مراسم تجلیل از خبرنگاران در مرکز قلم گوده تالاب انزلی

اشرف السادات خوشحال

مدیرکل محیط زیست گیلان در یک اقدام خلاقانه مراسم تجلیل از خبرنگاران را همراه با تلاب گردی و پذیرایی در رستوران دریایی نیلوفر آبی برگزار کرد.

این تالاب در حدود 40 کیلومتری شمال رشت و در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و دریای خزر قرار دارد و محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. مرداب انزلی از جالب ‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌ های طبیعی جانواران ایران محسوب می ‌شود و در مجموع با توجه به زیبایی های چشمگیر خود می تواند به عنوان اکوسیستم آبی – طبیعی، گردشگران زیادی را به خود جلب کند که متاسفانه به دلیل مشکلات زیادی از جمله آلودگی و پیدایش اهریمن سبز سنبل آبی و ..در معرض نابودی قرار گرفته است که با همت محمدپور مدیرکل محیط زیست استان گیلان بخش عمده ای از مشکلات این تالاب رو به بهبودیست .

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان گیلان در ابتدای حضور خود در این تالاب با همراهی مدیران اداره حفاظت محیط ‌زیست و خبرنگاران به تالاب گردی پرداختند که وی در حین تالاب گردی خبرنگاران ،از رسوب برداری در جنوب تالاب بعنوان یکی از اقدامات این سازمان نام برد و افزود :این کار ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

محمدپور با اشاره به آب راه احیای شده در نزدیکی سرخانگل گفت: ۵ آب راه‌ در بخشی که ترددی انجام نمی‌شد احیا شد که این اقدام باعث آب‌گیری مسیر و دستیابی آسان به پایگاه سرخانگل شده است.

وی همچنین جمع‌آوری سنبل آبی را از دیگراقدامات سازمان حفاظت محیط‌ زیست عنوان کرد و افزود : ۳۲۰ هکتار با کمک مردم ، اسکله دارها و شکارچیان مجاز جمع آوری شد که کنوانسیون رامسر این حجم از همکاری را کم‌نظیر داستند.

57bc613aa5135.jpg

محمدپور بابیان اینکه بعد از پاکسازی از ۳ تا ۷ روز پایش انجام می‌شود گفت: وضعیت تالاب انزلی هرچند روز یک‌بار توسط ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست رصد می‌شود.

وی با اشاره به موضوع پاکسازی تالاب عینک رشت نیز گفت: با مطرح‌شدن موضوع تالاب عینک‌ در جلسات پدافند غیرعامل با پیشنهاد محیط‌زیست از سپاه پاسداران هفته‌ای ۱۵۰ نیرو با مدیریت محیط‌ زیست به پاکسازی تالاب عینک کمک کردند که در هیچ استانی چنین کار تیمی برای حل موضوع محیط ‌زیستی انجام‌ نشده است.‌

وی با اشاره به مشاهده سنبل آبی در شهرستان شفت گفت: امیدواریم بتوانیم به‌ زودی در موضوع این شهرستان هم ورود کنیم و نتایج خوبی را هم بدست بیاوریم.

در پایان این مراسم از خبرنگاران و اصحاب قلم به صرف شام در رستوران نیلوفر ابی و هدایای نقدی تجلیل شدند.


ارسال شده در سه‌شنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۶ بعدازظهر
کد خبر: 109