رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گیلان: ۱۴۰۰ میلیون تن زباله در گیلان به حال خود رها شده است

رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گیلان: ۱۴۰۰ میلیون تن زباله در گیلان به حال خود رها شده است

به دنبال سفر دکتر معصومعه ابتکار معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان گیلان با حضور استاندار گیلان ،مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان، فرمانداران، شهرداران و مدیران کل و مسئولان ذیربط در استانداری گیلان برگزار شد.

جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن خوش آمدگویی به معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه های احیای تالاب انزلی تنها روی کاغذ کافی نیست .

نماینده رشت در ادامه سخنانش ابراز داشت: در حوزه محیط زیست کارهای خوبی صورت گرفته است که می توان به احیای حیات وحش ، طرح جمع آوری سنبل آبی در تالاب انزلی، آبراه حوزه شمال بندر انزلی ، پاکسازی و جمع آوری سنبل آبی در تالاب عینک اشاره کرد.

جعفرزاده افزود : متاسفانه گیلان فاقد کارخانه زباله سوز است و نیاز به چندین کارخانه زباله سوز استاندارد دارد.

وی افزود: از ۳۴ بیمارستان ۸ بیمارستان دارای تصفیه فاضلاب است و شهرک های صنعتی باید به تصفیه خانه مجهز شوند و در حال حاضر تنها سه شهر رشت، انزلی و لاهیجان دارای تصیه خانه هستند و ۸۲ درصد فاضلاب انسانی بدون تصفیه وارد رودخانه ها می شود.

در ادامه مهرداد لاهوتی رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گیلان با بیان اینکه در بحث پسماند حدود دو هزار میلیون تن زباله در استان داریم گفت : از این 2 هزار میلیون تن ،تنها ۶۰۰ میلیون تن را در حال مدیریت است و اکنون ۱۴۰۰ میلیون تن زباله به حال خود رها شده است و شیرابه این زباله ها وارد رودخانه ها می شوند که به این مسائل باید توجه بیشتری کرد.

رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گیلان همچنین تصریح کرد: اگر اعتبار لازم اختصاص داده نشود شهرداری ها تا 50 سال آینده هم نمی توانند بحث مدیریت پسماند و طرح کارخانه های زباله سوز را با این حجم بالا که نزدیک ۷۰ میلیارد تومان است به تنهایی به سرانجام برسانند.

وی در پایان گفت : اختصاص سالانه 2 میلیارد تومان به این بخش با توجه به نیاز 70 میلیاردی برای ساماندهی روند دفع فاضلاب شهری استان گیلان کافی نیست.

محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: حضور مسافران و گردشگران زیاد در استان گیلان با خود افزایش زباله و تخریب محیط زیست را به دنبال دارد که نیاز است به استان گیلان مانند شهرهای زیارتی دیده شود و متناسب با آن بودجه جداگانه اختصاص یابد.

وی در پایان افزود: ما پیشنهاد عوارض محیط زیست برای گردشگران را ارائه کرده ایم و امیدواریم این درخواست با موافقت دولت انجام پذیرد.

معصومه ابتکاررییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور نیز با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: حضور استاندار محترم گیلان با اقدمات موثرش در این استان فرصت مغتنمی است و اکنون باید برای توسه پایدار اقدام موثر و مفیدی داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش سرطان در جامعه بیان داشت: یکی از دلایل سرطان آلودگی های محیطی است که در این رابطه دانشگاه علوم پزشکی باید بررسی های بیشتری روی این موضوع داشته باشد.

ابتکار با اشاره به حل معضل تالاب انزلی و رودخانه های گوهررود و زرجوب اظهار داشت: حل این مشکلات برای سازمان محیط زیست از اهمیت بالایی برخورداراست.

وی با اشاره به لزوم حل مشکل پسماند گیلان گفت :برای احداث سه کارخانه زباله سوز مکان یابی شده و فقط مساله سرمایه گذاری و تامین منابع هست که با پیگیریها و مذاکرات انجام شده توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی با راه حلهای بلند مدت اجرایی می شود .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: باید کلیه زباله های شیمیایی ،بیمارستانی و زباله های دپو شده سالهای گذشته در سراوان و ... در این کارخانه های زباله سوز معدوم شود.

ابتکار نوید داد: در نشست بعدی هیئت دولت با طرح این مشکل اعتبارات ویژه ای از منابع ملی به این امر اختصاص داده خواهد شد.

ارسال شده در جمعه ۰۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۱ بعدازظهر
کد خبر: 116
آخرین خبر ها
گزیده خبرها