بیکاری ام الفساد است

در نخستین همایش نقش هنرهای سنتی و صنایع دستی در کاهش جمعیت کیفری زندانهای کشور عنوان شد بیکاری ام الفساد است.

نخستین همایش «هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در کاهش جمعیت کیفری» با حضورسيد حميد حسينی مدیرکل اقدامات تامينی و تربيتی زندان‌های گیلان، اسماعیل حسن‌زاده، مدرس دانشگاه و قاضی دادگستری و رحیم عطائی پور، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گیلان ،در سالن مرکز جامع علمی کاربردی زندان رشت برگزار شد.در این همایش ابتدا اسماعیل حسن‌زاده قاضی دادگستری، مدرس دانشگاه و رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ، دوران ریاست اصغر جهانگیر را دوران طلایی مدیریت سازمان زندان‌های کشور دانست و افزود : با توجه به ظرفیت‌های استان گیلان ، این استان ، پایلوت طرح‌های این‌چنینی است و از این نظر به تفکرات استان خود تبریک میگوییم .

حسن زاده افزود: صنایع‌دستی پتانسیل این را دارد که حتی جرائم سیاه را کاهش دهد. جرم سیاه جرمی است که به وقوع می‌پیوندد اما شناسایی و کشف نمی‌شود. وی با بیان اینکه بیکاری ام الفساد است اذعان داشت : ما در زندان‌ها باید بیکار را به یک فرد فعال، کارآموز و در نهایت شاغل و درآمدزا تبدیل کنیم. زیرا کار به انسان احترام میدهد و بهترین روش اصلاح زندانیان کارآموزی است. وی با برشمردن ۳ عامل شناسایی 1- علاقه‌مندی زندانی 2- موجودیت ظرفیت سازمان 3-تشخیص درست ،این پروسه را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

در ادامه مراسم رحیم عطایی پور، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گیلان پیشینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از دوره دارالفنون معرفی و با اشاره به‌ نظام استاد و شاگردی که پس‌ازآن مرسوم شد، شیوه آموزش امروز را توصیف کرد. او آموزش در این حوزه را محصول محور دانست و گفت : باید از تمامی مهارت‌ها بهره گرفت تا بتوانیم محصول را به بازار ارائه کنیم.

سپس سید حمید حسینی مدیرکل اقدامات تامینی و تربیتی زندان های گیلان که میزبان این همایش بود با تاکید بر این نکته که برای اولین بار در سطح کشور طرح استفاده از صنایع دستی باهدف کاهش جمعیت کیفری مورد توجه قرارگرفته است گفت: این اتفاقات باعث توانمند شدن زندانیان و احساس غرور و شادمانی و صیانت از آن ها می شود. وی ضمن اشاره به آغاز فعالیت هنرهای سنتی و صنایع دستی در زندان های گیلان گفت: از وظایف ما این است که به محض پذیرش زندانی نقصان های روحی و روانی، جسمی و … او را ترمیم و شخص را به سمت بهنجار شدن و سازگاری با جامعه هدایت نماییم. حسینی وظیفه بعدی زندانبانان را صیانت از شأن انسانی زندانیان دانست و گفت حقوق زندانیان باید تمام و کمال مطابق قانون رعایت شود.

مدیرکل اقدامات تامینی و تربیتی زندان های گیلان، ضمن تاکید بر اینکه خانواده های زندانیان ، مظلوم ترین قشر جامعه هستند گفت : آسیب های زیادی از زندانی شدن یکی از اعضای خانواده به کیان خانواده وارد خواهد شد. وی افت یا ترک تحصیل فرزندان ، سرخوردگی آنان در محیط های اجتماعی و تحصیلی را از جمله آسیبهای وارده به خانواده های زندانیان برشمرد و اظهار داشت : زندانی همچون لیوان ترک خورده ای ست که اگر به آن فشار وارد شود می شکند وبه بدنه جامعه آسیب خواهد زد.

حسینی با اشاره به رشد جرائم و هوشمند شدن مجرمین گفت: باید شیوه نوینی از زندانبانی را ترویج دهیم. وی همه ی منابع اعم از انسانی و مالی، همکاران مجرب و آگاه به مسائل تربتی و اصلاحی را لازمه مدیریت مشارکتی دانست و گفت : به یاد داشته باشیم که زندانی محصول همین جامعه است پس همه باید برای شناخت دقیق از زندان و کارکردهای آن به کمک هم بیایند.

حسینی شاخص بازگشت پذیری مجرم به زندان را در کشور ۱۵ درصد بیان کرد: درحالی که این رقم در استان گیلان ۸٫۷ درصد است . مدیرکل اقدامات تامینی و تربیتی زندان های گیلان از صنایع دستی مثل جاجیم بافی و گلیم، معرق کاری، منبت کاری ، قلاب بافی، کیف دوزی و توربافی و … یادکرد و گفت این تولیدات را در همین نمایشگاه می توانیم عرضه کنیم و از ظرفیت صنایع دستی برای توانمندسازی زندانی استفاده نماییم که توانمندسازی زندانی منجر به پیدا کردن هویت او می شود. حسینی بابیان اینکه به دنبال ایجاد اشتغال مولد برای زندانی ها هستیم، در پایان سخنانش اظهار کرد: ۶۰ درصد از زندانی های گیلان بدون شغل هستند.

شایان ذکر است:در خاتمه این مراسم، از برخی فعالین برای شکل‌گیری نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی تجلیل به عمل آمد.

58262fd4d606c.jpg


ارسال شده در جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۷ قبل‌ازظهر
کد خبر: 164