یک بام و دوهوای مدیر تعاون روستایی استان گیلان؟!
حکایت غم انگیز اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال !

یک بام و دوهوای مدیر تعاون روستایی استان گیلان؟!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. چرا استاندار و مجمع نمایندگان استان گیلان دست روی دست گذاشته اند ؟!/ آیا عدم توجه به دهها سئوال ، شائبه برخی رفتارهای سلیقه ای تعاون روستایی گیلان را تایید نمی کند؟/ چرا مدیر تعاون روستایی گیلان پاسخگو نیست؟/ قصه پر غصه شبکه تعاون روستایی استان گیلان سر درازی دارد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، فرار مسئولان  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی از پاسخگویی به سئوالات و مطالبات سهامداران، در خصوص وضعیت نابسامان شبکه تعاون روستایی استان گیلان باعث شد تا انگیزه سهامدارانی که غالبا کشاورز هستند نسبت به گذشته کمرنگ شود و به فکر انصراف از فعالیت در تشکلهای تعاونی باشند.

بی تفاوتی متولیان امر به دهها انتقاد، سئوال و مطالبات ، این سئوال را در افکار عمومی مطرح می کند که چرا در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری جهش تولید نامگذاری شده و بخش اعظمی از امنیت غذایی کشور روی دوش کشاورزان قرار دارد ، استاندار و مجمع نمایندگان استان گیلان دست روی دست گذاشته اند و تاکنون پاسخی ارائه نکرده اند؟!

اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی بعنوان پشتیبان کشاورزان، پس از چندین ماه در راستای مجاب کردن مدیران خود در سازمانهای زیرمجموعه، برای احترام به ولی نعمتان و رعایت اصل پاسخگویی هیچ اقدام محسوسی ننموده ، در جای خود قابل تامل است ؟!

 آیا عدم توجه به دهها سئوال شبکه تعاون روستایی  از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ، شائبه برخی رفتارهای سلیقه ای تعاون روستایی گیلان را تایید نمی کند؟

پیش از این مطالب بسیاری از انتقادات و سئوالات در خصوص عملکرد سلیقه ای تعاون روستایی استان گیلان در رسانه ها منتشر شد. مطالبی نظیر عدم پاسخگویی اتحادیه تعاون روستایی گیلان در ارائه اطلاعات جزییات عملکرد طرح تنظیم بازار میوه نوروزی تا بی تفاوتی اتحادیه دامداران نسبت به رفع ابهامات نحوه خرید یک کارخانه لبنیات بدون نظریه کارشناسان رسمی مرتبط دادگستری و ...

ظاهرا قصه پر غصه شبکه تعاون روستایی استان گیلان سر درازی دارد.

 این بار پای تعدادی از سهامداران اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال به دفتر این رسانه باز شد. سهامدارانی که ناامید از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی از رسانه ها خواستند تا با انعکاس گلایه هایشان ، پاسخی متقن برای سئوالاتشان ارائه شود.

آنان نقدهای جدی به سردرگمی و نبودن برنامه ریزی در اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال دارند و مدعی هستند، شاید دستهایی در کار است تا با استناد به مطالب غیرواقعی کارخانه چای سفید رود به بخش خصوصی واگذار شود!

برخی از سهامداران  اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال ادعا می کنند درب اتاق مدیر تعاون روستایی گیلان به روی معترضان به عملکردهای سلیقه ای و خارج از چارچوب اساسنامه بسته است؟! آنان می پرسند « چرا مدیر تعاون روستایی گیلان پاسخگو نیست؟!»

آنان می گویند :« تعاون روستایی خانه ماست.  در گذشته پدران ما توصیه می کردند اگر می خواهید خرید کنید به فروشگا ه هاي شرکت های تعاون روستایی مراجعه نمایید اما با عملکرد تعاون روستایی گیلان در دو سال گذشته ، این اعتمادها کمرنگ شده است؟»

گفته می شود اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال در سال 1387 تاسیس شده و متشکل از 42 شرکت تعاونی است و بیش از 40 هزار سهامدار چایکار مازندرانی و گیلانی دارد.

سهامداران این اتحادیه در ادامه افزودند: « بارقه های امید در این اتحادیه، با برخوردهای سلیقه ای تعاون روستایی گیلان به یاس و نا امیدی تبدیل شده است.»

آنان با اشاره به حکایت غم انگیز نابودی اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال در صورت ادامه برخوردهای سلیقه ای و خارج از چارچوب اساسنامه در آینده، خاطرنشان کردند: «دو سالی است که با اتخاذ تصمیمات نامناسب از سوی مدیر تعاون روستایی گیلان و فعالیت افرادی غیر متخصص و نا آشنا به امور چای، روند رو به بهبود تولید چای  این اتحادیه مختل و رو به کاهش است. برخی از همین رفتارهای سلیقه ای در گذشته باعث شد تا چای های تولید داخل به چای سنواتی تبدیل شود که در نهایت دود چنین تدبیری، به چشم چایکاران خواهد رفت. »

کشاورزان سهامدار چایکار این اتحادیه که ناملایمات و بلاهای زیادی را پشت سر گذاشته اند با متحول کردن یک کارخانه چای از رده خارج و فرسوده توسط هیات مدیره ای خبره و متخصص، توانستند بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری پا به عرصه گذاشته و شرایط مناسبی را برای ارتقاء کمی و کیفی بیشتر این محصول، همچون سالهای دور مهیا کنند.

سهامداران این اتحادیه در ادامه یادآور شدند:« کارخانه چای سفید رود به مدت دو سال و پیش از تحویل به سازمان مرکزی تعاون روستایی، طویله ای برای نگهداری گوسفندان بود که اموال و تجهیزات آن غارت شده بود. حتی با جرثقیل، کابلهای زیر زمینی این کارخانه را به یغما برده بودند و کارشناسانی از مازندران و گیلان می گفتند این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد.»

آنان تاکید داشتند: «هیات مدیره سابق اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال با اتکال به خداوند و فرمایش مقام معظم رهبری وارد کارزار شدند و پس از تحویل در سال بهمن 1395، توانستند در اردیبهشت 1396 آن را افتتاح کنند و با خرید بیش از 1600 تن برگ سبز چای، 80 درصد مشکلات چایکاران غرب گیلان را حل کرده و به سوددهی برسانند. این روند ادامه داشت تا اینکه با تغییر مدیریت و برکناری 4 عضو هیات مدیره از سوی مدیر تعاون روستایی گیلان و اعمال ماده 146 ، عملکرد این اتحادیه بر اساس گزارش حسابرسی عملیاتی سازمان سیر نزولی یافت!!

بنا بر ادعای این سهامداران، متاسفانه تعاون روستایی استان گیلان به مکاتبات بازرس اتحادیه و پاسخ استعلام سازمان چای کشور هم توجهی نکرد و با استفاده از افراد غیر متخصص و غیر چایکار در اداره امور اتحادیه ، آشفتگی و نابسامانی را مضاعف کرد!

این سهامداران معتقدند «دلیل برکناری و اعمال ماده 146 در مورد 4 عضو هیات مدیره، اعتراض به عملکرد غیرقانونی رییس هیات مدیره و مدیرعامل اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال بوده است.»

 آنان می پرسند:« اگر تخلفی در هیئت مدیره این اتحادیه صورت گرفته است چرا صاحبان اصلی امضا یعنی رییس هیئت مدیره و مدیرعامل برکنار نشده اند؟»

 آنان می افزایند: وظایف نظارتی تعاون روستایی گیلان مشخص نیست . در یک انتخابات اصرار به حذف شرکتهای تعاونی دارد اما در اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال، پس از اعمال ماده 146 چهار عضو هیات مدیره اتحادیه، از شرکتهای تعاونی می خواهد که افراد جایگزین معرفی کنند و شرکتهای تعاونی 2 بار متوالی و پس از بررسی، افراد مورد نظر را معرفی می کنند اما به دلایل نامشخص تایید نمی کند؟!

سهامداران اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال در پایان ضمن طرح سئوالات متعدد از مدیر تعاون روستایی استان گیلان به شدت انتقاد کردند و افزودند: از سال 1397 تاکنون مجمع سالیانه در این اتحادیه برگزار نشده تا از وضعیت مالی و سود و زیان اتحادیه مطلع شویم. بهانه شیوع کرونا هم قانع کننده نیست و مستندی برای تلاش تعاون روستایی گیلان مبنی بر برگزاری مجمع این اتحادیه ارائه نشده و ظاهرا تمایلی برای برگزاری آن وجود ندارد! اگر کرونا بهانه است چگونه تعاون روستایی ، آگهی برگزاری مجمع اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت را راسا منتشر کرد؟

نگارنده به نمایندگی از افکار عمومی در تلاش است تا همانند گزارشات قبلی از شبکه تعاون روستایی گیلان، پاسخی شفاف و قانونی از متولیان امر دریافت و به سمع و نظر سهامداران برساند. آنچه که به نظر می رسد برای دستگاههای نظارتی نیز قابل تامل باشد گزارش بهمن 1398 اداره حسابرسی تعاون روستایی گیلان است .  نکاتی قابل توجه از جمله اینکه عملکرد اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال حاکی از عدم کارایی و اثر بخشی بوده و موجب اتلاف منابع و زیان بوده است!! یا اینکه حدود 50 درصد چای فروخته شده به اعضای هیئت مدیره و سرمایه گذار تا مقطع حسابرسی، حدود 40 درصد پایین تر از قیمت بازار و  بسیار غیرمتعارف بوده است؟! سهامداران این اتحادیه که از قشر زحمتکش چایکار هستند انتظار دارند تا حراست جهاد کشاورزی و تعاون روستایی گیلان دست بکار شده و با توجه به گزارش حسابرسی سازمان ، اقدامات مقتضی را انجام داده و پاسخ سئوالات مطروحه را از متولیان امر بخواهند.

و اما سئوالات:

1. آیا رییس هیات مدیره اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال چایکار است؟ اگر چایکار نباشد ، فعالیت وی بر اساس کدام مفاد اساسنامه می باشد؟

2. آیا غیرفعال بودن شرکت بهارچین چابکسر از سال 1391 صحت دارد؟ (عضوی از هیئت مدیره اتحادیه از این شرکت معرفی شده است)

3. آیا خروج چای کارخانه سفید رود، توسط رییس هیات مدیره  با پایین ترین قیمت صحت دارد؟ آیا عدم پرداخت پول چای خریداری شده توسط وی پس از دو سال صحت دارد؟

4. آیا فروش چای با پرداخت مدت دار در این اتحادیه ، در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیات مدیره  است؟ آیا اتحادیه اجازه فروش غیرنقدی چای را دارد؟

5. علت عدم برگزاری مجمع سالیانه اتحادیه چایکارن غنچه طلایی شمال از سال 1397 تاکنون چیست؟ آیا عدم برگزاری مجمع سالیانه برای بررسی سود وزیان و انتخاب بازرس، خارج از چارچوب اساسنامه نیست؟

6. چند تن چای از کارخانه چای سفید رود از سال 1397 تاکنون خارج شده و به چه میزان فروخته شده است؟

7. چگون 4 عضو هیات مدیره اتحادیه اعمال ماده 146 شده ، ولی صاحبان اصلی امضا یعنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل برکنار نشدند؟

8. آیا خروج بدون ضابطه و خارج از چارچوب اساسنامه چندین تن چای از کارخانه چای سفید رود صحت دارد؟

9. آیا ارائه آمار نادرست و غیر واقعی در صورتحساب های مالی اتحادیه توسط رییس هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال صحت دارد؟

10. آیا استخدام بدون ضابطه یکی از بستگان مدیر تعاون روستایی گیلان در اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال صحت دارد؟ آیا فعالیت نیروی یک تشکل تعاونی در حساس ترین بخش تعاون روستایی ( واحد حقوقی) به تایید حراست رسیده و قانونی است؟ آیا پرداخت حقوق و مزایای نیروی تعاون روستایی از جیب سهامداران  اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال در چارچوب قانون و اساسنامه است؟ آیا پرسنل واحد حقوقی تعاون روستایی گیلان نباید رابطه استخدامی با دولت داشته باشد؟

11. آیا عدم اطلاع رسانی قانونی اعمال ماده 146 مدیرعامل این اتحادیه به چهار عضو هیات مدیره صحت دارد ؟

12. آیا ثبت قیمت فروش چای، پایین تر از قیمت واقعی در صورتهای مالی این اتحادیه صحت دارد؟

13. آیا دریافت اجاره یکصد میلیون تومانی از اتحادیه چایکاران بابت کارخانه چای سفید رود صحت دارد؟

14. آیا تدبیر دریافت اجاره بهای سنگین از سهامداران چایکاری که یک طویله را تبدیل به کارخانه ای سودده نموده اند ، انگیزه کشاورزان چایکار را برای حضور پررنگتر در شبکه تعاون روستایی تقویت می کند؟

16. آیا حذف برخی اعضای هیئت مدیره ، به علت اعتراض در برابر عملکرد خارج از چارچوب رییس هیات مدیره و مدیرعامل اتحادیه بود؟

17-  بر چه اساسی مدیر داخلی اتحادیه عزل شده است؟

18- آیا برگزاری جلسه کمیته کنترل و نظارت و اعمال ماده 146، بدون اطلاع ، ابلاغ کتبی و اجازه دفاع  برخی اعضای هیات مدیره این اتحادیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی صحت دارد؟

19- آیا تاخیر 6 ماه ثبت  گزارش حسابرسی عملیاتی در دفاتر این اتحادیه صحت دارد؟ اگر صحت دارد دلیل تاخیر ارسال این گزارش چیست؟ا

20-آیا معامله مستقیم مدیرعامل این اتحادیه با تشکیلات تحت مدیریت خود در چارچوب اساسنامه و قانونی است؟

21-آیا فروش چای به مدیرعامل اتحادیه بصورت مدت دار و غیرنقدی با پایین ترین قیمت صحت دارد؟ آیا این امکان برای سایرین نیز وجود دارد؟

امید است استاندار گیلان و مجمع نمایندگان دست بکار شوند و تکلیف سهامداران را با دهها سئوال و ابهام سهامداران شبکه تعاون روستایی مشخص کنند تا فعل و انفعالات مالی، بازرگانی و حسابداری اتحادیه چایکاران غنچه طلایی شمال شفاف سازی شود.

ارسال شده در پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۸:۲۱ بعدازظهر
کد خبر: 8566405
آخرین خبر ها
گزیده خبرها