به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، برای نخستینبار سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در فومن برگزار شد.
در این سمپوزیوم علمی یکروزه که ۲۰۰ تن از اعضای انجمن آموزش پزشکی کشور، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رؤسای مراکز آموزشی، درمانی و پژوهشی استان حضور داشتند در دو پانل «آموزش علوم پزشکی و نقش فناوری مصورسازی» و «چشماندازهای آموزش و یادگیری در عصر مصورسازی دیجیتال»، با ۹ بخش تخصصی ارائه مطلب و پرسشوپاسخ، برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی، هوش مصنوعی و پزشکی، فرا دقیق را فناوریهای پیش روی حوزه درمان برشمرد و گفت: امروزه، رهبری سازمانهای پیچیده ی سلامت، نیازمند تربیت پزشکان جامعالشرایط و پنج ستاره است.
رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی در این سمپوزیوم، با اشاره به توسعه آموزش در نظام سلامت، اظهار کرد: نظام سلامت در ایران، الگوی منحصربهفردی از ادغام خدمات سلامت با نظام آموزشی و تحقیقاتی بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است که یکی از مهمترین این دستاوردها، توسعه آموزش پزشکی باکیفیت است.
وی چشمانداز این سمپوزیوم تخصصی در راستای ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی، را فرصت مناسبی دانست که در اختیار صاحبان اندیشه قرار گرفته است تا با تبادل تجارب و همافزایی تلاشها در واقع با فناوریهای نوین آموزشی و ایجاد پل ارتباطی بین ایدههای انتزاعی و عینی ، تعمیق یادگیری در فراگیران را با استفاده از خلق فرصتهای شگرف، ایجاد افقهای جدید برای توسعه، آموزش و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی را فراهم آورند.
آشوبی با اشاره به اینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور است و افراد مولد گیلان، به جاهای دیگر مهاجرت میکنند و افراد غیرمولد به گیلان میآیند و این باعث شده جمعیت سالمند گیلان بسیار بالا برود، تصریح کرد: چیزی حدود ۸۰ درصد از هزینههای بهداشت درمان استان گیلان را باید صرف سالمندان نماییم و این تلنگری است در علوم پزشکی که بدانیم آیا آمادگی یک جمعیت سالمند را داریم؟ آیا آموزش پزشکی ما همگام با این مسئله جلو رفته است؟ و اینکه چقدر توانستهایم این شرایط دموکراتیک جمعیت را که در گیلان در حال وقوع است و بهتدریج در استانهای دیگر نیز اتفاق میافتد را پیشبینی نماییم یا الگوی جدیدی ارائه بدهیم که کمترین هزینهها را در برداشته باشند.
این مقام مسئول با اشاره به پدیده آغوش مرگ در بحثهای مدیریتی گفت: زنبورها وقتی ببینند ملکه بیمار شده یا کارایی لازم را ندارد دورش حلقه میکنند و او را تنگ به آغوش میکشند و در اثر فشار و گرما ملکه رو میکشند. ما نیز اگر در سازمانها نجنبیم و کار اصولی علمی انجام ندهیم با گرفتاریها و مشکلاتی که در جامعه و سازمانها ازجمله علوم پزشکی وجود دارد گرفتار خواهیم شد و مجبور میشویم یک جایی همدیگر را در آغوش بگیریم و سازمان را نابود کنیم بنابراین باید بجنبیم و کار اصولی علمی انجام دهیم در فارغ التحصیلهای ما در برخی جاها کارایی لازم وجود ندارد و نمیتوانند حتی یک درمانگاه را مدیریت نمایند.
آشوبی با بیان اینکه ارتباط برنامههای آموزش علوم پزشکی با واقعیتهای جامعه، امری لازم و ضروری است، افزود: این مهم در سایه سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به یک الگوی شناختهشده منطقهای و جهانی تبدیلشده و این پاسخگویی اجتماعی در ارتباط با انتظارات جامعه، قابلسنجش و ارزشیابی است.
وی در ادامه با اشاره به چالش آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اگرچه کارآموزان پزشکی سالها در مورد فیزیولوژی، آناتومی و بیوشیمی درس میخوانند، اما از روشهای رسمی مهارتهای اساسی رهبری، مانند نحوه هدایت یک تیم، چگونگی مقابله با مشکل کارکنان، نحوه آموزش و توسعه دیگران و ارائه راهکار برای حلوفصل تعارضات سازمانی، بیبهره هستند در واقع باید افراد را بهگونهای تربیت نماییم که روز بعد فارغالتحصیلی اگر به یک درمانگاه فرستاده شدند بتواند مدیریت آنجا را بهدرستی عهدهدار شوند.
دکتر غلامرضا حسنزاده رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی با بیان اینکه پرورش برای دنیای آینده و رهبری سازمانهای پیچیدهی سلامت، نیازمند یک پزشک جامعالشرایط است، گفت: باتوجهبه تغییر و تحولی که در حال حاضر در عرصه اقتصاد و شرایط سیاسی در سطح جامعه اتفاق افتاده، لازم است تا آموزش سنتی را کنار بگذاریم و با گنجاندن دورههای مدیریتی و رهبری بالینی در آموزش پزشکی به جهت تربیت پزشکان پنجستاره در همین رابطه، دورههای آموزشی توسعه رهبری بالینی پس از فارغالتحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدیران شبکه و مدیران پرستاری که قابل اشاعه در کل نظام سلامت است را آغاز نماییم.
رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی در سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش پزشکی و کاربرد فناوری مصورسازی، بحث استفاده از فناوریها در ارتقای آموزش دانشجویان را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باتوجهبه اهمیت مرجعیت علمی و ادغام آموزش با پزشکی بهعنوان دستاورد بزرگ نظام سلامت، اگر بهداشت و درمان در بدنه آموزش حضور پیدا نکند، قطعاً آن آموزش، تأثیرگذار نخواهد بود.
وی اذعان کرد: آنچه که در دنیای امروز مهم است این است که چقدر به سبکهای آموزشی و یادگیری دانشجویان توجه داریم. زیرا همهی دانشجویان با یک سبک و یک مدل یاد نمیگیرند و مسئله مهمتر اینکه برنامه عدالت، تعالی سلامت و بهرهوری در آموزش پزشکی و چگونگی استفاده از فناوریها، کمک کند دانشجویان با توانمندیها و گیراییهای مختلف بتوانند یادگیریشان را ارتقا دهند.
حسنزاده با بیان اینکه در آموزش امروز، آنچه مهم است یادگیری میباشد، گفت: بهترین مدل، استفاده از روشهایی است که عمق یادگیری را ارتقا بدهد و دراینخصوص باید به سبکهای تدریس، یادگیری دانشجویان و چگونگی استفاده از فناوریها توجه شود و باید برای ایجاد تغییر در آموزش، نگاه جدیدی به آموزش داشته باشیم، زیرا امروزه دسترسی به منابع، بسیار متنوع شده و نیازمند تغییر نگرش هستیم و استاد اگر به منابع روز، دسترسی نداشته باشد، از دانشجو عقب میماند.
رئیس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تا کنون چه اقدامی برای طراحی مدلهای آموزشی انجام دادهاید و چه الگوریتمهایی را در سطح کشور ارائه دادهاید و آیا الگوریتمهایی که تا کنون طراحی کردید منجر به تولید مدل جدیدی شده است یا خیر؟ گفت: مدلی را طراحی کردم و خود نیز از این مدل استفاده میکنم؛ ولی نمیتوانم آموزشوپرورش را مجاب نمایم تا از این طرح برای راحتی آموزش و یادگیری دانشجویان استفاده نماید.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال پیش مدلی رو طراحی کردم و ۷۰۰ نفر هم اجرا کردند که بهخوبی جواب گرفتند. این طرح را به وزارت آموزشوپرورش معرفی نمودیم و خیلی هم مورد استقبال آنها قرار گرفت همان موقع تلفن و موبایل و ایمیلم را گرفتند و قرار شد با من تماس بگیرند؛ اما پس از گذشت ۲۰ سال هنوز تماس نگرفتهاند...!!!!