اسرارامروز. این خط ریلی خود میتواند مقصد گردشگری باشد/ ارزش فعلی این طرح حدود ۶ هزار میلیارد تومان است/ فراهم شدن امکان حمل ۱۰ میلیون مسافر و ۲۰ میلیون تن کالا در سال دستاورد این خط ریلی است
خیر اله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط آهن قزوین- رشت اظهار داشت: راهآهن قزوین- رشت آماده افتتاح است و طی چند روز باقیمانده تا بهرهبرداری مراحل نهایی کار نیز به اتمام میرسد و بدین ترتیب رشت بهعنوان چهارمین مرکز استان در برنامههای اقتصاد مقاومتی حوزه حملونقل به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
کرمی یادآور شد: برای خط آهن قزوین – رشت با ۱۸۵ کیلومتر ریل گذاری، ۸ ایستگاه، ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری بیش از هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش فعلی این طرح حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.
وی از آماده سازی ۹۸ درصدی اقدامات روسازی خط آهن گفت: اقدامات نصب ایستگاههای فرعی نیز در حال انجام است و بزودی آماده بهرده برداری خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا دو هفته آینده تمامی اقدامات زیرساختی و روسازی راهآهن به اتمام میرسد افزود: ایستگاههای پنجگانه مسیر، پیشرفت ۹۸ درصدی دارند و آماده بهرهبرداری است.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راه آهن رشت بیان کرد: امیدواریم که اقدامات باقیمانده تا ۱۰ روز دیگر به اتمام برسد و ایستگاه مرکزی تکمیل شود.
وی با بیان اینکه شرایط برای بهرده برداری از پروژه خط آهن رشت-قزوین آماده است گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ قرار بود پنج استان را به شبکه ریلی مجهز کنیم که خوشبختانه، سه استان به شبکه ریلی متصل شدند و شهر رشت نیز یکی از این پروژهها است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خط آهن قزوین – رشت را به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک منحصر به فرد دانست و خاطرنشان کرد: فراهم شدن امکان حمل ۱۰ میلیون مسافر و ۲۰ میلیون تن کالا در سال دستاوردی است که موقعیت ترانزیتی و منطقه ای کشور را به نحو چشمگیری ارتقاء خواهد داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه اتصال گیلان به مسیر ریلی را یک اَبَر پروژه عنوان کرد و افزود: هم ازلحاظ محل اجرای پروژه، عبور از کوههای البرز و نیز پیچیدگی اقدامات مهندسی، موجب شد این پروژه منحصربه فردی باشد.
خادمی استان گیلان را قطب گردشگری کشور دانست و بیان کرد: با توجه به زیباییهای طبیعی مسیر، وجود ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پلهای زیبا و نیز طولانیترین پل ریلی کشور، این خط ریلی خود میتواند مقصد گردشگری باشد.
وی با اذعان به اینکه این خط ریلی تأثیر مهمی در شبکه حملونقل بینالمللی دارد تصریح کرد: با افتتاح این خط ریلی، مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینههای حمل را نیز ۳۰ درصد کاهش میدهد؛ همچنین اتصال گیلان به شبکه ریلی تحول بزرگی در مبادلات کالا ایجاد میکند، پسازاین حجم عظیمی از مبادلات کالا در آسیا و اروپا از مسیر ریلی رشت-قزوین انجام خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این خط آهن با اتصال به آستارا و از آنجا به کشورهای آذربایجان و روسیه درنهایت به اروپا میرسد، گفت: این مسیر ریلی در کریدور شمال- جنوب واقع شده که بعنوان یکی از فرصتهای مهم اقتصادی ایران نه تنها میتواند درآمد سرشاری از محل ترانزیت نصیب کشور کند، بلکه جایگاه سیاسی کشور را نیز ارتقا میدهد.
خادمی با اشاره به جابجایی ۴۰ میلیون تُن بار از مسیر ریلی گیلان گفت: بارهایی که از جنوب شرق آسیا وارد روسیه و اروپا که میشدند که برآورد آنها ۴۰ میلیون تن بار در سال بوده و پیشازاین با کشتی جابجا میشدند، میتوانند از شبکه ریلی استان گیلان استفاده کنند.فارس