وقوع 13 زمین لرزه در گیلان، هشداری جدی به مسئولان
قابل توجه استاندار گیلان

وقوع 13 زمین لرزه در گیلان، هشداری جدی به مسئولان

اسرار امروزاحتمال می‌رود قبل زمین ‌لرزه بزرگ، پیش ‌لرزه رخ دهد/ کم توجهی مسئولان ممکن است خسارات سنگینی در پی داشته باشد/ تعداد 13 زمین لرزه در گیلان  طی ۶۰ روز نگران کننده است/ گیلان نیازمند فوری حداقل ۵ ایستگاه لرزه‌ نگاری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز و به نقل از فارس، استان گیلان بر روی کمربند زلزله قرارگرفته است و گسل‌های زلزله‌خیز اصلی گیلان در رودبار، لاهیجان، آستارا و خزر فعال هستند و اصولاً لرزشی که سه ایستگاه لرزه ‌نگاری آن ثبت کند و قابل ‌تعیین محل باشد را عمدتاً زمین‌لرزه می‌گویند و به تعبیری دیگر برای تعیین محل یک زمین ‌لرزه حداقل سه ایستگاه باید آن لرزش را ثبت کند.

گاهی اخباری مبنی بر وقوع زمین ‌لرزه‌های کوچک و بزرگ در این استان شنیده می‌شود. هر چند مسئولان درگیر مسائل و مشکلات زیادی هستند اما گفته های رییس مرکز لرزه نگاری گیلان نشان می دهد که زمان در حال گذر است و کم توجهی به برخی موارد مهم ممکن است خسارات سنگینی مالی و جانی در پی داشته باشد.

احمد شکرزاده می گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ زمین ‌لرزه با بزرگی بیش از یک ریشتر در استان رخ ‌داده که تعیین محل نیز شده‌اند.

وی با بیان این مطلب که بیشترین زلزله در گیلان مربوط شهرستان رودبار است که بر روی گسل رودبار و منجیل فعال است ، افزود: سه زمین‌لرزه با بزرگی بیش از سه ریشتر توسط لرزه‌ نگاری گیلان به ثبت رسیده که بزرگترین آن‌ها ۲۲ اردیبهشت ‌ماه امسال با بزرگی ۳.۵ ریشتر و در حوالی توتکابن از توابع شهرستان رودبار بوده است.

گرچه زمین‌لرزه‌های اخیر در گیلان خسارتی نداشت، اما نباید غافل شد که اگر زمین بر ما خشم بگیرد و با شدت بیشتری بلرزد ممکن است بار خسارت‌ها قابل ‌توجه باشد اما یقیناً همچون هر بلای طبیعی، می‌توان اقداماتی اندیشید تا آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از زمین‌لرزه‌ها به حداقل برسد.

شکرزاده معتقد است با افزایش تعداد ایستگاه‌های لرزه ‌نگاری و پایش خرده لرزه‌ها (پیش ‌لرزه) و گزارش سریع به دستگاه‌های مربوطه می‌توان از خسارت‌های ناشی از زلزله‌ها کاست چراکه احتمال می‌رود قبل زمین ‌لرزه بزرگ، پیش‌لرزه رخ دهد.

به گفته رئیس مرکز لرزه ‌نگاری گیلان، تعداد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری اگر در یک منطقه زیاد باشد به‌ راحتی پیش‌لرزه‌ها تعیین محل می‌شوند و این یعنی اینکه می‌توان از ایجاد بحران‌ها پیشگیری کرد.

در حال حاضر چهار ایستگاه لرزه ‌نگاری در شهرهای آستارا، رضوانشهر، جیرنده رودبار و لاهیجان به ‌صورت فعال وجود دارد اما با توجه به وسعت استان و وجود گسل‌های فعال لازم هست تا ایستگاه‌های لرزه‌ نگاری در گیلان افزایش پیدا کند. 

شکرزاده، رئیس مرکز لرزه‌ نگاری گیلان می‌گوید حداقل راه‌اندازی پنج ایستگاه جدید در ارتفاعات رودسر، املش، سیاهکل، فومن و تالش از ضروریات است و باید در استان در دستور کار قرار بگیرد.

راه‌اندازی هر ایستگاه لرزه ‌نگاری تقریباً یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم هست و این مهم گرچه از سوی دستگاه‌های متولی اعلام نیاز شده، اما لازم هست سازمان متولی تأمین و تخصیص بودجه، اعتبار لازمه در رابطه با راه ‌اندازی ایستگاه لرزه‌نگاری را تأمین و در اختیار گیلان زلزله‌خیز قرار دهد.

میزان بروز و رخداد زمین‌لرزه در گیلان طی امسال گرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته اما این مسئله نباید از اهمیت ایجاد ایستگاه‌های لرزه‌ نگاری بکاهد.

ارسال شده در دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۹:۱۶ قبل‌ازظهر
کد خبر: 3980602
آخرین خبر ها
گزیده خبرها