخود جلب کرد تعریض جاده سنگر از سمت سه راه ایران کنف به شهر سنگر بود که در گذشته به دلیل نداشتن ظرفیت مناسب و وجود پیچهای خطرناک محل تصادفات منجر به جرح و فوت زیادی بود. جاده ای که بنا به ادعای رحیمی قرار است تا انتهای حوزه استحفاظی بخش سنگر و در مرز شهر رشت تعریض گردد. مثل دفعات قبل مهندس سر ساعت در دفترش منتظر ما بود. 

از وی در خصوص پتانسیلهای این بخش پرسیدم. وی که 48 ماه سکان بخشداری سنگر را در دست دارد ،گفت: این بخش پتانسیل قابل توجهی در بخش کشاورزی و آبزی پروری دارد .همچنین وجود شهر صنعتی رشت،بعنوان محور اشتغال شهرستان رشت و استان،وجود مراکز علمی همچون دانشگاه گیلان و مرکز آموزشی شهید اشرفی اصفهانی و مرکز آموزش شهید انصاری به این ظرفیتها افزوده است.

بخشدار سنگر همچنین به متانت و سعه صدر مردم این بخش اشاره کرد و افزود: در گذشته توسعه این بخش همزمان با جمعیت انجام نگرفت . اما با تلاشهایی که در دولت تدبیر و امید صورت پذیرفت شاهد ارتقاء سرمایه گذاری در بخشهای مختلف و در نتیجه ایجاد ظرفیتهای کار و اشتغال جدید در این بخش بودیم تا جاییکه شاید بتوان گفت فعالیت های عمرانی انجام شده در 3 سال گذشته چندین برابر مدت مشابه است.

رحیمی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۴۷هزار نفر یعنی ۸۵ درصد مردم در روستاهای بخش سنگر زندگی می کنند و  یکی از شاخصه‌های ارزشمند دولت تدبیر و امید  ، رسیدگی -  توانمند سازی روستاها - رسیدن به مهاجرت معکوس است که آن را با برنامه‌های خوب و مدون دنبال می‌کند در حالیکه ما با این جمعیت آماری در روستاهای خود فقط باید زیرساخت‌ها همچون آب رسانی، گاز رسانی، برق و... را تقویت و امنیت روانی روستائیان خود را تامین کنیم که مردم بدلیل این کمبودها به شهر نیایند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال 1393  از تعداد 40 روستا و دهستان تنها  13 روستا از نعمت گاز برخوردار بودند،تصریح کرد: در دهه فجر سال 1395 تمامی روستاها در این بخش گازدار شدند و این بخش در موضوع گاز رسانی یکی از بخش های سبز استان گیلان شد.

 رحیمی در ادامه به آسفالت راه های روستایی پرداخت و عنوان کرد: مجموع راههای روستایی بخش سنگر که توسط اداره راه و بنیاد مسکن آسفالت شده،  بیش از 70  کیلومتر است که این میزان علاوه بر زیرسازی و آسفالت پروژه های بزرگ مسیر اصلی رشت به سنگر و شریان های اصلی منطقه می باشد.

وی از تلاشهای مدیرکل راه و شهرسازی و عواملشان در بخش سنگر تقدیر کرد و اضافه نمود: با همکاری اداره کل راه وشهرسازی گاردریل مسیر امامزاده هاشم باز شد تا با ورود مسافرین به این مسیر به فعالیت اقتصادی کسبه رونق داده شود.

وی همچنین به رفع گره ترافیکی در ایام تعطیلات در راه پل بخش سنگراشاره کرد و افزود: گره ترافیکی راه پل سنگر که در ایام تعطیلات باعث تلف شدن وقت مسافرین و اهالی منطقه شده بود  با همکاری و کمک همه دستگاه های مسئول، مرتفع شد.

بخشدار سنگر ضمن تقدیر از خانواده شهید منتظری در خصوص اهدای زمین برای ساخت کمربندی در سنگر گفت: کمربندی شهر سنگر یکی از دغدغه های مهم مردم سنگر است که با هدای زمیت توسط خانواده شهید منتظری در حال پیگری برای تکمیل و احداث کمربندی در شهر سنگر هستیم.

وی  با اشاره به تعامل خوب شورای شهر سنگر با بخشداری، خاطر نشان کرد: شورای جدید شهر سنگر تاکنون تعامل لازم را با مجموعه ی بخشداری داشتند .

وی با اشاره به اینکه شهردار جوان انگیزه خدمت و اجرای پروژه های عمرانی را دارد ، خاطر نشان کرد: باید همه مسؤلین در این شهر کمک کنیم تا کار شهرداری به خوبی پیش برود.

 این مقام مسئول همچنین از تلاش برای اختصاص زمین توسط شهرداری برای احداث ادارات جدید ثبت احوال, کمیته امداد, و ثبت اسناد در آینده ای نزدیک خبر داد.

وی با اعلام این خبر که مشکل ضعف برق شهر سنگر در سال97 برطرف میشود، گفت: درخصوص رفع مشکل ضعف برق با پیگیری های انجام شده توانستیم حدود 50 کیلومتر کابل های فرسوده را تعویض نموده و نسبت به نصب چند ترانس در شهر سنگر اقدام کنیم که جا دارد از زحمات مسئولین شرکت توزیع برق بخش سنگر و استان گیلان تقدیر کنیم.

وی افزود: این بخش با 11730 هکتار اراضی شالیزار برنج،  نقش مهمی در تولید برنج استان و کشور دارد و محور اقتصای این بخش کشاورزی است.

رحیمی درخصوص معضل زباله سراوان گفت : متأسفانه دفن غیراصولی زباله در منطقه زیبای جنگلی سراوان ، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم این منطقه شده است که با تلاش فرماندار محترم و پیگیری ها ، تلاش می شود با احداث زباله سوز درمدت 24 ماه از مشکلات مردم این منطقه کاسته گردد.

این مقام مسئول در بخشداری سنگر یادآور شد: با توجه به مشکل آلودگی آب منطقه سراوان که در اثر دفن زباله در این منطقه به وجود آمده است با پیگیری فرماندار محترم ، آبرسانی از طریق چاه فلمن به منطقه سراوان بزودی اجرا میشود تا مردم سراوان از آب اشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

بخشدار سنگر در خصوص آب رسانی نیز با بیان اینکه از ۴۰ روستای این بخش، 31 روستا از آب شرب روستایی بهره‌مند است، افزود:  9 روستای سنگر از آب شرب مناسب برخوردار نیستند.

بخشدار سنگر در ادامه این گفتگو با انتقاد شدید از اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت ،یادآور شد: بخش سنگر 104 باب مسجد و 42 بقعه متبرکه دارد اما متاسفانه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت تعامل مناسبی با دستگاه ها و دهیاران این بخش ندارد و مکاتبات ما با مدیر کل سابق اداره اوقاف وامور خیریه استان گیلان هم ثمری نداشته است.

رحیمی اعلام کرد:با ابلاغ طرح بوم گردی توسط استاندار محترم گیلان برای توسعه صنعت گردشگری در روستاها ،در حال شناسایی ظرفیت روستاهای بخش سنگر هستیم تا انشاالله شاهد اشتغالزایی و اجرای طرحهای بوم گردی باشیم.

وی از اجرای طرح بزرگ گردشگری 15 هکتاری قاضیان سنگر در آینده خبر داد و افزود: با موافقت شرکت آب منطقه ای استان گیلان 15 هکتار از زمینهای حاشیه رودخانه سفیدرود در روستای غازیان سنگر برای این طرح در نظر گرفته شده و با اعتبار پیش بینی شده 700 میلیون تومانی ،زیرساختهای آن توسط بنیاد مسکن آماده می شود تا در آینده نه چندان دور شاهد افتتاح آن باشیم.

بخشدار سنگر به اجرای اولین طرح ملی روستای بدون بیکار در روستای نشرود کل اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در بخش سنگر طرح روستای بدون بیکار در روستای نشرودکل در حال اجراست که در نتیجه آن کاهش آمار بیکاری جوانان جویای کار و مهاجرت معکوس خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری 3 جشنواره آلوچه در بخش سنگر ،گفت: 3 جشنواره آلوچه در دهستان شاقاجی این بخش با هدف حفظ آیین های بومی – محلی ، رونق گردشگری و فروش محصولات کشاورزی برگزار شد که در این جشنواره یک روزه بازی ها و آیین های بومی – محلی نظیر لافند بازی ، عروس گولی و موسیقی محلی اجرا شد. شایان ذکر است که یکهزار خانوار روستایی  بخش سنگر رشت از 700 هکتار باغ های خود سالانه حدود 250 تن آلوچه برداشت می کنند.

رحیمی همچنین به بازنگری برخی طرحهای هادی در بخش سنگر اشاره کرد و افزود: طرحهای هادی در بیشتر روستاهای این بخش اجرا شدره و در برخی از روستاها بازنگری می شود.

وی در خصوص تشکیل یک بازارچه مناسب جهت ساماندهی دستفروشان مسیر رشت به تهران که با همکار اداره کل منابع طبیعی به سرانجام رسیده است، گفت: با احداث بازارچه محلی صنایع دستی سراوان در مساحتی با حدود 4 هزار متر توانستیم بیش از 40 شغل ایجاد کنیم  تا دست فروشان سازماندهی شوند.

وی در پایان این گفتگو ضمن تقدیر از هماهنگی و تعامل امام جمعه سنگر ، ایجاد دبیرستان ورزشی توسط شهرداری،احداث ساختمان جدید شورای حل اختلاف سنگر، تاسیس 3 اداره مستقل تامین اجتماعی، کمیته امداد و اداره امور مالیاتی،پیگیری و اجرای تصفیه خانه فاضلاب امامزاده هاشم با همکاری شرکت آب منطقه ای، راه اندازی ایستگاه امداد و نجات در محور موصلاتی اصلی سراوان، احداث ساختمان جدید سپاه ،احداث مسکن مددجویان،پرداخت 3 میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد،تعریض و روکش جاده سنگر به کوچصفهان،افتتاح 5/17 کیلومتر از جاده سنگر به سیاهکل و آزاد سازی 5/4 کیلومتر بعدی،افتتاح فاز دوم تصفیه خانه بزرگ رشت در آینده نزدیک ، ایجاد دفتر نمایندگی هلال احمر و تشکیل خانه هلال را از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش عنوان کرد.

ارسال شده در دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۳ بعدازظهر
کد خبر: 0896085
آخرین خبر ها
گزیده خبرها