استاندار گیلان در مراسم تجلیل از زحمات پرفسور انوش برزیگر رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی : دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک در عرصه علم و عمل کارنامه درخشانی دارد

استاندار گیلان در مراسم تجلیل از زحمات پرفسور انوش برزیگر رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی : دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک در عرصه علم و عمل کارنامه درخشانی دارد

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی :
استان گیلان از نظر شاخصه های سلامت از میانگین کل کشور پایین تر است
استاندار گیلان در مراسم تجلیل از زحمات پرفسور انوش برزیگر رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی :
استان گیلان از نظر امکانات سخت افزاری خدمات درمانی از متوسط کشوری عقب مانده است


دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس بیمارستان پورسینای رشت طی حکمی از سوی وزیر بهداشت و درمان به عنوانسرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان منصوب شد. مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، پایه گذار سیستم ترومای کشور ، دبیر علمی کنگره جراحان مغز و اعصاب کشور در سال 1389، رییس بخش اورژانس بیمارستان پورسینا ازسال 1382 تا سال 1384 ، رییس بخش آموزشی درمانی پورسینا از سال 1384 تا کنون ، رییس بخش ترومای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال 1383تاکنون ، موسس و ریسس مرکز تحقیقات تروما از سال 1383 تاکنون در استان گیلان،موسس و رییس هیئات امنای موسسه خیریه امید، موسس و رییس هیات امنای انجمن ضایعات نخاعی استان گیلان،مدیر برنامه دستیاری جراحی مغزو اعصاب ایران از 1389 تاکنون ،عضو هیئت برد تخصصی جراحی کشور از 1391 تاکنون، پژوهشگر نمونه و نوآور برگزیده استانی در سال 1387، پژوهشگر نمونه و برگزیده استانی در سال 1388، پزشک و استاد نمونه در سال 1389 ، پژوهشگر برگزیده در سال 1390 ، پژوهشگر برگزیده برتر در سال 1392، پزشک نمونه و پژوهشگر برگزیده جشنواره طبری در سال 1393، پژوهشگر نمونه دانشگاه در سال 1394از جمله فعالیتهای وی پیش از این مسئولیت بوده است.

در طول دوران مدیریت انوش برزیگر برخی تلاش کردند تا بین او و دکتر شاهرخ یوسف زاده به بهانه های مختلف اختلاف و حاشیه ایجاد کنند اما با درایت این دو فرهیخته گیلان به مقصود خود نرسیدند. حتی پس از حضور دکتر یوسف زاده در دانشگاه علوم پزشکی به طرق مختلف سعی در رویا رویی دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا و اتصال این موضوع به موسسه خیریه امید و حضور سرکار خانم هاجر تحریری نیک صفت نماینده اصولگرای مجلس هشتم شورای اسلامی داشتند غافل از اینکه این پزشک حاذق گیلانی در دوران مدیریت خود در بیمارستان پورسینا اثبات کرد که فقط خدمات به مردم برایش مهم است و آزمون و خطا با تکیه بر اصولگرایان و یا اصلاح طلبان ندارد و فقط و فقط تعهد،تخصص و احساس مسئولیت افراد برایش مهم و قابل توجه است.

وی پله های ترقی خود را با تلاش طی کرد و عشقش اتاق عمل و جراحی بود. وی پیش از انتخاب پرفسور برزیگر به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، یکی از کاندیداهای ریاست این دانشگاه در سال 1392بود. انوش برزیگر که دی ماه 1392 مسئولیت اداره این دانشگاه با 16 هزار نفر پرسنل را پذیرفت تلاش زیادی در اجرای طرح تحول نظام سلامت و تکمیل پروژه های نیمه تمام این دانشگاه داشت. وی هم از انتصاب دکترشاهرخ یوسف زاده چابک به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ابراز خوشحالی کرد و اعتقاد دارد که سکان این دانشگاه عریض و طویل به کسی سپرده شده که به معنای مدیریت آشنایی کامل دارد . در واقع مدیری است که بیمارستان پورسینا را که روزی به غسالخانه معروف بود امروز علیرغم محدودیتهای اعتباری شدید به یکی از بیمارستانهای مطرح کشور تبدیل کرد. مدیری که در 10 سال گذشته در این سیتم کار کرده و بر اساس تجربیات خود تلاش می کند مثمر ثمر باشد.

انوش برزیگر استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رییس سابق این دانشگاه در سال 1365 بعنوان اولین استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همچنین اولین مدیر گروه این دانشگاه در این مرکز مشغول به کار شد و تا امروز افتخارات فراوانی را در جامعه پزشکی جهانی برای کشور و استان گیلان کسب نموده است. وی به عنوان یکی از بنیان گذاران دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده و هشت سال سمت معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی را عهده دار بوده است. وی اولین مدیر گروه، رییس بخش، دانشیار و اولین استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه علوم پزشکی گیلان باحضورقائم مقام و معاون وزیر بهداشت،استاندار گیلان ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،مدیران کل و دانشگاهیان استان در سالن همایش بانک صادرات رشت برگزار شد. در این مراسم چهره ماندگار گیلان جای خود را به دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک داد. در این مراسم، دکتر انوش برزیگر رییس سابق دانشگاه ضمن تبریک انتصاب دکتر یوسف زاده چابک بعنوان سرپرست دانشگاه علوم پرشکی گیلان ، برای وی آرزوی توفیق در این جایگاه مهم نمود.وی در ادامه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده و فعالیت های حوزه های مختلف این دانشگاه ارائه کرد.

پرفسور برزیگر در پایان با بیان اینکه بنده نه استاد هستم و نه پروفسور، گفت: بنده عضو هیات مدیره جامعه متخصصین ایران، رئیس نظام پزشکی رشت، رئیس شورای هماهنگی استان، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور هستم اما آن چیزی که برایم افتخار است و با تمام وجود به آن افتخار می کنیم ریاست هیات مدیره آسایشگاه معلولین و خدمت به این عزیزان است و بس!

دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز در مراسم با اشاره به گامهای خوب برداشته شده بهداشت و درمان در استان گیلان گفت : گامهای خوبی در بخش های بهداشت و درمان از جمله بیمارستانها در این استان برداشته شده است که باید ادامه یابد. وی با اشاره به نیروی انسانی متخصص و با تجربه در حوزه بهداشت و درمان گیلان افزود : جایگاه پزشکی در این استان بالاست که می توان از این نیروها برای ارتقاء سلامت بهره گرفت.

استاندار گیلان گفت : علیرغم تلاشهای انجام شده در چند دهه گذشته ، استان گیلان از نظر امکانات سخت افزاری خدمات درمانی از متوسط کشوری عقب مانده است. در صورتیکه به لحاظ پتانسیل علمی و توانمندیها، پزشکان گیلانی در کشور و دنیا زبانزد هستند.

وی افزود : با اجرای طرح تحول نظام سلامت که از اردیبهشت ماه سال 1393در کشور اجرا شده است و از جمله طرحهای موفق دولت تدبیر و امید است و در این راستا شاهد ارتقاء نظام بهداشت و سلامت درکشوربودیم.

نجفی به اجرای طرح نظام سلامت در گیلان اشاره و خاطر نشان کرد : خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت به لحاظ سخت افزاری بخشی از این فاصله در گیلان کاهش یافته است و در خدمات درمانی به متوسط کشوری نزدیک شدیم .

وی همچنین از زحمات صادقانه دکتر انوش برزیگر قدردانی کرد و افزود : دکتر یوسف زاده چابک رئیس جدید این دانشگاه نیز تلاش‌های خود را در عرصه علم و عمل در بخش‌های مختلف کارنامه درخشانی دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه این جلسه ، جلسه تقدیر و تشکر است نه جلسه وداع ، افزود: باید از دکتر یوسف زاده حمایت کنیم.خوشحالم جایگزین دکتر برزیگر کسی بوده است که آمادگی لازم برای کارهای بزرگ در این استان را دارد.

غلامعلی جعفرزاده نماینده منتخب مردم در مجلس دهم شورای اسلامی و نماینده مجلس نهم در این مراسم گفت: دولت یازدهم کارهای باقی مانده در حوزه سلامت را با همکاری مجلس و با تخصیص اعتباراتی پیش برد تا بتواند حوزه سلامت را به نقطه مطلوب برساند که می توان به جرات گفت کاری بزرگ و انقلابی است و پیشرفت در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم بسیار چشمگیر بوده است.

جعفرزاده یادآور شد:همه ما باید دست در دست هم بدهیم تا کشور را از نظر بهداشت و درمان با توجه به داشتن نیروی انسانی قوی و کارآمد به شاخص های جهانی برسانیم.

جعفرزاده در ادامه با اشاره به اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت گفت:فضای استان بسیار خوب است اما بی اشکال نیست.همه اهتمامشان این است که استان را رو به جلو ببریم.

رییس مجمع نمایندگان استان گیلان در پایان با تاکید بر اینکه باید برای پیشرفت و توسعه استان اختلافات را کنار بگذاریم از رسانه ها خواست با مصاحبه های جنجالی ایجاد کدورت نکنند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم یادآور شد: هدف از تغییر و تحولات در استان فقط رسیدن به شاخصه های کشوری است.

ایرج حریرچی با عنوان اینکه وضعیت بهداشت و سلامت استان در شان مردم گیلان نیست ،اظهار کرد: محرومیتهای استان گیلان با ظاهر آن پوشانده شده و همین امر سبب شد که پیشرفتی به خصوص در زمینه بهداشت نداشته باشد. ما به هیچ وجه از حوزه سلامت استان گیلان راضی نیستیم و شرمنده مردم گیلان هستیم.

وی در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از از زحمات انوش برزیگر ریس سابق دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طول دوران مدیریتش گفت : استان گیلان دارای فرزندانی برومندی از لحاظ علمی و مدیریتی است و این مطلب کارمان ما را در انتخاب مدیران از فرزندان گیلان زمین برای پست مدیریتی آسان نموده است.

وی خطاب به ریس جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت : پیام وزیر برای شما این است که هیچ کاری در حوزه سلامت انجام نشود مگر اینکه برای مردم باشد و فقرا باید در اولویت باشند چرا که استان گیلان دومین استانی است که جمعیت کمیته امداد آن بالاست و این نشانگر آن است که فقر در استان بسیار زیاد است پس حمایت از فقرا در زمینه بهداشت باید سر لوحه کار شما باشد .

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنان خود سال آینده را برای دکتر یوسف زاده چابک و تیم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان سالی سخت عنوان کرد و گفت : امید واریم با انتصاب ایشان که یکی از کاندیداهای ما در سال 1392 بودند تحولات عظیمی را در حوزه بهداشت و درمان گیلان شاهد باشیم .

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه عملکرد دکتر برزیگر درخشان بوده است، اذعان داشت: در طول 2 سال نمی توان کار بزرگی انجام داد.با توجه به پتانسیل سلامت بالا در این استان خوش آب و هوا و غالبا پاکیزه حیف است که از نظر شاخصه های سلامت از میانگین کل کشور پایین تر باشد.

وی در پایان اضافه کرد: کسی که می تواند تغییر دهد دکتر یوسف زاده است. از دکتریوسف زاده و کلیه اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان می خواهیم بدون هیچ تاخیری کمربندها را محکم ببندند یعنی حداقل یک سال و نیم آینده به رهبری دکتر یوسف زاده و همکاران ایام سخت و پرتلاشی خواهند داشت تا حوزه سلامت متناسب با شان مردم گیلان باشد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در ادامه این مراسم با تشبیه این دانشگاه به یک خانواده بزرگ ،گفت: در یک خانواده همه مسئولیت دارند و همه دغدغه ای جز پیشرفت یکدیگر نباید داشته باشند. اگرجابجایی مدیریتی صورت می گیرد باز هم همه از یک خانواده هستیم.

وی با اشاره به اینکه مدیری هستم که در این سیستم کار کردم ،خاطرنشان کرد: بدون داشتن یک برنامه محوری امکان اینکه بتوانیم از شرایط فعلی بیرون آییم وجود ندارد.طی سالهای گذشته با شرایط سختی که در دوران تحریمها داشتیم باعث شد دکتر بهبودی و برزیگر با مشکلات زیادی روبرو شوند و البته نهایت تلاش این بزرگواران را تجربه کردیم در شرایطی که قدرت تحول برایشان سخت بود. اما متاسفانه دانشگاه که خود بایستی مهد پیشرفت باشد بخاطر این شرایط سخت مجبور شد در شرایط و مشکلات روزمره غرق شود.

یوسف زاده با اشاره به اینکه شرایط فعلی دانشگاه را در جریان هستیم و با درک عمیق از مشکلات این مسئولیت را پذیرفتم اضافه کرد: در سند 1404 و برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به سلامت شده است بویژه برنامه های بهداشت و درمان آموزشی و پزشکی که در غالب طرح تحول نظام سلامت و اعتبار بخشی نظام آموزشی مطرح شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ادامه داد: ما با یک نسخه از پیش طراحی شده می توانیم وارد جنگ با مشکلات شویم. حداق 3 ماه زمان نیاز است که با کمک تمامی پرسنل دانشگاه این برنامه ها را بعنوان یک نقشه راه برای 5 سال آینده ترسیم کنم. فکرم این است طی 2 سال آینده دانشگاه علوم پزشکی گیلان را رده 10 دانشگاه برتر قرار دهم.

وی تاکید کرد:ماموریت دانشگاه ارائه خدمات با کیفیت آموزشی و پژوهشی بهداشتی بصورت عادلانه درتمام استان است. کسی وارد بیمارستان می شود تفکرش این است که ما فقط در فکر درمانش هستیم اما رسالت بیمارستان از این بالاتر است و بیمارستان مسئول سلامتی است.

یوسف زاده بزرگترین مشکل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را وجود نگاه سنتی در چارت سازمانی این دانشگاه دانست. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری ار سخنان خود به وضعیت سلامت در گیلان اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت ، فشارخون ، بیماری های قلبی و عروقی و مغزی در استان بسیار زیاد است و باید تدابیری برای کنترل این وضعیت اندیشیده شود.

وی همچنین اعضاء هیات علمی را بزرگترین سرمایه دانشگاه خواند و اظهار کرد:دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از شانزده هزار پرسنل دارد و توانمند سازی ،جذب ، حفظ ، نگهداشت، افزایش انگیزه و ثمردهی نیروی انسانی برنامه من در دوران تصدی خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود از صبر همسر و فرزندانش تشکر کرد و افزود: از خانواده خود، همسر و فرزندانم که لحظاتیکه دوست داشتند و باید در کنارشان باشم به اجبار جای دیگری بودم تشکر و قدر دانی می کنم و برای لحظاتی که با حضور پر رنگ تر دوباره کنارشان باشم لحظه شماری می کنم. امیدوارم آنقدر بتوانم ارزش بیافرینم که ارزش هایشان را جبران کنم.

یکی از نکات قابل توجه در پایان این مراسم علاوه بر تقدیر از زحمات دکتر انوش برزیگر و معارفه دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک ،تجلیل از آقایان دکتر نیکوکار،ابوتراب قنبری،قناعی و بهبودی رئوسای اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بود و در واقع این حرکت ثابت کرد که ضرب المثل خوش استقبال و بدبدرقه در مورد ما گیلانیان صدق نمی کند.

ارسال شده در چهارشنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰ بعدازظهر
کد خبر: 30
آخرین خبر ها
گزیده خبرها