رشت شهر چاله چوله ها

اشرف السادات خوشحال / اسرار امروز چاله چوله های شهر رشت و در پی آن ترافیک امان مردم را بریده است.

آسفالت مناسب معابر شهری از مهمترین ویژگیهایی است که یک شهر را از سایر شهرها متمایز میسازد. یکی از معضلاتی که سالها مردم استان گیلان خصوصا شهر رشت را آزار می دهد وجود چاله چوله های خیابانهاست كه هر روز هم اضافه میشوند و وجود آن ظاهرا برای مسئولین جا افتاده و جز لاینفک خیابانهای شهر شده است. خیلی از خیابانهای سطح شهر بجای سطحی صاف و یکدست، پستی و بلندی دارد، در قسمتی از خیابان آسفالت کنده شده و یا کمی جلوتر آنقدر آسفالت روی خیابان ریخته اند که شبیه سرعت گیر شده است.

چاله هایی که گویی با تمام قدرت ، پیروزمندانه در جای خود باقی مانده و روی مردم شهر را در این زورآزمایی کم کرده اند. آسفالتهایی پنجاه تکه و وصله شده که موجهای ناخوشایند سطح آسفالت هم به آن اضافه شده و خاطره ای تلخ و ناخوشایند در ذهن مردم ،رانندگان وگردشگران باقی می گذارد!

هنوز قیر سطح معابر تازه ترمیم گردیده خشک نشده که عده ای کلنگ به دست جهت لوله گذاری ، کابل تلفن ، توسعه شبکه و ... به جان دل و روده آسفالت می افتند و شروع به کندن می کنند.
یکی از شهروندان شهر رشت در گفتگو با خبرنگار اسرار امروز گفت : شب گذشته هنگام رانندگی در یکی از خیابانها ، ناگهان در چاهی افتادم که انتظارش را نداشتم و در این حادثه علاوه بر خسارت وارده به خودرو، دیسک کمر همسرم عود کرد که روز بعد به ناچار، گرفتار مطب پزشک و رادیولوژی شدم. یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: هر ساله همزمان با شروع فصل بارندگی در گیلان، خیابانهای سطح شهر رشت نیز شخم زده می شود هر چند که این شخم زدنها نتیجه ای جز ترافیکهای سنگین و هدر رفت زمان و عمر شهروندان نداشته است.

راننده ی دیگری که چاله های شهری علت تصادفش بود گفت: ناغافل در حین رانندگی به چاله ای در یکی از خیابانها برخورد کرده و ترمز زدم و راننده خودروی پشت سرم که غافلگیر شده بود به ناچار با من تصادف کرد و هر دو در این تصادف خسارت دیدیم که البته فقط مالی بوده است.

شهروندان معتقدند با وجود چنین آسفالتی نامرغوب شاید بتوان شترسواری در بیابان را بر ماشین سواری در خیابانهای شهر رشت ترجیح داد.

مردم میپرسند چرا کیفیت اسفالت به گونه ایست که پس از چندی دوباره شاهد ایجاد چاله چوله در شهر میشویم ؟

آیا برای آسفالت شهر رشت کیفیت و استاندارد مشخصی تعریف نشده است؟

چرا با کوچکترین بارندگی دوباره شاهد خراب شدن اسفالت و ایجاد گودال و در پی آن ترافیک سنگین در شهر میشویم که علاوه بر خسارت زدن به رانندگان و نامطلوب کردن چهره شهر و هدر رفت بیت المال حاصلی نداشته است ؟

البته ناگفته نماند که با راس کار آمدن دکتر ثابت قدم اقدامات چشمگیری در سیمای شهری به وجود امده اما در زمینه آسفالت شهری با توجه به انتقادات و گلایه های مردم شهر رشت از کیفیت نامناسب آسفالت معابر و خسارات وارده به اموال عمومی هنوز هم تغییر محسوسی در این خصوص شاهد نبوده ایم.

بعضی از معابر سطح شهر نیاز به روکش جدید دارند نه لکه گیری ، چرا که چهره ی زشت و ناپسندی به شهر داده اند.

باتوجه به هزینه سنگینی که سالیانه برای این بخش پرداخت می شود، سوال اینجاست که چرا آسفالت مورد استفاده درخیابانها از کیفیت مناسب برخوردار نیست؟ نقش پیمانکاران در این میان چیست؟آیا آسفالت خیابانها پشتیبانی و ضمانت ندارند؟

ناگفته نماند که کیفیت آسفالت به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترین عامل می تواند استاندارد سازی باشد بنابراین برای رسیدن به استاندارد مورد نظر باید دمای هر منطقه محاسبه شود. میزان، حجم ترافیک و بستر و سطح راه ها نیز باید بررسی شود. زیرا آسفالت منطقه کم ترافیک و منطقه ای با سطح شیب دار و مسطح کاملا متفاوت است.

براستی چرا مسئولین خدمات شهری به خاطر کم توجهی به شهروندان و وجود چاله چوله هایی که تمامی ندارد و مستقیما به اموال عمومی خسارت وارد می کنند پاسخ گو نیستند !؟


ارسال شده در چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۷ بعدازظهر
کد خبر: 177