رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:مدیریت استان در برف شایسته بود

اسرار امروز. راه آهن گیلان در ماه های نخستین سال ۹۶ به بهره برداری می رسد/ تاکنون ۱۰۲ درصد از تعهدات سفر دولت به گیلان محقق شده است/ به دنبال رشد ۸ درصدی در رقابت های منطقه ای هستیم/ بیش از ۱۴۸ درصد از اعتبارات سدهای لاستیکی گیلان نیز پرداخت شده است/ دولت یازدهم ایران را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کرده است/ پرداخت اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی شبکه توزیع برق گیلان انجام شده است

محمدباقر نوبخت ، با اشاره به کمبود منابع لازم جهت توسعه کشور، اظهار کرد: شیوه متفاوت مدیریت را در سازمان برنامه و بودجه آغاز کردیم و به جای اینکه یک دستگاه ستادی در پشت پرده باشیم، در معرض دستگاه های اجرایی قرار داریم و با سفر به استان ها پیگیر هزینه کرد درست اعتبارات هستیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه «در مسیر توسعه» شبکه باران و به نقل از ایسنا در پی مشکلات پیش آمده در گیلان در پی بارش برف ۱۴ بهمن، افزود: قطع برق با بارش برف نشان می دهد شبکه های فرسوده داریم. نوبخت یادآور شد: مسئولان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند و مدیریت استان شایسته بود اما اگر شبکه ها فرسوده و ماشین آلات به تعداد کافی نباشد مدیریت تا حدودی در رفع مشکلات تاثیرگذار است.

وی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه های آسیب دیده برق گیلان خبر داد و گفت: در هر نقطه استان گیلان پروژه های متعددی با بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست.

وی تصریح کرد: منابع محدود و مطالبات گسترده است و ما در شرایط اوج کمبودها این مسئولیت را بر عهده داریم لذا مدیریت مناسب خودش را می طلبد تا بتوانیم کارهای بزرگ را انجام دهیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه راه آهن گیلان در ماه های نخستین سال ۹۶ به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم ایران را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کرده است . آزادراه و راه آهن دو پروژه زیربنایی توسعه گیلان است. یکی از بلندترین تونل های مسیر راه آهن در حال احداث است و تا پایان اسفند تکمیل می شود و یک پل بزرگ داریم. قطعا استان گیلان قبل از پایان دولت شاهد آمدن قطار خواهد بود، زیرا بیش از ۱۴۷ درصد از اعتبارات آن پرداخت شده است تا سریعا آماده شود.

وی ۱۱ سد لاستیکی، پرورش ماهی در قفس، تسطیح اراضی، تکمیل آزادراه و راه آهن و… را از جمله ۵۰ طرح بزرگ در حال اجرای استان گیلان دانست و عنوان کرد: بیش از ۱۴۸ درصد از اعتبارات سدهای لاستیکی گیلان نیز پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توسعه صنعت گردشگری گیلان را نیازمند زیرساخت ها از جمله راه آهن دانست و اضافه کرد: عمده کارکرد راه آهن گیلان مربوط به بار است البته می تواند ناوگان مسافری مناسبی برای همسایگان شمالی ایران باشد. همچنین با ترغیب بخش خصوصی با اعطای تسهیلات جهت تکمیل هتل ها می تواند علاوه بر جذب گردشگر زمینه اشتغال را فراهم کند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای فعال شدن ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی، بیان کرد: استان گیلان مقام اول در جذب این اعتبار را دارد. در سفر دولت به گیلان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد شده بود که تاکنون ۱۰۲ درصد تحقق پیدا کرده است لذا گیلان می تواند از تسهیلات بیشتر استفاده و زمینه افزایش اشتغال را فراهم کند.

مشاور رئیس جمهور از تقسیم کشور به ۹ منطقه در توسعه اقتصادی خبر داد و یادآور شد: استان های گیلان، مازندران و گلستان منطقه یک توسعه هستند که پروژه های گردشگری برای این منطقه تعریف شده است.

نوبخت وجود مردمان فهیم، زیرک و باهوش را ظرفیت بالقوه توسعه یافتگی گیلان دانست و افزود: برنامه ششم توسعه در بخش ملی و بخشی در حال نهایی شدن است لذا جایگاه صنعت، خدمات و کشاورزی را برای رشد ۸ درصدی تعیین کرده ایم، اما سهم استان ها مشخص نشده است که کمک صاحب نظران استان را می طلبیم.

وی یکی از اولویت های توسعه در برنامه ششم را دریامحوری دانست و ادامه داد: پهنه آبی خزر، جلگه حاصلخیز و کوهپایه های جنگلی در منطقه یک توسعه کشور وجود دارد. در واقع هرچقدر در کشور ظرفیت وجود داشته باشد، گیلان ظرفیت بیشتری دارد. در برنامه ششم به صنعت گردشگری اهمیت داده ایم.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه دولت زیرساخت های لازم برای پرورش ماهی در قفس را برای بخش خصوصی فراهم می کند، گفت: رشد اقتصادی متناسب یک هدف ملی است تا ایران در افق ۱۴۰۴ اولین کشور اقتصادی منطقه باشد. البته براساس گزارشات صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، هجدهمین اقتصاد دنیا و با ثبات ترین اقتصاد منطقه هستیم لذا به دنبال رشد ۸ درصدی در رقابت های منطقه ای هستیم.

نوبخت درون زایی، برون گرایی، مردمی بودن، عدالت محوری و دانش بنیانی را پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به رشد ۸ درصد دانست و عنوان کرد: هر استانی باید ظرفیت های خودش را بشناسد و اقتصادی بسته نداشته باشد لذا گیلان می تواند با کشورهای همسایه مراوده داشته باشد و برای دستیابی به بازارهای جهانی تلاش کند. واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی نیز در راستای مردمی کردن و عدالت محوری اقتصاد است، زیرا اعتبارات هزار میلیاردی دولت برای توسعه کافی نیست.

وی اضافه کرد: ایران زمانی می تواند در بازارهای جهانی ورود کند که به حد کفایت از دانش در تولید و صادرات بهره برده باشد. خوشبختانه مراکز مطالعاتی متعددی در گیلان وجود دارد که می تواند سهم قابل توجهی در دانش بنیانی اقتصاد داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در این سازمان فعالیت می کند، گفت: ۲۴ بند سیاست های اقتصاد مقاومتی را در ۱۲ برنامه شامل ۵۶ طرح تعریف کرده ایم. این ۵۶ طرح به ۲۰۰ پروژه تبدیل شده است که تاکنون ۱۰۲ پروژه را اجرایی کرده ایم. ستاد اقتصاد مقاومتی در گیلان نیز با ریاست استاندار فعال است.

سخنگوی دولت پروژه راه آهن گیلان را یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: ۴ مرکز استان از جمله همدان و کرمانشاه را به شبکه سراسری و بین المللی راه آهن وصل خواهیم کرد.

وی از پرداخت ۱۰۰ درصدی اعتبارات بهزراعی چای در سال های ۹۴ و ۹۵ خبر داد و خاطرنشان کرد: برای جبران خسارات کیوی و مرکبات اعتبار تخصیص داده ایم. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان ردیف ویژه کمک به صادرات در نظر گرفته ایم و ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم تخصیص یافته است.

نوبخت از پرداخت ۳۳ هزار میلیارد تومان حقوق و عیدی تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: مطالبات ۳۰ میلیارد تومانی صیادان پره تا پایان هفته آینده پرداخت خواهد شد.


ارسال شده در چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۳ بعدازظهر
کد خبر: 253