صدای سوت قطار تا پایان سال جاری در بندر کاسپین شنیده می شود
معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه:

صدای سوت قطار تا پایان سال جاری در بندر کاسپین شنیده می شود

اسرار امروزآغاز پروژه بزرگ ریل گذاری اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، تحقق یکی از وعده های دولت و مهمترین اقدام در مسیر وصل شدن بنادر جنوبی به دو بندر محدوده این منطقه یعنی مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی و گامی بلند در فعال سازی کریدور شمال جنوب ارزیابی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، عملیات ریل گذاری مسیر رشت به مجمتع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی با حضور دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، دکتر محمد ولی روزبهان رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان، مهندس خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل آغاز شد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تکمیل شبکه‌های ریلی در استان‌هایی که از آن محروم بودند در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،در حال انجام است، اظهار داشت: در میان پروژه های در حال احداث، تکمیل خط ریل کریدور شمال جنوب یکی از اولویت‌های بسیار مهم است چرا که با اتصال خط ریل سراسری به منطقه آزاد انزلی ، در واقع شاهد اتصال خط آهن خلیج فارس به دریای خزر خواهیم بود که علاوه بر تمام کشورهای حاشیه خزر، زمینه دسترسی آسان کشور چین به خلیج فارس را فرآهم می کند.

نوبخت اضافه کرد: اهمیت اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری به ورود قطار به بندر کاسپین و پس از آن بندر انزلی و آستارا است تا در نتیجه کالاهای کشورهای حاشیه خزر به این بندر منتقل و از بندر کاسپین به سایر نقاط کشور ارسال گردد، موضوعی که عمران و آبادانی، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال گیلان را بهمراه خواهد داشت.

معاون رییس جمهور با اشاره به تأمین اعتبار ریل گذاری این مسیر ریلی، تصریح کرد: با تکمیل قطعه نهایی رشت به بندر کاسپین، تا پایان سال جاری مسیر ریلی خلیج فارس به دریای خزر کامل شده و صدای سوت قطار در بندر کاسپین شنیده می شود.

وی ضمن تبریک به ملت ایران به مناسبت توسعه خطوط ریلی کشور، افزود: با برقراری این اتصال علاوه بر اینکه شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی گیلان می توانند تولیدات خود را به اقصی نقاط کشور از طریق خط ریلی انتقال دهند، بلکه با برقراری ارتباط جهانی در این مسیر، کشورهای همسایه می‌توانند از این مسیر ترانزیتی استفاده کنند، موضوعی که برای ما بسیار پراهمیت است.

بنابراین گزارش آغاز پروژه بزرگ ریل گذاری اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی تحقق یکی از وعده های دولت و مهمترین اقدام در مسیر وصل شدن بنادر جنوبی به دو بندر محدوده این منطقه یعنی مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی و گامی بلند در فعال سازی کریدور شمال جنوب ارزیابی می شود. مسیری ترانزیتی که با بهره برداری از آن، زمینه افزایش درآمدهای ارزی، گسترش اشتغالزایی در سطح کشور و تثبیت جایگاه ژئوپولیتیک ایران در معادلات ترانزیتی آسیا و اروپا پدید خواهد آمد. 

پروژه راه آهن رشت از پیربازار رشت به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی به طول ۳۷ کیلومتر است که حداکثر سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می باشد و هم اکنون عملیات زیر سازی این پروژه انجام شده است. گفتنی است دکتر نوبخت با همراهی نمایندگان شهرستان های رشت و انزلی و مسؤلین استانی و کشوری از بخش در حال ساخت این پروژه در محدوده منطقه آزاد انزلی که در حدود دو کیلومتر می باشد نیز بازدید به عمل آورد.

ارسال شده در پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۹:۰۰ بعد از ظهر
کد خبر: 8091221
آخرین خبر ها
گزیده خبرها