شفافیت با پنهان‌ کاری مجلس انقلابی!!

شفافیت با پنهان‌ کاری مجلس انقلابی!!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. نمایندگانی که شفافیت را بعنوان یک مدال به نام خود ثبت می کردند!/ مجلسی که خود را انقلابی عنوان کرد مشخص نیست که تاکنون چه کار ویژه ای انجام داده و این نگاه در افکار عمومی وجود دارد که که در کلیت مجلس یازدهم موفقیتی دیده نمی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، شفافیت آراء از جمله مهم‌ترین طرحهایی است که در فرایند قانون‌گذاری و انتشار آرای نمایندگان انجام می‌ شود. الزامی شدن انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی و آرای نمایندگان به تفکیک آرای شان یکی از مهم‌ترین گام‌های نظام جمهوری اسلامی برای شفافیت محسوب می‌شود که تاکنون در سایر قوا سابقه ندارد.  از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که این طرح شفافیت آن را الزامی کرده ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 الزامی شدن انتشار عمومی مشروح مذاکرات ظرف حداکثر یک ماه، الزامی شدن انتشار عمومی برنامه هفتگی مجلس ۳ روز قبل از برگزاری جلسات، امکان حضور سایر نمایندگان در جلسات هیأت رئیسه، الزامی شدن انتشار مشروح مذاکرات هیأت رئیسه برای نمایندگان، امکان انتشار آرای هیأت رئیسه به تفکیک موافق، مخالف و ممتنع برای نمایندگان، الزام به برگزاری علنی جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، الزام به انتشار عمومی دستور کار کمیسیون‌ها تا ۳ روز قبل از تشکیل جلسه، الزام به انتشار عمومی مشروح مذاکرات جلسات کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد بستر قانونی پخش زنده مذاکرات جلسات کمیسیون‌های تخصصی از صداوسیما، الزام به انتشار عمومی حاضران و غایبان و آرای مخالف، موافق، ممتنع و بدون رأی در جلسات کمیسیون، الزام به برگزاری علنی جلسات بررسی طرح‌ها و لوایحی که وفق اصل ۸۵ قانون اساسی برگزار می‌شوند، الزامی شدن انتشار گزارش سفر، هزینه‌ها و نتایج مأموریت کاری نمایندگان و الزامی شدن انتشار آرای نمایندگان در صحن علنی به تفکیک مخالف، موافق، ممتنع و رأی نداده.

در این طرح عملکرد نمایندگان مجلس در اتاق شیشه‌ای قرار می گیرد تا مردم بتوانند آن را رصد و نظارت کنند. نهایی شدن این طرح به استحکام قانونگذاری و سلامت مجلس کمک می‌کند و شفاف شدن رأی سبب می‌شود نمایندگان مجلس برای رأی به طرح و لوایح یا رأی اعتمادها، بررسی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند و احساسی رأی ندهند و تصمیم‌گیری نکنند.

بیش از یک سال و نیم از فعالیت مجلس انقلابی دوره یازدهم می گذرد و مجلسی که قرار بود شفافیت را به عرصه تصمیم‌سازی بیاورد حالا برای تصویب این طرح، امروز و فردا می‌کند . نمایندگان مجلس انقلابی یازدهم هر بار هم ادعا می کنند که روی طرح شفافیت کار می کنند اما نتیجه این بررسی ها هنوز مشخص نیست.

آش آن ‌قدر شور شده که صدای اعتراض برخی اصولگرایان و حامیان‌ نجلس انقلابی هم بلند شده است. مردم حق دارند در جریان عملکرد نمایندگان خود قرار گیرند چرا که نمایندگان وکلای آنها هستند و تصویب این طرح باعث مشارکت بیشتر مردم در امور کلان کشور و تصمیم ‌گیری‌ها می‌شود.

نمایندگان مجلس انقلابی که توقع می‌رفت بنا به وعده‌های پیش از انتخاب ‌شان، بدون ترس، مواضع خود را شفاف با مردم در میان بگذارند، فرصت‌های پیش‌آمده برای اجرای شفافیت را به‌ سادگی از دست دادند. نمایندگانی که عنوان می کردند شروع شفافیت از مجلس یازدهم کلید می خورد و آن را بعنوان یک مدال به نام خود ثبت می کردند!

شاید نمایندگان مجلس انقلابی اعتماد مردم را سرمایه اجتماعی نمی دانند. مردمی که به یک نماینده رای داده‌اند باید از مواضع نماینده خود در مجلس آگاه باشند و شفافیت جلوی برخی از مصلحت اندیشی‌های نا به جا را می‌گیرد و سبب می‌شود که کارنامه‌ای از عملکرد نمایندگان در ۴ سال فعالیت در خانه ملت در دست مردم قرار گیرد تا مشخص شود نمایندگان در دوره نمایندگی چه عملکردی داشته‌اند و نظرشان درباره طرح‌ها و لوایح مختلف چه بوده است.

طرح شفافیت آراء باعث تحقق شعارهای مجلس و افزایش اعتماد مردم می شود و مردم باید در جریان امور مجلس قرار گیرند و یکی از نظارت‌هایی که می‌تواند مجلس را کنترل کند، نظارت مردمی است که این بر اساس اصل هشتم قانون اساسی یعنی امر به معروف و نهی از منکر که معنایش نظارت عمومی است، می‌باشد .

 به نظر می رسد مشکل اصلی امروز مجلس، رفتار دوگانه‌ای است که بر اساس آن شفافیت را نمایش می دهند، اما پنهان ‌کاری می‌کند. نمایندگان مجلس یازدهم که خود را انقلابی‌ ترین مجلس می‌نامند، در آزمون سنجش صداقتشان یعنی طرح شفافیت‌ آرای نمایندگان، برخلاف شعارهایشان شکست خوردند .

مجلسی که خود را انقلابی عنوان کرد مشخص نیست که تاکنون چه کار ویژه ای انجام داده و این نگاه در افکار عمومی وجود دارد که که در کلیت مجلس یازدهم موفقیتی دیده نمی شود.

به نظر می رسد نمایندگان مجلس انقلابی توجهی به بازتاب رأی نیاوردن طرح شفافیت در میان مردم ندارند و مشخص نیست چه کسی و با چه کیفیتی رأی داده است.

این اعتقاد وجود دارد شفافیت آرا فسادها را از بین برده و منجر به کاهش اتهامات و حرف و حدیث‌ها علیه نماینده می‌شود ضمن آنکه کمک بزرگی به مجلس می‌کند.

اکنون نمایندگان مجلس یازدهم هیچ بهانه ای  برای تصویب‌ نکردن طرح شفافیت آراء ندارند؛ طرحی که خودشان مبدع آن بودند و گوش فلک را برای تصویب ‌نشدنش در مجلس گذشته کر کرده بودند.

این انتظار وجود دارد نمایندگان مجلس انقلابی حسن‌ نیت خود را  نشان دهند و در عمل آرا و نظرات و هزینه‌ کردها و بسیاری دیگر از مسائل و تصمیم‌گیری‌های خود را به صورت شفاف و بی‌ پرده با مردم در میان بگذارند؛ چرا که این اعتماد و همراهی تنها با صداقت و شفافیت ادامه می‌یابد.

 طبعا مطالبه شفافیت آرا مطالبه‌ای بحق و حداقل انتظار از سوی مردمی است که در مسیر پیشرفت نظان از هیچ تلاشی مضایقه ندارند و این انتظار وجود دارد تا  (طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس) قاطعانه به تصویب برسد و اگر می‌خواهیم نظامی مردم ‌سالار باقی بماند، مردم باید آگاهی داشته باشند و مقدمه داشتن آگاهی هم شفافیت است.

ارسال شده در جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱ بعدازظهر
کد خبر: 6661293
آخرین خبر ها
گزیده خبرها