گروگانگیری بخش خصولتی به نفع اقتصاد کشور نیست
سید جلیل جلالی فر:

گروگانگیری بخش خصولتی به نفع اقتصاد کشور نیست

اسرار امروزضعف مدیریت سازمان توسعه تجارت کشور در مسیر صادرات مشهود است/ بازار هدف را به آذری ها ، تاجیکی ها و ازبکی ها باختیم/ برون سپاری دولت  بیشتر نان قرض دادن به عوامل خودی می باشد/ چاقی دولت مهمترین عامل ناکارآمدی و گسترش فساد اداری و رشوه شده است/ ایران از فرصت همسایگی با کشورهای حوزه خزر استفاده نکرد/ برنامه ای برای توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه وجود ندارد

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز ، سید جلیل جلالی فر فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران – روسیه با اشاره به اهمیت کلیدی و اساسی بخش خصوصی در اقتصاد هر کشورگفت: سرمایه گذاری در تولید و بازاریابی و صادرات از مهمترین اصول توسعه اقتصادی  است که باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد و این امر، بدون بسترسازی و حمایت و پشتیبانی دولت ها از طریق تسهیل مقررات و حذف موانع امکان پذیر نمی باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران – روسیه در گفتگو با مهندسی ایران با تاکید بر رشادت و ایثارگری بخش خصوصی کشور در شرایط تحریم افزود: بخش خصوصی شرایط تحریمی  با صادرات غیر نفتی کشور به کشورهای همسایه و واردات مواد اولیه ی واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی کشور از محل ارز حاصل از صادرات خدمت بزرگی انجام داد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با دو انگیزه کسب سود و دفاع از منافع ملی همیشه در صحنه بوده و خواهند بود، اضافه کرد: دولتمردان ، حاکمیت خود را مدیون بخش خصوصی باید بدانند.

وی در ادامه از رسانه ها درخواست کرد تا وظایف دولت در برابر مجاهدت و ایثارگری های بخش خصوصی را تبیین کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران – روسیه با اشاره به چاقی دولت بعنوان یک مانع در مسیر تحقق استراتژی سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: چاقی دولت مهمترین عامل ناکارآمدی و گسترش فساد اداری و رشوه شده و با وضع دستورالعمل و بخشنامه های متعدد و بازدارنده ، فعالیت  بخش خصوصی را محدود می نماید و البته متاسفانه این امر  تاکنون موجب فرار سرمایه های ملی ( مادی و معنوی) کشور شده است .

جلالی فر تاکید کرد:  برون سپاری دولت  در حوزه اقتصاد هم رانتی و فسادزا است و براساس هزینه و فایده انجام نشده و بیشتر نان قرض دادن به خودشان و عوامل خودی می باشد.

وی تصریح کرد:  اولین گام دولت در این راستا حذف بسیاری از تشریفات زائد در حوزه فعالیتهای اقتصادی و استفاده کردن از سیستم الکترونیک ، برون سپاری  امور به تعاونی ها و بخش خصوصی است که منجر به کوچک شدن دولت می شود.

جلالی فر توجه دولت به نقش بخش تعاون را خواستار شد و تاکید کرد: دولت باید به نقش بخش تعاون کشور در اداره امور و فعالیت های اقتصادی توجه جدی داشته و اقدامات خود را بر این اساس انجام دهد تا موجب توسعه اشتغال و کاهش هزینه ها و کاهش فساد شود.

 

نظام فسادآور وجود کارت بازرگانی و سیستم فعلی ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید حذف شود

 

وی در مورد مبارزه دولت با فساد گفت: دولت باید نظام فسادآور وجود کارت بازرگانی و سیستم فسادآور ثبت سفارش کالاهای وارداتی را از بین برده و همانند همه کشورهای دنیا با نظام تعرفه ، مالیات و عوارض، امور تجارت کشور را مدیریت کند .

 این فعال اقتصادی یادآور شد: دولت باید برای توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه باید برنامه داشته باشد اما متاسفانه تاکنون هیچگونه برنامه عملیاتی در این خصوص از دولت مشاهده نکردیم.

 

ایران با داشتن 15 کشور همسایه فرصت های بزرگی دارد

 

جلالی فر در مورد تاثیر تحریم ها بر فعالیت های بازارهای اقتصادی ایران گفت: نمی توان گفت که تحریمها اثرات منفی بر جریان اقتصادی کشور نداشته و یا ندارد ولی باید بگویم ایران با داشتن 15 کشور همسایه خود با فرصت های بزرگی روبرو هست که نتوانست از آن بخوبی استفاده کند . با همگرایی اقتصادی و توسعه عملکرد صادرات می توانیم از اثرات مخرب تحریم ها کم کنیم . برخی از این کشورهای همسایه ایران از جمله روسیه برای کشورمان دارای یک موقعیت ژئواستراتژیک است.

 

بازار روسیه یک بازار هدف بزرگ و مناسب است

 

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران – روسیه در مورد صادرات کالا به روسیه گفت : روسیه با واردات بالغ بر 234 میلیارد دلار از کشورهای جهان یک بازار هدف بزرگ و مناسب و دست یافتنی برای ایران است . این کشور نیز بدلیل داشتن 14 کشور همسایه و محور بودن در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایران دارای موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی می باشد یعنی اینکه توسعه روابط اقتصادی با روسیه نه تنها امکان حضور قوی تر فعالین اقتصادی کشورمان را در بازار هدف این کشور فراهم می کند ، بلکه حتی در شرایط تحریمی امکان دسترسی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ایران از طریق کشور روسیه به کشورهای همسایه آن نیز امکان پذیر است. اما برای حضور موثر و کارآمد در بازار هدف روسیه الزاماتی نیاز دارد که باید انجام شود و این الزامات برپایه دو بخش از عوامل قابل کنترل ( اقدامات بخش خصوصی ) و غیرقابل کنترل ( اقدامات بخش دولتی) تشکیل می شود که خود نیاز به تدوین برنامه صادراتی دارد.

 

همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه به یک استراتژی اقتصادی تبدیل شود 

 

جلالی فر در مورد اینکه چگونه می توان روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه را توسعه داد گفت : در ابتدا باید همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه  به یک استراتژی اقتصادی در کشور تبدیل شود که نقش وزارت کشور در هدایت استانداری های استانهای مرزی در این خصوص بسیار اساسی و اثربخش است .دوم حذف نظام ثبت سفارش واردات کالا و کارت بازرگانی و حاکم کردن نظام تعرفه ای و مالیاتی در کنترل واردات و صادرات با هدف حمایت از تولید داخلی  و سوم، حذف اقدامات موازی کنترل انطباق کالا توسط سازمانهای موازی بخش دولتی می باشد. 

 

سیاست نرخ گذاری دستوری ارز نیمایی حذف شود 

 

وی در ادامه افزود: مهمترین عامل بازدارنده توسعه صادرات ، سیاست نرخ گذاری ارز نیمایی توسط بانک مرکزی است که با حذف نرخ دستوری ارز نیمایی حاصل از صادرات و یا تعیین نرخ آن براساس کف قیمت بازار آزاد می توان صادرات را توسعه داد. 

 

نظام اداری دولت قصور فراوانی دارد 

 

این فعال اقتصادی در مورد استفاده از ظرفیت های استانهای مرزی کشور و نقش آفرینی این استانها برای توسعه روابط تجاری گفت: استانهای مرزی بعنوان صف اقدام نمایند و ستاد اقتصادی کشور نیز حق هیچ تصمیم سازی بدون جلب نظر استانها نداشته باشد.

جلالی فر در این باره اضافه کرد: نظام باید سیستم تصمیم سازی حوزه همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه را تغییر دهد تا بتواند موفق شود و قطعا بسیار از هزینه های امنیتی کشور را نیز می تواند با این روش کاهش داد . بسیاری از ناهنجاری استانهای مرزی کشور ناشی از بیکاری و فقر اقتصادی است که متاسفانه نظام اداری دولت در این بخش قصور فراوانی دارد . لذا همگرایی اقتصادی و تجاری منطقه ای و کشوری موجبات رضایتمندی مردم مناطق مرزی را فراهم خواهد کرد.

 

بخش بزرگی از امکانات اقتصادی کشور در دست نهادهای خصولتی است 

 

فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران – روسیه گفت: دولت باید به تکمیل زنجیره تامین کشور، نگاه جدی و تخصصی داشته باشد و به تامین مواد اولیه ، بازاریابی و لجستیک به معنای علمی و عملیاتی توجه نماید و اقدامات زیرساختی را بر اساس اولویت ها و برنامه ریزی به هم پیوند دهد و در این راستا بخش خصوصی را هدایت ، حمایت و نظارت نماید. 

وی افزود: متاسفانه بخش بزرگی از زیرساخت ها و امکانات اقتصادی کشور در دست نهادهای خصولتی در گروگان است . این نهادهای خصولتی بیشترین بهره را از فرصت های اقتصادی می برند و در بسیاری از موقعیت ها به رقابت با بخش خصوصی بر می خیزند و حاکمیت باید این ظرفیت عظیم سرمایه مالی در دست نهادهای خصولتی را که می توانند در امور زیرساختی لجستیکی زنجیره تامین را تکمیل نمایند، بصورت تکلیفی استفاده نماید و اگر خود دولت به این وظیفه مهم اقدام نماید، بدون تکمیل زنجیره لجستیک همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه این امر  ممکن نیست.  

 

در انتصاب رایزنهای بازرگانی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود 

 

همچنین انتصاب رایزنهای بازرگانی از بخش خصوصی در کشورهای همسایه باید بانظارت دستگاههای ذیربط انجام شود  و استفاده مفید از ظرفیت های ارزشمند تجار خوشنام و باسابقه و همچنین دانشجویان ایرانی مقیم  در کشورهای هدف بمنظور جمع آوری اطاعات تجاری و تولیدی و ایجاد یک رویه هم افزایی با مراکز علمی و دانشگاهی کشور با هدف تعیین نقشه راه همگرایی اقتصادی برای هر یک از کشورهای همسایه  اقدام گردد

. 

 متاسفانه صادراتی چندانی به روسیه نداریم 

 

جلالی فر در ادامه با اشاره به جایگاه محصولات ایرانی در بازار روسیه گفت: ایران متاسفانه صادراتی چندانی به روسیه ندارد . بالغ بر 80 درصد صادرات کشورمان را محصولات غذایی و کشاورزی تشکیل می دهد و بعلت ضعف های بزرگ در حوزه لجستیکی بخش بزرگی از این محصولات فساد پذیر کشورمان وقتی به بازار هدف می رسد، متاسفانه دچار آسیب و کاهش کیفیت می شود و در نتیجه ارزش اقتصادی خود را از دست می دهد. 

 

توسعه تجارت با کشورهای همسایه خزر اولویت دولت نیست 

 

 همچنین به علت نداشتن بخش حمایتی از سوی دولت ، مدیریت فروش و عرضه محصولات  ایرانی در بازار هدف در دست آذری ها و تاجیکی ها و ازبکی ها می باشد. عامل اصلی همه این نابسامانی ها ضعف مدیریت سازمان توسعه تجارت کشور است . چون توسعه تجارت با کشورهای همسایه بطور جدی اولویت دولت نمی باشد لذا دولت به عملکرد بسیار ضعیف  مدیریت این سازمان توجه ندارد .

جلالی فر خاطرنشان کرد: در ابتدا پیشنهاد می شود راه اندازی شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی از سوی بخش خصوصی و شرکتهای مدیریت صادرات از سوی دولت حمایت شود که البته طرح اجرایی آن از سوی بنده  برای بازار روسیه نوشته شد که با کارشکنی سازمان توسعه تجارت کشور مواجه شده است. دوم ساخت و تامین حداقل 10 کشتی رو – رو، واگن و کامیون  در دریای کاسپین، سوم نصب و راه اندازی سیستم تعویض بوژی در بنادر کاسپین منطقه آزاد انزلی و امیرآباد به عنوان دو بندر ریلی شمال ایران، چهارم حمایت دولت از بخش خصوصی ایران جهت سرمایه گذاری در ساخت سردخانه در استانهای جنوبی روسیه ( آستراخان – بندر علیا – بندر درحال تاسیس الگان و بندر ماخاچ کاالا )، پنجم حمایت دولت از بخش خصوصی جهت واردات کانتینرهای یخچالی و رفع ممنوعیت واردات آن و تسهیل ترخیص این کانتینر ها در گمرکات کشور و در آخر تسریع در تکمیل خط ریلی رشت به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی دردستور کار قرار گیرد.

 

در رقابت با سایر کشورها در بازار روسیه دچار بی تدبیری و سوء مدیریت هستیم 

 

این فعال اقتصادی افزود: باید اعلام کنم باتوجه به اتخاذ سیاست جایگزین واردات محصولات کشاورزی و گلخانه ای توسط دولت روسیه و همچنین  اقدامات مشترک سرمایه گذاری آذربایجان ، ترکیه و اسرائیل، صادرات محصولات  کشاورزی از جمله تولیدات  گلخانه ای ایران تا سال 2025 با چالشهای فراوانی مواجه خواهد شد که راهکار آن را  باید در اتاق فکر ویژه مطرح کرد. 

وی با اشاره به بی تدبیری و سوء مدیریت در رقابت با سایر کشورها در بازار روسیه خاطرنشان کرد: امکان رقابت محصولات ایرانی با نمونه اروپایی در بازر روسیه وجود دارد و قادر به رقابت هستیم زیرا  رقبای تجاری در بازار هدف کاملا رقابت کنیم زیرا ایران دارای ظرفیت های تولیدی بزرگی است . 

 

از زحمات دیپلمات های  کشور در استان آستاراخان و جمهوری تاتارستان قدردانی می کنیم

 

 وی همچنین در مورد نقش و عملکرد دستگاه دیپلماسی گفت:  سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه  با همه ی دیپلمات هایی که در این کشور دارند فعالیت می کنند از جمله دیپلمات های  کشور در استان آستاراخان و جمهوری تاتارستان شهر کازان به طور شبانه رزی و بصورت گسترده موارد و امور مربوط به توسعه ی همگرایی اقتصادی بین ایران و روسیه را پیگیری می کنند که جا دارد بعنوان یک نماینده بخش خصوصی در عرصه امور روابط تجاری با روسیه قدردانی نمایم و ای کاش سازمان توسعه تجارت همپا ی این مرکز دیپلماتیک اقدام و رفتار می کردند. 

 

اقدام متناسبی در تجارت الکترونیک در بازار روسیه انجام نشد   

 

وی تاکید کرد: امکان همکاری پارکهای علم و فنآوری و دانش بنیان  ایران و روسیه وجود دارد اما ظرفیت های موجود توسط دولت بخوبی ارزیابی  نشد در صورتیکه ظرفیت ارزشمند و بزرگ دانشجویان ایرانی مقیم در کشورهایی همچون روسیه می تواند این همکاری را جهش دهد .

 وی همچنین در مورد راه اندازی تجارت الکترونیک در بازار روسیه گفت: در سال 2013 میلادی فروش کالا در روسیه با فروش    33  میلیون عدد، اعلام موجودیت و خیز برداشت . تا پایان سال 2018 با فروش بالغ بر 700 میلیون عدد کالا رشد بسیار خوب را تجربه و صعود داشت . پس از شیوع ویروس کووید 19 تجارت و یا فروش الکترونیک جهش شتابدهنده ای به خود گرفت و سرعت این جهش هم اکنون نیز ادامه دارد و آثار توسعه تجارت الکترونیک در خالی شدن بسیاری از مغازه و فراوانی واحد های تجاری خالی و آماده اجاره با کمترین قیمت نسبت به سالهای قبل مشهود است .

وی افزود:  فروش و فعالیت تجاری در فضای مجازی در این کشور از امنیت مناسب و مطلوبی برخوردار است اما در کشور اقدام متناسبی در این حوزه انجام نشد  در صورتیکه برخی از جوانان خوش سلیقه کشورمان در این بازار اقداماتی را انجام داده اند 

ارسال شده در چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۴ قبل از ظهر
کد خبر: 9033129
آخرین خبر ها
گزیده خبرها