سهل انگاری منابع طبیعی گیلان، میدان را برای جولان افراد فرصت طلب باز می گذارد

سهل انگاری منابع طبیعی گیلان، میدان را برای جولان افراد فرصت طلب باز می گذارد

اختصاصی/اسرارامروز. اهالی روستای جیرسرباقرخاله از توابع بخش خمام در یک گفتگو از ورود افرادی سودجو به چراگاه این روستا خبر دادند و ازبی توجهی مسئولین منابع طبیعی استان گیلان انتقاد کردند.

اهالی این روستا میگویند: بالغ بر 2 سال است که عده ای سود جو بدون ارائه مستندات قانونی از این چراگاه میلیونها تومان به جیب زدند . اهالی روستا از بی تفاوتی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان نسبت به درخواست نمایندگان خود در شورای اسلامی انتقاد کردند و اظهار داشتند: 2 سال متوالی است که تعدادی فرصت طلب از غفلت منابع طبیعی استان گیلان سوء استفاده کرده و کسی هم جلودارشان نیست. ساکنین این روستا می‌گویند: ما از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم این خواسته به‌ حق ما را پیگیری کنند زیرا اجازه نخواهیم داد برخی افراد سود جو از اراضی ملی ما سوء استفاده کنند. لازم به یادآوری است چراگاه جیرسرباقرخاله بیش از50 سال به‌عنوان مرتع مورد استفاده کشاورزان منطقه بوده تا در فصول کشاورزی دامهای خود را در آن نگهداری کنند.

رییس شورای اسلامی روستای جیرسرباقرخاله خمام : نباید اجازه دهیم هر کسی از راه رسید به منابع ملی دست درازی کند

در این راستا و برای تکمیل این گزارش سراغ سید شمس موسوی رییس شورای اسلامی روستای جیرسرباقرخاله و دهیار این روستا رفتیم. موسوی با اشاره به فلسفه وجودی تشکیل شوراها گفت: تشكیل شوراهای اسلامی در نواحی روستایی، اقدامی بسیار موثر در فرایند مردم سالاری و مشاركت مردم در سرنوشت خویش محسوب می شود. شوراها توانسته اند خلاء مدیریت در روستاها را پر كنند و به عنوان یك نهاد قانونگذاری در مقیاس كوچك و محلی توانستند كمبود های موجود در روستای خویش را به خوبی شناخته و برنامه ریزی نمایند و حتی در انعكاس موانع و مشكلات توسعه روستای مربوطه به شورای بخش و فرمانداری نقش آفرین باشند تا تصمیم گیری های لازم برای رفع این مشكلات در رده های بالای مدیریتی صورت پذیرد. رییس شورای اسلامی روستای جیرسرباقرخاله خمام در ادامه ضمن تایید انتقادات اهالی این روستا افزود: این روستا از دیرباز دارای حدود صدها هکتار مرتع بوده که چراگاه دام کشاورزان منطقه از قدیم الایام است و در گذشته حفظ و نگهداری آن در اختیار شورای اسلامی و دهیاری قرار داشت. وی یادآور شد : در گذشته تمام درآمد حاصله به حساب دهیاری واریز می شد و از این طریق ضمن حفظ حقوق دولت بخشی از نیازهای عمومی روستا از قبیل آسفالت، راه روستایی، برق ،گاز،مسجد و... تامین می گردید.

موسوی تاکید کرد: زمانیکه نگهداری و حفاظت این مرتع در اختیار شورای اسلامی و دهیاری بود کسی به خود اجازه کوچکترین تعرض و سودجویی را نمی داد و از هرگونه دخل و تصرف توسط فرد یا افراد جلوگیری می شد. نماینده مردم در شورای اسلامی جیرسرباقرخاله خمام در ادامه گفت: حالا 2 سال است عده ای با مشخصات نامعلوم و بدون ارائه مجوز از این چراگاه سوء استفاده می کنند !؟ وی در ادامه با اشاره به تلاش شورای اسلامی و دهیاری روستا برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده اظهار داشت: با وجود روند سریع تخریب منابع طبیعی و افت شدید شاخص‌های پایداری زیست‌محیطی کشور در سال‌های اخیر،این موضوع را به مسئولین ذیربط اطلاع دادیم اما متاسفانه ترتیب اثری داده نشد.

موسوی یادآور شد: بارها با اداره کل منابع طبیعی مکاتبه کرده و اعلام نمودیم که شورای اسلامی و دهیاری این روستا با مشارکت مردم منطقه آمادگی دارد از این مرتع طبق تعاریف قانونی حفاظت و نگهداری کند.

رییس شورای اسلامی روستای جیرسرباقرخاله خمام افزود: نباید اجازه دهیم هر کسی از راه رسید به منابع ملی دست درازی کند و از مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان می خواهیم منافع ملی و منابع طبیعی مملکت را قربانی کم توجهی یا بی توجهی نکنند و اجازه ندهند هر کسی تیشه به ریشه منابع ملی‌مان بزند.

وی ضمن تقدیر از آقایان کوچکی نژاد و جعفرزاده نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی برای تلاش در احقاق حقوق اهالی این روستا گفت: آقایان کوچکی نژاد و جعفرزاده نمایندگان مجلس شورای اسلامی مردم شهرستان رشت برای پیگیری درخواست اهالی این روستا، ما را در دفتر مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان همراهی کردند و البته جناب آقای مهندس زارع مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان هم قول دادند در اسرع وقت نسبت به تحویل مسئولیت حفاظت و نگهداری این مرتع به شورای اسلامی و دهیاری روستای جیرسرباقر خاله اقدام کنند اما پس از ترک و خروج نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اداره کل منابع طبیعی در کمال ناباوری اعلام کردند غیرقانونی است.

موسوی می گوید: از آقای مهندس سید عیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت هم بسیار سپاسگزاریم .ایشان خیلی پیگیری کردند و حتی مسئولیت آن را شخصا پذیرفتند اما باز هم جناب آقای مهندس زارع در جلسه موافقت خود را اعلام کردند و صورتجلسات را امضا کردند اما پس از مدتی مجددا اعلام کردند خلاف قانون است و دستگاه های نظارتی اجازه نمی دهند.

رییس شورای اسلامی روستای جیرسرباقرخاله خمام با اشاره به تناقض‌گویی‌ها در سخنان و رفتار مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان در این موضوع اضافه کرد: متاسفانه بد عهدی مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان پایانی ندارد .برای پیگیری موضوع به تهران هم رفتیم و آنجا هم تاکید داشتند اولویت با شورای اسلام و دهیاری منطقه است اما مدیر کل منابع طبیعی خط کسی را نمی خواند. موسوی با انتقاد از مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان در عدم ارایه پاسخی شفاف و قانونی به اهالی این منطقه گفت: اگر مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان به فکر منابع طبیعی هست باید نظرات کارشناسی خود را بدون تعارف بگوید نه اینکه بی‌تفاوت از کنار قولهایش در حضور نمایندگان و فرماندار شهرستان رشت بگذرد یا سکوت اختیار کنند. چون امروز منابع طبیعی ما در وضعیتی نیست که بتوانیم از کنار این سوء استفاده ها بگذریم.

وی تاکید می کند : سهل انگاری مسئولان منابع طبیعی گیلان در خصوص نظارت بر نحوه حفاظت و نگهداری از این مرتع و چراگاه جبران ناپذیر است و میدان را برای جولان افرادفرصت طلب باز می گذارد. رییس شورای اسلامی روستای جیرسرباقرخاله خمام در ادامه افزود: با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان در خصوص حراست از اراضی و منابع ملی سکوت نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد برخی افراد سودجو و منفعت‌طلب اراضی ملی ما را از بین ببرند و مورد سوء استفاده قرار دهند.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که موضوع حفاظت از منابع طبیعی و منافع ملی مدنظر قرار دارد همه باید پیگیر باشند . جنگل، مرتع و رودخانه، حیات‌وحش و….. منابع ملی و زیستی ما هستند که باید در حفظ و حراست آن کوشا بود . همانگونه که ماده ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط‌زیست را یک فرآیند عمومی می‌داند بنابراین مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان باید تعارف را کنار بگذارد و در خصوص حفاظت و نگهداری این مرتع قاطعانه با سودجویان برخورد کند.

5831fe9758931.jpg

دهیار روستای جیرسرباقرخاله خمام: چرا منابع طبیعی استان گیلان در طول دو سال گدشته جلوی سودجویان را نگرفته است؟

دهیار روستای جیرسرباقرخاله خمام نیز در ادامه این گفتگو با انتقاد از مسئولانی که چشم خود را به وری تخلفی به این گستردگی بسته اند افزود: بی توجهی به درخواست اهالی این روستا از سوی منابع طبیعی استان گیلان باعث سوءاستفاده فرصت‌طلبان شده است. چرا مسئولین چشم خود را بر این حجم وسیع سوء استفاده بسته اند و ریشه این سهل انگاری در چیست؟! اسماعیل رستم نژاد دهیار این روستا افزود: بارها شورای اسلامی روستای جیرسر باقرخاله با مسئولین ذیربط مکاتبه کرد که آمادگی دارد ضمن همکاری با دولت و پرداخت منافع حاصله از این چراگاه ،حفظ و نگهداری آن را بر عهده بگیرد همانطور که در گذشته در این خصوص اقدام کرده بود. دهیار روستای جیرسرباقرخاله در ادامه گفت : این چراگاه از مراتع جلگه ای بوده و تعرفه نگهداری احشام هم در گذشته اصولی داشت.

رستم نژاد افزود: بیش از هزار راس دام کشاورزان در این چراگاه رها شده و به دلیل عدم برخورد منابع طبیعی استان گیلان هرساله تعداد سودجویان در حال افزایش است. وی گفت: چرا منابع طبیعی استان گیلان در طول دو سال گدشته جلوی سودجویان را نگرفته است؟ اگر حفاظت از این مرتع توسط شورای اسلامی تخلف است پس چطور در طول دو سال گذشته این افراد بدون مجوز از منابع طبیعی از این چراگاه بهره برداری شخصی نموده اند ؟ وی در پایان با اشاره به این مطلب که یک ریال از درآمد حاصله این چراگاه در طول دو سال گذشته به حساب شورا و دهیار واریز نشده است و در گذشته تمام عملکرد شورا و دهیاری در این خصص و منافعه حاصله تحت نظارت شورای بخش و بخشداری خمام بود،،گفت: آیا درآمد حاصله به حساب دولت واریز شده است؟

سیدعیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت: در حفاظت و نگهداری از این مرتع اولویت با مدیریت محلی یعنی شورای اسلامی روستا و دهیاری است

سیدعیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت در یک گفتگو با اشاره به مقدمات تحویل مدیریت این چراگاه به شورای اسلامی روستا گفت: در این فقره تا مرز قرار داد هم پیش رفتیم ولی متاسفانه به نتیجه نرسید. وی با اشاره به اینکه نمی توان بدون اطلاع و هماهنگی منابع طبیعی به نفع شخصی درآمد کسب کرد و این امر امکان پذیر نیست. فرماندار شهرستان رشت در پایان خاطر نشان کرد : به نظر من فرماندار و بخشدار منطقه ، در حفاظت و نگهداری از این مرتع اولویت با مدیریت محلی یعنی شورای اسلامی روستا و دهیاری است و شورای اسلامی با رعایت ضوابط و حقوق دولت می تواند از این مرتع نگهداری نموده و این امر به نفع دولت و منابع طبیعی است.

ارسال شده در جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۶ قبل‌ازظهر
کد خبر: 173
آخرین خبر ها
گزیده خبرها