اختصاصی/اسرار امروز. گفته می شود پروژه راه آهن رشت – پیربازار – بندر کاسپین در سه قطعه 6 و 7 و 8 تعریف شده است که در قطعه 6 دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی و در قظعه 7 نیز 2 و نیم درصد پیشرفت دارد و در مجموع دارای پیشرفت فیزیکی 17 درصد هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، اتصال شبکه ملی راه آهن به بندر کاسپین جهت تکمیل کریدور شمال- جنوب ( نوستراک ) از آرزوهایی بود که 7 سال پیش، مصوبه آن در دور چهارم سفر هیئت دولت به گیلان ابلاغ شد. این پروژه در ادامه خط ریلی سراسری قزوین - رشت است که توسط دکتر روحانی در افتتاح راه آهن قزوین - رشت هدف گذاری شد تا کریدور شمال و جنوب به دریای خزر متصل شود. زیرا اجرا، تکمیل و بهره برداری پروژه راه آهن رشت – پیربازار – بندر کاسپین نقش مهمی در بهره برداری از ظرفیت کریدور جنوب به شمال( نوستراک) دارد.
در این راستا و در بازدیدهای مستمر و حضور میدانی مسئولین ملی و استانی تلاش می شود تا چالشها و مشکلات این پروژه شناسایی و راهکارهای مناسب برای حل آن ارائه گردد. گفته می شود این پروژه در سه قطعه 6 و 7 و 8 تعریف شده است که در قطعه 6 دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی و در قظعه 7 نیز 2 و نیم درصد پیشرفت دارد و در مجموع دارای پیشرفت فیزیکی 17 درصد هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، استاندار گیلان با همراهی مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط با پروژه راه آهن رشت – پیربازار – بندر کاسپین، ضمن بررسی موانع و مشکلات و تاکید بر شتاب در اجرای این پروژه گفت: این خطوط ریلی در افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی ایران با کشورهای منطقه و اروپایی و توسعه کشور نقش ارزشمندی دارد و انتظار میرود مدیران دستگاههای اجرایی نسبت به تسریع در صدور مجوزها با رعایت موازین قانونی اقدام کنند.
ارسلان زارع در این جلسه که با حضور مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 کشور ، معاون امور عمرانی استانداری، فرماندار رشت ، مدیران کل راه و شهرسازی ، محیط زیست، بنادر و دریانوردی ، بنیاد مسکن و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط و نماینده پیمانکار پروژه برگزار شد با اشاره به برنامه زمانبندی برای تکمیل مسیر رشت - بندرکاسپین تا پایان سال ۱۳۹۹، افزود: امیدواریم بر اساس برنامهریزیهای به عمل آمده در موعد مقرر بتوانیم این خط ریلی را به بهره برداری برسانیم و همکاری همه مدیران دستگاههای اجرایی مربوطه ضمن رعایت قانون در صدور مجوزهای لازم برای تسریع پروژه الزامی است.
نماینده عالی دولت در استان گیلان در تشریح جرییات این پروژه گفت: زیرسازی قطعات ۶ و ۷ بطول 36 کیلومتر در حال انجام است و عملیات اجرایی قطعه ۸ به طول ۳ کیلومتر نیز طبق توافق با سازمان بنادر ودریانوری، تامین اعتبار و اجرا می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: قطعاً برای تحقق درآمدهای دولت از بودجه جاری مشکلات و محدودیتهایی وجود دارد اما به دلیل اهمیت و ضرورت تکمیل این پروژه ملی از سوی سازمان برنامه و بودجه حمایتهای لازم انجام میشود.
زارع خاطرنشان کرد: معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به واسطه اهمیت این پروژه، قول مساعد در تخصیص اعتبارات داد.
ویاعلام کرد: همچنین مقرر شده است سازمان منطقه آزاد انزلی بخشی از هزینه دو قطعه شش و هفت یعنی ساخت و ارزیابی خط ایستگاه پیر بازار تا بندر کاسپین را تامین کند.
استاندار گیلان گفت: اجرای پروژه های عمرانی در گیلان نیازمند موافقت سازمان حفاظت محیط زیست است و نه تنها در این پروژه ، بلکه همه پروژه های عمرانی استان با اصل حفاظت و صیانت از محیط زیست مواجه خواهند شد و نگاه توسعه ای استان بدون توجه به محیط زیست امکان پذیر نیست.
زارع در پایان با درخواست از مردم برای همراهی در کمک برای اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: اجرای چنین پروژه های بزرگی ممکن است مشکلاتی برای ساکنین در مسیر ایجاد کند و انتظار داریم مردم عزیز، دهیاریها و شوراها در اجرای این طرح ملی، با صبوری ما را یاری کنند.
گفتنی است راه آهن رشت- انزلی به طول حدود۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین-رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل میکند که از نظر مبادلات تجاری وبازرگانی با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و ترانزیت کالا و بار، دارای اهمیت ویژهای برای کشور است.