لجبازی توانیر را انکار می کنم
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان:

لجبازی توانیر را انکار می کنم

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. انشعاب برق نسقی ها موقت و مشروط است/ در اپلیکیشن برق من، تمام خدمات صنعت برق ارائه شده است/ ۳۴ درصد شبکه های توزیع برق استان فرسوده‌اند/ ۲۴ درصد شبکه‌های توزیع برق گیلان به کابل‌های خودنگه دار تجهیز شده است/ طرح بزرگ تاب آوری تاکنون در ۲۴۰ مرحله با یکهزار و ۱۴۸ اکیپ اجرایی در حال اجرا است/ در فاز اول تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت/ حجم خسارات بحرانهای برف‌ سال‌های  گذشته در گیلان به حدی زیاد و وحشتناک است که در قالب اعداد و ارقام نمی توان تعریف کرد/ به دلیل تحریم ها مدتی دچار کمبود کنتور بودیم/ ادارات پرمصرف جریمه شدندمشترکین گیلانی ۱۴۸ میلیارد تومان بدهکار هستند/ برای اولین بار در تاریخ شرکت توزیع برق گیلان 100 درصد بدهی مشترکین را وصول کردیم/ ۱۶ درصد از مشترکین برق رایگان مصرف می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، اولین نشست خبری محمد اسماعیل هنرمند مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان پس از حواشی برکناری و ابقای مجدد وی برگزار شد. آن طور که در برخی رسانه ها عنوان شده است، جدال و زورآزمایی برخی رجال سیاسی استان باعث شد تا مدتها شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان، سوژه رسانه ها باشد.

هنرمند که اسفند 1398 و پس از 15 سال مدیریت جمشید طالبی بر کرسی مدیریت این شرکت نشست، ناگهان با تصمیم توانیر و کمتر از یکسال برکنار شد تا فراخوان شایسته گزینی دیگری برای گیلان منتشر شود. اما با دخالت رجال سیاسی، توانیر نتوانست به خواسته خود جامه عمل بپوشاند و یک شبه عقب نشینی کرد.

اینکه دلایل کاهش زمان مدیریت شرکت توزیع برق استان گیلان از 15 سال به یکسال چه بوده، نیز تاکنون اعلام نشده است. متاسفانه پیش از این هم توانیر توضیح نداد که چگونه محمد تقی مهدیزاده که در فراخوان قبلی نفر اول شده بود را کنار گذاشت و محمد اسماعیل هنرمند را بعنوان مدیرعامل این شرکت پر حاشیه در گیلان معرفی کرد؟!

با ابلاغ "دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد فراخوان عمومی"؛ شایسته‌گزینی در بکارگیری نیروی انسانی در وزارت نیرو به عنوان یک رویکرد مدیریتی نو در نظام اجرایی کشور ، در دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت اما به نظر می‌رسد برخی رویه‌های سلیقه ای و رابطه محوری ، آثار مثبت اجرای این دستورالعمل را تحت شعاع قرار داده است. 

حالا با اینگونه اقدامات ، این شائبه ایجاد شده است که اراده رجال سیاسی در تغییرات مدیریتی وزارت نیرو تاثیرگذار است و برخی ها می توانند با فشارهای سیاسی جلوی شایسته گزینی را بگیرند تا جاییکه وزارت نیرو، تحت فشار‌های سیاسی یک شبه حرف خود را پس بگیرد. آیا اصول و قواعد دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد فراخوان عمومی  در وزارت نیرو در روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم تغییر کرده است؟

همزمانی  تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل با حواشی های اخیر شائبه دیگری هم اضافه کرد. مبنی بر اینکه با لجبازی توانیر و تاخیر در تخصیص اعتبارات و عدم حمایت به موقع مالی، چنین اوضاعی ایجاد شده و در فضای مجازی اخباری مبنی بر درخواست برخی پرسنل این شرکت از محمد اسماعیل هنرمند برای کناره گیری از مدیریت توزیع برق گیلان دست به دست می شود.

 شاید با عقب نشینی توانیر و ابطال حکمی که برای محمد تقی مهدیزاده بعنوان سرپرست این شرکت صادر شده بود، این ابهام ایجاد شده است که توانیر سردرگم ، می خواهد با سخت گیری در تخصیص اعتبارات، جلوی رجال سیاسی بایستد که البته محمد اسماعیل هنرمند در اولین نشست خبری پس از ابقای مجدد خود ، آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد: این موضوع را انکار می کنم ولجبازی در کار نیست . نگاه توانیر به شرکت‌های توزیع برق یکسان است و مشکل کمبود اعتبارات سراسری است و ارتباطی به این حواشی ها ندارد.

متاسفانه با دخالت افراد غیر متخصص در انتصابات این شرکت تخصصی، شرایط ادامه کار برای هنرمند سخت تر شده و اگر محمد تقی مهدیزاده هم سکان مدیریت شرکت توزیع برق استان گیلان را در دست می گرفت، از اقتدار لازم برخوردار نبود. در واقع افکار عمومی به این نتیجه رسیده اند که در گیلان ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، بیش از آنکه به توانیر پاسخگو باشد باید رضایت رجالی را جلب کند که وی را در این سمت قرار داده اند.

محمد اسماعیل هنرمند در این نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پایداری شبکه های توزیع برق از اولویت های مهم توانیر بوده ، زیرا مشترکین درهر شرایطی خواستار پایداری برق هستند و برای تحقق این مهم، دو طرح بزرگ جهادی جایگزینی شبکه‌های فرسوده با کابل خود نگهدار و افزایش تاب آوری خطوط فشار متوسط گیلان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق در استان گیلان داریم، گفت: ۳۴ درصد شبکه های توزیع برق استان فرسوده‌اند و در صورت تامین اعتباربا توجه به اینکه اجرای پروژه های شبکه توزیع برق زمان براست ، شرایط جوی استان هم زمان کمی برای اجرای این پروژه ها ایجاد می کند.

این مقام مسئول یادآور شد: درحال حاضر میزان فرسودگی شبکه های توزیع شهرهای لاهیجان، آسنانه اشرفیه ، فومن و صومعه سرا در مقایسه با سایر شهرهای استان  بالاتر بوده  ودر اولویت بالا جایگزینی با کابل های خود نگهدار هستند.

هنرمند با اشاره به اینکه تا قبل از پایان بهمن‌ ماه سال جاری تجهیز یکهزار کیلومتر شبکه توزیع با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در فاز اول به کابل خود نگهدار به اتمام می رسد، گفت: اکنون ۲۴ درصد شبکه‌های توزیع برق گیلان به کابل‌های خودنگه دار تجهیز شده و نصب یکهزار کیلومتر کابل خودنگه ‌دار بجای سیمهای مسی در فاز دوم این طرح از بهمن ماه در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان همچنین با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان از خسارات ۶۳ میلیارد تومانی برف سال گذشته پرداخت شده ‌است، گفت: نگاه ما به پیشگیری از خاموشی‌ها در هنگام بحران و تامین برق پایدار است و طرح بزرگ تاب آوری تاکنون در ۲۴۰ مرحله با یکهزار و ۱۴۸ اکیپ اجرایی در حال اجرا است .

وی اضافه کرد: استان گیلان با حدود ۱۹ هزار کیلومتر خط فشار ضعیف، یکی از استان هایی می باشد که از بیشترین میزان خط فشار ضعیف برخوردار است .

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در ادامه به امضای تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه که به دلیل خسارت بحران برف سال 1398 امضا گردید، قرار شد ۸۰ میلیارد تومان به شرکت توزیع برق گیلان کمک شود که در فاز اول ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت تا زیرساخت ها را ترمیم و با اجرای دو طرح بزرگ در دست اجرا،  خاموشی ها در گیلان را به حداقل برسانیم.

هنرمند در پاسخ به سئوال خبرنگار اسرار امروز مبنی بر اینکه چه میزان خسارت به شبکه توزیع برق استان گیلان در بحرانهای برف سالهای 83، 86، 92، 96، 98 و ... وارد شده است؟ گفت:  حجم خرابی‌ها و خسارات بحرانهای برف‌ سال‌های  گذشته در گیلان به حدی زیاد و وحشتناک است که در قالب اعداد و ارقام نمی توان تعریف کرد، اما تلاش می کنیم از حداقل منابع بهترین استفاده را ببریم.

وی ضمن عذرخواهی از بابت خاموشیهای احتمالی و توصیه به صرفه جویی برق در زمستان، تصریح کرد: هر چه قبوض برق  دیرتر پرداخت شوند، پروژه‌های این شرکت دیرتر اجرا می شود .

این مقام مسئول با بیان اینکه مشترکین گیلانی ۱۴۸ میلیارد تومان به شرکت توزیع برق بدهکار هستند، اعلام کرد: ۳۰ درصد این بدهی مربوط به مشترکین خانگی و تجاری است  و حدود 25 درصد دستگاههای دولتی، 22 درصد صنعت و 30 درصد این بدهی ها هم مربوط به بخش کشاورزی می باشد.

هنرمند همچنین عنوان کرد: برای اولین بار در تاریخ شرکت توزیع برق گیلان توانستیم در شش ماهه اول سالجاری، 100 درصد بدهی مشترکین را وصول کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با تاکید بر استفاده همگانی اپلیکیشن برق من در تلفن همراه، خاطرنشان کرد: شرکت توانیر در راستای اجرای طرح حذف مراجعات حضوری مشترکین از آذرماه اجرای خدمات غیرحضوری به کلیه مشترکین برق را از طریق سامانه برق ایران کلید زد و در این اپلیکیشن جامع، تمام خدمات صنعت برق اعم از اعلام خاموشی ها، فروش انشعاب جدید و غیره ارائه شده است.

هنرمند با معرفی برق امید ، اضافه کرد: برق امید یکی از مزایایی اپلیکیشن برق من  است که در آن مشترکین به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می‌شوند و با راهکارهای مدیریت مصرف در آن ، مشترکین پرمصرف می توانند به خوش ‌مصرف تبدیل شوند.

وی ادامه داد: کم مصرف ها مشترکینی هستند که در ماه های عادی سال، کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت ماهانه و در ماه های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) کمتر از ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف می کنند و مشترکین خوش مصرف کسانی هستند که در ماه های عادی کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه های گرم سال ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارند و مشترکین پرمصرف نیز آنانی هستند که مازاد بر الگوی مصرف اشاره شده، برق مصرف می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه با اجرای طرح برق امید، ۱۶ درصد از مشترکین در این استان برق رایگان مصرف می کنند ، اعلام  کرد: با توجه به بررسی های انجام شده  در برق امید ، ۴۴ درصد مشترکین خوش مصرف و ۳۲ درصد پرمصرف هستند . همچنین ۶ درصد مشترکین در بخش خانه ها خالی و ۲ درصد مربوط به باغ ویلاها از مشترکین کم مصرف هستند.

وی  افزود: مشترکین گیلانی می توانند با مراجعه به سایت شرکت توزیع برق گیلان( www.gilanpdc.ir ) یا کافه بازار و نصب اپلیکیشن برق من و ثبت شماره اشتراک خود، ضمن بهره مندی از خدمات غیر حضوری و اعلام خاموشیها ، از وضعیت مصرف خود به راحتی مطلع شوند.

وی با اشاره به کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف برق مشترکین در این طرح تصریح کرد: کاهش مصرف برق مشترکین به حفظ منابع ملی و کاهش آلاینده های زیست محیطی کمک می کند و امیدواریم  مشترکین در این طرح همکاری خوبی داشته و میزان مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به الزام ادارات در کاهش مصرف ۱۰ درصدی برق، اظهار داشت: آن دسته از اداراتی که نتوانستند مصرف خودشان را کاهش دهند، جریمه شدند و همچنین طرح خاموشی یک درمیان معابر اصلی سطح شهر نیز درحال اجرا است.

هنرمند درمورد طرح تعدیل موقت روشنایی معابر استان گفت :  برای کاهش  فشار از نیروگاههای تولید برق در فصل سرد، طرح تعدیل موقت روشنایی معابر در استان اجرا شد تا روشنایی برق و گرمای منازل هموطنان پایدار بماند.

وی افزود: دراین طرح بیش از9 هزار و 500 دستگاه چراغ روشنایی معابر ، خیابانها و بلوار اصلی بصورت یک در میان خاموش شد و در مجموع ۱۴۲۶ کیلووات صرفه جویی گردید.

این مقام مسئول با بیان اینکه به زودی مشکل کمبود کنتور برق در گیلان برطرف خواهد شد، اضافه کرد: قطعات کنتورهای دیجیتال وارداتی بوده و به دلیل تحریم ها مدتی دچار کمبود کنتور بودیم ، اما بزودی تامین می شود.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار اسرار امروز مبنی بر اینکه بر چه اساسی به ساختمانهای نوساز نسقی انشعاب برق داده می شود، گفت: تمامی انشعاب برق ساختمان‌های نسقی نوساز موقت و مشروط بوده و با اخذ تعهدات قانونی در دفاتر اسناد رسمی ارائه می شود و به محض درخواست سازمانها متولی ، انشعاب قطع می گردد.

هنرمند افزود: ساختمان‌های نسقی به معضلی برای تمام دستگاه‌های اجرایی تبدیل شده‌اند و به نظر می رسد تبعات ناخوشایندی برای دستگاههای متولی داشته باشند. ما موظف به ارائه برق تا دم درب ساختمانها هستیم و اگر در اثر رعایت نکردن اصول ایمنی در ساختمانهای نسقی خطرات جانی و مالی متوجه ساکنین گردد ، مسئولیتی متوجه شرکت توزیع برق نیست.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص گلایه های برخی رانندگان استیجاری در خصوص میزان حقوق و مزایایی دریافتی، گفت: رویکرد وزارت نیرو در خصوص رانندگان برون سپاری بوده و اگر اختلاف حقوقی هم وجود دارد به دلیل این است که تعدادی راننده از گذشته در این شرکت مشغول بکار هستند. اگر کل رانندگان بصورت استیجاری باشند، چنین مشکلاتی نخواهیم داشت.

هنرمند در پایان افزود: در حال حاضر پرداختهای حقوق، مزایا و ... رانندگان استیجاری هر 6  ماه از طریق صورتهای مالی شرکتهای پیمانکار نظارت می شود و اگر راننده ای اعتراض داشت رسیدگی می کنیم.

ارسال شده در جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۹:۳۴ بعد از ظهر
کد خبر: 5188112
آخرین خبر ها
گزیده خبرها