​کشاورز نمونه بخش خمام:

اگر به کشاورزان کمک نمی کنید حداقل نمک روی زخم کشاورزان نریزید

اختصاصی / اسرار امروز. اقتصاد مقاومتی با حمایت از بخش کشاورزی تحقق می یابد

حسن سامری. موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در راستای مقابله با تحریم ، ترقی و پیشرفت همه جانبه اقتصادی ، مبتنی بر توان داخلی است. اقتصاد مقاومتی نسخه ای شفابخش برای درمان معضل بیکاری و رکود اقتصادی در کشور است که سالها قبل از سوی رهبر معظم انقلاب طرح شد .

توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در روستاها کمک می کند از سویی دیگر حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است . از این رو باید تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد. توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند. بر کسی پوشیده نیست که کشاورزان همواره در عرصه های مختلف انقلاب حضور پر رنگ و موثری داشته اند . در واقع اگر زیر ساخت ها و حمایت های لازم از کشاورزان صورت پذیرد، کشاورزان هم در عرصه اقتصاد مقاومتی همانند سایر عرصه ها، موفقیت و دستاوردهای خوبی را کسب خواهند نمود.

شاید در ابتدای ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب باور اینکه بتوان اقدام و عمل را به سرعت در دستور کار قرار داد اندکی دشوار به نظر می رسید اما عزم و اراده سید علی موسوی برای لبیک گویی به فرمان رهبر معظم انقلاب در همان آغازین روزهای ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چشم انداز روشنی را ترسیم کرد. در همین راستا یک کشاورز نمونه خمامی و ساکن روستای تازه آباد خواچکین با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل واقعی را به نمایش گذاشت. سید علی موسوی کارآفرینی است که قید زندگی شهری را زد و توانست با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی به شعارها ، جامه عمل بپوشاند. این کشاورز نمونه تلاش می کند تا نماد تجلی خودباوری را در اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی به نمایش بگذارد.

سید علی موسوی همچون یک سرباز همانند حضورش در جنگ تحمیلی این بار گوش به فرامین رهبری تصمیم می گیرد در اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه کند و با سرمایه شخصی خود وارد میدان شد. وی متولد 1346 و اهل روستای تازه آباد خواچکین از توابع بخش خمام است و علاقه ی زیادی به حرفه خانوادگی خود دارد ، به همین علت راهی کشاورزی شد و ثابت قدم در این شغل باقی ماند.

این روستا با حدود 150هکتار سطح زیر کشت که با تشویق کشاورزان توسط سید علی موسوی حالا 70 هکتار بصورت نیمه مکانیزه و بدون استفاده از سموم کشاورزی برنج تولید می کند. تنها کشاورز بخش خمام است که یک کارخانه برنجکوبی در میان مزارع خود احداث کرده و تلاش می کند با تجربه خود کشاورزی روستا را بهبود ببخشد.

وی می گوید: برای کارم احترام قائلم و عشق می ورزم . از صفر شروع کردم روی پای خود ایستادم و 14 هکتار زمین کشاورزی دارم که 8 هکتار شخصی و بقیه اجاره هستند.

موسوی زمین کشاورزی اش را "صندوقچه گنج” می داند. او کسی است که با پشتکار و تلاش پله های پیشرفت را پشت سر گذاشت . 8 هکتار زمین خرید و به همراه خانواده اش به درستی شعار اقتصاد مقاومتی را در عمل نشان داد و در شرایط سخت ، تا جایی پیش رفت که امروز به عنوان کشاورز نمونه مطرح است. کشاورز نمونه ای که زمینه اشتغال 5 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر غیر مستقیم را فراهم کرده است. وی کمر همت را بست و روی مهاجرت و ناامیدی خط قرمز کشید.

کشاورز نمونه ای که 4 دوره عضو شورای این روستا است و در کنار کشاورزی برای عمران و آبادی روستا بی منت و خالصانه حتی شخصا هزینه و اقدام نمود.

مصاحبه با این کشاورز نمونه خمامی ، تنها یک گفتگوی ساده نبود بلکه معرفی یک کارآفرین موفق و شکارچی فرصت های ایده آل بود هر چند درد دل این کشاورز نمونه از کم توجهی برخی مسئولین و مدیران استان هم شنیدنی است.

هیچ دوره ای در زندگی فردی چون روزگار جوانی، سرسبز و با نشاط نیست و در این بین به وضوح می توان مشاهده کرد که در سایه فرصت زیبای جوانی می توان به بسیاری از کامیابی ها و پیروزیهای زندگی دست یافت. اگر بخواهیم حقیقت مطلب را ذکر کنیم، گفتار این کشاورز نمونه به ذهنمان خطور می کند که حسرتی برایش نمانده و کشاورزی برایش مثل یک تفریح است. مزرعه سید علی موسوی از همت و تلاش شبانه روزی پر بود . وی از منویات مقام معظم رهبری تبعیت کرد و در عرصه های اقتصاد مقاومتی چیزی کم نگذاشت.

موسوی به نکته ای اشاره کرد که از آن حس معرفت و خودسازی تا تلاش و بردباری تراوش می کرد و این برای شروع گفتگوی ما، مقدمه کاملی بود.

موسوی افزود: جوان که باشی و با اراده ، با ذهن خلاق، همت و پشتکار گام بردارید در واقع به یک کارآفرین تبدیل می شوید. کسی نان از بازوان پرتوانش می خورد که فکر و هدفش برای رسیدن به خواسته های عملی در حرکت است.

برخی مسئولین استان گیلان فرمایشات مقام معظم رهبری را فقط بازگو می کنند؟!!

وی اظهار کرد: در گذشته شاید استفاده از شیوه های سنتی در بخش کشاورزی قابل قبول بود اما امروزه با افزایش جمعیت استفاده از روش های قدیمی جوابگو نیست. خداوند متعال بهترین امکانات و منابع آبی و خاکی را به کشور ما عطا کرده است و باید همواره با استفاده بهینه از این منابع قدردان پروردگار باشیم.

موسوی خاطرنشان کرد: در این راستا کشاورز انتظار زیادی ندارد و نیاز است که مسئولان نسبت به رفع دغدغه های کشاورزان همت کنند.

این کشاورز نمونه در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه در طول عمر 30 ساله کشاورزی که داشتم هیچکدام از نماینده های مجلس شهرستان رشت سری به ما نزدند ،یادآور شد: دست مسئولینی را که برای مردم روستایم تلاش می کنند می بوسم. برخی مسئولین استان گیلان فرمایشات مقام معظم رهبری را فقط بازگو نموده بدون اینکه عمل کنند.

وی در پاسخ این سوال که به نظر شما کشاورزان چه نقشی می توانند در اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشند تصریح کرد: در واقع کشاورزان از اقشار مهم جامعه در اجرای اقتصاد مقاومتی هستند و کشاورزی یکی از مباحث مهم در اقتصاد مقاومتی است.

موسوی اضافه کرد: یکی از رسالتهای دولت برای اداره امور کشور حمایت از بخش کشاورزی است و سیاست های اقتصاد مقاومتی هم راه را برای پشتیبانی و فعالیت بیشتر در این بخش روشن کرده است. اینکه چرا برخی مسئولین استان گیلان نسبت به این موضوع مهم کم توجه هستند سوالات زیادی را در اذهان ایجاد می کند؟!

این کشاورز نمونه خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با حمایت و تقویت بخش کشاورزی تحقق می یابد و می تواند برای جوانان اشتغالزایی کند .

تسهیلات با سود 18 درصد به کشاورزان کمکی نمی کند!!

موسوی در ادامه گفت: تسهیلاتی که برای کشاورز در نظر گرفته اند تفاوتی با دیگران قائل نشدند و تسهیلات با سود 18 درصد به کشاورزان کمکی نمی کند.

این کشاورز نمونه یادآور شد: 4 هزار اصله درخت صنوبر پرورش دادم، 20 راس گاو دارم و با پرورش اردک می توانم برای دهها نفر شغل ایجاد کنم.

موسوی افزود: همه ادوات کشاورزی مورد نیاز تولید برنج از کاشت تا مرحله برداشت را بدون کوچکترین حمایت با قیمتهای نجومی خریدم و تنها کشاورزی هستم که ریالی از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده نکردم.

وی با اشاره به اینکه با بانک کشاورزی ارتباطی نداشتم، گفت: در گذشته از بانک کشاورزی خمام بسیار انتقاد داشتم و در واقع قهر بودم اما با تلاش آقای حبیب الله پور رییس بانک کشاورزی فعلی خمام دوباره با این بانک آشتی کردم. وی خیلی مردم دار و دوست داشتنی است . به همه احترام می گذارد و فرقی بین پولدار و بی پول قائل نیست.

بی مهری مسئولین جهاد کشاورزی استان گیلان باعث نشد که دست روی دست بگذارم.

وی در کنار کشاورزی تسلط زیادی در پرورش ماهی داشته و دارای 1 هکتار استخر گرمابی با 4 نوع ماهی همزیست(کپور، آمور، بیگ هد، فیتوفاک) می باشد و اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه دارد . تحصیلات وی هم در امور مربوط به شیلات است.

موسوی با اشاره به داستان غم انگیز سرگردانی خود در اخذ پروانه آبزی پروری از جهاد کشاورزی استان گیلان ،افزود: در سال 1390 برای دریافت این پروانه به جهاد کشاورزی استان مراجعه کردم که نامه های استعلام از ادارات مختلف ذیربط را تحویل اینجانب دادند. برای گرفتن جواب استعلام کلی وقت و هزینه پرداخت کردم و پس از آن همه وقت کشی اعلام کردند که برای متقاضیان پیش از سال 1385 پروانه آبزی پروری صادر می کنیم.

این کشاورز نمونه با انتقاد از مسئولین جهاد کشاورزی استان گیلان ،یادآور شد: با توجه به اینکه استخر ماهی اینجانب سند پرورش ماهی دارد و من هم خواستم بر اساس قانون عمل کنم ، انتظار داشتم پیش از درخواست پروانه اعلام می کردند که شما نمی توانید پروانه دریافت کنید.

موسوی اضافه کرد: بی مهری مسئولین جهاد کشاورزی استان گیلان و تجویز قرص سرگردانی باعث نشد که دست روی دست بگذارم و با بهره بردن از موهبت خدادادی، استخر پرورش ماهی خود را راه اندازی کردم و هفت سال با پرورش 4 گونه ماهی همزیست تلاش کردم تا مسیری دیگر از اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنم. ضمن اینکه از ذخیره آب باران در این استخر برای کشاورزی هم استفاده می کنم.

اگر به کشاورزان کمک نمی کنید حداقل نمک روی زخم کشاورزان نریزید !!!

موسوی از جمله مشکلات بزرگ قشر زحمت کش کشاورزی را دریافت مالیات بر ارزش افزوده دانست و افزود : چرا باید از کشاورزان بابت تبدیل شلتوک به برنج 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود؟ چرا بجای این که باری از روی دوش کشاورزان بردارید به مشکلات آنان اضافه می کنید؟ هر چند اینجانب از کشاورزان مالیات بر ارزش افزوده در این شالیکوبی دریافت نمی کنم اما شخصا این مالیات را به امور مالیاتی می پردازم.

وی اضافه کرد: متاسفانه سازمان های دولتی نه تنها هیچ کمکی به کشاورزان نمیکنند بلکه دیواری کوتاه تر از کشاورزان نیافتند و با گرفتن مالیات باری بر دوش کشاورزان میگذارند؟!

موسوی خاطرنشان کرد: وقتی می توان با استفاده از ظرفیتهای کشاورزی ، اشتغال ایجاد کرد اگر به کشاورزان کمک نمی کنید حداقل نمک روی زخم کشاورزان نریزید.

آقای استاندار؛ بذر اساس کار ماست

وی در ادامه این گفتگو اضافه کرد: دستم به استاندار نمی رسد. وقت استاندار پر است و وقتی برای من کشاورز ندارد. درخواستی ندارم فقط دستور دهد مرکز تحقیقات برنج بذری به کشاورزان بدهند تا پر محصول و با کیفیت باشد. چرا مرکز تحقیقات برنج در طول سالهای گذشته نتوانست بذری جدید ، مناسب و پر محصول ارائه کند؟

این کشاورز نمونه افزود: مرکز تحقیقات برنج چه کار می کند ؟ چرا در طول سالهای گذشته یک بذر جدید نداریم ؟! چندین بار هم انواع بذر همچون عبریت،صالح ،فجر و ... خریداری کردم اما اصلا کیفیت نداشت.

موسوی گفت: حتی به کشت بذر برنجی که به سفارش اینجانب از چین و هندوستان آورده شده بود اقدام کردم اما نتیجه مطلوبی دریافت نکردم.

هیچ مشکل برای فروش برنج ندارم

موسوی از محدود افرادی است که با توجه به توصیه جهاد کشاورزی مبنی بر عدم استفاده از سموم کشاورزی معتقد است سموم برخی آفت ها را قوی تر و همچنین حشراتی را که با این آفت ها مبارزه می کنند از بین می برد.

وی به هیچ وجه از سموم کشاورزی در تولید برنج استفاده نمی کند و در عین حال برنج تولیدی او از کیفیت بالایی برخوردار است.

این کشاورز نمونه گفت: استقبال مردم کشور از برنجهایی که بدون استفاده از سموم تولید می شوند بسیار قابل توجه است و هیچ مشکل برای فروش ندارم و در سراسر ایران مشتری دارم.

بخشدار خمام حامی بی پناهان است

موسوی در ادامه این مصاحبه با تاکید بر اینکه دلم از رفتار برخی بخشداران در گذشته خون است ، گفت: در طول 4 دوره که عضو شورا هستم بخشداری به خوش اخلاقی آقای مسچیان ندیدم و ایشان حامی بی پناهان است. بخشداری است که گوش شنوا برای شنیدن مشکلات مردم دارد. در گذشته برخی بخشداران خشن و عصبانی بودند و درب اتاقشان به روی ارباب رجوع بسته بود. طوری قانون را بر سر مردم می کوفتند که از قانون پذیری گریزان شده بودند.

وی افزود: مسچیان بخشدار خمام خونگرم است و دوست دارد مشکلات مردم را حل کند و اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم با توجه به امکانات موجود برای رفع مشکلات ارباب رجوع و بخش خمام چیزی کم نگذاشته و در مواردی هم که نتواند کاری انجام دهد پاسخش برمبنای قانون با خوشرویی و تبسم است.

وی در خصوص بخشدار جوان و پر تلاش خمام با افتخار گفت: بخش خمام تاکنون چنین بخشداری به خود ندیده است و همه ما از عملکرد جناب آقای مسچیان رضایت داریم و تاکنون بطور سرزده چندین بار به اینجا آمدند و درصدد رفع مشکلات هستند.


در گذشته جهاد کشاورزی خمام و استان کاری برای من انجام ندادند

وی در ادامه از رییس جوان ، بومی،خوش ذوق و پیگیر جهاد کشاورزی خمام تشکر کرد و افزود : وی در مدت کوتاه فعالیت خود در این سمت چندین بار بطور سرزده به من مراجعه کرد و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دریغ نمی کند.

موسوی اذعان داشت: پیش از حضور آقای رجبی هیچ مسئولی به ما سر نزد و ایشان اولین رییس جهاد کشاورزی خمام در طول 30 سال گذشته است که سرزده و بدون دعوت آمدند . در گذشته جهاد کشاورزی خمام و استان کاری برای من انجام ندادند.

وی ضمن تقدیر از زحمات رییس جهاد کشاورزی خمام ،افزود: با توجه به اینکه مدت زیادی از حضور آقای رجبی در جهاد کشاورزی خمام نمی گذرد اما گرمای دستشان را به وضوح در رفع مشکلات کشاورزان منطقه حس کرده ام.

وی همچنین از تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی خمام ، سر کار خانمها صالحی و صابری برای حضور مستمر و راهنماییهای به موقع در فصل کشاورزی نیز تقدیر کرد.

59192b24c2a32.jpg

59192bb2cd325.jpg

59192cfc0617b.jpg

591931071fff5.jpg


ارسال شده در دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۹:۱۵ قبل‌ازظهر
کد خبر: 9651348