به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، بدون تعارف باید قبول کنیم که برخی از اقدامات و برنامههای کشور ما در خصوص کاهش تصادفات، گاهی شبیه «شوخی» است و متاسفانه بیشتر موارد ادعایی در حد یک حرف و سخنرانی است که نمونه اش را میتوان در کیفیت نازل خودروها و ادعاهای گذشته در خصوص استاندارد سازی خودوهای داخلی جستجو کرد.
بر اساس اظهارات رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راههای کشورمیزان تصادفات جادهای درایران 20 برابر استانداردهای جهانی است و میزان کشتههای تصادفات جادهای در روز به 45 نفر رسیده که مهمترین عامل آن عامل انسانی و پس از آن تولید بیکیفیت خودروهای سواری و ناایمنی جادههای کشور است. خطاهای انسانی راه ها و کیفیت نازل خودروها سالانه جان 17 هزار ایرانی را در جاده ها می گیرد که خسارت سالانه 307 هزار میلیارد تومانی آن معادل رقم هولناک 8 درصد تولید ناخالص داخلی است.
سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور مجروح میشوند و اگر تنها 5 درصد از تصادفات منجر به معلولیت سرنشینان شود، میانگین سالی ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول حرکتی به جمعیت کشور اضافه می گردد. در کنار همه تبعات منفی تصادفات جادهای شامل فوتیها، مصدومیتها و معلولیتها و ایجاد شرایط خاص برای خانوادههای آسیبدیدگان، هدررفت منابع مالی کشور نیز در پی این تصادفات رقمهای قابل تاملی است. بر اساس آمار پلیس هر کشته تصادفات در کشور معادل 5.3 میلیارد تومان برای کشور هزینه دربردارد.
چند روز پیش سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور حرف دل مردم کشور را زد و اعلام نمود: « با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما فقط با صرفهجویی سوخت از طریق واردات خودرو، حقوق تمام کارکنان آن را می دهیم.»
او با تاکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که 15 لیتر در صد کیلومتر مصرف کند، گفت: «دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زده ایم. خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.»
اما «مهدی اسلام پناه» رئیس سازمان ملی استاندارد در واکنش به این اظهارات، به دنبال ژنرالهای سلبریتی در پلیس راهور می گردد و بجای اینکه زمان مشخصی برای تحقق برنامه های استاندارد در زمینه کاهش خسارات ناشی از تصادفات و افزایش استاندارد خودروهای داخلی مشخص کند به دنبال بانیان وضع موجود در صنعت خودروی کشور می گردد و ظاهرا در طول 6 ماه گذشته نتوانست کالبد شکافی عمیقی در صنعت خودروسازی انجام دهد!!
اسلام پناه طبق روال عادی کشور از مافیای پشت پرده خبر می دهد و تحول صنعت خودروسازی در کشور را منوط به قطع دستان این مافیا می داند اما اینکه کدام نهاد نظارتی باید وارد میدان عمل شود و یا اینکه چرا در طول سنوات گذشته وارد نشده که خسارات 307 هزار میلیارد تومانی به مردم و کشور وارد شده، سئوالی است که تاکنون به ان پاسخ داده نشده است!! البته رییس سازمان ملی استاندارد ایران آب پاکی را روی دست مردم ریخت و عنوان کرد: بعید است بتوانیم در سال جاری نه سوخت کاملا استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف کند!!!
سردار سید کمال هادیانفر با اظهار تاسف از واکنش رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: «ما اصلا در کشور ژنرال سلبریتی نداریم؛ ما سربازیم و به سربازی ولایت افتخار میکنیم. به همین خاطر به ایشان میگویم در ایران چنین کسی پیدا نمیکنند.»
رئیس پلیس راهور با تاکید بر اینکه پیگیری افزایش کیفیت خودرو وظیفه خدایی است و فردا باید در آن دنیا پاسخگو باشیم، گفت: «افزایش کیفیت خودرو مطالبه مقام معظم هبری و شخص رییس جمهور است و از همه مهم تر پای جان مردم و امنیت مردم در میان است.»
سردار هادیانفر با طرح این سوال که وقتی در هر ساعت ۲ نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند، می شود خودروساز بگوید نقشی ندارد؟ افزود: «تصادف هر روز اتفاق می افتد اما این دلیل نمی شود هر روز مردم هم بمیرند! کجای دنیا چنین اتفاقی می افتد که با هر تصادف کسی بمیرد؟ پراید الان به هرشی ثابت یا متحرکی میخورد تلفات یا مجروح میدهد برای همین من برای این ماشین از عنوان ارابه مرگ استفاده کردم.»
هادیانفر ادامه داد: «ما نمی توانیم تحمل کنیم که هر روز خانواده هایمان در ماشین مچاله شوند و بمیرند و ما سکوت کنیم.»
رئیس پلیس راهور در ادامه با خطاب قرار دادن رئیس استاندار گفت: «برای ما جای تاسف است که رئیس سازمان استاندارد هنوز نرفته آلیاژ باک خودرو را اندازه بگیرد اما ایشان پاسخ بدهد که در تصادف بهبهان چرا ۴ خودرو آتش گرفتند؟ بگویند که در ۱۰ سال گذشته چگونه نظارت کردند که وضعیت خودروها این شد؟»
وی تصریح کرد:« باید کیفیت ایمنی خودروها درست شود و این قطعی است. تصادف امر اجتناب ناپذیری است اما اینکه کسی داخل ماشین آتش بگیرد و از آهن پاره نتواند خارج شود به هیچ چیزی به غیر از غیراستاندارد بودن خودروها ربط ندارد.»
سردار هادیانفر در ادامه با حمایت مجدد از واردات خودرو گفت: تاکید ما بر این است که حتما یک بازار رقابتی وجود داشته باشد. چون یکی از آیتم های اصلی که در سال ۸۵ باعث شد «آمار کشته های تصادفات رانندگی از ۲۵هزار نفر به ۱۷ هزار نفر برسد آزاد شدن واردات خودروی ایمن بود. چون همان موقع که واردات آزاد شد خودروسازها گرفتار شدند و رفتند آپشن های جدید مانند کیسه هوا و... اضافه کردند به خودروهایشان!»
رئیس پلیس راهور ناجا از سازمان استاندارد و خودروسازان دعوت کرد هر چه زودتر از مردم به دلیل تولید خودرو با نازلترین کیفیت عذرخواهی کنند.
لازم به ذکر است که داشتن خودروی ایمن و با کیفیت حق مردم کشور است و تا زمانیکه خودروی داخلی از کیفیت مناسب برخوردار نیست و جان می گیرد نمی توان واردات خودرو را خلاف منافع شرع و قانون اعلام کرد. اکنون مردم کشور از رییس سازمان ملی استاندارد انتظار دارد بجای طرح موضوعاتی نظیر بانیان وضع موجود نظارت جدیتری بر کیفیت خودروی داخلی داشته باشد.
شاید رییس سازمان ملی استاندارد ایران نمی داند که صبر مردم تمام شده است. کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی بر کسی پوشیده نیست و این انتظار وجود دارد تا رییس سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان وکیل مردم در دفاع از حقوق آنان که حق الناس است، ذره ای در مقابل کم کاری خودروسازان داخلی کوتاه نیاید و به تعهدات خود در قبال مردم پایبند بماند تا آمار 17 هزار کشته سالانه در سوانح رانندگی کاهش پیدا کند و خودرویی نظیر خودروی اوکراینی که زیر تانک مچاله شد اما راننده سالم ماند، در کشور تولید شود.