خاموشیهای پیاپی،سرگردانی مردم و عدم پاسخگویی وزارت نیرو؟

ریحانه خوشحال. در حال حاضر بیش از 90 درصد امور زندگی در تمام دنیا به برق وابسته است و تمام پیشرفت دنیای کنونی مدیون مخترع این انرژی گرانبهاست. امروزه قطع برق حتی برای لحظه ای ، دغدغه بزرگی است که مسولان این امر تاکنون  برای کاهش این دغدغه ، وعده های زیادی دادند. وعده های عمل نشده ی کاهش خاموشیها هرسال نسبت به گذشته به چالشی بزرگتر تبدیل شد و در کنار گرمای تابستان ،این مهمان ناخوانده امان مردم را همچنان می بِّرد.

چند سالی است که به همین منوال می گذرد و مشترک بینوا در این جاده یکطرفه باید گوش به فرمان آقایان مسئول وزارت نیرو باشد تا به شرط پایداری برق در شبکه توزیع در برابر گرما و مصرف ، خدای ناکرده فکر این مسئولین محترم به سمت خاموشی اجباری نرود.

افزایش مصرف ، کاهش بارندگی، جای خالی منابع تجدید پذیر، وارد نشدن انرژی های نوری مثل استفاده از انرژی خورشیدی،کمبود منابع مالی و ... دلایلی برای مسئولان بوده تا هرساله با اعمال میزان خاموشیهای بیشتر،زندگی مردم را مختل کنند.

گفتنی است تب هوای تابستان سالجاری مسئولین وزارت نیرو را غافلگیر کرده و وقتی پیک مصرف را دیدند پا را کمی فراتر نهادند و پیش بینی کردند که اگر مشترکین گوش به فرمان نباشند و صرفه جویی نکنند در چند سال آینده باید منتظر شرایط بدتر از این هم باشند.

مسئولین وزارت نیرو ؛ بجای اینکه افزایش دما را بهانه کنید تا با قطع برق و اعمال خاموشیهای پیاپی ،کمبودها را جبران نمایید باید پاسخگوی کم کاری خود در سنوات گذشته باشید آنهم با توجه پیش بینی ها و هشدارهای مکرر کارشناسان در خصوص افزایش دمای هوا که شما با غفلت خود این هشدارها را نادیده گرفتید و چاره اندیشی نکردید تا امروز مردم در اوج گرما مجبور نباشند خاموشیهای مکرر را تحمل کنند .

آقایان مسئول، به جای اینکه تمام فشارها را برای صرفه جویی به مردم وارد کنید می توانستید در طول سالهای گذشته با استفاده از سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی توان افزایش ظرفیت تولید و انتقال برق را افزایش دهید. 

طی گفتگویی با یکی از مشترکین خانگی وی اظهار کرد : در آسانسور منزل بودم که ناگهان برق قطع شد و در این گرمای طاقت فرسا ،تا یکی به داد من برسد دچار گرما زدگی شده و راهی بیمارستان شدم .

مشترک دیگری در بخش صنعت می گوید: در بخش تولید قطعه فعالیت می کنم و در حین کار کوره ها ،ناگهان برق قطع شد. با مسئولین برق منطقه تماس گرفتیم گفتند پیک مصرف است و برای حفظ و پایداری برق خانگی ،برق صنعت را قطع کردیم؟! وی گفت : در تمام دنیا برق خانگی را قطع می کنند تا صنعت را پایدار نگه دارند .

ارباب رجوعی سالمند در یکی از ادارات گفت: برای کاری به یکی از ادارات مراجعه کردم. به دلیل قطع برق و  از کار افتادن آسانسور سه طبقه این ساختمان اداری را طی کردم تا پرونده ام را به مسئول مربوطه تحویل بدهم که مسئول مربوطه اعلام کرد در خاموشی نوبتی قرار داریم بروید دوری بزنید و دو ساعت دیگر بیایید ؟!عرض کردم در گرمای ظهر تابستان کجا بروم دور بزنم؟!

مشترکین محترم در تمام گروهها در تابستان سالجاری و تاکنون از محبت مسئولین محترم وزارت نیرو بی نصیب نماندند و دست خالی برنگشتند و خاموشیهای طولانی را مخصوصا در ساعات اوج گرما یعنی 12 ظهر تا 6 عصر تجربه کردند و به لطف عزیزان ،این روند تا کاهش دمای هوا همچنان ادامه خواهد داشت!

شرکت توزیع نیروی برق هم به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و پیش بینی وزارت نیرو در سالهای گذشته، در اوج گرما و با اعمال خاموشیها از خشم مشترکین بی نصیب نماند و توضیحات پرسنل این شرکت مبنی بر اجرای دستور مافوق هم کارساز نبود و هر روز باید حرفهای سبک و سنگین مشترکین را تحمل کنند.

در چنین شرایطی تنها راهکار وزارت نیرو ارائه اطلاعیه ای برای نحوه مصرف برق توسط مصرف‌کنندگان خانگی است تا بتواند از این طریق به کاهش مصرف برسد و کم کاری خود را جبران نماید! در واقع تاوان کم کاری مسئولین را مردم با تحمل خاموشیهای پیاپی می دهند!

براستی، وظیفه وزارت نیرو چیست؟ آیا تذکر به مسئولین دستگاهها و صدور اطلاعیه های رنگارنگ ،راهکاری مناسب برای کاهش خاموشیهاست؟ اگر در سالهای آینده با توجه به کاهش بارندگیها ،ظرفیت نیروگاه های برق آبی باز هم کاهش یابد تکلیف مشترکین و تعهدات مسئولین وزارت نیرو چه خواهد بود؟

با تمام این اوصاف به نظر می رسد با گرم شدن کره زمین  در سالهای آینده ، روند افزایش صعودی دمای هوا مسئولین وزارت نیرو را دوباره غافلگیر کند!

آقایان مسئول ،تابستان سال آینده ممکن است هوا گرمتر باشد بنابراین لطفا تمهیدات لازم را پیش بینی کنید تا بیشتر از این مردم با گرمای تابستان و خاموشیها دست و پنجه نرم نکنند.


ارسال شده در چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۳:۵۷ بعدازظهر
کد خبر: 7530417