مردم باید بدانند که در آمدهای اوقاف کجا هزینه می شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان:

مردم باید بدانند که در آمدهای اوقاف کجا هزینه می شود

اختصاصی/ اسرارامروزرسانه ها، باید سوالات و انتقادات در حوزه وقف را از مسئولین بپرسند/ گنبد امامزاده هاشم بصورت موقت ،زیبا سازی شده است/ واقفان، شریک غم و شادی مردم هستند/ زبان در تقدیر از همراهی مردم گیلان با اوقاف ناتوان است/ 201 وقف در  دهه ۹۰ ، نشان از تحقق برنامه ها و استراتژیهای اوقاف دارد/ حدود 4 میلیون نفر در یکسال گذشته، از برنامه‌های فرهنگی اوقاف بهره مند شدند/ بقاع استان گیلان بغیر از امامزاده هاشم و آقا سید جلال الدین اشرف ، بصورت هیئت امنایی اداره می شود

وقف مصداقی از انفاق است و ترویج فرهنگ وقف باعث رشد ، تعالی و  مرتفع شدن مشکلات در حوزه های مختلف جامعه می‌شود. گردش چرخ اقتصاد در واقع سبب ایجاد اشتغال و خودکفایی در جامعه شده و این مهم،  ضرورت توجه به وقف را در شرایط اقتصادی فعلی کشور بیش از گذشته نشان می دهد. وجود مراکز تفریحی، درمانی و حتی تعداد قابل توجهی از مدارس وقفی ، نشان میدهد مردم توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند و نقش واقفان و خیرین را نمی توان در کاهش دغدغه‌های مردم نادیده گرفت. وقف توانسته است در کنار سایر دستگاه ها بسیاری از مشکلات جاری کشور را مرتفع کند و فقط مختص به ساخت مسجد و مدرسه نیست؛ لذا باید تلاش کنیم تا اطلاعات مردم در حوزه وقف افزایش یابد.

امروزه در جامعه وقف های نوین راهگشای مشکلات بسیاری از مردم نیازمند شده است. افزایش شناخت و آگاهی مردم طی سالهای اخیر نسبت به وقف و موقوفات باعث شد که واقفین به طور داوطلبانه و در حرکتی خودجوش برای کاهش معضلات اقتصادی و اجتماعی همنوعانشان تلاش بیشتری داشته و شریک غم و شادی مردم باشند. آمار‌های ثبت وقف در سال‌های اخیر نشانگر این موضوع است که اگر در راستای وقف، کار تبلیغاتی و ترویجی درست و مناسب انجام  شود مردم استقبال بیشتری می‌کنند.

استان گیلان بر اساس آخرین آمار، دارای بیش از 5 هزار موقوفه و 941 بقعه متبرکه است. چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و دستاوردهای زیادی در زمینه اوقاف گیلان اعلام شده است  اما ضعف در اطلاع رسانی دقیق و صریح  باعث شد تا در برخی موارد،  مشکلات بیشتر از خدمات نمایان شود. رویکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در تعامل با رسانه ها با ورود حجت الاسلام ستار علیزاده،تغییر کرد.

وی با تغییر در مدیریت و نگاه سلیقه ای روابط عمومی به رسانه ها در گذشته، تلاش می کند تا از ظرفیت رسانه ای استان برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه بهره ببرد. علیزاده می گوید هرچه در ترویج فرهنگ وقف در جامعه کار شود، فواید آن می تواند ما را از بسیاری مشکلات جاری کشور دور کند  و در این راستا رسانه‌ها نقش مهمی در برجسته سازی اقدامات خیرین در قالب وقف دارند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان تاکید دارد  که رسانه ها، باید بر حسب رسالت خود سوالات و انتقادات را در حوزه وقف از مسئولین بپرسند و مردم نیز باید بدانند که در آمدهای اوقاف اعم از اجاره و نذورات در کجا هزینه می شود. وی ایمان دارد که اعتماد مردم را می توان با شفاف‌سازی رویکردها و برنامه‌ها در هر سازمانی  جلب کرد.

در این راستا و برای تنویر افکار عمومی در حوزه وقف، سراغ حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان رفتم. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ابتدای این گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز، اشاره به شعار هفته وقف سالجاری گفت:  ارتباط بین وقف و حمایت از کالای ایرانی بسیار تنگاتنگ و نزدیک است زیرا در هر دو اشتغال، استفاده از ظرفیت دورنی جامعه، آرامش ، خودکفایی اقتصادی و حمایت از دولت نهفته است.

وی با تاکید بر اینکه  فرهنگ وقف باید در جامعه نهادینه شده و مردم بیشتر با این عمل خیرخواهانه آشنا شوند، خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی درست و به موقع را می توان از اولویت‌های اساسی سازمان اوقاف و امور خیریه خواند چرا که مسیر وقف برای نهادینه شدن در فرهنگ عمومی، نیازمند جریان‌ بخشی است.

علیزاده یادآور شد: بنابراین تبلیغات ، بیان احکام وقف ، تقدیر از فعالان حوزه وقف، استفاده از ظرفیت اصناف مختلف و ابزار هنر در ترویج فرهنگ وقف موثر است.

 وی در ادمه گفت: اعلام نیازهای روز جامعه با استفاده از رسانه ها می تواند در ترویج فرهنگ نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان افزود: مسئولان اوقاف و امور خیریه حافظ امانت‌ های مردم هستند و کم توجهی در این زمینه خسارت‌ها را متوجه مسؤولان می‌ کند که باید پاسخگو باشند.

علیزاده به صراحت اعلام می کند: وقف را می توان یک  اقدام انقلابی از سوی واقفین عنوان کرد و باید گفت زبان در تقدیر از همراهی مردم گیلان با اوقاف ناتوان است زیرا حضور مردم در جلسات و برنامه های فرهنگی بقاع استان گیلان در سالجاری بی نظیر بود. لذا باید از این فرصت استفاده کرد تا وقف برای مردم تبیین شود.

این مقام مسئول گفت: اداره اوقاف به دنبال متولی‌گری نیست بلکه هدف اقداماتش معرفی وقف است‌.

علیزاده با اشاره به بازرسی عملکرد اوقاف استان توسط  مدیران شهرستانها برای اولین بار در گیلان گفت: سه بازرسی بر عملکرد اوقاف در طول سال انجام می شود. یکی بازرسی تیم استانی مرکب از معاونین و مدیرکل و  دیگری بازرسی تیم شهرستان به شهرستان با حضور رئوسا و معاونین ادارات است و سوم بازرسی تیمی متشکل از رئوسا و کارشناسان شهرستانها از اداره کل می باشد.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۹۴۱ بقعه متبرکه دارد، گفت: ۳ هزار عضو شبکه خادم افتخاری، ۸۷ خادم ثابت، ۱۲۱ خادم فصلی و توافقی در سطح بقاع متبرکه استان فعالیت دارند.

این مقام مسئول گفت: حدود 70 میلیون تومان حقوق به 29 خادم در ماه پرداخت می کنیم.

علیزاده به 35 وقف جدید استان گیلان از ابتدای سالجاری تاکنون اشاره کرد و  اعلام نمود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از‌ 393 وقف در  استان گیلان ثبت شده است که201 وقف مربوط به دهه ۹۰ است و نشان از تحقق برنامه ها و استراتژیهای اوقاف و رغبت واقفان خیراندیش دارد .

وی به اجرای برنامه‌های اسلامی و فرهنگی در سطح بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: طرح آموزش سبک زندگی اسلامی با هدف تبیین سبک زندگی اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد در 11 بقعه متبرکه گیلان توسط  21 نفر از مربیان طلبه خواهر و برادر انجام شده است و  دوره آموزش مهارت زندگی در ۲۹ بقعه متبرکه استان در حال برگزاری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به اجرای یکهزار و 570 برنامه فرهنگی و ۱۳ همایش بزرگداشت امامزادگان در سطح بقاع متبرکه استان گیلان، گفت:‌ حدود 4 میلیون نفر در یکسال گذشته از این برنامه‌ها بهره‌مند شدند.

علیزاده از تشکیل ستاد متولیان هفته وقف با هدف ترویج فریضه وقف برای اولین بار گیلان خبر داد و گفت: باید از ظرفیت متولیان در اعتمادسازی بین مردم استفاده کرد و فعالیت متولیان در هفته وقف به اطلاع مردم رسانده شود.

وی ادامه داد: توزیع بروشور‌های چند زبانه تحت عنوان "حریم امن" در ایام اربعین بین زوار خارجی که از استان گیلان به کربلا مشرف ‌شدند ، تشکیل شبکه خادمان افتخاری رسانه در بقاع ، طرح‌های نشاط معنوی، جشن ولایت علوی ، مهر تندرستی،  راه اندازی ستاد مردمی وقف برای اولین بار با ابتکار اوقاف و امور خیریه استان گیلان - تشکیل ستاد متولیان راه اندازی مرکز مشاوره وقف - تشکیل شبکه خادمین افتخاری رسانه در وقف - کمیته امنیت در بقاع متبرکه  و ستاد بازسازی بقاع متبرکه برای نخستین بار در استان گیلان ،  اعزام ۵۰۰ مبلغ به مناطق مختلف استان جهت تبلیغ فرهنگ وقف، برگزاری نماز جماعت در ۲۶۵ بقعه متبرکه، تشکیل ۱۳ شورای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات اوقاف شهرستانی، اجرای میز خدمت در ادارات ، برپایی خیمه‌های معرفت ، ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» ، اجرای طرح آرامش بهاری،  افتتاح مرکز مشاوره وقف در دفاتر ائمه جمعه ، ولایت علوی و اکمال دین نبوی و بصیرت عاشورایی بخشی از برنامه‌های اجرا شده در سطح بقاع متبرکه گیلان از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه به پرونده های حقوقی موقوفات اشاره کرد و گفت: سند مالکیت بیش از هزار رقبه در استان گیلان در سالجاری اخذ شد و 76 پرونده حقوقی در حوزه موقوفات گیلان تشکیل شده است  که از این میان 50 پرونده تاکنون تعیبن تکلیف شده‌اند و با پیگیری اوقاف گیلان، 70 درصد آراء صادر شده به نفع اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان بوده است.

علیزاده با اشاره به آغاز پروژه های عمرانی این اداره کل از سال 1388 تاکنون اشاره کرد و یادآور شد: بعد از انقلاب 356 هزار متر مربع پروژه عمرانی اعم از ساخت تربت خانه،حسینیه، مسجد ، سرویس بهداشتی، زائرسرا و ... در 941 بقعه اجرا شده است. همچنین از سال 1388 تاکنون بیش از 242 هزار متر مربع سطح زیربنایی در 378 پروژه عمرانی اوقاف گیلان شامل طرحهای جامع، ساخت، توسعه، تکمیل احداث، تعمیر و مرمت اجرا شده است که 75 درصد رشد  فیزیکی دارد.

وی در ادامه به دریافت 18سند مالکیت موقوفه‌ های استان در سال کنونی اشاره کرد و گفت : برای 898 رقبه سند مالکیت گرفتیم که ارزش ریالی 4 فقره از این رقبات، 400 میلیارد ریال می باشد. همچنین از سال 1388 تعداد 25 رقبه به رقبات اوقاف گیلان اضافه شده است که با  1765 متر مربع توانست 210 میلون تومان در آمد ایجاد کند.

علیزاده با بیان اینکه  برای تکمیل ساخت بقعه امام‌زاده اسحاق شهرستان شفت و بقعه خواهر امام به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، خاطرنشان کرد: هر چند  8 هزار متر مربع از پروژه های نیمه تمام اوقاف استان تکمیل شده است اما تخصیص 40 درصد از  نذورات مردم در بخش عمرانی به تنهایی کافی نیست و برای تکمیل این بقاع نیاز به اعتبار ملی داریم.

وی اعلام کرد: 314 بقعه متبرکه گیلان به تجهیزات حفاظتی از قبیل دوربین مدار بسته و دزگیر  مجهز شده‌اند .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اعلام اینکه میانگین سنی 122 نفر مدیران و کارکنان این اداره ۴۱ سال است ، اظهار داشت: این مساله نشان دهنده روحیه جوان‌گرایی در اداره اوقاف گیلان است.

وی به استقبال از اجرای طرح مودت اشاره کرد و در این زمینه خاطرنشان کرد:‌ مردم نیکوکار و خیر گیلان تاکنون در اجرای طرح مودت ، حدود 44 میلیارد تومان به بقاع متبرکه استان کمک کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر افزایش  داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به پخش فیلم میراث ماندگار از شبکه دو سیما در زمینه وقف، خاطرنشان کرد: یکهزار و 100 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی از جمله اقدام‌ات اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان برای ترویج فرهنگ وقف می باشد.

علیزاده با بیان اینکه  طی یکسال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در راستای اجرای امینانه نیات واقفین هزینه کردیم، یادآور شد: در راستای اجرای طرح مهرتحصیلی همزمان با آغاز سال تحصیلی جاری، ۴۲۰ بسته لوازم التحریر از محل نیت واقفین خیراندیش در شهرستان‌هایصومعه سرا، رشت و آستانه اشرفیه بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع شد. ‌

مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به درخشش سه نماینده گیلان در چهلمین دوره مرحله کشوری مسابقات قرآنی اوقاف، افزود: مهدی حکیمی‌راد، امیدرضا رحیمی و محمدرضا نمازی از گیلان به ترتیب توانستند مقام‌های پنجم رشته حفظ احادیث و معارف، ممتاز رشته حفظ ۲۰ جزء و دوم رشته اذان را در مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف را کسب کنند.

این مقام مسئول اذعان داشت: ۳۳۰ مربی آموزش قرآن در سطح استان داریم که از این تعداد ۱۸۶ مربی دوره تربیت مربی را در قم گذارنده‌اند و در حال حاضر ۳۶۱ کلاس آموزش حفظ و قرائت قرآن در سطح بقاع متبرکه استان در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: طی سال گذشته ۲۸ محفل انس با قرآن با نیت شهدای انقلاب و دفاع مقدس، علما، واقفین، شهدای مدافع حرم در سطح بقاع متبرکه برگزار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه  ضمن گلایه از بدهی سازمانها و ادارات دولتی به اوقاف گفت: دستگاه های اجرایی استان گیلان میلیاردها تومان به  اوقاف بدهکارند و برای دریافت این بدهیها برنامه ریزی شده است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: ۵۰ نشست صنفی، ۱۵ برنامه استانی، ۲۰۰ برنامه شهرستانی و ۱۰ برنامه همایش یاوران وقف و در مجموع ۲۱۵ برنامه در سطح استان و شهرستان در هفته وقف سالجاری  انجام شد.

علیزاده خاطر نشان کرد : 1678 نفر از هیئت امنا و خدام در دو دوره از قبیل زیارت،اخلاق اسلامی ،نوع معاشرت،مهارتهای ارتباطی،منشور خدمت رسانی و ... آموزش دیدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با تاکید بر اینکه اوقاف مانع توسعه لشت نشا نیست،  گفت: اوقاف نمی تواند بر خلاف نیات واقفین عمل کند و نیات واقفین قابل تغییر نیست. لشت نشاء هیچگاه از موقوفه بیرون نخواهد آمد و از علل عدم توسعه لشت نشاء پرداخت نکردن حق‌وحقوق موقوفه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه وقف باید به همان شکلی که نیت شده ،اجرا گردد و تغییر نام،عنوان و نوع مصرف بدون اجازه متولی جایز نیست، خاطرنشان کرد:  بعضی از وقف ها با گذر زمان ماهیت خود را از دست می دهند و با نیازهای امروز جامعه مطابقت ندارند و البته مسئولین اوقاف هم نمی توانند بر خلاف نیت واقف عمل کنند لذا باید به اقرب نیت واقف عمل شود.

وی در ادامه سخنانش به واقفان توصیه کرد: محتاج وقف های جدید بر اساس نیازهای روز جامعه هستیم و در این کار رسانه‌ها نقش بسزایی دارند. وقف هایی نظیر وقف های دارو و درمان، مسکن، تامین جهیزیه، رسانه و تبلیغات، کمک هزینه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، محیط زیست، پژوهش، علمی و ... از جمله وقف های مورد نیاز است.

علیزاده در پاسخ به این سوال که چه تعداد از بقاع متبرکه بصورت مدیریتی اداره می شود؟ گفت: تمام بقاع متبرکه استان گیلان بغیر از دو بقعه متبرکه  امامزاده هاشم و آقا سید جلال الدین اشرف ، بصورت هیئت امنایی اداره می شود و بنا به تصمیم سازمان ، کلیه بقاع متبرکه باید بصورت هیئت امنایی اداره شوند.

این مقام مسئول در اوقاف و امور خیریه استان گیلان در خصوص تصاویر منتشر شده گنبد امامزاده هاشم در فضای مجازی ، خاطرنشان کرد: گنبد امامزاده هاشم بصورت موقت با استفاده از استیکر،زیبا سازی شده است تا پس از سپری شده فصل بارش ، بازسازی آن تکمیل شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در پایان  از مردم گیلان درخواست کرد در بقاع متبرکه و برنامه های فرهنگی آن حضور گسترده داشته باشند، در ایجاد وقفهای جدیدبصورت فردی، مشارکتی، دسته جمعی ورود جدی داشته باشند و اوقاف آمادگی هر گونه مشاوره را در این زمینه دارد. همچنین پیشنهادات و انتقادات خود را به اوقاف شهرستانها و استان ارائه دهند و خادمین افتخاری بقاع متبرکه محل سکونت خود باشند. در ساخت و ساز و عمران بقاع متبرکه اوقاف را حمایت کنند.

ارسال شده در دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴ قبل‌ازظهر
کد خبر: 7775053
آخرین خبر ها
گزیده خبرها