کریدور شمال- جنوب با تکمیل آخرین پازل، خرداد ماه سالجاری به بندر کاسپین می رسد

اسرار امروزنماینده عالی دولت در گیلان در بازدید از پروژه ریلی رشت-بندر کاسپین گفت: طبق وعده و قولی که به مردم داده ایم این پروژه در پایان خرداد ماه به بهره برداری 1402 خواهد رسید و از این پس با شروع فصل کار و عمران عملا بهانه ای برای کم کاری نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، تکمیل راه آهن گیلان از پروژه های مهم ریلی ایران و اقدامی اثربخش در جهت شکوفایی ظرفیت های اقتصادی کشور، توسعه صادرات درون و برون مرزی و نیز تعاملات اقتصادی گسترده جهانی است  و اهمیت آن در رشد چشمگیر اقتصاد ناشی از صادرات کشور هم بر کسی پوشیده نیست. اگر چه عنوان می شود دولت سیزدهم برای تکمیل راه آهن رشت - بندرکاسپین و همچنین رشت - آستارا اهتمام جدی دارد و اعتبار قابل توجهی در سفر سید ابراهیم رییسی برای این پروژه مصوب شده است اما همچنان این پروژه ملی به بهره برداری نرسیده است . پروژه ای که تاکید می شود حتی یک روز هم نباید در بهره برداری از آن تعلل کرد.

راه آهن رشت - کاسپین می تواند به عنوان یکی از مهمترین اقدامات عملیاتی ایران برای راه اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب پس از بهره برداری از راه آهن قزوین - رشت باشد. در واقع این خط ریلی می تواند این کریدور مهم را پس از گذشت 22 سال از انعقاد تفاهم کریدور شمال - جنوب بین ایران، هند و روسیه، عملیاتی کند.

اما این بار اسدالله عباسی استاندار گیلان در بازدید سرزده از پروژه راه اهن رشت-کاسپین اعلام کرد: این پروژه راهبردی از مسیر ریلی رشت-آستارا با پیشرفت کنونی تا پایان خردادماه آتی طبق وعده داده شده تحویل و بهره برداری می شود.

عباسی در بازدید از وضعیت و روند پیشرفت فیزیکی قطعه شش و هفت راه آهن رشت-کاسپین در منطقه پیربازار ، تصریح کرد: از ۳۶ کیلومتر راه آهن رشت –کاسپین تا کنون ۲۳ کیلومتر آماده شده و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان  با تاکید بر اینکه طبق وعده و قولی که به مردم داده ایم این پروژه  در پایان خرداد ماه به بهره برداری 1402 خواهد رسید، گفت: طی دو ماه پاییز و زمستان  برخی روزها بارندگی بوده که اندکی سرعت کار در پروژه را کند کرده بود، اما از این پس با شروع فصل کار و عمران عملا بهانه ای برای کم کاری نیست.

وی با بیان اینکه مشکل مصالح این پروژه حل شده است، یادآور شد: مساله تخصیص اعتبارات نیز با تامین و تخصیص اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری مرتفع شد.

 پروژه راه آهن رشت- کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند . پروژه راه ‌آهن آستارا به رشت با طول حدود ۱۶۴ کیلومتر در ادامه مسیر ریلی رشت - قزوین است که از ایستگاه رشت ۲ شاخه شده، یکی از شاخه‌ها به بندرانزلی متصل می‌شود و دیگری به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می‌رسد. پروژه راه‌آهن رشت- انزلی- آستارا علاوه بر برخورداری از مزیت اتصال به راه‌آهن قزوین- رشت، پس از بهره‌برداری زمینه‌ساز اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (سی‌آی‌اس) می شود. امید است این بار در خرداد ماه 1402 ، این پروژه ملی به بهره برداری برسد.


ارسال شده در جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۷:۴۶ بعدازظهر
کد خبر: 4105794