همزمان با سالروز جمهوری اسلامی ایران، پروژه ملی بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی شهر رشت با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد

در آستانه 12 فروردین و روز جمهوری اسلامی ایران و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) پروژه ملی بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی شهر رشت در میدان شهدای ذهاب با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی،دکتر محمد علی نجفی استاندارگیلان،غلامعلی جعفرزاده و جبار کوچکی نژاد و حسن تامینی نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، محمد علی رفیعی نوده و محمد حسین کارگرنیا و مظفر نیکومنش و عباس صابر و رضا رسولی و فاطمه شیرزاد و رضا موسوی روزان و امیرحسین علوی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، محمد علی ثابت قدم شهردار رشت، مهدوی فرماندار رشت، خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان، احمدی پور معاون سیاسی- امنیتی استانداری گیلان، برخی مدیران استانداری و شهرداری ، داریوش ارجمند پیشکسوت و بازیگر سینما و تلویزیون ،شخصیت های سیاسی و فرهنگی و جمع كثيري از شهروندان برگزار شد.

پروژه ملي بافت فرهنگي تاريخي مركزي شهر رشت به عنوان گام نخست طرح ملي بازآفريني شهر رشت افتتاح شد هر چند که در ابتدای اجرای این پروژه،حاشیه های زیادی ایجاد شد اما استقبال انبوه و حضور جمع کثیری از شهروندان نشان داد که شهردار جوان این شهر با اتمام به موقع این پروژه در شرایط سخت مالی و اعتباری توانست اعتماد عمومی را به دست آورد. حالا بیشتر مردم این بزرگ شهر کشور به این نتیجه رسیدند که با این تغییر قابل توجه پس از سالها می توان به این شهردار جوان برای رهایی از بن بست سکون اعتماد کرد و ازاعضای شورای شهر هم انتظار دارند بجای اینکه چوب لای چرخ بگذارند دست شهردار را بگیرند تا این شهر هم همانند شهرهای اصفهان،تهران،قزوین ، لاهیجان و تبریز حرف برای گفتن در عمران و آبادی داشته باشد. پروژه هایی که دکتر ثابت قدم در این شهر کلید زده است حالا با احتمالات و گمانه زنی های برخی اعضای شورای اسلامی این شهر در خصوص استیضاح و یا برکناری شهردار متوقف نمی شود و از این به بعد باید در انتظار افتتاح پروژه هایی به مراتب بزرگتر در این شهر باشیم. به نظر می رسد تولد دختر شهردار جوان رشت در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و افتتاح این پروژه ملی انگیزه ایی دو چندان برای تغییر و تحول این شهر و توسعه متوازن در عمق محلات را به دکتر ثابت قدم خواهد داد و امید است تا پروژه ها شهرداری رشت به موقع تکمیل شده و انشاءالله طو لانی شدن مدت اجرای پروژه ها شیرینی اتمام آن را به کام مردم تلخ نکند.

پیاده‌راه فرهنگی نخستین پروژه بازآفرینی شهر رشت در بین کلانشهرهای کشور با محوطه‌سازی حدود 17 هزار متر مربع است که در این پروژه ،شهرداری کلانشهر رشت نسبت به پیاده راه سازی در سه محور خیابان امام خمینی از دهانه بازار بزرگ تا میدان شهدای ذهاب، خیابان سعدی از دهانه استاد سرا تا میدان شهدای ذهاب و خیابان شریعتی تا میدان شهرداری اقدام نموده است. در مراسم افتتاح این پیاده راه فرهنگی برنامه های مختلفی از جمله اجرای نمایش بانوی آب و آیینه به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا، اجرای شعر گیلکی، برپایی ایستگاه کتاب به شکل باغ سنتی همراه با پرچین در فضای 50 مترمربع و ارائه مجله، کتاب و روزنامه در كافه كتاب و كتاب كله برگزار شد. برپایی ایستگاه زیست محیطی به همراه معرفی نهادهای حافظ محیط زیست و فروش محصولات بازآفرینی و زیست محیطی ، ایستگاه کودکان به همراه نقاشی کودک و نمایشگاه محصولات قدیمی از دیگر برنامه های فرهنگی و شاد در افتتاح پیاده راه کلانشهر رشت بود. برگزاری تئاترهای فرهنگی، اجراي نمايش راديويي ، برپایی نمایشگاه شهر خلاق خوراک، ورود نمادین میرزاکوچک خان و یارانش به همراه میرزا خلیل ارفع اولین شهردار رشت از دیگربرنامه های افتتاح این پیاده راه بود. اجرای نمایشهای مختلف در ۹ ايستگاه نمايشي با حضور بيش از ۵۰۰ هنرمند كه ۹ اتفاق تاريخي و فرهنگي مهم از ۹ دهه شهر رشت از ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۰ را به تصوير مي كشيد در مسير خيابان سعدي از ديگر بخش هاي اين برنامه بود .

هنرمندان با اجراي نقالي ، اجراي موسيقي آييني وسنتي با لباس هاي محلي از میهمانان این مراسم استقبال كردند. در اطراف پیاده راه فرهنگی هنرمندان بسیاری تحت لوای اداره فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به اجرای برنامه در قالب باز سازی صحنه هایی از رشت قدیم پرداختند. با هماهنگی و تلاش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت این برنامه ها از شبکه باران و رادیو گیلان به طور زنده پخش شد.

دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از ورود به شهر رشت از پروژه بازآفرینی محدوده خمیران زاهدان این شهر بازدید کرد. پروژه بازآفرینی محدوده خمیران زاهدان رشت شامل محدوده خواهر امام و مسجد حاج سمیع (گردشگری مذهبی) ، محورساغریسازان ( گردشگری تجاری) و گذر فرخ ( فرهنگی - تفریحی) می باشد.

وزیر راه و شهرسازی با ورود به پياده راه فرهنگي بافت مركزي شهر رشت با گروههاي جارچي كه در حال فرا خواندن مردم براي حضور در مراسم افتتاحيه اين پياده راه بودند مواجه شد و طبال ها به رسم قدیم شروع به دعوت از مردم برای حضور در این مراسم کردند.


ارسال شده در دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۲ قبل‌ازظهر
کد خبر: 52