مدیر واحد آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان:

اطلاعات دقیق ابزاری برای مدیریت بهتر سلامت در جامعه است

اختصاصی/اسرارامروزدانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص استقرار نظام ارجاع در کشور پیشرو و برتر است/ دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین همایش ملی آمار در نظام سلامت، رتبه دوم کشور را کسب کرد/ نقاط مجهز به شبکه ملی سلامت از 16 درصد به 75 درصد ارتقاء پیدا کرد/ ۲ هزار و 500 بیمار از طریق نظام ارجاع الکترونیک خدمت دریافت کرده اند/ راه اندازی نوبت دهی الکترونیک یکی از دستاوردهای مهم در ارایه خدمات درمانی به مردم است

دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیش از 15 هزار کارمند،کارشناس و اعضای هیئت علمی و بالغ بر 5 هزار رایانه یکی از دانشگاههای بزرگ علوم پزشکی کشور است. یکی از اولویتهای رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان پیشرو بودن در دانشگاه‌های نسل سوم است که دستیابی به این مهم بدون ارتقاء حوزه IT و آمار و اطلاعات میسر نیست . دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک بخوبی به اهمیت و نقش آمار در توسعه واقف بود و می دانست بدون وجود امار و اطلاعات دقیق و درست  ، برنامه ریزی و سیاست گذاریها در برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان امکان پذیر نیست.

وی نقشه استراتژیک مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه را در برنامه راهبردی به گونه ای ترسیم کرد که ارایه خدمات یکپارچه الکترونیک سلامت، چشم انداز این مدیریت در دانشگاه است. بنابراین توسعه خدمات الکترونیک نظام سلامت با محوریت آی تی، با تبیین شاخصهای مختلفی که بصورت مستمر پایش می شود بنیان گذاشته شد.

در این راستا می توان به ارتقاء و نگهداری از داده‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی و ترسیم نقشه استراتژیک مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اشاره کرد.

وی با شناسایی کارکنان شایسته و انتصاب آنان در مدیریتها، توانست گامهای بزرگی در برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بردارد که کسب دومین رتبه  آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین همایش ملی آمار در نظام سلامت، از جمله این افتخارات و ثمره اعتماد و انتصاب بر اساس شایسته سالاری است.

مطلبی که در ادامه به آن پرداخته می شود گزارشی از دستاوردهای  دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حوزه آمار  و فناوری اطلاعات به مدیریت مهندس متین رمضانی است.

مهندس متین رمضانی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در یک نشست خبری که به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی برگزار شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین همایش ملی آمار در نظام سلامت، که  در مرکز همایش های رازی تهران بر گزار شد رتبه دوم کشور در بخش آمار و سلامت را کسب کرد.

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه یادآور شد:  در غرفه آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان فعالیت های برجسته و شاخص دانشگاه علوم پزشکی گیلان از نگاه آمار در قالب پوستر ، عملکرد مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه ، فعالیت های علمی و تحقیقاتی واحد آمار و فناوری اطلاعات در قالب پوستر ، برنامه راهبردی واحد آمار ، ارایه تجربیات موفق آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در قالب پوستر، ارایه انتشارات آماری دانشگاه از سال های 90 تا 96 به صورت لوح فشرده با تاکید بر حذف کاغذ در انتشار آمارهای رسمی و بارگذاری نشریات آماری دانشگاه ، معرفی سامانه ها و داشبوردهای مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

وی در ادامه این نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی برگزار شد به دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه آمار و فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: ارتقا کیفیت داده های ارسالی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) از اقدامات مهم این حوزه است .

وی با بیان اینکه توسعه خدمات الکترونیک سلامت از اهداف استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و وزارت بهداشت و درمان است، اظهارکرد: با این روش امکان تبادل اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت در بستری مناسب با ارتقای خطوط ارتباطی بین تمامی نقاط شناسایی شده دانشگاه علوم پزشکی گیلان فراهم می‌شود.

رمضانی در ادامه با اشاره به موضوع استقرار و اجرای نظام ارجاع الکترونیک(پروژه مارلیک)‌ در گیلان بعنوان یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه علوم پزشکی ، خاطرنشان کرد: جلب رضایت، تامین آرامش و آسایش آحاد مردم از اهداف دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و در این راستا استقرار نظام ارجاع الکترونیک با مدیریت معاونت درمان و با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی دیگر از اقدامات دانشگاه است که به صورت تخصصی در حال انجام است.

مدیر واحد آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در تعریف نظام ارجاع الکترونیک ، عنوان نمود: نظام ارجاع یکی از برنامه های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و هدف آن ارایه خدمات عادلانه و باکیفیت به مردم است. در این نظام سه سطح ارایه خدمات سلامت در نظر گرفته شده که از خانه های بهداشت آغاز می شود و در صورت نیاز مراجعه کننده به دریافت خدمات تخصصی به تشخیص پزشک خانواده به سطوح بالاتر ارایه دهنده خدمات ارجاع داده می شود. نظام ارجاع الکترونیک بر انجام فرایند ارجاع بیمار در بستر الکترونیک تاکید دارد. راه اندازی نظام ارجاعی الکترونیک علاوه بر این که می تواند باعث کاهش هزینه های پرداختی بیماران و صرفه جویی در وقت آن ها شود، بیمار در یک فضای آرام و با تکریم پزشک خود به سوی یک مراکز درمانی دیگر که از سوی پزشک خانواده برای او نوبت گرفته شده است، ارجاع می شود.

این مقام مسئول گفت: با استقرار نظام ارجاع الکترونیک،‌ دسترسی عادلانه و کم‌ هزینه به تمامی خدمات سلامت برای اقشار مختلف مردم در همه مناطق استان گیلان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سطوح مختلف از طریق نظام ارجاع الکترونیک به یکدیگر متصل می شوند، اضافه نمود: مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی و مراکز فوق تخصصی را به ترتیب جز سطح یک، دو و سه هستند که  از طریق نظام ارجاع الکترونیک به یکدیگر متصل می شوند.

رمضانی با اعلام این خبر که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص استقرار نظام ارجاع در کشور پیشرو و برتر است و به زودی سامانه یکپارچه نظام ارجاع سلامت را در کل استان خواهیم داشت ، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اولین بار موفق شد با نرم افزارهای استاندارد کشوری بصورت پایلوت در پنچ شهرستان ماسال، صومعه سرا، لنگرود، انزلی و رضوانشهر به ترتیب نظام ارجاع را به صورت پایلوت ، نهادینه کند و در حال حاضر حدود ۲ هزار و 500 بیمار از طریق نظام ارجاع الکترونیک خدمت دریافت کرده اند که در این خصوص برای حدود ۳۵ درصد خدمت گیرندگان بازخوراند ثبت شده است.

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به راه اندازی سامانه های نوبت دهی و نوبت گیری بیماران اشاره کرد و عنوان نمود: در راستای تکریم ارباب رجوع و تعیین تکلیف بیماران و کاهش زمان ارایه خدمات، راه اندازی سامانه های نوبت دهی و نوبت گیری بیماران یکی دیگر از اقدامات مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است.

رمضانی با بیان اینکه سیستم نوبت دهی یکی از پیش نیازهای اجرای نظام ارجاع الکترونیک است، گفت: راه اندازی نوبت دهی الکترونیک یکی از ضروری ترین گام های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مسیر ارایه خدمات درمانی به مردم است .

وی در ادامه توسعه شبکه ملی سلامت (شمس) در استان را یکی از برنامه های شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ذکر کرد و افزود: 1334 نقطه بهداشتی در گیلان داریم و به دلیل شرایط و موقعیت جغرافیایی در گیلان 203 نقطه کور وجود داشت که با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان  در یکسال گذشته به ، ۹۰ نقطه کور کاهش یافت.

رمضانی با تقدیر از مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان و اعلام این خبر که 90 نقطه کور باقیمانده تا پایان سالجاری به سامانه یکپارچه نظام ارجاع سلامت استان متصل می شوند، یادآور شد: در حال حاضر بیش از  یک هزار نقطه شبکه ملی سلامت در گیلان فعال هستند و نقاط مجهز به شبکه ملی سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات از 16 درصد به مرز 75 درصد ارتقاء پیدا کرد.

وی  در ادامه تولید و استقرار سامانه بومی مدیریت متمرکز دارو و تجهیزات مصرفی (سیماد) را یکی دیگر از اقدامات حایز اهمیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و گفت:  سامانه خرید دارو و تجهیزات پزشکی به صورت متمرکز در معاونت غذاو دارو (سیماد) تولید و راه اندازی شد که کاهش میزان خرید و کنترل دقیق مصرف، صرفه جویی ریالی، بهره مندی از تخفیفات ، ‌افزایش رقابت‌پذیری در میان شرکت‌های پخش دارو،‌ کاهش هزینه‌های خرید اقلام مختلف پزشکی،‌ امکان نظارت بر تجویز و خرید داروهای گران قیمت ، خرید تجهیزات بصورت متمرکز  و... را به دنبال داشت.

رمضانی به ارتقای امنیت دادها و شبکه ارتباطی اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفیت داده‌های ارسالی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت(سپاس)‌ و استقرار نظام ارجاع الکترونیک‌(پروژه مارلیک) از طریق مدیریت متمرکز آنتی‌ویروس از دیگر اقدامات انجام شده در این مدیریت  می باشد.

وی تاکید کرد: وجود اطلاعات دقیق و با کیفیت در حوزه فعالیت‌های مرتبط با حوزه سلامت دارای فواید زیادی است و در حقیقت ابزاری برای مدیریت بهتر سلامت در جامعه هدف و رسیدن به ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت‌تر می‌باشد و به هنگام بودن،‌ رعایت اصل دقت،‌ جامعیت لازم و قابلیت انعطاف‌پذیری از شاخص‌های مؤثر بر کیفیت داده‌های آماری هستند.

وی در پایان پایش های مدون میدانی حوزه فناوری اطلاعات بیمارستان ها ، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی توانمندسازی کارکنان، مدیریت و ساماندهی نرم افزارها، سامانه ها و سخت افزارها ، استقرار پروژه استحاق سنجی درمان در مراکز، نظارت مستمر بر گردش تخت و HIS live ،استاندارد سازی ارتباطات با ارتقا وضعیت زیر ساخت و دیتاسنتر دانشگاه را از دیگر دستاوردهای حوزه مدیریت آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ذکر کرد.

شایان ذکر است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه فناوری سلامت نیز دستاوردهای همچون تاسیس دفتر مالکیت فکری و معنوی ، اخذ موافقت اصولی و قطعی مرکز رشد فناوری سلامت ، برگزاری اولین رویداد استارتاپ در حوزه پزشکی و سلامت، ارتقا به رتبه سیزدهم کشوری حوزه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در یکسال گذشته با ارتقای 20 رتبه ،اخذ مجوز آزمایشگاه جامع تحقیقات و  راه اندازی سیستم جدید رجستری (ثبت بیماری ها) در معاونت تحقیقات این دانشگاه در طول دوران مدیریت دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک داشته است.


ارسال شده در چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۷ قبل‌ازظهر
کد خبر: 1561948