ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه از وظایف شوراهای اسلامی است

ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه از وظایف شوراهای اسلامی است

اختصاصی/اسرارامروز.توسعه پایدار روستایی یکی از اهداف اساسی سیاستگذاریهای کلان در کشور ما به شمار می رود. توسعه ای که از وحدت میان ابعاد اجتماعی،فرهنگی ،اقتصادی و زیست محیطی به منظور بالا بردن سطح معیشت و رفاه روستایی تشکیل شده است.

در سیستم مدیریتی کشور، مدیریت روستاها به شوراها و دهیاریها سپرده شده است. در واقع شوراها در بخشها و روستاها نقش یک پارلمان کوچک را دارند که با کمک دهیاریها و بخشداریها برای عمران روستاها تلاش می کنند . در حال حاضر شوراهای روستایی،بخشداران و دهیاران در فضای کنونی اداره کشور، نقش مهمی برای رفاه و پیشرفت مسائل روستایی دارند . کارکردهای عمومی شورای اسلامی در فرآیند توسعه بسیار موثر می باشد و همچینین این توسعه بیش از هر چیزی در گرو توسعه منابع انسانی از طریق مشارکت و اعتماد مردمی می باشد.بنابراین نمی توان نقش شوراهای اسلامی را در توسعه روستاها نادیده گرفت.در همین راستا این بار سراغ حسین رهنما رییس شورای بخش خمام رفتیم تا از عملکرد شورای بخش خمام گزارشی تهیه کنیم. بخش خمام با جمعیتی بالغ بر 53 هزار و 600 نفر بر اساس آمار سال 1390 بوده و دارای 44 روستاست که 5 روستای آن فاقد کد دهیاری است و همچنین 144 اعضای شورای اسلامی در 7 کیلومتری شهرستان رشت و 15 کیلومتری شهرستان انزلی قرار دارد. این بخش 1168 هکتار شالیزار دارد.

رییس شورای اسلامی بخش خمام:انجام وظیفه در شوراها نوعی ایثارگری است

حسین رهنما کارشناس مدیریت بازرگانی و بازنشسته سپاه پارسداران انقلاب اسلامی است که در حال حاضر ریاست شورای اسلامی بخش خمام را بر عهده دارد و همچنین در کنار آن ،رییس شورای اسلامی روستای مرزدشت بخش خمام است. رییس شورای اسلامی بخش خمام ضمن تقدیر از تلاش خبرنگاران برای انعکاس عملکرد و چالشها گفت: انجام وظیفه در شوراها نوعی ایثارگری است و برای شوراها چیزی پیش بینی نشده است. اعضای شوراهای اسلامی در روستاها از صبح زود تا پاسی از شب با مراجعه مردم روبرو هستند و حتی برخی هزینه های مربوط به شورا را از جیب خود پرداخت می کنند. وی در ادامه با تاکید بر لزوم پاسخگویی اعضای شوراهای اسلامی خاطرنشان کرد: ارائه گزارش عملکرد در هر 6 ماه از وظایف شوراهای اسلامی بوده که در مدیریت سابق بخشداری خمام پیشنهاد داده شد ولی استقبال نگردید.

وی با تقدیر از مسچیان بخشدار خمام یادآور شد: پس از طرح این موضوع بخشدار خمام از هیچ تلاشی برای برگزاری این جلسات دریغ نکرد و هر هفته جلسات شورای بخش برگزار می شود.در این جلسات داده های بانک اطلاعات شوراهای اسلامی از جمله مشکلات احصاء و در اختیار بخشدار محترم قرار می گیرد.

رهنما اعلام کرد: تعداد 5 روستا ی بخش خمام فاقد دهیاری است و برای این روستاها فاقد دهیاری چند سالی است که مکاتبه می کنیم اما متاسفانه تاکنون نتیجه ای نگرفتیم. در حال حاضر با تلاش بخشدار مردمی خمام و حمایت فرماندار شهرستان رشت ، بودجه این روستاهای فاقد کد دهیاری در کنار روستاهای دیگر تامین می شود و کمکهای خوبی در خصوص راه روستایی،تقویت برق،آسفالت کوچه ها و ...شده است که جا دارد از زحمات این عزیزان تقدیر کنم.

وی در خصوص عملکرد بخشدار جوان خمام گفت : جناب مسچیان تعامل خوبی با مسئولین این بخش داشته و همه جا حضور فعال دارند . حتی در روزهای تعطیل هم برای حل مشکلات مردم در روستاها حضور مستقیم و موثر دارد که این امر برای اهالی بخش خمام کاملا ملموس است. با حضور وی همه مسئولین هماهنگی و همدلی دارند . بخشدار جوان ما تعامل خوبی با سپاه ،نیروی انتظامی،بسیج و ... داردو در کارهای فرهنگی ، موضوع راهیان نور و ... همیشه همراه است و به طور کلی مردم از عملکرد وی رضایت دارند.

خیلی از کشاورزان شالیزار خود را بیمه نمی کنند؟!

وی درخصوص پرداخت خسارات کشاورزان توسط بیمه اظهار داشت : یکی از معضلات بیمه های کشاورزی تاخیر در پرداخت خسارات است که انتظار داریم نسبت به پرداخت به موقع آن اقدام شود. خیلی از کشاورزان،زمینهای کشاورزی خود را بیمه نمی کنند زیرا بعد از 8 ماه مبلغ خسارت آن هم به مقدار کم پرداخت می شود.رییس شورای اسلامی بخش خمام با اشاره به اینکه کشاورزان در شرایط فعلی و با هزینه های بالای تولید مجبور به فروش زمینهای خود هستند ،اضافه کرد : با وجود سود بالای تسهیلات و نداشتن ضامن و وثیقه مورد نظر بانک کشاورزی، فقط بیست درصد از مردم این بخش توانایی گرفتن تسهیلات را دارند و از طرفی دیگر، افزایش قیمت سموم ، کودهای شیمیایی، افزایش روزافزون نرخ بالای کارگری و ... شرایط را برای کشاورزان این مناطق بسیار سخت کرده است ودولت باید برای رفاه کشاورزان فکری بیندیشد تا کشاورزان مجبور به فروش زمین های خود نشوند. وی با انتقاد از افزایش قیمت کود و سموم شیشمیایی مورد نیاز کشاورزان عنوان کرد: افزایش قیمت سموم و کود شیمیایی نارضایتی کشاورزان را به دنبال دارد و توزیع کود در سال زراعی امسال ضعیف بوده وبه ناچار برخی از کشاورزان برای تهیه کود مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کردند.

وی از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان در خصوص آسفالت راه روستایی انتقاد کرد و اظهار کرد: متاسفانه در آسفالت راه های روستایی خیلی عقب هستیم. بالغ بر 100 میلیون تومان برای زیرسازی و لوله گذاری طی یک تفاهم نامه با بنیاد مسکن هزینه شد اما هنوز آسفالت ها انجام نشده است. رهنما همچنین در مورد اجرای طرح هادی در روستاهای بخش خمام اظهار داشت : ثبت اسناد در بحث ارائه سندها کمی کند قدم برمی دارد و به روستاها توجه کمتری دارد . بعنوان مثال روستایی به نام لات بعد از 4 سال هنوز هیچ سندی برای آن صارد نشده است و این یک معظلی برای این بخش محسوب می شود. رییس شورای اسلامی بخش خمام به ضعف برق در بخش خمام اشاره نمود وبیان داشت: یکی از مشکلات بزرگ ما در این بخش کمبود اعتبارات و بودجه می باشد. تاسیسات برق در این بخش قدمت بالایی داشته و ضخامت سیم های برق بسیار ضعیف شده است. وی همچنین در خصوص گاز رسانی بخش خمام یادآور شد : بخش خمام اکنون بخش سبز است و گازرسانی در دولت تدبیرو امید با پیگیریهای بخشدار جوان و فعال بخش خمام روند رو به رشدی داشته است.

منطقه آزاد انزلی فرهنگ غنی شهرستان ما را عوض کرد

رهنما با انتقاد از مسئولین منطقه آزاد انزلی گفت: تعداد 7 روستای این بخش در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد که مردم این روستاها تاکنون سودی از این منطقه آزاد نداشتند به جز اینکه زمین های کشاورزی را با قیمتی مفت و ارزان و با زور و قانون های خود از چنگشان در آورند و با قیمتی گزاف می فروشند. وی تاکید کرد: امروز تعداد زیادی از مردم این روستاها هیچ انباشته ای برای آینده فرزندان خود ندارند و در واقع فلسفه وجود منطقه آزاد انزلی تاکنون صرفا خرید و فروش خوردو و ملک بوده است و منافعی برای مردم وجوانان بیکار در بخشهای بهداشتی ،سند ،پروانه کسب و ... نداشته است. وی اظهار داشت: متاسفانه منطقه آزاد انزلی فرهنگ غنی شهرستان ما را عوض کرد. اصالت 200 ساله مردم این منطقه را گرفت و زمینهای کشاورزی را تبدیل به ویلا کرد و وعده ایجاد اشتغال نیز محقق نشد.

رییس شواری اسلامی بخش خمام در پایان با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان رشت اذعان داشت: مردم بیش از هرچیز صداقت می خواهند و نه ، شنیدن را بیشتر از انتظار بیخود دوست دارند. ما بهترین مردم دنیا داریم و باید مواظب باشیم که اعتماد آنان را از دست ندهیم.

ارسال شده در دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۱ قبل‌ازظهر
کد خبر: 174
آخرین خبر ها
گزیده خبرها