به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اسرار امروز، اظهارات اخیر وزیر آموزشوپرورش مبنی بر دخترانه و پسرانه کردن کتابهای درسی، تعجب همگان را برانگیخت که چگونه میتوان دروس دانشآموزان را جنسیتی تحلیل و آموزش داد؟ باتوجهبه چالشهای اساسی وزارت آموزشوپرورش در حوزه کمبود معلم و انگیزه معلمان و حقوق و مسائل این چنینی، توجه به دخترانه و پسرانه کردن کتابهای درسی اولویتی در نیازهای آموزشوپرورش ندارد.
مگر میشود علوم و ریاضی و ادبیات را زنانه و مردانه کرد؟
سحرخیز، معاون پیشین متوسطه وزارت آموزشوپرورش، درباره صحبتهای وزیر آموزشوپرورش درباره دخترانه و پسرانه کردن کتابهای درسی گفت: گاهی اوقات صحبتکردن و انتقال پیام مسئولین بهگونهای است که سوءتفاهم پیش میآورد؛ مگر علم زنانه و مردانه دارد؟ در سند تحول چنین چیزی نداریم این کار نیز امکانپذیر نیست. مگر میشود علوم و ریاضی و ادبیات را زنانه و مردانه کرد؟ البته درگذشته درباره برخی رشتهها از جمله زیستشناسی و حرفهوفن و دین و زندگی تفاوتهای جنسیتی وجود داشت؛ از جمله احکام اسلامی زنانه که لزومی ندارد در کتاب پسرها باشد؛ یا در حوزه حرفهوفن که درس خیاطی و آشپزی و کودک یاری دارد، ترجیح داده میشد که در کتابدرسی دختران ذکر شود. معنای این مسئله، اما تفکیک جنسیتی نیست.
آموزشوپرورش اینقدر مشکل دارد که نیازی به این صحبتها نیست
وی در ادامه افزود: در آموزشوپرورش قائل به تفاوت جنسیتی میان دختر و پسر هستند، اما باید به جا و بهحسب ضرورت اعمال شود. مثلاً اگر قرار است اخلاق جنسی را مطرح کنیم، محتوای دختران و پسران متفاوت است. شاید منظور وزیر همین بوده، اما بهطورکلی اشتباه کرده وارد این موضوع شده است. آموزشوپرورش اینقدر مشکل دارد که نیازی به این صحبتها نیست. این صحبتها فقط بازتاب منفی دارد.
برخی نیز میگفتند معلم خانم بچههای پسر را زنانه بار میآورد
سحرخیز درباره نگاه افراطی به مسئلهآموزش مطرح کرد: بیش از این زنانه و مردانه کردن امکانپذیر نیست. مثلاً یاددادن عبارت جبری و ضرب و تقسیم و مشتق تعیینکردن دخترانه و پسرانه دارد؟ اگر کسی چنین فکر کند واقعاً نگاه افراطی دارد. چند سال پیش آقایی اینقدر کجسلیقگی کرده بود که عکس دختر را از روی جلد کتابها برداشته بودند. برخی نیز میگفتند معلم خانم بچههای پسر را زنانه بار میآورد، اما به نظر من زنان بهترین معلمها هستند و حس مادرانه آنها در کیفیت تدریسشان مؤثر است. آقای وزیر کجسلیقگی کرده که چنین صحبتی را بیان کرده است. اولویتهای آموزشوپرورش خیلی چیزهای دیگر است که باید مدنظر قرار بگیرد. وزیر باید مسئله کمبود معلم و کیفیتبخشی به محتوا را حل کند.
۳۲ درصددانش آموزان ابتدایی ما توان درستی برای خواندن و نوشتن ندارند
وی دررابطهبا چالشهای اساسی آموزشوپرورش گفت: الان ۳۲ درصددانش آموزان ابتدایی ما طبق آزمونهای بینالمللی و استاندارد توان درستی برای خواندن و نوشتن ندارند. این آزمونها که ۵۰ کشور در آن شرکت میکنند، رتبه ایران در آن ۴۸ است. تحلیل این آزمون نشان داد که ۳۳ تا ۴۴ درصددانش آموزان ما دچار فقر یادگیری هستند. شاید من مقداری اغراق کنم، اما املا بخشی از دانشآموزان ما هم مشکل دارد و باید به این مسائل پرداخته شود که نیازمند معلمان باانگیزه است. اولویت اول آموزشوپرورش ما تأمین منابع انسانی متخصص و باانگیزه است. ما ۳۰۰ هزار معلم کم داریم که باید اول این مشکل را حل کنیم بعد سراغ مسائل جنسیتی دانشآموزان برویم./ انتخاب