اختصاصی/ حسن سامری/ اسرار امروز. به آموزش و پرورش هشدار دادیم/ در بهمن ماه سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص شیوع ویروس کرونا به گیلان هشدار دادیم/ متاسفانه دستگاه های نظارتی سازمانها و ادارات گیلان همکاری خوبی با ما ندارند/ ۸ بانک گیلان، ۵۵ واحد تولیدی را تعطیل کردند/ طرح هادی یک طرح ناپخته است/ از ورود محموله سمی و سرطانزا به کشور جلوگیری کردیم/ ۱۸۵۰ شکایت در سال 1398 در سامانه بازرسی گیلان ثبت شده است/ ویروس کرونا بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان گیلان ضرر زده است
امروز میزان انتظارات و توقع مردم گیلان از بازرس کل استان به شدت افزایش یافته و با توجه به ادعاهای برخی مسئولان، مبنی بر اینکه میزان فساد اداری در استان گیلان در ردیف های بالای کشور قرار دارد شاید به این نتیجه برسند که سازمان بازرسی استان گیلان دست روی دست گذاشته و کاری نمی کند.
آیا مبارزه با فساد صرفا بر عهده قوه قضاییه و سازمان بازرسی است؟ آیا دستگاه های اجرایی و سایر قوا در این امر خطیر مشارکت دارند؟ مبنای آماری چنین ادعایی از مسئولان چیست؟ منبع خبری که میگوید گیلان از نظر “فساد اداری” در کشور اول است، چیست؟ آیا آمار بالای کشفیات فساد توسط بازرسی کل گیلان در مقایسه با سایر استانها مبنای چنین ادعایی است؟ آیا افرادی که چنین موضوعی را اعلام میکنند از عملکرد بازرسی سایر استانها خبر دارند؟
گفته می شود 11 نهاد نظارتی بر عملکرد سازمان بازرسی نظارت می کنند و شکایات بر بازرسی هم به شدت بیشتری رسیدگی می کند. به نظر می رسد متاسفانه برخی متولیان خود را در مبارزه با فساد کنار میکشند و کار را به قوه قضاییه میسپارند در حالی که قوه قضاییه سرریز اقدامات ناقص سایر دستگاهها را اجرا میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، حدود 153 دستگاه اجرایی ، 52 شهرداری و یکهزار و 800 دهیاری در استان گیلان فعالیت می کنند که بازرسی کل استان گیلان وظیفه نظارت بر آنان را بر عهده دارد.
یکی از دلایلی که عملکرد سازمان بازرسی هدف انتقادات برخی مسئولان قرار می گیرد فعالیت در سایه جهت کنترل عملکرد دستگاههای اجرایی بر اساس قوانین است. اقدامات زیادی که تا پیش ازدوران ریاست حجت الاسلام رییسی کمتر در رسانه ها طرح شد و زمینه را برای انتقاد از عملکردهای بازرسی کل این استان فراهم نمود .
عدم آگاهی بخشی به جامعه از طریق رسانه های جمعی یکی از اشکالات مهم سازمان بازرسی کشور است. در صورتیکه ابزارهای فرهنگی می توانند زمینه های وقوع فساد را از بین ببرند، اما ظاهرا برای اطلاع رسانی در این حوزه باید ضابطه ی ستاد اطلاع رسانی کشور رعایت شود.
رویکرد رسانه ای قوه قضاییه در دوران ریاست حجت الاسلام رییسی تلطیف شده و سیف الله مسرور بازرس کل استان گیلان در ادامه این رویکرد رسانه ایی با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات و انتقادات افکار عمومی پاسخ داد.
آمارهایی که وی در این نشست خبری ارائه کرد نشان داد که این سازمان در گیلان، بالاتر از توان و امکانات خود نظارت می کند. مسرور در ادامه از کم کاری برخی دستگاه های اجرایی در حوزه نظارت گلایه داشت و این سوال را طرح کرد که آیا برخی دستگاه های اجرایی حرکتی جهت مبارزه با فساد در درون دستگاه خود داشتهاند ؟
وی گفت: برخیها انتقاد میکنند که چرا کاری نمیکنید، این درحالی است که حجم گزارشات واصله بسیار بالاست و خوشبختانه مردم احساس کردند که از طریق سیستمهای تعریف شده و حضور در این مکان، میتوانند مطالبات خود را در راستای مبارزه با فساد پیگیری کنند.
بازرس کل استان گیلان دلی پر از حرف داشت اما چارچوب قوانین اجازه نداد سفره دلش را برای مردم باز کند . وی اعلام کرد در آینده ای نزدیک پرده از اخباری بر می دارد و پای عواقب آن نیز می ایستد.
ارایه هشدارها و آگاهی بخشی عمومی از طریق رسانه ها از دیگر موارد مربوط به نظارت ها است
حضور سرو وقت بازرس کل استان گیلان، پیامی مهمی برای دستگاه های مختلف دولتی مبنی بر اهمیت زمان و احترام به مدعوین در جلسه داشت. بازرس کل استان گیلان در این نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن اجتماعات اداره کل بازرسی گیلان برگزار شد، گفت: در نظارتها ممکن است به این برسیم که قوانین راهگشا برای حل مشکل وجود ندارد یا برخی از دستورالعملها در تناقض با قوانین است یا ساختار غیر چابک است و در این مواقع اداره کل بازرسی وظیفه دارد رهنمودهای لازم را ارائه کند.
وی با اشاره به ارایه گزارش های هشداری به دستگاه های مختلف بعنوان نوعی نظارت سازمان بازرسی خاطر نشان کرد: هر جا احساس کردیم که اتفاق ناگواری در دستگاه اجرایی در حال وقوع است، وظیفه داریم که گزارش هشداری به مسئول مربوطه ارسال کنیم و ارایه گزارش های به موقع، هشدارها و آگاهی بخشی عمومی از طریق رسانه ها از دیگر موارد مربوط به نظارت ها است.
33 گزارش هشداری به دستگاههای مختلف در سال 1398 داده شد
مسرور اضافه کرد: 33 گزارش هشداری به دستگاههای مختلف از جمله سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت امور اراضی، شهرداری ، مدیریت بیمه خدمات درمانی ، آموزش و پرورش و ... داده شد.
وی به یکی از گزارشهای مهم این سازمان در زمان کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از گزارش های هشداری در بهمن ماه سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان این بود که ویروس کرونا در آستانه ورود به گیلان است و باید موضوع به جد پیگیری شود که متاسفانه این هشدار جدی گرفته نشد.
وی همچنین از هشدار مبنی بر جلوگیری از ترخیص کنجاله پنبه دانه مربوط به خوراک دام آلوده به سم آقلاتوکسین خبر داد و افزود: طی یک تماس تلفنی و ورود سازمان بازرسی ، علی رغم همه فشارها از ترخیص سه هزار تنی کنجاله پنبه دانه سمی و سرطانزا جلوگیری کردیم و اجازه ندادیم این محموله از گیلان خارج شود و شدت این سم به حدی بود که مصرف کنندگان دچار سرطانهای دستگاههای گوارشی میشدند.
بازرس کل استان گیلان تدبیر برای ذخیره آب در لنگرود را از دیگر هشدارهای سازمان بازرسی عنوان کرد و ادامه داد: اگر تالاب لنگرود خشک شود، لنگرود همچون گنبد کاووس در معرض سیلاب قرار میگیرد که البته خوشبختانه با هشدار بازرسی استان در این زمینه اقداماتی انجام شد.
وی همچنین از هشدار در خصوص فسخ یک قرارداد خبر داد و گفت: یک هزار هکتار از اراضی ملی در شهرستان رودبار از دیگر موارد هشداری سازمان بازرسی بود که الحمدالله موثر واقع شد.
این مقام مسئول از هشدار به آموزش و پرورش در ماه اخیر خبر داد و گفت: بر اساس اخبار واصله مبنی بر ثبت نام ترم تابستانه مدارس غیر انتفاعی ، به آموزش و پرورش هشدار دادیم تا با توجه به پروتکلهای بهداشتی ستاد مقابله با کرونا از ثبت نام دانش آموزان و برگزاری کلاسهای حضوری جلوگیری شود.
سازمان بازرسی صرفا دستگاه پلیسی و شبه پلیسی نیست
بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه اگر امکان نظارت به درستی باشد بسیاری از تخلفات رخ نمیدهد ، افزود: سازمان بازرسی به عنوان دستگاه نظارتی راهبردی وابسته به قوه قضائیه صرفا دستگاه پلیسی و شبه پلیسی نیست و نظارت بر حسن اجرای امور و قوانین و در درجه بعدی اعلام جرم و برخورد را بر عهده دارد.
مسرور با تاکید بر اینکه مجامع و کمیته ها موظف به اعلام جلسات به ما هستند، افزود: سال گذشته در ۲۷۰ جلسه (۲۴ کمیته، مجمع یا شورا) حضور موثر و فیزیکی داشتیم.
وی نظارت را مقدم بر بازرسی عنوان و تصریح کرد: بازرسی از طریق حضور و شرکت در جلسه ها، کمیته ها و مجامعی که مسایل مالی مطرح است و یا از طریق سامانه های غیرمحسوس، انجام می شود و پیشنهاداتی به دستگاههای مختلف ارائه می کنیم که برای آنها لازمالاجرا است و در صورت عدم رعایت، علیه آنها اعلام جرم میشود و همچنین در مرحله آخر تخلفات را به نهادهای ذیصلاح اعلام میکنیم.
هشدار میدهم که در آینده مصادیق این اتفاقات را عنوان میکنم و بگذارید که با من برخورد کنند
وی با گلایه از برخی سازمانها در عدم ارسال گزارش تخلفات و سوء جریان کار اداری به سازمان بازرسی گفت: توقع از سازمان بازرسی بالا رفته در حالی که مبارزه با فساد صرفا کار یک قوه و در توان یک قوه نیست و همه دستگاه ها باید در این مورد ورود کنند. همچنین علاوه بر تلاش همه برای مبارزه با فساد، دستگاه های نظارتی داخل دستگاه ها نیز باید به سازمان بازرسی گزارش دهند که متاسفانه در گیلان همکاری خوبی در این خصوص وجود ندارد.
مسرور با اشاره به اینکه کسانی که به ما ایراد میگیرند خودشان چه کارهایی برای مبارزه با فساد انجام دادند!؟ اضافه کرد: برخی افراد که در دستگاهها به عنوان ناظر هستند، خانه سازمانی دارند و حقوق میگیرند بنابراین گزارشات سوء جریان اداری مسوول خود را ارائه نمی کنند و بنده هشدار میدهم که در آینده مصادیق این اتفاقات را عنوان میکنم و بگذارید که با من برخورد کنند.
وی با اشاره به اینکه نظارت ما استثوابی، نافذ و همراه با پشتوانه قانونی است ، یادآور شد: حضور ناظران و بازرسان برای پیشگیری و برخورد با انحراف از قوانین بسیار موثر است و این تذکرات قابلیت اجرایی دارد.
برای ۲۱۳ نفر بر اساس گزارش بازرسی استان گیلان ، رای محکومیت صادر شد
مسرور گفت: ۵۷۲ پیشنهاد در ۱۰۵ گزارش اصلاحی و شناسایی آسیب ها و راهکارهای رفع آنها تولید و به مدیران دستگاه های مربوطه در سال 98 اعلام شد. وی اظهار داشت: ۹۲ گزارش تعقیب اداری علیه کارکنان دولت به دستگاههای ذیصلاح ارائه شد که ۲۳۱ نفر متخلف شناسایی شدند که از این تعداد ۵ مدیرکل، ۱ فرماندار، ۲۱ شهردار در ادوار مختلف، ۲۰ عضو شورا و ۱۸۸ نفر دیگر بودند. همچنین برای ۲۱۳ نفر بر اساس گزارش بازرسی استان گیلان ، رای محکومیت صادر شد و ۷۶ نفر برائت گرفتند. همچنین در ۲۸ گزارش کیفری به مراجع قضایی ، 82 نفر متهم شدند که شامل 4 مدیرکل، 12 شهردار ادوار مختلف و شاغل ، یک عضو شورا و 64 نفر بود که 38 نفر محکوم شدند .
وی یادآور شد: ۱۸۵۰ شکایت در سال 1398 در سامانه و 136 و حضوری ثبت شده است که این آمار ۴۵ درصد بیشتر از مدت مشابه است.
رئیس کل بازرسی استان گیلان با بیان اینکه بیشتر پرونده های یاد شده مربوط به موضوع مالی ، استفاده غیرمجاز از اموال دولتی ، ارتشاء ، اختلاس، جعل ، گزارش خلاف واقع و ... را شامل می شود، اضافه کرد: در حین بازرسی سال 98 حدود ۸۳ میلیارد تومان در حین بازرسی اثربخشی داشتیم و از تضییع حقوق جلوگیری کردیم .
تعطیلی واحدهای تولیدی و تملک آنها از سوی بانکها صلاح نیست
وی رفع موانع تولید در سال جهش تولید را از اولویتهای سازمان بازرسی اعلام کرد و گفت: برطرف کردن مشکل تعطیلی واحدهای تولید در سال جهش تولید به دلیل تملک بانکها از اولویتهای سازمان بازرسی است و در حال حاضر ۸ بانک استان گیلان ۵۵ واحد تولیدی را از سال ۸۳ تاکنون تعطیل کردند که این موضوع برای استان گیلان فاجعه است.
این مقام مسئول یادآور شد: شاید بانکها براساس قانون خود این کار را انجام میدهند اما تعطیلی واحدهای تولیدی و تملک آنها از سوی بانکها صلاح نیست و باید چرخه تولید در این واحدها آغاز شود.
کرونا یکی از اولویتهای سازمان بازرسی است
بازرس کل استان گیلان بررسی و نحوه مقابله با عواقب اجتماعی ویروس کرونا را یکی دیگر از اولویت کار سازمان بازرسی در سال اخیر دانست و گفت: در حال حاضر روزانه به طور متوسط چهار بیمار کرونایی در گیلان فوت میکنند وموضوع کرونا برای ما کهنه نمیشود زیرا مردم ما هم اکنون درگیر این ماجرا هستند.
وی افزود: ویروس کرونا بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان گیلان ضرر زده است و ۱۴۵ هزار شغل در ۲۱۱ رسته شغلی دچار آسیب شدند .
خرید تجهیزات خارجی در صورتی مجاز است که نمونه داخلی آن وجود نداشته باشد
بازرس کل استان گیلان در پاسخ به سوال پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، گفت: اگر دستگاهی با وجود کالای داخلی، نمونه خارجی آن را خریداری کند، این موضوع قطعا تخلف و جرم است. خرید تجهیزات خارجی در صورتی مجاز است که نمونه خارجی آن وجود نداشته باشد.
بازرسی استان گیلان به انتقادات و سوالات افکار عمومی در رسانه ها کاملا توجه دارد
وی در پاسخ به سوال دیگر این پایگاه مبنی بر چگونگی استفاده سازمان بازرسی از مطالب رسانه ها، گفت: سوت زنی فساد در سازمان بازرسی کل کشور و تشویق طرح شده و سامانه ای برای دریافت مطالب رسانه ها ایجاد خواهد شد . ضمنا بازرسی استان گیلان به انتقادات و سوالات افکار عمومی در رسانه ها کاملا توجه دارد و خیلی از پرونده های تشکیل شده بر اساس مطالبی بوده که در رسانه ها منتشر شده است و اتفاقا به نتیجه هم رسیدیم. روابط عمومی ملزم است که این اخبار در رسانه را جمع آوری و برای بررسی در اختیار ما قرار دهد.
هزاران هکتار زمین کشاورزی یکپارچه را از طرح هادی خارج کردیم
مسرور با بیان اینکه به شدت نسبت به تغییر کاربری حساسیت داریم و طرح هادی بافت روستایی را نابود کرد، گفت: طرح هادی یک طرح ناپخته است که موجب نابودی بافت سنتی روستایی گیلان شده است و در این زمینه دچار مشکلات زیادی شدیم.
وی تاکید کرد: رقم بسیار بالایی از اراضی یکپارچه شده را از طرح هادی خارج کردیم و از سوء استفاده از ان جلوگیری کردیم و تغییر کاربری آن بسیار سخت است تا از تبدیل آن به ویلا و ... جلوگیری کنیم.
ایجاد نارضایتی از سوی کارکنان دولت تخلف است
وی از بازدید سرزده بازرسان سازمان به دستگاه های مختلف دولتی خبر داد و گفت: برخی کارکنان در رفتار خود با ارباب رجوع نگاه بالا به پایین دارند و آنچه امروز مردم را آزار می دهد نحوه و برخورد برخی کارکنان با مردم است. در این راستا برنامه ای شروع کردیم که بازرسان ما به صورت سرزده از اداراتی و دستگاههای که بیشترین شکایت، تخلفات و نارضایتی را دارند بازرسی خواهند کرد.
مسرور خاطرنشان کرد: اگر کارکنان موجبات نارضایتی ارباب رجوع را فراهم کنند به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری تخلف و پیگرد قانونی دارند.
بازرس کل با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات، به همراهی همه دستگاه ها نیاز است از مردم خواست هرگونه تخلف در ادارات و دستگاه های اجرایی را با تلفن گویای 136بازرسی استان اطلاع دهند.