از شرط وزارت راه و شهرسازی تا قول سید احسان خاندوزی!
آب پاکی سازمان منطقه آزاد انزلی روی دست مسئولان وزارت راه و شهرسازی !

از شرط وزارت راه و شهرسازی تا قول سید احسان خاندوزی!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. آیا راه آهن رشت- کاسپین تا پایان شهریور 1401 به بهره برداری می رسد؟/ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است!/ وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، پروژه راه آهن رشت – کاسپین یکی از مهمترین طرح‌های ملی کشور است که بنا به ادعای کارشناسان می تواند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف نماید و نقش کلیدی در رشد اقتصاد فراملی ایران و منطقه ایفا نماید. بعبارتی تکمیل راه ‌آهن رشت - کاسپین و اتصال دریای خزر به خلیج ‌فارس موجب ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و افزایش سهم کشور در حوزه ترانزیت بین المللی خواهد شد.

راه آهن رشت- کاسپین- انزلی به عنوان ادامه طرح راه آهن قزوین- رشت- انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی، از سال 1398شروع شده است. راه آهن رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر است که در ۲ قطعه اجرایی می شود.

اثربخشی این خط ریلی در توسعه ارتباطات دریایی و مبادلات تجاری برای کشور بسیار حایز اهمیت است و قرار بود در بهمن ماه 1399 به بهره برداری برسد اما علیرغم تاکید مکرر و وعده های مسئولان و حذف چندین پل روگذر، تکمیل این پروژه ملی تاکنون محقق نشد و این ذهنیت ایجاد شده که دولت سیزدهم هم نمی تواند تا پایان نیمه اول سالجاری این پروژه را به بهره برداری برساند!

آمارهای پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی هم متناقض است. بطوریکه در بهمن ماه سال گذشته و در سفر رییس جمهور به استان گیلان در رسانه ها اعلام شد که حدود ۱۱.۵ کیلومتر از مسیر رشت- کاسپین ریل ‌گذاری شده است و این پروژه در مجموع ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و رییس جمهور هم تاکید کرد:« باید این پروژه تا پایان شهریور 1401 به بهره برداری برسد.» در حالیکه علی اکبر مردی، مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در اسفند ماه 1400، تکمیل این پروژه ملی  تا پایان شهریور سالجاری را شرطی اعلام کرد و به تامین اعتبار گره زد و اعلام کرد:« این پروژه 68 درصد در مجموع پیشرفت فیزیکی دارد و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است!»

پیش از این برخی مسئولان توپ تاخیر اجرا و اتمام این پروژه ملی را در زمین سازمان منطقه آزاد انزلی انداختند و اعلام کردند که مسئولان این سازمان کم کاری داشتند!! اما علی اکبر اوسط مقدم، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست خبری خود با رسانه ها در پایان سال 1400، آب پاکی را روی دست مسئولان وزارت راه و شهرسازی ریخت و به صراحت اعلام کرد:« پروژه راه آهن رشت- کاسپین یک پروژه ملی است  و اساسا برای بندر کاسپین نبود و به جهت بروز مشکلات زیست محیطی و توقف پروژه راه آهن رشت- انزلی، مدیریت وقت سازمان منطقه آزاد انزلی کار بسیار بزرگی انجام داد و یک شاخه از این مسیر ریلی را به بندر کاسپین هدایت کرد.»

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود:« وزارت راه و شهرسازی این سازمان را مکلف کرد تا اعتبار 45 میلیارد تومانی اجرای این پروژه در محدوده منطقه آزاد انزلی را تقبل کند. بنابراین تملک محدوده این منطقه نیز تا سال 1398 توسط مسئولان وقت انجام شد.»

اوسط مقدم تاکید کرد: « این سازمان متناسب با پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی، 35 میلیارد تومان پرداخت کرد و آماده ایفای مانده تعهدات خود (10 میلیارد تومان باقیمانده) بر اساس مستندات و متناسب با پیشرفت کار می باشد و هیچ مشکلی در تامین آن ندارد.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:« زیر ساخت های لازم را نیز آماده و تحویل شرکت زیرساخت نموده ایم و در عین حال با اصلاح مسیر ریلی داخل محدوده از سوی این سازمان، علاوه بر کاهش تعداد پل های پروژه از سه دهنه به یک دهنه، زمینه صرفه جویی ۵۰۰ میلیارد ریالی هزینه نهایی ساخت طرح ملی مزبور را نیز فراهم کردیم.»

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد:« احداث پروژه سینی دوار جهت نقل و انتقال کالا از راه آهن به کشتی و برعکس، دومین مسئولیت ما در طرح اتصال این منطقه به خط ریل سراسری بوده که با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا اردیبهشت سال 1401 آماده بهره برداری می شود.»

اوسط مقدم ضمن اشاره به توقف اجرای پروژه در یکسال گذشته، یادآور شد:« اگر تاخیری در اجرا و اتمام این پروژه وجود دارد، وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد.»

حالا کار بجایی رسید که سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید از منطقه آزاد انزلی در نوروز 1401 به انتقاد از روند اجرای طرح ملی اتصال ریلی به مجتمع بندری کاسپین پرداخت و قول داد که پای کار باشد.

خاندوزی در بازدید از منطقه آزاد انزلی گفت: « صرف انجام کار در محدوده منطقه نافی پیگیری همه جانبه برای سرعت بخشیدن به فرایند همکاری از سوی نهادهای مسئول اجرای این طرح ملی نیست، چراکه تا زمانی که طرح مزبور از قابلیت بهره برداری از سوی فعالین اقتصادی و مردم برخوردار نباشد، موضوع قابل قبول نیست.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عدم تحرک لازم در جریان تکمیل طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریل سراسری از سال گذشته تا کنون، خواستار بهره گیری از تمام ظرفیت ها و توانمندی های مدیریتی و بخش خصوصی بهره مند از این زیرساخت شد.

خاندوزی به رویکرد جهادی دولت سیزدهم و به ویژه شخص رییس جمهور خواستار افزایش حجم و میزان پیگیری ازسوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد اشاره کرد و اضافه کرد: « با مدل هایی همچون تشکیل کنسرسیومی از بخش خصوصی و دولتی و پیگیری مضاعف می توان عقب ماندگی این طرح ملی را برطرف نمود تا شاهد بهره برداری از آن در سال جاری باشیم.»

اگرچه گفته می شود ماشین آلات اجرای این پروژه در محدود منطقه آزاد انزلی خاموش است و خاک می خورد اما افکار عمومی در گیلان در انتظار تحقق وعده های وزیر امور اقتصاد و دارایی و بهره برداری از مسیر ریلی راه آهن رشت- کاسپین تا پایان شهریور سالجاری هستند و این امید وجود دارد دولت سیزدهم با اتصال بندر کاسپین به خط ریلی کشور، رونق اقتصادی در منطقه ایجاد کند.

ارسال شده در جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۲ قبل از ظهر
کد خبر: 0235595
آخرین خبر ها
گزیده خبرها