آیا با اولتیماتوم قوه قضاییه، مدیرعامل از خواب زمستانی بیدار می شود؟
دست اندازهای شهر صنعتی رشت قوز بالای قوز شده است؟!

آیا با اولتیماتوم قوه قضاییه، مدیرعامل از خواب زمستانی بیدار می شود؟

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. شاید بتوان نام شهر صنعتی رشت را در گینس ثبت کرد!/ چاله هایی که گویی مدیرعامل هرگز آن ها را نمی بیند!/ مسئولان شانه خالی می کنند!/ در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت اطلاعاتی در دست نیست/ تکمیل پروژه جاده دسترسی به شهر صنعتی رشت معطل یک پل مانده است؟!/ آیا مدیرعامل شهر صنعتی از پس اداره آن برنمی‌آید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، شهر صنعتي رشت در استان گيلان يکي از قديمي ترين شهرهاي صنعتي ايران است که در فاصله 18 کيلومتري جنوب غربي شهر رشت قرار دارد و  بيش از انقلاب و در سال 1353 تاسيس شده است. در آن زمان دو شهر دیگر ایران دارای شهر صنعتی بودند. یکی شهر صنعتی البرز در قزوین، دیگری شهر صنعتی کاوه در ساوه .

 گفته می شود بیش از ۱۰۰ سال پیش گیلان، استانی صنعتی بوده است. شاید خیلی ها به خاطر نیاورند که اولین کارخانه کبریت سازی کشور بعد از تبریز در رشت ساخته شد. به خاطر کشت برنج، بزرگترین کارخانه گونی بافی در رشت احداث شد تا جایی که از اینجا استادکار و صنعتگر به استانهای دیگر فرستادند تا کارخانه گونی بافی ایجاد کنند. در سالهای دهه ۵۰ استان گیلان جز ۴ قدرت نساجی کشور پس از  اصفهان، کاشان و یزد بود. صنایع پوشش بیش از سه هزار پرسنل و ۴ کارخانه داشت. کارخانه‌ی پوپلین تولیداتش حتی بعد از انقلاب به خود آمریکا می‌رفت. پارچه های ویژه آلمان و فرانسه و آمریکا تولید و از طریق دفتر فرانسه به آمریکا صادر می‌شد. شرکت فومنات با بیش از یکهزار نفر پرسنل فعالیت می‌ کرد .

شهر صنعتی رشت بزرگترین مجتمع کار و کارگری و سرمایه گذاری  گیلان است که بیش از 10 برند ملی فولاد، ام دی اف، دارویی، فومن شیمی، ایران رادیاتور، پارس موکت، پگاه و ...  را در خود جای داده است.

گفته می شود فومن شیمی ،ایران رادیاتور و پارس موکت بیشترین سهام شهر صنعتی را دارند و بر اساس آنچه که با یک جستجوی ساده در فضای مجازی وجود دارد شرکت شهر صنعتی البرز قزوین، شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، شرکت ساتکاب وابسته به وزارت نیرو و شرکت خدمات مدیریت غدیر نیز از سهامداران آن هستند.

در حال حاضر براساس اداعی برخی مسئولان متولی، ۴۰۰ واحد صنعتی در آن استقرار دارند  و روزانه ۲۲ هزار کارگر بیمه شده در حال تردد و جابجایی درشهر صنعتی رشت هستند و به این آمار، کارگران غیربیمه شده هم می تواند اضافه شود.

اگر چه برای بروز کردن اطلاعات فوق از سوی نگارنده تلاش شد تا با میرشمس الدین مهدوی مدیرعامل بیش از 15 ساله شهر صنعتی رشت مصاحبه شود، اما وی هر بار به دلیلی، وعده دیدار در آینده را داد . شاید وی تصمیم دارد سفره دلش را پس از بازنشستگی که بر اساس شنیده ها زمان زیادی هم به آن باقی نمانده، برای مردم گیلان باز کند اما فعلا پاسخگو نیست و ظاهرا قصد پاسخگویی درخصوص عملکرد خود را ندارد.

با رصد مشکلات می توان مسیر ناهموار و پر از دست انداز و چاله های عمیق داخل شهر صنعتی رشت را یکی از معضلات مهم  این شهر صنعتی بزرگ عنوان کرد. مسیری که روزانه بار ترافیکی سنگینی را تجربه می کند و مشکلات جدی را رقم زده است.

مسیری پسیار پر تردد که درگیری ذهنی سرنشینان خودروها را هر چقدر هم که عمیق باشند با برخورد سر با سقف ماشین در جاده های ناهموار از هم پاره می کند و در هر نوبت تردد، کنده کاریها و چاله های آزار دهنده و بعضا خطرناک  در این مسیر پر تردد به تولید کنندگان، کارگران و رانندگان خودروهای حمل کالا و ... اجازه فکر کردن و درگیریهای ذهنی دیگری  نمی دهد.

خیابانهایی پر تردد که علاوه بر تردد روزانه بیش از 22 هزار نفر در آن، بخش اعظمی از مواد اولیه و کالاهای تولیدی هم  در حال جابجایی هستند و سالهای طولانی این وضعیت اسفناک را تحمل می شود.

راه های دسترسی داخل  شهر صنعتی رشت  به دلیل تردد اجباری روزانه دهها  هزار نفر  ،  این اهمیت را دو چندان می کند. عمق و آزار وضعیت خیابانهای داخل شهر صنعتی رشت سالها برقوت خود باقیست، آنچنان که تاکنون بلای جان هزاران راننده و مسافر و بار خودروی عبوری شده است.

 شهرصنعتی رشت را می توان خلاق چاله های بزرگ عنوان کرد بطوریکه به لحاظ کیفیت و کمیت چاله ها در بین مسیرهای پردد سایر شهرهای صنعتی و یا شهرک های صنعتی، شاید بتوان نام ان را در گینس ثبت کرد! چاله هایی که گویی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شهر صنعتی رشت یاهرگز آن ها را نمی بینند! و یا انگار که می خواهند این موارد را نیز به نوبه خود جزئی از جاذبه های توریستی و گردشگری این شهر صنعتی جلوه دهند چرا که وقتی وارد شهر صنعتی رشت شدید، اولین چیزی که نظر هر فردی را بخود جلب می کند، چاله های عمیق این مسیر پر تردد است .

جاده دسترسی به شهر صنعتی رشت هم هر روز آبستن حوادث بود تا اینکه دکتر محمد علی نجفی استاندار اسبق گیلان دست بکار شد و جاده قدیمی را به جاده 4 بانده تبدیل کرد . متاسفانه پس از رفتن دکتر نجفی،  تکمیل پروژه جاده دسترسی به شهر صنعتی رشت از سمت جاده لاکان معطل ساخت یک پل مانده و بلاتکلیفی این پل باعث تخریب جاده این محدوده و ترافیک آزار دهنده در برخی ساعات شبانه روز شده است!

روند کند ساماندهی و اصلاح وضعیت دفع پسماند در شهر صنعتی رشت هم نشان می دهد که برای مدیریت پسماند در این مجموعه هم، عزمی جدی وجود ندارد و بعضا زباله ها در کنار خیابان رها شده است؟! موضوع روشنایی معابر شهر صنعتی رشت هم خود چالش دیگری است که مسئولان شانه خالی می کنند و توپ در زمین شرکت توزیع برق استان گیلان  و شهر صنعتی رشت سرگردان و بلاتکلیف است؟!

عدم وجود تصفیه ‌خانه فاضلاب، مشکل 40 ساله شهر صنعتی رشت است و فاضلاب صنعتی و خانگی تهدیدی جدی و یک فاجعه  برای محیط زیست گیلان می باشد . برخی کارشناسان، فاضلاب صنعتی سنگین شهر صنعتی رشت را یکی از مهمترین منابع آلوده ‌کننده رودخانه‌های رشت می دانند و تاکید دارند که  باید سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت راه ‌اندازی شود. بر اساس شنیده ها دکتر محمد باقر نوبخت برای ساخت تصفیه خانه شهر صنعتی رشت اعتبار تخصیص داد اما از عملکرد مدیرعامل شهرصنعتی رشت در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب این مجموعه اطلاعاتی در دست نیست که این پروژه چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

دست انداز و موانع تولید در شهرصنعتی رشت کم بود که مدتهاست معضلات و مشکلات شهر صنعتی رشت هم دست از سر سرمایه گذاران، تولیدکنندگان، کارگران و ... بر نمی دارد و قوز بالای قوز شده است. عمق این فاجعه و بی تفاوتی آن قدر زیاد بود که پای رییس کل دادگستری استان گیلان را به موضوع باز کرد تا جاییکه حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی در نشست ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضا، از وضعیت نابسامان مدیریت و نگهداری شهر صنعتی رشت به شدت انتقاد کرد و گفت: « وضع نابسامان آسفالت راه ها، جدول بندی، روشنایی معابر، فضای سبز و بسیاری از نواقصی که در شهرک صنعتی دیده می شود، نتیجه سوء مدیریت این مجموعه است.»

رییس کل دادگستری استان گیلان تاکید کرد: «لازم است متولیان امر در اسرع وقت  برنامه زمان بندی شده برای رفع مشکلات موجود را به دادستانی ارایه و سریعا اقدام کنند.»

حجت الاسلام و المسلمین خلیل اولتیماتوم داد: «در غیر اینصورت به دلیل ترک فعل و اهمال در انجام وظایف، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.»

گفتنی است حرکت به سوی جهش تولید در مسیری مملو از ناهمواری در شهر صنعتی رشت و در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال مانع زدایی نامگذاری شده است، بسیار سخت می باشد . شاید گاهی اوقات برخی مدیران آن قدر درگیر مشکلات هستند که از مشکلات پیرامون حوزه مدیریت خود غافل می‌شوند. شهر صنعتی رشت با قدمت تاریخی خود ، مشکلات و معضلاتی دارد که مشخص نیست متولی آن چه کسی است و از همه مهمتر اینکه ، آثار پیگیری و تلاش هیئت مدیره و مدیرعامل این مجموعه بزرگ هم محسوس نیست.

 اداره شهر صنعتی رشت نیاز به کار جهادی دارد اما آیا مدیرعامل شهر صنعتی از پس اداره آن برنمی‌آید؟ معضلات شهر صنعتی رشت همچنان روی دوش سرمایه گذاران، تولید کنندگان ، کارگران، رانندگان، ساکنین و ... سنگینی می کند و کسی هم پاسخگو نیست . شهر صنعتی رشت نیازمند مدیران و مسئولانی است که شب و روز ندانند و شبانه ‌روز در خدمت واحدهای تولیدی و بخش صنعت باشند تا سنگلاخ‌های پیش پای آن‌ها را بردارند.

ارسال شده در سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۲ بعد از ظهر
کد خبر: 4287364
آخرین خبر ها
گزیده خبرها