کلاف سردرگم انتخاب یک دهیار در بخش خمام و سوالات بی پاسخ ؟!

کلاف سردرگم انتخاب یک دهیار در بخش خمام و سوالات بی پاسخ ؟!

اختصاصی/اسرارامروز.رییس شورای بخش خمام در یک گفتگو با انتقاد از بخشدار خمام ،گفت: انتخاب و تایید دهیاری با بیش از 50 سال سن، با شعار جوانگرایی دولت تدبیر تناقض دارد و باعث نا امیدی جوانان منطقه شده است؟!/ چرا 7 نماینده شورای اسلامی را بازی دادید و آنان را به دنبال نخود سیاه فرستادید؟!/ اگر میزان رای ملت است چرا در انتخاب دهیار، رای 7 نماینده مردم در شورای اسلامی را نادیده گرفتید؟!

مدتی است که انتخاب و تایید دهیار در روستاهای پایین محله دافچاه،دافچاه،کتکول دافچاه از توابع بخش خمام و بی توجهی بخشدار خمام به اعتراضات رییس شورای بخش و 7 عضو سه شورای اسلامی حاشیه های زیادی را به دنبال داشته است. در این راستا عده ای از اهالی سه روستا مورد اشاره طی مراجعه حضوری و در یادداشتی که به دفتر پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز ارسال کردند از مسئولین دستگاه های نظارتی درخواست کردند با توجه به نقش مهم دهیاران در توسعه ،عمران و آبادی روستاها،به سوالات ، پاسخی شفاف و مستند ارائه کنند.

آنان می گویند : سه روستای پایین محله دافچاه،کتکول دافچاه و دافچاه در بخش خمام یک کد آبادی دارند و با رای اهالی این سه روستا ، 9 عضو شورای اسلامی در سه شورای اسلامی مستقل به اهالی خدمت می کنند.

این روستاییان اظهار داشتند: علیرغم اینکه شورا موظف است ظرف مدت 15 روز پس از آغاز دوره فعالیت قانونی با توجه به مفاد ماده 51 آیین‌ نامه شورا، فردی را به عنوان دهیار انتخاب و به منظور صدور حکم و کارت دهیاری به بخشداری محل معرفی کنند متاسفانه اختلافات 2 عضو شورای اسلامی دافچاه با 7 عضو دیگر 3 شورای اسلامی، باعث شده است افکار عمومی منطقه درگیر حاشیه شده و سوالات زیادی بدون پاسخ باقی بماند ؟!

اهالی سه روستای مذکور با انتقاد از عملکرد بخشدار خمام در خصوص تایید حکم دهیار منتخب 2 عضو شورای اسلامی یک روستا و بی توجهی به رای 7 عضو سه شورای اسلامی می گویند: چرا از بین 9 عضو شورای اسلامی سه روستا ، دهیار با رای 2 عضو انتخاب شده است؟! آیا تایید حکم فردی با بیش از  50 سال سن  توسط بخشدار خمام که سابقه اجرایی قابل قبول و مناسبی برای دهیاری سه روستا با 478 خانوار و حدود 1500نفر جمعیت را ندارد همسو با شعار جوانگرایی دکتر حسن روحانی است؟

آنان همچنین از بخشدار خمام می پرسند: بر اساس کدام نظر کارشناسی قدمت،جمعیت و وسعت جغرافیایی یک روستا تعیین می شود؟ آیا کد آبادی متعلق به روستای دافچاه می باشد ؟ آیا قدمت وجود یک بقعه در دافچاه میتواند گواهی بر قدمت طولانی یک روستا باشد ؟ 

علیرضا عبدی رییس شورای بخش خمام : بخشدار خمام پاسخگو نیست و پاسخی قانونی ارائه نمی کند 

علیرضا عبدی رییس شورای بخش خمام هم پس از تماس تلفنی این رسانه،برای پاسخ به سوالات اهالی سه روستا مورد اشاره با حضور در دفتر پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز و ارائه اسناد، گفت: اگر شورا قرار است روستا را مدیریت کند و مدیریت محلی و قانونی است، نیاز به یک بازوی اجرایی بنام ،دهیار دارد.

عبدی اضافه کرد: در نگاه اول با توجه به اعتماد مردم این سه روستا و انتخاب 9 عضو باید تلاش کنیم تا پاسخگوی مردم باشیم و جوابی روشن و شفاف ارائه کنیم. متاسفانه در موضوع انتخاب دهیار توسط 2 عضو شورای اسلامی ، ابهامات زیادی وجود دارد که علیرغم پیگیریها ، تاکنون سوالات بدون پاسخ مانده است ؟!

وی افزود: سه روستای پایین محله دافچاه،کتکول دافچاه و دافچاه دارای یک کدآبادی هستند و می بایست بر اساس نامه استانداری گیلان به فرمانداران (نحوه  انتخاب یا عزل دهیار در روستاهایی که دارای یک کدآبادی بوده ولی به دلایل مختلف دارای بیش از یک شورای اسلامی هستند ) انتخاب دهیار با اکثریت آراء اعضای شورای اسلامی سه روستا صورت پذیرد اما هنوز دلایل قانونی بخشدار خمام برای تایید حکم دهیار منتخب دو عضو شورای اسلامی و نادیده گرفتن رای  7 عضو دیگر شورا مبهم و سوال برانگیز است؟!

عبدی خاطرنشان کرد: طبق قانون دهیار روستای درجه 3 ،باید مدرک فوق دیپلم به بالا داشته باشد و یا اگر دیپلم دارد دو سال سابقه اجرایی مناسب در کارنامه خود داشته باشد اما دهیار منتخب دو عضو شورای اسلامی دافچاه با بیش از 50 سال سن ، شرایط مناسب را ندارد و ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم اما متاسفانه تاکنون واکنش مناسبی ندیدم.

رییس شورای بخش خمام در ادامه با اشاره به اینکه در این سه روستا ،جوانان تحصیلکرده دارای انگیزه زیادی وجود دارد که بیکار هستند ،یادآور شد: انتخاب و تایید دهیاری با بیش از 50 سال سن بدون سابقه اجرایی مناسب دهیاری ،با شعار جوانگرایی دولت تدبیر تناقض دارد و باعث نا امیدی جوانان منطقه شده است.

وی که سابقه 4 دوره عضویت شورای اسلامی روستای کتکول دافچاه،2 دوره عضویت شورای بخش خمام و یک دوره عضویت و سخنگوی شورای شهرستان رشت را در کارنامه خود دارد،در ادامه می گوید: متاسفانه بخشدار خمام پاسخگو نیست و پاسخی قانونی ارائه نمی کند و سوالات زیاد اهالی این سه روستا ،علیرغم مکاتبات فراوانی که انجام دادیم تاکنون بدون پاسخ مانده است؟!

وی در ادامه سخنانش با ارائه اسنادی ،خاطرنشان کرد: هر چند بر اساس مستندات موجود و به دستور استانداری گیلان و دستور شفاهی بخشدار خمام به اعضای شورای اسلامی سه روستا  ، با حضور 8 عضو شورای اسلامی انتخابات برای تعیین دهیار برگزار شد و دهیار منتخب با 7 رای برای انجام پروسه اداری معرفی گردید اما متاسفانه دهیار منتخب 2 عضو شورا حکم خود را از بخشدار دریافت کرد و رای 7 عضو دیگر نادیده گرفته شد؟! چطور فردی که شرایط لازم برای دهیاری دارد و با 7 رای به بخشداری معرفی شده است بلاتکلیف مانده ، اما فردی دیگر که شرایط لازم را ندارد با 2 رای، تایید می شود!؟ اگر قرار بود حکم دهیار منتخب 2 عضو شورای اسلامی یک روستا را تایید کنید چرا 7 نماینده شورای اسلامی را ماهها بازی دادید و آنان را به دنبال نخود سیاه فرستادید؟

رییس شورای بخش خمام با اشاره به اینکه بی توجهی به رای 7 نماینده مردم در سه شورای اسلامی باعث نارضایتی تعداد زیادی از اهالی روستاهای پایین محله دافچاه،کتکول دافچاه و دافچاه شده است ،اظهار داشت: چرا دهیار  منتخب 7 عضور شورا را به رسمیت نمی شناسید اما فرد دیگری را با 2 رای به‌عنوان دهیار به شوراهای اسلامی این سه روستا  تحمیل کردید؟! تشخیص یک منطقه خاص از این سه روستا که بتوان کدآبادی را مختص آن منطقه اعلام کرد بر چه اساسی صورت پذیرفته است؟ اگر میزان رای ملت است چرا نظر نمایندگان مردم را نادیده گرفتید؟ بر اساس چه قانونی، وقتی حقوق و مزایای دهیار از اعتبارات و حساب هر سه روستا پرداخت می شود ، انتخاب دهیار فقط  با رای اعضای شورای اسلامی یک روستا تعیین کننده است؟

وی با تاکید بر اینکه  هیچ مقام و مسؤولی حق ندارد در انتخاب دهیار دخالت کند و یا فرد خاصی را به‌عنوان دهیار به شورا تحمیل کند،گفت: ما خواهان اجرای قانون هستیم .

این مقام مسئول در شورای بخش در پایان گفت: تعداد زیادی از مردم سه روستای پایین محله دافچاه،کتکول دافچاه و دافچاه بخش خمام که با آگاهی کامل، 9 عضو برای شورای اسلامی سه روستا انتخاب کرده‌اند از بخشدار خمام انتظار دارند تا پاسخگوی سوالات و ابهامات مطروحه در انتخاب دهیار این سه روستا باشد. 

بخشدار خمام: انتخاب دهیار قانونی است / به دستگاه های نظارتی مراجعه کنند 

علیرضا مسچیان جورشری بخشدار خمام هم در گفتگویی تلفنی با پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز ،اعلام کرد: انتخاب دهیار سه روستای مورد اشاره توسط 2 عضو از 9 عضو سه شورای اسلامی بر اساس قانون بوده و به تایید استانداری گیلان رسیده است.

مسچیان یادآور شد: کلیه روند بررسی و پیگیری پرونده دهیار منتخب 2 عضو شورای اسلامی دافچاه، روند قانونی را بدون کوچکترین خلل طی نموده است.

نماینده عالی دولت در بخش خمام تاکید کرد: اگر نسبت به انتخاب دهیار منتخب 2 عضو شورای اسلامی دافچاه اعتراضی وجود دارد می توانند از طریق دستگاه های نظارتی پیگیری نمایند.

ارسال شده در دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۸:۰۸ قبل‌ازظهر
کد خبر: 8105406
آخرین خبر ها
گزیده خبرها