رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در دهمین همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار :

جای آموزش های ایمنی کار هنوز در جامعه ما پررنگ نیست

اسرار امروز. دانشگاه علوم پزشکی گیلان طبق سند راهبردی به دنبال پرورش کارآفرینی است که دانش آنها نیز راهبر و راهگشا برای کارآفرینی باشد

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آیین افتتاحییه دهمین همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار که در مجتمع فرهنگی زیبا کنار برگزار شد، ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و سالروز شهادت فیلسوف فرهیخته، استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به پویندگان عرصه ی علم و دانش، اظهارکرد: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با 25 سال قدمت دانشکده ی بهداشت می توان گفت برگزاری چنین همایشی کمتر دیده شده است.
وی با بیان این که برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس افق چشم انداز 1404 در نظر گرفته شده است، افزود: آرزوی ما این است که در ده سال آینده بتوانیم در بین دانشگاه های نسل سوم پیشرو باشیم یعنی دانشگاه کارآفرین و دانشگاهی که بین توسعه و صنعت قرار دارد.

وی در ادامه اشتغال در ساختار دولتی و اداری را از دغدغه های فارغ التحصیلان دانشگاه ها ذکر کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان طبق سند راهبردی به دنبال پرورش کارآفرینی است که دانش آنها نیز راهبر و راهگشا برای کارآفرینی باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به برگزاری همایش کشوری اخیر " نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان " ، یادآورشد: برگزاری این همایش دقیقا" بر راه اندازی شرکت های دانش بنیان و مرکز رشد می باشد. در این زمینه، پیشنهاد منطقه ی علم و فناوری سلامت کشور در دره سپید رود نیز ارایه شده است.

وی ادامه داد: مقوله های ارزشمندی هم در کنار این امر دارای اهمیت است که از جمله ی آنها می توان به، حمایت گروه ها، دانشکده ها و اعضای هیات علمی و فعالین و فارغ التحصیلان به ویژه دانشکده های داروسازی و بهداشت که با صنعت در ارتباط هستند اشاره کرد .
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در ادامه با تاکید بر این که در بحث ایمنی کار، کمتر به این مقوله پرداخته می شود، تصریح کرد: جای آموزش های ایمنی کار هنوز در جامعه ما پررنگ نیست.
وی همچنین در ادامه برگزاری دهمین همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار را فرصتی برای آغاز فعالیت های آتی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان پایلوت سیستم تروما کشور است و هنوز تروما به عنوان مهمترین معضلات کشور محسوب می شود و آسیب هایی که جامعه متقبل می شود ، هر روز و هر لحظه ادامه دارد.
وی با اشاره به آمار تلفات و کشته های حوادث جاده ای در سال جدید ، اظهار کرد: این آمار به حدی بود که می توان گفت روح جامعه ی ما را آزار داد و این آسیب ها جبران ناپذیر بود هر چند با تلاش هایی، این مساله کاهش یافته است، اما باید دنبال روش ها و راهکارهای جدید و یک نگاه سیستمیک به سیستم تروما باشیم.
دکتر یوسف زاده با بیان این مطلب که در این خصوص، یکپارچگی و مدیریت لازم است، افزود: برنامه سیستم تروما در استان گیلان تحت عنوان دو مقوله ی بانک اطلاعاتی کارآمد و آموزش استقرار یافته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه گفت: برنامه ی ما، بانک اطلاعاتی است که اقدامات اولیه آن صورت گرفته و امیدواریم که با راه اندازی این بانک اطلاعاتی تروما در گیلان، استان های دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
وی در ادامه با اشاره به بحث آموزش در سه سطح مدارس، رسانه و فضای مجازی و آموزش گروه متوسطه، از پلیس، آتش نشان ها و راننده های خطی به عنوان اولین حاضرین در صحنه تصادفات ، دومین گروه را پزشکان اورژانس، کادر، اورژانس های بیمارستان ها ذکر کرد.
دکتر یوسف زاده چابک افزود: بحث تروما، عملا" ذهن را به مسایل ترافیکی سوق می دهد که بیشترین علت مرگ و میر، ناشی از حوادث ترافیکی است و این موجب می شود از برخی از حوادث همچون؛ سقوط ها (از ارتفاعات) همچنین از تروماهایی که بر اثر غرق شدگی، سوختگی و کار به وجود می آید، غفلت کنیم.

وی با اشاره به ترومایی که با سقوط افراد در حین برداشت محصولات خود از درختان ایجاد می شود، یادآورشد: جمعیت مخاطب ما فقط کارگاه های صنعتی نیستند ، بلکه مردم ما هم امروز جز آنها به شمار می روند.
دکتر یوسف زاده در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری این همایش آغاز نویی برای تکاملی نو به مساله بهداشت حرفه ای و ایجاد ایمنی و سلامت برای مردم عزیز باشد.


ارسال شده در چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۶ بعدازظهر
کد خبر: 4224434