رییس بیمارستان پورسینای رشت : تلاش می کنیم بیمارستان پورسینا همچنان  در عرصه سلامت پیشتاز باشد

رییس بیمارستان پورسینای رشت : تلاش می کنیم بیمارستان پورسینا همچنان در عرصه سلامت پیشتاز باشد

اختصاصی/اسرارامروز. نیاز دائمى و مستمر اقشار جامعه به خدمات بهداشتى و درمانى، افزایش سریع و اجتناب ناپذیر هزینه هاى خدمات پزشکى به دلیل توسعه، تکامل و ورود فن آوریهاى نوین و گرانقیمت پزشکى، مشکلات و تنگناهاى گروههاى کم درآمد در رابطه با دستیابى به خدمات بهداشتى و درمانى، نقش حساس و انکار ناپذیر دولت در ارائه خدمات بهداشتى و درمانى ضرورى براى عامه مردم و نیز تأمین منابع مالى براى این قبیل هزینه ها ضرورت توجه به بهداشت و درمان و تحقیقات در این زمینه را نشان می دهد.

در حال حاضر مهمترین نیاز حوزه بهداشت و درمان، ارتقاء فرهنگ جامعه و به تبع آن ارتقاء سطح سلامت جامعه است که با ارتقاء سطح سلامت نیاز مردم به خدمات بهداشتی و درمانی کاهش خواهد یافت.

متاسفانه تعداد درمانگاهها و بيمارستانهاي كشور و به تبع آن استان گیلان با افزايش چشمگير جمعيت و افزایش تقاضا برای دریافت خدمات رشد متوازن نداشته و به نوعی تعداد تختها و امكانات بهداشتي درماني در نظر گرفته شده با ميزان تقاضا همخواني ندارد ضمن اینکه ارائه خدمات درمانی در حد استاندارد قابل قبول به تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی لازم و کافی نیازمند است و سلامت عرصه ای نیست که تنها به ارگان، سازمان و یا وزارتخانه ای خاص معطوف باشد.

با اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید سهم فرانشیز بیمه شدگان روستایی به 3درصد و بیمه شدگان شهری به 6 درصد در بیمارستانهای دولتی کاهش یافت. بنابراین کسانی که در گذشته هزینه های میلیونی بابت درمان در بیمارستانهای دولتی پرداخت می کردند در حال حاضر ، با کمترین هزینه درمان می شوند و دولت باری بزرگ را از دوش آنان برداشته است . در واقع اجرای این طرح گامی بزرگ در حوزه بهداشت و درمان بود و باعث شد تقاضا برای دریافت خدمات در حوزه سلامت از بیمارستانهای دولتی به شدت افزایش یابد. اما از نکات حایز اهمیت و چالش مهم در طرح تحول سلامت می توان به فرسودگی بیمارستانها اشاره کرد. فرسودگی بیش از حد بیمارستانها و کمبود فضای فیزیکی به ویژه دراورژانسها، درمانگاههای تخصصی و بخشهای بستری مهمترین معضل و چالش حوزه بهداشت و درمان است و هر چقدر هم تلاش شود باز این بیمارستانها مشکلات زیادی از نظر ساختاری دارد .

شهر رشت در مجموع 8 بيمارستان دولتي و خصوصي دارد که بيمارستان دولتی پورسينا از قديمي ترين آنها به شمار ميرود . این بیمارستان توانسته علاوه بر پوشش بهداشتي درماني مردم استان گيلان حتي به ساير استانهاي همجوار هم خدمات ارائه دهد. کسی نمی تواند اخبار دستاوردهاي بیمارستان پورسینا در سالهای گذشته و در دوران مدیریت دکتر شاهرخ یوسف زاده را کتمان کند. بیمارستانی که تا قبل از سال 1384 ، کسی جرات وارد شدن به آن را نداشت . لازم به یادآوری است بیمارستان پورسینا در سال 1365 به دانشگاه علوم پزشکی گیلان واگذار شد و جزء بیمارستانهای منتخب در سطح کشور بوده که به صورت هیئت امنایی اداره می شد. پورسینا در مسیر حرکت خود به سمت تعالی در سالهاي اخير زبانزد خاص و عام بوده و نه تنها توانست اعتماد از دست رفته مردم گیلان را به خود برگرداند بلکه حتی با افزایش مراجعه استانهای همجوار روبرو شد که البته جلب این اعتماد در شرایط بحران مالی و کمبود اعتبارات کار آسانی نبود وعوض کردن ذهنیت منفی گذشته یک موفقیت بزرگ محسوب می شود که در دوران مدیرت دکتر یوسف زاده محقق شد.

این مركز به عنوان اولين مركز هئيت امنايي و تنها مركز تروماي گيلان يكي از مهمترين و پرترافيك ترین سانترهاي تروما و جراحي كشور با امكانات منحصر به فرد است. بیمارستانی با حدود 300 تخت فعال که سالی بیش از 240 هزار مراجعه کننده و 25 هزار بستری دارد بدون آنکه در کیفیت درمان خللی وارد شود.همچنین به عنوان مرکز اصلی تخصصی درمان بیماران سکته مغزی توانست در یک سال گذشته به 1500 بیمار سکته مغزی خدمات درمانی ارائه کند.

در حال حاضرتغییر فضای فیزیکی، محیط و رفتارها در این مرکز توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اتفاق بزرگی که خیلی عمیق و گسترده است تغییر نگاه مدیریتی در اداره آن است و از نتایج آن می توان به دریافت تندیس بیمارستان برتر کشور در نخستین جشنواره حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار در بهمن ماه سال 1391 ، کسب عنوان بیمارستان برتر اولین جشنواره حاکمیت بالینی کشور در دی ماه سال1390 ، دریافت بالاترین سطح جایزه کشور در بخش درمان از سوی سازمان های بهره وری و تعالی سازمانی در اسفند ماه سال 1390 ، دریافت لوح تقدیر از سازمان بهره وری به عنوان تنها بیمارستان شمال کشور در اسفند ماه سال1388 ، دریافت و تمدید گواهی نامه بین المللی مدیریت کیفیت به مدت سه سال متوالی ، راه اندازی بخش پروفسور سمیعی در بیمارستان پورسینا و یکی از پنج بیمارستان برتر دولتی کشور در سال 1387 اشاره کرد و این موارد تنها گوشه ای از افتخارات کسب شده در سالهای گذشته است.

پس از تحویل مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک ،در فروردین سالجاری دکتر احمد رضا میربلوک دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان سکان مرکز آموزشی درمانی پورسینا را در دست گرفت تا همانند کاپیتان سابق، این کشتی فرسوده را در دریای پرتلاطم مشکلات و در ادامه مسیر به مقصد برساند. وی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی ستون فقرات است. میربلوک رتبه 13 کنکور سراسری در سال 1374 را کسب کرد و پیش از این سوابقی همچون معاونت آموزشی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ریاست بخش ارتوپدی پورسینا، موسس و ریاست مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در کارنامه خود دارد.

اگر کاری برای رضایت مردم انجام دادیم باید کاملاً آن را حس کنند

برای تهیه گزارش از عملکرد تیم مدیریتی جدید پورسینا سراغ دکتر احمدرضا میربلوک رفتیم. وی با روی گشاده استقبال کرد. از رضایت نسبی بیماران، همراهان و مراجعین گفتیم. دکتر در جواب گفت: ما اگر کاری برای رضایت مردم انجام دادیم باید کاملاً آن را حس کنند.

رییس مرکز آموزشی درمانی پورسینا در پاسخ به این سوال که انگیزه اش از پذیرفتن مدیریت این مرکز چه بود؟ گفت: با توجه به ماهیت خدمات رسانی به آحاد جامعه ،فرصت خدمتگزاری به مردم را غنیمت شمرده و در این راستا مدیریت این مرکز را پذیرفتم.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت و ارائه مطلوب خدمات بدون همکاری و همراهی پرسنل امکانپذیر نیست ، افزود: پرسنل و کادر درمانی این مرکز در تمام شرایط تلاش می کنند که بیماران و همراهانشان با لبی خندان و خوشحال بیمارستان را ترک کنند.

وی با افتخار از تلاشهای دکتر یوسف زاده مدیر سابق این مرکز در سالهای گذشته یاد کرد و افزود: حركت و توسعه مرکز آموزشی درمانی پورسینا در دوران مدیریت دکتر شاهرخ یوسف زاده جهشی بود و تیم مدیریت جدید این مرکز در ادامه راه بر اساس همان مسیر تعالی حرکت خود را ادامه خواهد داد.

فرمایش مقام معظم رهبری جامه عمل پوشیده شد

میربلوک با اشاره به تلاش دولت برای ارائه خدمات بهتر در حوزه سلامت با اجرای طرح تحول سلامت گفت: امروز فرمایش مقام معظم رهبری جامه عمل پوشیده و بیماران بحمدالله دغدغه هزینه درمان را ندارند و امیدواریم با اجرای کامل مراحل بعدی طرح تحول سلامت شاهد شکوفائی بیشتر در عرصه سلامت باشیم.

پورسینا، بیمارستان درجه یک کشور

وی با اشاره به این مرکز به عنوان بیمارستان درجه یک ،خاطرنشان کرد: ارزیابی استانداردهای اعتبار بخشی به عنوان یک ابزار سیستماتیک و هدفمند باعث تامین ایمنی بیمار و همراهان ، بهبود کیفیت مستمر خدمات قابل ارائه در بیمارستان ، افزایش بهره وری و استفاده صحیح از منابع بیمارستان ، توسعه فردی و کار تیمی می شود و با تلاش پرسنل و کادر درمانی این مرکز در اولین و دومین ارزیابی استانداردهای اعتبار بخشی ملی بیمارستانی، در لیست بیمارستان های درجه یک کشور قرار گرفت و در حال حاضر نسل سوم اعتباربخشی در حال اجرا ست.

هيأت امنا، بارزترين نمونه استقرار نظام مديريت مشاركتي

رییس مرکز آموزشی درمانی پورسینا در ادامه با اشاره به نحوه مدیریت این مرکز یادآور شد: اداره بيمارستان ها به صورت هيأت امنايي بارزترين نمونه استقرار نظام مديريت مشاركتي است كه در حال حاضر بصورت عملي در بسياري از بيمارستان هاي سطح جهان در حال اجراست. بودجه ريزي عملياتي، كاهش تصديگري خدمات، ايجاد استقلال در تصميم گيري در حوزه هيأت امنا و گروه مديريت بيمارستان ، افزايش سرعت در ارائه خدمات، تدوين برنامه هاي بلند مدت ، ميان مدت و كوتاه مدت از مزایای اداره بیمارستانها به صورت هیات امنایی است . پورسینا از سال 1385 جزء بیمارستان هیات امنایی قرار گرفت. البته برخی اختیارات بیمارستان هیات امنایی به طور کامل محقق نگردید که با انتصاب دکتر یوسف زاده به عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اهتمام ویژه ایشان در خصوص بیمارستان های هیات امنایی امیدواریم شاهد اجرای تمامی آیتم های بیمارستان های هیات امنایی در این مرکز باشیم.

نزدیک شدن پورسینا به استاندارد جهانی

وی تعداد تختهای مصوب این بیمارستان را 263 تخت عنوان کرد و افزود: این مرکز آموزشی درمانی 263 تخت مصوب دارد که با مجموع تخت اورژانس و اتاق عمل به 292 تخت می رسد و 500 نفر پرستار نیز در این مرکز مشغول به فعالیت هستند. استاندارد نسبت تخت بیمارستانی به پرستار در دنیا، 7/2 است و ما نزدیک به 2 هستیم. اما باید بستر استاندارد ارائه خدمت درمانی را نیز در نظر بگیریم و استاندارد جهانی در یک فضای فیزیکی جهانی و آیتم های مربوطه معنا پیدا می کند و در هر شرایط نسبت 2.7 نمی تواند منطقی و موثر باشد . به عنوان مثال در بیمارستانی که فاصله تخت بستری و محل دریافت خدمت تشخیصی مانند رادیو گرافی زیاد و بیش از مقدار استاندارد باشد قطعا با اتلاف منابع انسانی مواجهه خواهیم بود.

وجود تکنولوژیهای جدید در پورسینا

میربلوک در ادامه با اشاره به وجود تکنولوژیهای جدید در پورسینا خاطرنشان کرد: در این خصوص می توان به وجود سیستم های آرتوروسکوپی، سیستم های جدید لاپروسکوپی، نرونویکشن، سیستم های دیجیتال رادیولوژی ، سیستم اکسیژن ساز مرکزی و تجهیزات پیشرفته آی سی یو اورژانس و ... اشاره کرد. ایجاد واحد IT بعنوان اولین بیمارستان،راه اندازی سیستم HIS در این مرکز بعنوان اولین بیمارستان در گیلان و کشور، استفاده از فیبر نوری برای ارتباط اینترنتی و انجام آرشیو دیجیتال تصاویر پزشکی برای اولین بار در گیلان ، راه اندازی سیستم مشاهده تصاویر پزشکی از طریق اینترنت در هر نقطه از دنیا از دیگر نقاط قوت این مرکز در خصوص فناوری اطلاعات می باشد.

رییس مرکز آموزشی درمانی پورسینا در خصوص تراز اقتصادی این مرکز گفت: در شرایط کنونی که به صورت اقتصاد مقاومتی عمل می کنیم و بخشی از نیاز های زیرساختی بیمارستان را نادیده می گیریم تراز بیمارستان مثبت است اما با اجرای برخی کارهای زیرساختی، تراز مثبت نخواهیم داشت ضمن اینکه اگر پرداختهای سازمانهای بیمه گر به این بیمارستان به موقع باشد تراز مثبت بیشتر معنا پیدا می کند.

میربلوک در ادامه با تاکید بر اینکه کمبود فضای فیزیکی و فرسودگی ارائه خدمات بهینه را با مشکل جدی مواجه ساخته ،تصریح کرد:استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی قطعا نیازمند بستر مناسب است و پورسینا به عنوان تنها سانتر ترومای استان و آمار بالای مراجعه، فضای فیزیکی فرسوده ای دارد که قطعا جلب رضایت مراجعین و کارکنان در این فضا انرژی و پتانسیل بیشتری نیاز دارد. همچنین برخی هزینه های جاری در بافت قدیمی بیشتر از ساختمان های مدرن یا نو ساز است که این امر بار مالی را بر دوش بیمارستان می گذارد. البته با وجود تمام کمبودها، همواره بیش از ظرفیت های موجود در این مرکز به بیماران خدمات رسانی شده است.

پورسینا ، پایلوت تروما در کشور

وی با اشاره به این مرکز بعنوان پایلوت تروما در کشور اذعان داشت: در راستای پایلوت شدن استان گیلان در زمینه ایجاد و توسعه سیستم تروما، بیمارستان پورسینا بعنوان تنها سانتر ترومای استان اقدام به تشکیل کمیته سیستم تروما در سال 1395 نمود. این کمیته با برگزاری جلسات تخصصی و پنل متخصصین تروما در سطح استان با سازمان ها و نهاد های مرتبط، سند برنامه اجرایی سیستم تروما در بیمارستان پورسینا را در خرداد 1395 تدوین کرد. از مهمترین برنامه های این سند اجرایی راه اندازی سیستم جامع ثبت بیماران ترومایی در مراحل پیش بیمارستانی، بیمارستانی و پس از بیمارستان است و در کنار این فعالیت عمده و مهم، ایجاد ارتباطات بین بخشی و برگزاری آموزشهای عمومی و تخصصی نیز از سایر برنامه ها این سند اجرایی می باشند.

وی با عنوان این مطلب که تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه ها یکی از چالشهای طرح تحول سلامت است یادآور شد: همانگونه که وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اذعان داشت تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی از سوی بیمه ها مهم ترین چالش عمده طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود و در این خصوص بیمارستان پورسینا نیز درصدی از مطالبات خود را از بیمه دریافت ننموده است.

برونسپاری یک استراتژی موفق

وی برون سپاری ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: برو نسپاری یک استراتژی موفق و در حال گسترش است که می تواند موجب افزایش بهره وری و اثربخشی و کاهش هزینه در هر سازمانی شود و عمدتا تلاشی در جهت غلبه بر مشکلات مالی است که موجب آزادسازي منابع درون سازماني ، نوآوری تمرکز بر فرآيندهاي محوري سازمان مربوطه می شود. البته معایبی مانند افزايش ريسک ، حفظ و نگهداري اطلاعات، تغيير در شرايط کاري سازمان در طول زمان و... را هم دارد. هر بیمارستان نیز با توجه به شرایط موجود و با مد نظر قرار دادن چشم انداز خود می تواند اقدام به برون سپاری بخشی از فعالیت های خود نماید و در این رابطه بیمارستانی که نگاه ویژه ای نسبت به بخش نظارتی و پایش واحدهای برون سپاری شده داشته باشد موفق تر خواهد بود.

فعالیت 40 پزشک متخصص و فوق تخصص در کیلینیک امام رضا(ع)

وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر مرکز آموزشی درمانی پورسینا ی رشت با بیش از 85 سال قدمت با مساحت 36 هزار متر مربع و با زیر بنای حدود 15 هزار متر مربع دارای بخش های بستری از قبیل : ارتوپدی ، جراحی عمومی ، جراحی ترمیمی ، جراحی مغز و اعصاب ، داخلی ، داخلی اعصاب ، اورژانس 1 و 2 ، ICU جنرال ، ICU اعصاب ، اتاق عمل 1 و 2 و واحد های پاراکلینیک شامل : فیزیو تراپی ، EMG ، EEG ، ECG ، آزمایشگاه ، رادیولوژی ، سی تی اسکن، مامو گرافی ، سونو گرافی، MRI و TCD ، پاتولوژی و داروخانه است و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) با جراحي اعصاب، جراحي عمومي، داخلي، داخلي اعصاب،غدد، جراحي عروق، جراحي ترميمي، جراحي فك و صورت، جراحي توراكس، ارتوپدي، جراحي اطفال و بيهوشي در حال فعاليت است و در حال حاضر 40 پزشک متخصص و فوق تخصص در این کیلینیک خدمات ارائه می کنند .

ارسال شده در شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۴ قبل‌ازظهر
کد خبر: 170
آخرین خبر ها
گزیده خبرها