از ساخت مجسمه عمر خیام در روسیه تا جعل هویت تجاری برای افراد غیرتاجر در اتاق بازرگانی گیلان!!!
هادی تیزهوش تابان چگونه موفق شد از سد تایید صلاحیت‌ها بگذرد؟!!

از ساخت مجسمه عمر خیام در روسیه تا جعل هویت تجاری برای افراد غیرتاجر در اتاق بازرگانی گیلان!!!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. استفاده از نام بزرگ و دهن پُرکن و اطلاق "پارلمان بخش خصوصی" اصلا و ابدا برازندۀ اتاق بازرگانی گیلان در شرایط فعلی نیست/ چرا هادی تیزهوش تابان به گزارشاتی که آبروی اتاق بازرگانی گیلان را خدشه دار کرد، پاسخی نمی دهد؟!/ هادی تیزهوش تابان بر چه اساسی برای مادرِ سالخورده همسر، خواهر همسر و خواهر‌زاده همسر کارت عضویت صادر کرد؟/آیا هزینه‌های دریافت ۵۲ کارت عضویت با کارت بانکی یکی از اقوام درجه یک رئیس اتاق بازرگانی گیلان پرداخت شده است!!/ آیا اتاق بازرگانی گیلان از نبود شفافیت رنج می برد و اکنون در حالت کماست؟/ آیا اتاق بازرگانی گیلان به دلیل ضعف مدیریت در ضعیف ‌ترین حالت خود  در 30 سال گذشته قرار دارد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با هدف حفظ و ترویج منافع کسب و کار و جامعه تجاری کشور آغاز به کار کرد و بعنوان دستگاهی مقتدر و تأثیرگذار به فعالیت خود ادامه داد و خانۀ اَمنی برای تجار و صاحبان صنایع و معادن تلقی می گردد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به ‌عنوان قدیمی‌ترین تشکل بخش اقتصاد و نهاد مدنی کشور، با قدمتی قریب به ۱۴۰ سال، میراث گران ‌بهایی است که در گذر ایام به همت انسان‌های بزرگ، شرافتمند و میهن‌ پرست دوام و قوام داشته است و به عنوان مشاور سه قوه در قانون ایفای نقش می‌کند. بنابراین یکایک اعضای اتاق در حفظ این میراث بزرگ مسوولیتی سنگین بر دوش دارند.

آمارهای رسمی گواهی می‌دهند حدود ۷۰ درصد ارزش ‌افزوده بخش صنعت در کشور ( در کارگاه‌های ۱۰ نفر کارگر به بالاتر)، توسط بنگاه‌های عضو اتاق ایران تولید می‌شود. با این اوصاف کسانی که هیچ اثر معناداری در حرکت اقتصادی کشور در واقعیت و عمل ندارند، حضورشان در ترکیب هیات نمایندگان این اتاق شایسته نیست و هویت این پارلمان بخش خصوصی را خدشه دار و کمرنگ می نماید  و  همچنین منافع بخش خصوصی و مولد کشور را به مخاطره می اندازد.

در حالیکه قاعدتا اتاق بازرگانی باید محل اجتماع فعالان اقتصادی، تجار، صنعتگران از هر قشری باشد و درآمدهای اتاق در جهت بهبود کسب و کار صرف شود، متأسفانه چند دهه است اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن، کشاورزی گیلان، اتاق قدرتمند و تأثیرگذاری نیست و غالب وظایف و رسالت ذاتی آن رنگ باخته و به سازمانی تقریباً خنثی مبدل شده است!! بطوریکه از این اتاق بازرگانی، در حال حاضر چند ساختمان عریض و طویل باقی مانده با صرف هزینه های زیاد!!

حال کمتر از دو روزدیگر زمان به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن باقی مانده و فعالان اقتصادی طبق تقویم انتخابات، در تکاپو و هیاهوی برگزاری این دوره از انتخابات هستند. انتخاباتی که تا همین جا کم جنجال و حاشیه نداشت.  از تایید صلاحیت هادی تیزهوش تابان گرفته تا نگرانی برای رو شدن کارت‌های بازرگانی شائبه ‌دار برای به ‌صف کردن رأی‌های دلخواه در دقیقه نود!! برخی فعالان تجاری در گیلان معتقد هستند که هادی تیزهوش تابان در تلاش است  تا یک طیف خاص، سکان این اتاق‌ را در دست بگیرند.

امسال آیین نامه جدیدی تصویب شد که بر اساس آن کاندیدا‌ها باید از شرایط تجاری مشخصی برخوردار باشند. در واقع فرد متقاضی باید یکی از این ۴ شرط را دارا باشد؛ ۱_ دارای دو سال سابقه باشد ۲_ در طول یک سال حداقل ۲۰ نفر را بیمه کرده باشد ۳_ در سال حداقل ۱۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد ۴_ به عنوان  صادرکننده نمونه از سازمان توسعه تجارت لوح تقدیر دریافت کرده باشد.

 اما این اعتقاد وجود دارد برخی افرادی که شرایط قانونی در آیین نامه انتخابات را دارا نیستند، توانستند تایید صلاحیت بگیرند. مثلا اسم خانمی که از رستورانها بازدید می کند در این لیست وجود دارد که استنادی برای فروش 15 میلیاردی- 20 بیمه شده در یکسال- صادرکننده نمونه در مورد وی ارائه مشاهده نمی شود.

انتخاباتی که تا همین جای کارهم بسیار پر سر و صدا بوده و در عین حال، نگرانی هایی را هم برای فعالان اقتصادی ایجاد نموده است.

اگر چه تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گیلان تمام تلاش خود را بکار گرفت تا تریبون اتاق بازرگانی رشت را به دست افراد شایسته بسپارد و تحولی در اقتصاد منطقه و ملی ایجاد کند،  اما این اعتقاد وجود دارد حضور برخی کاندیداها در انتخابات پیش رو، نشان می دهد که ظاهرا زورش به هیات عالی نظارت نرسید.

اما قصد نگارنده از طرح مطالب فوق؛ اشاره به عبور هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن گیلان از سد فیلترهای نظارتی با توجه به اتهاماتی است که در رسانه ها در خصوص تقلب در انتخابات اتاق مشترک ایران و روسیه و صدور کارت برای خانواده اش مطرح شده است. گویا هادی تیزهوش تابان نمی‌خواهد از کرسی اتاق بازرگانی بگذرد و اجازه بدهد بین تجار و فعالان اقتصادی رقابت منصفانه شکل بگیرد.

وی از سال ۱۳۶۹ عضو هیات‌ رئیسه اتاق بازرگانی گیلان بوده و از سال ۱۳۷۷ تاکنون در اغلب سال‌ها تاکنون بر کرسی ریاست این اتاق بازرگانی تکیه زده است.

۵ مردادماه ۱۴۰۱ خبرگزاری رسمی فارس در گفتگو با یک منبع معتبر نوشت: « آقای هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، که همزمان رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز هست، فاقد سابقه فعالیت معتبر تجاری علی‌الخصوص در حوزه روسیه است. براساس گزارش این خبرگزاری، حدود ۸۰ درصد از کارت‌های عضویت اتاق مشترک ایران و روسیه از بین اعضای اتاق بازرگانی گیلان سازماندهی شده‌اند و رئیس اتاق بازرگانی گیلان با سا‌ماندهی این کارت‌ها، آرای انتخابات اتاق مشترک ایران و روسیه را نیز مهندسی کرده است!! برای بسیاری از خویشاوندان خود کارت عضویت صادر کرده است!، حتی مادرِ سالخورده همسر! ،خواهر همسر و خواهر‌زاده همسر! و تعدادی از کارمندان حقوق ‌بگیرِ اتاق گیلان را با صدور کارت عضویت اتاق گیلان و اتاق مشترک ایران و روسیه و اخذ وکالت از آنها، وارد بازی انتخاباتی کرده است.»

فارس می‌نویسد: « ورود دستگاه نظارتی به پرونده تخلفات اتاق مشترک ایران و روسیه در دی‌ ماه سال گذشته منجر به اعزام هیاتی از اتاق ایران برای پایش کارت‌های اتاق گیلان شد که نتیجه بررسی‌های هیات پایش، حاکی از تخلفات گسترده و جعل هویت تجاری برای افراد غیرتاجر! توسط رئیس اتاق بازرگانی گیلان شد به نحوی که معاون حقوقی و معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی طی نامه‌ای ضرورت برخورد انضباطی با متخلف را به ‌طور رسمی در تاریخ نوزدهم دی‌ماه سال گذشته به رئیس اتاق بازرگانی ایران (شافعی)، اعلام کرد.»

فرهیختگان؛رسانه ی دیگری است که مدعی شده « براساس اسنادی که به دستش رسیده، صدور کارت عضویت برای ۵۶ نفر در اتاق بازرگانی رشت از طریق شماره کارت بانکی یکی از اقوام درجه یک رئیس این اتاق بازرگانی صورت گرفته است. طبق این اسناد، نزدیکی زمانی کارت کشیدن‌ها برای پرداخت حق عضویت دریافت کارت‌ها بسیار قابل تامل بوده و نشان از مهندسی عاملان آن است.»

نکته جالب توجه دیگر اینکه، « هزینه‌های دریافت ۵۲ کارت عضویت از ۵۶ کارت با کارت بانکی یکی از اقوام درجه یک رئیس اتاق بازرگانی رشت پرداخت شده! و هزینه ۴ کارت دیگر نیز با کارت بانکی دیگری حساب شده است. قرار داشتن این تعداد کارت عضویت در دست یک نفر درحالی است که براساس آخرین آمار‌ها تا تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ کل کارت عضویت‌های این اتاق بازرگانی ۲۳۶ کارت بوده است. به عبارتی، نزدیک به ۲۴ درصد از کارت‌های عضویت توسط هادی تیزهوش‌تابان دریافت شده است.»

پس از نامه معاون حقوقی و معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی به غلامحسین شافعی بر ضرورت برخورد انضباطی با تخلفات رئیس اتاق رشت، رئیس اتاق بازرگانی ایران در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به هادی تیزهوش‌تابان می‌نویسد: «احتراما پیرو نامه‌های تاریخ ۱۰ و ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ و با عنایت به مصوبات «کمیته پایش کارت‌های عضویت و بازرگانی اتاق‌های سراسر کشور» و بررسی و پالایش صورت گرفته در خصوص کارت‌های عضویت و بازرگانی صادره توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت و همچنین بررسی‌های میدانی هیات اعزامی اتاق ایران، به اطلاع می‌رساند فعالیت اقتصادی تعدادی از دارندگان کارت عضویت اتاق رشت احراز نگردید!!»

گزارشاتی که آبروی اتاق بازرگانی رشت را خدشه دار کرد و تاکنون پاسخی نیز  از سوی هادی تیزهوش تابان به آن داده نشد. آنطور که در این گزارشات بحث شد، دو تخلف بزرگ ۱- تقلب و تخلف در صدور کارت و ۲- شائبه تقلب و مهندسی انتخابات اتاق، دو مورد مهمی است که نیازمند ورود جدی  نهاد‌های نظارتی است؛ چراکه طبق قانون و مقررات (آیین‌نامه عضویت در اتاق بازرگانی)، اعضای اتاق بازرگانی علاوه‌بر اینکه باید از شاخص‌های یک تاجر یا تولیدکننده برخوردار باشند (داشتن مجوز تاسیس و بهره‌برداری، پروانه کسب، سند مالکیت، اجاره‌نامه محل کسب به‌عنوان دلیل اشتغال به امور بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدمات وابسته)، ضرورت دارد حق عضویت خود را رأسا و شخصا پرداخت کنند که این فقره در اتاق بازرگانی گیلان رعایت نشده است! پرواضح است حتی اگر ورود به اتاق بازرگانی و دریافت کارت عضویت برای همه ایرانیان منعی نداشته باشد، دریافت صد‌ها کارت توسط یک فرد ( پرداخت حق عضویت با یک کارت بانکی ) به احتمال زیاد به قصد مهندسی انتخابات صورت گرفته که خلاف قوانین جاری کشور بوده و  یا حداقل؛ اقدامی شبهه انگیز  و درخور تحقیق و تفحص  است.

حالا این سئوال بدون پاسخ مانده است که چگونه هادی تیزهوش تابان با این شرایط موفق شد از سد تایید صلاحیت‌ها بگذرد؟!! پاسخی که افکار عمومی و خاصه تجار و بازرگانان این حوزه، منتظر وصول آن از نهادهای نظارتی می‌باشند.

برخی فعالان اقتصادی معتقدند اتاق بازرگانی گیلان در دوران ریاست هادی تیزهوش تابان، از نبود شفافیت و طفره رفتن از وظیفه  پاسخگویی و در مقابل انگ زدن به انحای مختلف و‌ اقدام به  شکایت واهی و زدن برچسب های سیاسی به  پرسشگران و اصحاب رسانه از جمله نگارنده این مطالب، نه تنها رنج برده  بلکه اکنون در حالت کماست و حتی تاکید دارند که به دلیل ضعف مدیریت در ضعیف ‌ترین حالت خود  در 30 سال گذشته قرار دارد!

آنان معتقدند خود هادی تیزهوش تابان بگوید نقطه مثبت‌ حضورش در بیش از 30 سال گذشته  چه اثر اقتصادی در منطقه و کشور درعمل و واقعیت داشته  تا کارشناسان متخصص بازرگانی خارجی و داخلی، صحت آن را بررسی و اعلام کنند. ، لیکن به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی گیلان به عنوان جایگاهی برای صدای واحد بخش خصوصی، هنوز به بلوغ کافی نرسیده است.  چرا که بجای پاسخگویی به دلسوزان عرصه رشد و توسعه بازرگانی کشور عزیزمان، با فرافکنی حتی از شکایت علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه آن هم بدلیل عجز یا امتناع از پاسخگویی به عملکرد این اتاق هم دریغ نمی کند!!

لکن توجه به شکل ‌گیری انتقادات گاه و بیگاه و پرشمار از ناحیه تجار نسبت به عدم پاسخگویی اتاق بازرگانی گیلان در خصوص عملکرد بیش از سه دهه ریاست- هادی تیزهوش تابان- به نظر می رسد پاسخگویی آن هم بر اساس آمار و مستندات  واقعی ضروری است.  پاسخ به سئوالاتی نظیر اینکه :

1-هادی تیزهوش تابان در طول دوران ریاست اتاق بازرگانی گیلان چه تعداد سفر خارجی و داخلی داشته و منابع تامین کلیه هزینه های این سفرها از کجاست؟

2- درآمد اتاق بازرگانی رشت چه میزان است و چه میزان سپرده مالی دارد؟

3اهداف اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان  طی سنوات ماضی، تا به امروز تا چه اندازه محقق شده است؟

4- دهها پروتکلی که با سروصدا و بزرگنمایی  در رسانه ها امضا شد چه نتیجه ای در بر  داشته است؟

5- مطابق آمار وزارت اقتصاد و دارایی، جایگاه محیط کسب و کار گیلان در کشور کجاست؟

6- آیا صرف بودجه‌های اتاق تاثیری در  بهبود فضای کسب ‌و کار گیلان و کشور داشت؟

7-  اتاق بازرگانی گیلان با دریافت های دلاری وصولی مالیات واردات کالاها؛ چه  تدبیری جهت ارتقای صادرات محصولات پایدار و سازگار با محیط استان گیلان و نیز  حمایت از اشتغال بومی مردم استان در عمل داشته است؟؟!!!

8- آیا وظیفه ذاتی و ماموریت تعریف شده اتاق بازرگانی گیلان، پرداخت هزینه سنگین برای ساخت و نصب مجسمه عمرخیام؛ در آستراخان روسیه می باشد؟!! برای مذاکره، ساخت، نصب، افتتاح و ... مجسمه عمر خیام در آستراخان روسیه چه میزان هزینه از جیب اتاق بازرگانی گیلان و بطورعام بیت المال هزینه شد؟ در مقابل نصب مجسمه عمر خیام در آستراخان روسیه چه منافع اقتصادی برای فعالان اقتصادی و خاصه تجار گیلان و کشور حاصل شد؟

9اساسا چه دلیلی و توجیه مناسبی برای توسعه فضای اداری  ساختمان اتاق بازرگانی گیلان وجود دارد؟ درحالیکه  که مدعی خدمات الکترونیک هستیم! مگر چه خدمات گسترده ای اتاق بازرگانی گیلان ارائه می دهد که چنین ساختمان عریض و طویلی باید ساخته شود؟

10- آیا مالکیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان بنام شرکتی است که صد درصد سهام آن متعلق به هادی تیزهوش تابان است یا خیر؟

11- آیا کلاسهای آموزش زبان روسی در اتاق بازرگانی گیلان برگزار شد؟ چند ساعت کلاس آموزشی و چه میزان شهریه دریافت شد؟ محصول برگزاری کلاسهای متعدد آموزش زبان روسی  در این اتاق چه بود؟ و ...

متاسفانه سال‌ها است که نسبت به اتاق بازرگانی گیلان نوعی بدبین وجود دارد و برخی فعالان اقتصادی معتقدند اطلاعات در حوزه عملکرد و ارائه شفاف صورت‌های مالی این اتاق  بطور شفاف منتشر نمی شود و امکانات این اتاق بازرگانی در راستای منافع برخی خواص به شرح موارد معنونه  استفاده می شود. چرا باید درصدی از مالیات فعالان اقتصادی به حساب اتاقی واریز شود و خزانۀ مجموعه ای پُر شود که هرگز مسئولین آن طی سالهای اخیر، پاسخگوی هیچکسی نبوده و اطلاعات درست و شفافی از نحوۀ عملکرد و هزینه کردشان به فعالان اقتصادی ارائه نمی دهند؟ و در مقابل در برابر هر پرسش و مطالبه گری قانونی ژست مدعی یا شاکی را به خود می گیرند!

به نظر می رسد نگاه‌های انحصارطلبانه به وجهه اتاق بازرگانی گیلان  لطمه می‌زند و اتاق بازرگانی گیلان باید به دور از شعار و رفتارهای پوپولیستی مکانی برای همه فعالان اقتصادی باشد و اگر این اتاق با روند گذشته پیش برود، این کشتی بزرگ هرگز به آبهای آرام نخواهد رسید و سودی هم برای گیلان و کشور ندارد.

اگر هم هادی تیزهوش تابان می فرمایند که به مسئولان استان مشاوره می دهند و به این خدمت خود میبالند که در این ارتباط نیز باید گفت اگر این سخن شان درست باشد، پس مشکلات شدید اقتصادی که در این استان در بین فعالان اقتصادی حادث شده، همگی بدلیل مشاوره های غلط و نادرست وی به مسئولان استان بوده است!! اگر هم با هیأت های خارجی میهمان جلسه گذاشته اند و برای ساعتی میزبان برخی از هیأتها بوده اند، این خدمات هم مشخص نیست چه سودی به فعالان اقتصادی گیلان و کشور داشته است!

استفاده از نام بزرگ و دهن پُرکن و اطلاق "پارلمان بخش خصوصی" اصلا و ابدا برازندۀ اتاق بازرگانی گیلان در شرایط فعلی نیست و برای رسیدن به جایگاه واقعی "پارلمان بخش خصوصی" باید انقلاب و دگرگونی خاصی در شرح وظایف، نوع مدیریت و افرادی که سکان هدایت این اتاق بازرگانی را برعهده می گیرند، رخ دهد. با تمام مباحث مطرح‌ شده، حالا باید منتظر ماند و دید سرنوشت اتاق بازرگانی گیلان به عنوان تشکلی تأثیرگذار در سرنوشت بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان  در 4 سال آینده به دست چه کسانی می‌افتد.

انتظار می رود  تمامی فعالان اقتصادی بطور منسجم در انتخابات اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان شرکت کنند و از رفیق بازی و یا اینکه چون اسم فلان شخص را زیاد شنیده ام پرهیز کرده و فقط و فقط به افراد توانمند و لایق رأی دهند تا با عملکرد صحیح و قدرتمند خویش بتوانند هویت این اتاق بازرگانی را مجدداً بازگردانند و در این انتخابات افرادی شایسته را به‌ عنوان نمایندگان خود در بدنه مدیریتی این اتاق‌ انتخاب کنند و رسالت عظیم خویش را برای صیانت از این سرمایه ملی در این مقطع مهم به انجام برسانند تا همه ما سربلند و سرافراز از این مرحله خطیر عبور کرده و میراث ارزشمند اتاق را قوی‌ تر از گذشته به دست آیندگان بسپاریم در غیر اینصورت از تشکیلات اتاق بازرگانی فقط یک نام باقی خواهد ماند و یاد و خاطره و اثرات مهم و قدیمی این سازمان به تاریخ خواهد پیوست.

ارسال شده در جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۵:۲۴ بعدازظهر
کد خبر: 9836736
آخرین خبر ها
گزیده خبرها