هیچ نسبت سببی و نسبی با معاون اجرایی رییس جمهور ندارم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی:

هیچ نسبت سببی و نسبی با معاون اجرایی رییس جمهور ندارم

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. هیچ منطقه آزادی در کشور به زیبایی منطقه آزاد انزلی نیست/ برای آمدن و خدمت کردن در گیلان هیچ منافعی ندارم/بچه های ما هم هیچ ازدواجی با خانواده معاون اجرایی رییس جمهور نداشتند و ندارند/ مدیر غیر بومی اگر تجربه و کارآمدی داشته باشد، می تواند برای توسعه در استان رقابت  ایجاد کند/ اگر در تصویب لایحه توسعه به بن بست برسیم تنها امیدمان  بخش کشاورزی خواهد بود/ سازمان منطقه آزاد انزلی در راه آهن رشت-کاسپین صددرصد تعهدات خود را انجام داد/ 400 سرمایه گذار متقاضی برای حضور در سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی اعلام آمادگی نموده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، منطقه آزاد انزلی در استان گیلان کوچکترین منطقه آزاد کشور به لحاظ وسعت است تا جاییکه به نقل از کارشناسان، وسعت محدود آن جلوی رشد و توسعه را گرفته و مانع شکوفایی ظرفیت‌ها و فرصت ها شده است.

اگر چه افزایش و توسعه صادرات، جذب سرمایه ‌گذار، ایجاد اشتغال در منطقه و توسعه واحدهای صنعتی  از جمله چشم اندازهای مدیران عامل وقت منطقه آزاد انزلی بود و در دولت تدبیر تلاش شد تا با تصویب لایحه توسعه، این منطقه آزاد در مسیر توسعه قرار گیرد اما همچنان و پس از 5 سال، این لایحه به دلیل اعلام وجود برخی اشکالات مطرح شده در زمینه های مختلف رد شده و هر بار برای طی مجدد فرایند طولانی بررسی بر می گردد!

روند رو به گسترش مناسبات اقتصادی کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر و عزم جدی نظام برای فعال سازی کریدور شمال - جنوب، منطقه آزاد انزلی را با موج عظیمی از درخواست ها برای سرمایه گذاری روبرو کرده، اما متاسفانه عدم وجود زمین پا روی گلوی توسعه منطقه آزاد انزلی گذاشته و موانع زیادی بر سر راه سرمایه گذاری و سرمایه گذاران ایجاد می کند.

گفتنی است توسعه منطقه آزاد انزلی نه تنها منجر به حل بحران اشتغال در استان گیلان و ایجاد فرصتهای شغلی جدید می شود، بلکه ظرفیت ترانزیت کشور و صادرات دریا محور به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حاشیه خزر را نیز افزایش می دهد.

اگر چه هنوز لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی درگیر بروکراسی های پر پیچ و خم و طولانی 5 ساله رسیدگی در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد اما گفته می شود 400 سرمایه گذار برای ایجاد واحدهای تولیدی بروز و هایتک در این منطقه آزاد اعلام آمادگی کرده اند و شکوفایی ظرفیت‌ها و فرصت های منطقه آزاد انزلی در گروی تصویب لایحه توسعه در شورای نگهبان  است.

گفته می شود در محدوده کوچک منطقه آزاد 20 هزار نفر در بخش های مختلف تولیدی، خدماتی، گردشگری، بازرگانی، طرح های عمرانی و زیرساختی مشغول کار هستند که در حال حاضر، هیچ نقطه ای از گیلان چنین ظرفیتی وجود ندارد. اگر چه مردم گیلان همواره در دوران پس از انقلاب همراه نظام بوده اند اما همیشه در بحث توسعه، چوب سرسبزی این استان را خورده اند و به دنبال ایجاد فرصتهای شغلی برای فرزندان خود جهت جلوگیری از مهاجرت آنان هستند. بنابراین انتظار دارند تصویب فوری این لایحه و رفع ان قلت ها از سوی کارشناسان و مسئولان در دستور کار قرار گیرد چرا که پس از 5 سال رفت و برگشت این لایحه و اشکال تراشی ها ، صبرشان تمام شده است.

البته مسئولان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون پاسخ نداده اند که چرا وسعت منطقه آزاد ارس باید بیش از 70 هزار هکتار باشد اما وسعت منطقه آزاد انزلی نباید به بیش از  2 هزار هکتار افزایش یابد( کوچکترین منطقه آزاد کشور که 150 هکتار آن صنعتی است و بقیه روستا هستند) چرا وسعت منطقه آزاد قشم بیش از 30 هزار هکتار و یا کیش بیش از 9 هزار هکتار باید باشد اما توسعه منطقه آزاد انزلی با پهنه های صنعتی و فرودگاه از سوی مسئولان مرتب رد می شود؟

قصد نگارنده از طرح این مطالب اشاره به سخنان عیسی فرهادی سرتنگی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به برخی سئوالات در اولین نشست خبری خود با فعالان رسانه های استان گیلان است. وی اهل چهارمحال بختیاری می باشد و مدعی است به لحاظ کارنامه کاری خود در استانداری، فرمانداری، صدا و سیما و ... با برنامه وارد این سازمان شده و می تواند منطقه آزاد انزلی را به سرمنزل مقصود برساند.

فرهادی دراین  نشست خبری که با بیش از ۷۰ خبرنگار  و مدیران رسانه‌ در استان گیلان به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از آنان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید صارمی، حرفه خبرنگاری را از مشاغل سخت و دارای محبوبیت عنوان کرد و گفت:  نقدپذیری را باید در قالب راهبرد مشورت پذیری بپذیریم چرا  که بستری مناسب برای تصمیم گیری کارشناسانه با کمترین ضریب اشتباه است و  ایجاد پل ارتباطی بین مسئولان و مردم مهمترین عملکرد رسانه ها محسوب می شود  و محکم‌تر شدن این پل، منوط به نزدیک شدن مسئولان با رسانه هاست.

فرهادی با بیان اینکه سالها در صدا و سیما کار کردم و به مدت 15 سال هم صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه سالداران در شهر کرد هستم و خود را از جنس خبرنگاران می بینم، افزود: در اطلاع رسانی  نباید از عدالت خارج شویم و در انتشار اخبار در رسانه ها باید مراقب حق الناس باشیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای آمدن و خدمت کردن در گیلان هیچ منافعی ندارم، یادآور شد: در تمام دوران کاری صادقانه خدمت کردم و زندگی خانوادگی و شخصی ام  این موضوع را اثبات می کند و من تنها یک ظلم کرده ام و آن ظلم به خانواده ام  می باشد چرا که همیشه از آنان دور بوده ام.

وی اضافه کرد: مدیر غیر بومی اگر تجربه و کارآمدی داشته باشد، می تواند برای توسعه در استان رقابت  ایجاد کند و چه بسا در برخی موارد بومی بودن می تواند بخشی از توان و انرژی یک مدیر را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار اسرار امروز مبنی بر اینکه آیا با معاون اجرایی رییس جمهور نسبت خانوادگی دارد یا خیر؟ تاکید کرد: ارادت دیرینه ای خدمت جناب آقای صولت مرتضوی دارم و بیش از 40 سال ایشان را می شناسم. ایشان مدیری جهادی و ولایی هستند  و همانند برادرانم ایشان را دوست دارم.

فرهادی با بیان اینکه اگر معاون اجرایی رییس جمهور به واسطه رفاقت 40 ساله کمی از من حمایت می کرد اکنون در پست های مدیریتی دیگری بودم، خاطرنشان کرد: هیچ نسبت سببی و نسبی با ایشان ندارم و حتی همشهری هم نیستیم. بچه های ما هم هیچ ازدواجی با خانواده معاون اجرایی رییس جمهور نداشتند و ندارند.

فرهادی در ادامه این نشست خبری با اشاره به سوابق فرهنگی، عمرانی و صنعتی خود گفت: کلنگ زنی پروژه همت تهران و اجرا تا گرمدره، تعریض بزرگراه شهید فهمیده (اتوبان تهران – کرج)، تعریض پل فردیس، پروژه ی متروی کرج به هشتگرد، توسعه شهرک صنعتی اشتهارد، احیای شهرک صنعتی  سیمین دشت با 164 کارخانه و 12 هزار کارگر، شهرک صنعتی خصوصی بهارستان، احداث 95 هزار مسکن مهر، احداث بازارچه میل 78 در دو سوی مرز افغانستان در استان خراسان جنوبی و ... از جمله کارنامه هایم می باشد.

عیسی فرهادی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، تاکید کرد: چشم انداز زیبا و ویژگی های طبیعی، گردشگری و ظرفیت های حمل و نقل بین المللی از جمله فرصت های منطقه آزاد انزلی می باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی در داشتن سواحل و منابع طبیعی زیبا و تراکم جمعیتی بیش از ۲۰ میلیونی داخلی و نزدیکی به بازارهای بین المللی با هماسایگان متعدد در حاشیه دریای خزر نظیر ندارد، گفت: هیچ منطقه آزادی در کشور به زیبایی منطقه آزاد انزلی نیست و مسافر از تهران، کرج، قزوین و مازندران بین 30 دقیقه تا 4 ساعت با منطقه ازاد انزلی فاصله دارند که هیچ منطقه آزادی در کشور به لحاظ سفر ارزان تر برای دسترسی به چشم انداز زیبا و ویژگی های طبیعی و گردشگری منحصر بفرد، چنین شرایطی ندارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار این پایگاه اطلاع رسانی مبنی بر بلاتکلیفی و میزان اهمیت لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی، تاکید کرد: منطقه ازاد انزلی می تواند بخشی از نیازهای مدیریتی استان و کشور را در زمینه های صنعت، تولید ، اشتغال، صادرات، ترانزیت، گردشگری و ...  برطرف کند و فرصت  بی نظیری برای رشد و توسعه در مسیر افزایش میزان صادرات و درآمدزایی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه 400 سرمایه گذار متقاضی برای حضور در سومین شهرک صنعتی این منطقه اعلام آمادگی نموده اند، افزود: 200 نفر از این سرمایه گذاران ارزیابی ریالی شدند و می توانند بدون تکیه به اعتبارات بانکی و با استفاده از ظرفیت مالی خود طی سه سال آینده 10 هزار شغل در استان گیلان ایجاد کنند.

فرهادی گفت: هم اکنون دو شهرک صنعتی در منطقه آزاد انزلی با ۱۶۰ کارخانه وجود دارد که ۹۵ درصد آن فعال است و چنین شهرکهای صنعتی در کشور محدود است.

وی خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی و اساساً صنعت عامل پیشران توسعه و  افزایش درآمدهای ارزی می باشد ضمن اینکه در منطقه آزاد باید حمل و نقل دریایی (بندر)، راه آهن و فرودگاه در کنار هم باشند تا اقتصاد بخوبی شکوفا شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ، توسعه منطقه آزاد انزلی باعث نابودی جنگل، خسارت به کشاورزی و آلودگی هوا نمی شود، اذعان داشت: محدوده منطقه آزاد انزلی در حال حاضر با بیش از دو هزار هکتار وسعت ، کوچک ترین منطقه آزاد کشور است اما یقین داریم در صورت افزایش محدوده منطقه و الحاق سه شهرک صنعتی و فرودگاه نه تنها مساحت پهنه‌های صنعتی منطقه به بیش از ۹۰۰ هکتار افزایش می‌یابد، بلکه زمینه توسعه همه جانبه استان گیلان در عرصه های ملی و بین المللی فرآهم می گردد. همچنین وجود فرودگاه، راه آهن  و بندر می تواند ضمن صیانت از محیط زیست وجنگل برای بخش گردشگری کشور که تحول آفرین ترین و حرکت دهنده موتور اقتصاد کشور است ، نقش بی بدیلی را در جهت شکوفایی اقتصاد ایفا نماید.

فرهادی با اشاره به اینکه اگر در تصویب لایحه توسعه به بن بست برسیم تنها امیدمان  بخش کشاورزی و تجاری سازی محصولات کشاورزی برای صادرات خواهد بود، گفت: تکمیل حلقه‌های توسعه صنعتی و تجاری سازی کشاورزی استان گیلان و منطقه از طریق ایجاد سردخانه، خرید کانتینرهای یخچالی و گسترش کشت گلخانه ای به منظور افزایش توانمندی‌های صادراتی کشورمان به اوراسیا و کشورهای منطقه، از مهمترین راهبردهای سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ سئوال دیگر خبرنگار اسرار امروز مبنی بر اینکه چرا پروژه راه آهن رشت-کاسپین متوقف شده و اهمیت این پروژه چه میزان است؟، گفت: این مسیر ریلی در مجموع ۳۵ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر ریل‌گذاری شده و ۲۱ کیلومتر آن  باقی مانده است که سازمانهای متولی باید پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور یک طرح ملی است، افزود: اجرای راه آهن رشت-کاسپین بطول 2 کیلومتر در محدوده منطقه آزاد انزلی بعهده این سازمان بود که بطور صد در صد اجرا شد و سازمان منطقه آزاد انزلی در این زمینه تعهد دیگری ندارد.

وی با بیان اینکه تکمیل این خط ریلی و اتصال کردور شمال-جنوب می تواند گیلان را به قطب صادرات دریا محور کشور تبدیل کند، خاطرنشان کرد: تکمیل و اتصال راه آهن گیلان به شبکه ریلی کشور می تواند باعث افزایش ارزآوری، کاهش تورم و رونق اقتصادی از طریق صادرات و توسعه ترانزیت  بین کشورهای اوراسیا و جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند با وجود ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود 15 میلیون تنی بندر کاسپین می شود و اثرات مثبت ملی و بین المللی دارد. امید است با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، استانداری و نمایندگان مجلس و قول مساعد پیمانکاران، تا پایان سال شاهد بهره برداری این طرح ملی بسیار مهم باشیم.

ارسال شده در شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۰ بعد از ظهر
کد خبر: 3452513
آخرین خبر ها
گزیده خبرها