به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز؛ مدیریت سه ساله علیرضا زاکانی در شهرداری تهران آسیبهای جبرانناپذیری به پایتخت ایران وارد کرده است.
تا آنجا که برخی اعضای شورای شهر از جمله مهدی اقراریان میگویند زاکانی حتی اگر یک روز زودتر هم برکنار شود، به نفع تهران است.
شهرداری تهران در یکی از آخرین اقدامها در راستای زدودن هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران، بدون استعلام از وزارت میراث فرهنگی و بهطور خودسرانه، مجوز تخریب خانه قاجاری موسویان را صادر کرد. این عمارت قاجاری علاوه بر ارزش تاریخی از این نظر نیز اهمیت داشت که خانه پدری علیاکبر رفوگران، موسس کارخانه خودکار بیک، در ایران بود.
این عمارت که قرار بود مرکز گردشگری و خانه فرهنگ شود، حالا بهطور کامل تخریب شده و آنطور که از گزارشها بر میآید، قرار است به جای آن برج ساخته شود.
طی روزهای گذشته، برخی فعالان میراث فرهنگی تصاویر قبل و بعد از تخریب خانه پدری موسس خودکار بیک را در شبکههای اجتماعی فراگیر کردند و از شهرداری تهران بابت تخریب آن توضیح خواستند، اما مدیران شهری تاکنون به این انتقادها پاسخ ندادهاند.
این عمارت قاجاری بدون استعلام رسمی از میراث فرهنگی تخریب و مجوز نوسازی آن صادر شد
مدیریت سه ساله علیرضا زاکانی در شهرداری تهران آسیبهای جبرانناپذیری به پایتخت ایران وارد کرده، تا آنجا که برخی اعضای شورای شهر از جمله مهدی اقراریان میگویند زاکانی حتی اگر یک روز زودتر هم برکنار شود، به نفع تهران است.
شهرداری تهران در یکی از آخرین اقدامها در راستای زدودن هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران، بدون استعلام از وزارت میراث فرهنگی و بهطور خودسرانه، مجوز تخریب خانه قاجاری موسویان را صادر کرد. این عمارت قاجاری علاوه بر ارزش تاریخی از این نظر نیز اهمیت داشت که خانه پدری علیاکبر رفوگران، موسس کارخانه خودکار بیک، در ایران بود.
این عمارت که قرار بود مرکز گردشگری و خانه فرهنگ شود، حالا بهطور کامل تخریب شده و آنطور که از گزارشها بر میآید، قرار است به جای آن برج ساخته شود.
آدرس عمارت موسویان: استان تهران ، شهر تهران، خیابان ۱۷ شهریور (شهباز سابق)، بزرگراه شهید محلاتی (کمال وجودی سابق، آهنگ اسبق) پلاک ۱۱ و ۲۹۲ (شمال باغ بنیش)
این عمارت فاخر در دو طبقهی حدودا ۲۰۰ متری، در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع بنا شده بود، جدارهی شمالی با پنجرههای جناغی روشنایی عمارت را تامین میکرد در ضلع جنوبی خانه یک باغ با بیش از ۳۰ اصله درخت مثمر و غیرمثمر فضای سبز دلنشینی را ایجاد کرده بود در حیاط جنوبی یک حوض و استخر حدودا ۲۰ متری قرار داشت و دو عمارت سرایداری در بخش غربی عمارت بود.
جدارهی جنوبی با کاشیهای معرق مزین شده بود و سرستونهای عمارت متاثر از دورهی هخامنشی، شبیه ستونهای گاو دوسر کاخ آپادانای شوش گچبری شده بود و در بالای بالکن شرقی یک نماد فروهر خودنمایی میکرد.
مالک این خانه، سیدابوالقاسم موسویان، که به فکر حفاظت عمارت بودند، در اوایل دههی ۸۰ چندین مکاتبه با نهادها و سازمانهای مربوطه کردند و خواستار تبدیل این عمارت زیبا به مرکز گردشگری سنتی، خانه فرهنگ، تالار، مرکز اقامتی و… شدند. آقای محمود احمدینژاد، به عنوان شهردار تهران هم دستور مساعد برای این خانه را داد اما...
اما این خانه در طرح تفصیلی تهران به عنوان بنای ارزشمند لکهگذاری نشده بود و وزارت میراث، گردشگری و صنایع هم اصلا این خانه را شناسایی نکرده بود و عوامل شهرداری تهران بدون استعلام رسمی از این وزارتخانه، مجوز تخریب و نوسازی آن را صادر کرد و حالا قرار است در جای خالی این عمارت نفیس، یک برج تجاری مسکونی با چندین طبقه ساخته شود.
پرسش نهایی این است که متولی میراث این سرزمین کیست؟ و آیا آقای سید رضا صالحی امیری که هیچ سابقهی کاری و تخصصی در حوزهی گردشگری و میراث ندارد و صرفا در شهرداری که مجوز تخریب همین ملک را صادر کرده، مشغول بوده، میتواند آیندهی روشنی برای میراث این سرزمین باشد؟خبرآنلاین