اسرار امروز. دولت معتقد است افزایش قیمت بنزین بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیری نخواهد داشت زیرا حمل و نقل میوه و صیفی با خودروهای سوخت گازوییل انجام میشود بنابراین گرانی بنزین نمیتواند قیمت این محصولات را تحتالشعاع قرار دهد. این در حالی است که تمام جابجایی بار از میدان تا میوه فروشیهای سطح شهر از طریق وانت بار (سوخت بنزین) انجام میشود لذا این ادعا که قیمت بنزین بر محصولات کشاورزی تاثیر نمیگذارد، سخن دقیقی به نظر نمیرسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز و به نقل از رویداد 24، دولت معتقد است افزایش قیمت بنزین بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیری نخواهد داشت زیرا حمل و نقل میوه و صیفی با خودروهای سوخت گازوییل انجام میشود بنابراین گرانی بنزین نمیتواند قیمت این محصولات را تحتالشعاع قرار دهد. این در حالی است که تمام دولت
جابجایی بار از میدان تا میوه فروشیهای سطح شهر از طریق وانت بار (سوخت بنزین) انجام میشود لذا این ادعا که قیمت بنزین بر محصولات کشاورزی تاثیر نمیگذارد، سخن دقیقی به نظر نمیرسد. اما بررسی ها نشان می دهد در سه چهار روز اول، محصولات افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشتهاند و از روز گذشته این افزایش قیمت تا ۳۰ درصد هم وجود داشته است.
۱۰ تا ۱۵ درصد کشاورزان با خودروهای بنزینی بار خود را به میدان میرسانند
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار میگوید ۱۰ تا ۱۵ درصد کشاورزان با خودروهای بنزینی بار خود را به میدان میرسانند؛ این یعنی دست کم افزایش ۱۵ درصدی قیمتها چندان دور از ذهن نیست. ادعای دولت در حالی درست است که قرار نباشد هزینه جابجایی از میدان تا فروشگاهها را قیمت تمام شده اضافه کنیم!
اسداله کارگر میگوید: کلیه بارها در میدان مرکزی با کامیونهای بزرگ جابجا میشود که گازوئیلی هستند. البته ۱۰ تا ۱۵ درصد از جابجاییهای میدان مرکزی میوه و تره بار با وانت صورت میگیرد که نیاز به مصرف بنزین دارند، اما توزیع میوه و تره بار در میوه فروشیهای سطح شهر و خرده فروشیها با وانت صورت میگیرد که سوخت همگی آنها بنزین است.
کارگر ادامه میدهد: در این زمینه مکاتبههایی با اتاق اصناف تهران انجام شده و تقاضای خود را برای افزایش سهمیه بنزین همانند (اسنپ و آژانسها) که برای ثبات در قیمتها دارای سهمیه هستند، انجام دادیم تا در صورت امکان با افزایش ۵۰ تا ۶۰ لیتری بنزین برای صنف ما نیز موافقت شود تا شاهد افزایش قیمت در این بخش نباشیم. ما در انتظار پاسخ از سوی اتاق اصناف هستیم و فعلا نگذاشتیم قیمتها افزایش یابد.
او می گوید: در حال حاضر هیچ گزارشی از تخلف در این بخش به ما نرسیده و ما به همه خرده فروشیهای سطح شهر تاکید کردیم با عنوان افزایش نرخ بنزین حق افزایش قیمت میوه و تره بار را ندارند.
اتحادیه به خاطر رودربایستی با دولت این حرف را میزند
یکی از میوه فروشان میگوید: وانتی که بار ما را هر روز از میدان تا مغازه میآورد، ۵۰ تومان میگرفت، اما حالا همان بار را با ۱۰۰ تومان به مغازه میآورند. این یعنی هر روز ۵۰ هزار تومان بیشتر باید بدهیم. با احتساب ۲۶ روز ماه (۳۰ روز به جز ۴ جمعه تعطیل) تقریبا ماهی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به هزینه یک مغازه کوچک اضافه شده است.
او میگوید: اتحادیه گفته قیمتها را افزایش ندهید. فکر میکنم به خاطر رودربایستی با دولت این حرف را میزند و خودشان میدانند اینها فقط در حد حرف است و نه تنها ما، بلکه تمام میوه فروشیهای کشور ناچار هستند قیمتها را افزایش بدهند.
این میوه فروش میگوید: در حال حاضر ما در منطقه ستارخان هستیم و قیمت حمل میوه ما ۱۰۰ هزار تومان است. میوهفروشیهایی که از میدان دورتر هستند، پول بیشتری بابت کرایه حمل و نقل میپردازند و آنها تا ۴۰ درصد هم افزایش قیمت دارند.
سهمیه بنزین تعلق گیرد با افزایش سرسام آور قیمت میوه مواجه خواهیم شد
علی متبحری عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی تهران میگوید: امیدواریم که به وانت بارهای میدان مرکزی و وانتهای پخش میوه و تره بار در سطح شهر سهمیه بنزین تعلق گیرد در غیر این صورت با افزایش سرسام آور قیمت میوه مواجه خواهیم شد.
او ادامه میدهد: متاسفانه از زمان اعلام خبر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن کرایه خودروهای باری میدان مرکزی هم بالا رفته است. بیشتر باری که به میدان میرسد از طریق کامیون و خودروی گازوئیلی است، اما بخشی از این بار هم با وانت به میدان میرسد. همین الان خودرویی که بار را از جنوب کشور به تهران میآورد ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قبل مطالبه میکند. این پول هم فعلا از جیب کشاورز پرداخت میشود یا ما پرداخت میکنیم و از بار کشاورز کم میکنیم، اما در نهایت دودش به چشم کشاورز میرود.
عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی ادامه میدهد: وانتهای سطح شهر هم با توجه به مسافتی که طی میکنند نرخهای خود را تغییر دادند به عنوان مثال وانت بارهایی که بار را به شمال تهران میبردند، ۵۰ هزار تومان قیمت خود را افزایش دادند.
متبحری در پاسخ به این پرسش که معمولا نیسانهای سطح شهر روزانه چقدر مصرف بنزین دارند؟ میگوید: میزان مصرف بنزین متفاوت است، زیرا برخی از آنها کنار سالنها میایستند تا کسی به آنها سفارش بار بدهد، اما یکسری دیگر هر روز سفارش دارند، اما یکی از آنها که هر روز از دماوند به تهران بار میآورد میگوید حدود ۲۵ لیتر در روز مصرف بنزین دارد و او هم همان ۶۰ لیتر سهمیه را دارد که واقعا برایشان کم است.
بنا بر این گزارش سهمیه ۶۰ لیتر بنزین برای وانت بارها بسیار ناچیز است. به عبارتی اگر وانتها برای رساندن میوه از میدان تره بار به یک مغازه روزانه ۱۵ لیتر مصرف بنزین داشته باشد و به جز آخر هفتهها ۲۶ روز در ماه این مسیر را طی کند ماهیانه ۳۹۰ لیتر بنزین مصرف میکند که تنها ۶۰ لیتر آن سهمیهای و با نرخ ۱۵۰۰ تومان محاسبه میشود و مابقی آن یعنی ۳۳۰ لیتر دیگر با نرخ ۳۰۰۰ تومان محاسبه میشود و او باید ماهیانه ۱ میلیون تومان بابت بنزین آزاد پرداخت کند.
حسین مدرس خیابانی قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی از موافقت کمیته سه نفره سوخت با واریز ۱۰۰ لیتر سهمیه مازاد به کارتهای سوخت وانت بارهای کم مصرف و پر مصرف در روزهای آینده خبر داد.
مدرس گفته با موافقت کمیته سوخت کشور برای سهمیه اختصاصی وانت بارها، ۱۰۰ لیتر علی الحساب حداکثر طی روزهای آینده به کارت سوخت وانت بارهای پرمصرف و کم مصرف که نسبت به حمل کالا ومواد غذایی مبادرت میکنند واریز خواهد شد.