رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان:

حوزه نظارت بر درمان بیش از سه سال هیچ فعالیتی نداشت/ هم اکنون نظارت به صورت 24 ساعته در حال انجام است

اسرارامروز. مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت درهمایش استانی مدیران شبکه بهداشت و درمان، روسای بیمارستان ها و کارشناسان نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:رفتار سازی باید از سطح عالی تا سطح پایین حوزه های سلامت جاری شود/ سامانه 190 آماده شنیدن صدای مردم در عرصه سلامت است

 

 

 همایش استانی مدیران شبکه بهداشت و درمان، روسای بیمارستان ها و کارشناسان نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر علیرضا عسکری- مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسوولان استانی در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع اسرارامروز، دکتر علیرضا عسکری- مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص فعال کردن حوزه نظارت با بیان این که نگاه بهداشتی باید در حوزه های درمانی نیز نهادینه شود،  گفت: دومین راه نجات سلامت کشور، نگاه قوی به حوزه آموزش است. پس توجه به آموزش باید از صفر تا صد باشد.

وی با بیان اینکه آن چیزی که خرسندی مردم را به همراه می آورد رفتار ماست، گفت: اگر بهترین امکانات را در مراکز درمانی فراهم کنیم ولی رفتار ما با بیمار و خدمات گیرنده درست نباشد رضایت بیمار جلب نمی شود. بیمار نیاز دارد تا بعد از بستری یا عمل جراحی پزشک خود را بر بالینش ببیند. رفتار سازی باید از سطح عالی تا سطح پایین حوزه های سلامت جاری شود اگر رفتار سازی کنیم همه چیز درست می شود و در واقع به هدفی که با نظارت می خواهیم به آن برسیم به آن دست یافته ایم.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با بیان این که سامانه 190 ،شنوای صدای مردم در عرصه سلامت است، خاطر نشان کرد: مردم، رسانه ها و جامعه باید به این نکته واقف باشند که جنس کار در حوزه سلامت سخت و کار کردن در این حوزه با سایر حوزه ها بسیار متفاوت است.

وی تاکید کرد: امروز که کشور ما از هر طرف تحت فشار بیگانگان هست، همه باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم تا مردم کمترین آسیب را ببینند و این روزها باید بیشتر به فکر مردم باشیم.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن خیر مقدم به مدعوین و حاضرین در همایش گفت: ارایه خدمات مناسب در زمان و مکان مناسب، امروز خواست تمام دست اندر کاران حوزه سلامت می باشد، امید وارم با حضور مسوولان نظارتی وزارت بهداشت در این دانشگاه شاهد تحولی جدید در حوزه نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشیم.

وی با بیان این که طرح تحول سلامت، دامنه ارایه خدمات سلامت را افزایش داده و باعث رضایت مردم شده است و یکی از کارنامه های درخشان دولت می باشد، تصریح کرد: اگر ارایه خدمات سلامت با نظارت مستمر همراه نبود، شاید صرفا با گسترش ارایه خدمات به رضایت مردم که خواست اصلی یک جامعه است دست پیدا نمی کردیم و به بیراهه می رفتیم.

دکتر یوسف زاده اظهار داشت: یک نظارت مستمر و دقیق نشان خواهد داد که مراکز درمانی در ارایه خدمات درمانی در چه سطحی قرار دارند.

و ی تاکید کرد: حوزه نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از سه سال هیچ فعالیتی نداشت، ولی با پیگیری های انجام شده طی دو سال اخیر از سوی معاونت درمان، این حوزه توانسته است در روند نظارت بر ارایه خدمات درمانی شتاب بیشتری پیدا کند تا جایی که نظارت بر مراکز درمانی استان به صورت 24 ساعته در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که تیم نظارت در دانشگاه های علوم پزشکی در واقع کار باغبانی حوزه سلامت را بر عهده دارند، تصریح کرد: همان گونه که درختان میوه نیاز به مواظبت و هرس دارند تا دچار آفت زدگی نگردند، مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت نیز نیاز به پایش و نظارت دارند تا دچار آفت زدگی نشوند. در واقع نظارت تضمین کننده سلامت خدمات است.

دکتر یوسف زاده یادآور شد، مردم به متولیان سلامت خود اعتماد دارند، کسی که یک خدمت از مراکز درمانی می گیرد، پیش فرضش این است که کسی هست بر عملکرد این واحد نظارت می کند و با اعتماد به اینکه پروانه ای که برای این شخص صادر شده است این فرد می تواند به ارایه خدمات درمانی بپردازد.

وی گفت: اعتبار بخشی یعنی استاندارد سازی و نظارت و پایش است که می تواند نشان دهد، خدماتی که یک مرکز ارایه می کند با استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت همخوانی دارد یا نه . چون مردم دیدگاه تخصصی ندارند وظیفه دانشگاه هاست تا با دید تخصصی این خدمات را نظارت کنند و سامانه 190 نیز دلیل وجودیش این است تا مردم بتوانند معضلاتی که در خصوص حوزه سلامت در ذهن آن هاست به صورت تماس مستقیم با متولیان سلامت در میان بگذارند.

در ادامه دکتر بشیر امیرنژاد - رییس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی حوزه سلامت، دکتر محمد تقی آشوبی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،دکتر اسماعیل نورصالحی – مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطالبی را در حوزه نظارت عنوان کردند.

در پایان از 38 نفر از کارشناسان و فعالان حوزه نظارت بر درمان استان با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.


ارسال شده در چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۸ بعدازظهر
کد خبر: 4888627