هپاتیت B وC با چراغ خاموش حمله می کنند مواظب باشید
رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

هپاتیت B وC با چراغ خاموش حمله می کنند مواظب باشید

اختصاصی/اسرارامروز. مبتلایان به هپاتیت C در استان گیلان رایگان درمان می شوند/ کبد چرب در گیلان غوغا می کند/ آزمایشگاه ها گلوگاه شناسایی هپاتیت های ویروسی هستند

بیماران هپاتیت در گذشته با چالشهای زیادی از جمله هزینه های سنگین دارو و درمان روبرو بودند و در بیشتر موارد هم بطور 100 درصد درمان نمی شدند. در نهایت هم باید برای پیوند کبد در لیست انتظار می ماندند تا شاید کبدی برای خود پیدا کنند. وقتی هم که با هزینه های سنگین پیوند کبد روبرو می شدند باید با عوارض بعد از پیوند دست و پنجه نرم می کردند تا بتوانند برای ادامه زندگی مبارزه کنند. خبرها حکایت از این موضوع دارد که 60 درصد مردم استان گیلان دچار کبد چرب هستند و این آمار زنگ خطری برای مردم و مسئولین استان است. کبد چربی که بنا به ادعای دکتر فریبرز منصور قناعی در این استان غوغا می کند. هپاتیت (التهاب کبد) در نوع C از طریق خون وارد بدن انسان شده و واگیردار است و در نوع B می‌تواند حتی از راههایی مثل بزاق دهان، عرق بدن انسان، اشک و ... به بدن انسان انتقال پیدا کند. بنابراین کسانی که به هرشکل با خون و فرآورده های خونی در ارتباط می باشند به شدت مستعد ابتلا به هپاتیت C هستند.

دکتر فریبرز منصور قناعی رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی هپاتیت خبری خوش داشت. خبری که بیماران هپاتیت را امیدوار کرد و آن درمان قطعی هپاتیت نوع C با دارو بود.

وی با اشاره به اینکه کبد عضوی است که قدرت زیادی در بازسازی خود دارد ، گفت: کبد عضو نجیبی است که در بسیاری از فعالیت های بدن مانند مقابله با عفونتها ، پاک کردن خون از سموم و داروها و ... نقش حیاتی دارد.

وی در ادامه سخنانش به ویروس هپاتیت اشاره کرد و افزود: هپاتیت( التهاب کبد )علل مختلفی از جمله عفونتهای ناشی از ویروس، باکتری، قارچ و انگل دارد که ویروسها عمده ترین علت ایجاد هپاتیت عفونی هستند و در دو نوع B وC شناخته می شوند که در هپاتیت نوع B فقط می توان کنترل کرد و جلوی آسیب کبد را گرفت اما در نوع C کاملا ، این بیماری قابل درمان است.

وی در خصوص راههای انتقال ویروس هپاتیت گفت: تاتو و خالکوبی‌های غیر بهداشتی، استفاده از سوزنها و سرنگهای به اشتراک گذاشته توسط معتادان تزریقی ، استفاده از وسایل مشترک در آرایشگاه ها، دندانپزشکان تجربی ، سوراخ کردن گوش و خدمات پزشکی در محل‌های نامطمئن با وسایل آلوده بیشترین ریسک فاکتورهای ابتلا به هپاتیت ویروسی است.

وی با بیان اینکه تنها با یک آزمایش ساده می‌توان از یک بیماری مهلک پیشگیری کرد افزود: آلوده کننده‌ترین ویروس هپاتیت B است و زمانی که بیش از 80 درصد کبد درگیر شود علائمی همچون خستگی، تب، سردرد، گلودرد خفیف، کاهش اشتها، درد مفاصل، تهوع و استفراغ، خارش پوست، درد عضلانی و ادرار پررنگ و زردی بروز می‌کند.

قناعی در ادامه خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود همه افرادی که قبل از سال 1368 خون دریافت کرده‌اند و همه افرادی که در جایی کار می کنند که با خون افراد در تماسند همانند کارکنان مراکز درمانی و اورژانس‌ها و پلیس، شاغلین در بیمارستان‌ها ، کارگران شهرداری ، زندانیها و کسانی که خانواده درجه یک آنها مبتلا به هپاتیت هستند واکسن هپاتیت را تزریق کنند و بعداز شش ماه دوباره چک شوند.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به یک آزمایش ساده برای تشخیص هپاتیت ،یادآور شد: افراد مبتلا به هپاتیت بدون انجام آزمایش متوجه وجود این ویروس در بدن خود نمی‌شوند و می توان با یک آزمایش ساده خون این بیماری را تشخیص داد.

قناعی با بیان اینکه در یک تحقیق 10 ساله میزان بروز هپاتیت C در استان گیلان کمتر از نیم درصد به ‌دست آمد، اظهار داشت: در استان گیلان حدود ۷۰ درصد بیماران هموفیلی، ۱۰ درصد بیماران تالاسمی و ۱۰ درصد بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت نوع C هستند.

وی کنترل و کاهش هپاتیت های ویروسی در استان را یکی از الویت های کاری مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان برشمرد و اظهار کرد: افرادی که در ریسک بالا آلوده شدن به این هپاتیت ها قرار دارند در استان گیلان واکسینه می شوند و در صورت مثبت بودن آزمایش اختصاصی HBS Ag و یا HCV می‌توانند با مراجعه به مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان واقع در مرکز آموزشی درمانی رازی بطور رایگان درمان شوند.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به هزینه ۳.۵ تا هفت میلیون تومانی درمان بیماری واگیردار هپاتیت C، گفت: بیماران هپاتیت C نگران درمان و گران بودن داروی این بیماری نباشند زیرا درمان این بیماری در گیلان به صورت رایگان در این مرکز و مرکز خصوصی تحقیقات گوارش و کبد کاسپین انجام می شود.

وی اعلام کرد: برای اولین بار در دنیا، با ترکیب «سوفوسبوویر» و «داکلاتاسویر»، داروی ترکیبی با نام «سووداک» در ایران تولید شد که در درمان هپاتیت C بطور 100 درصد موفقیت آمیز بود و از زمان تولید این داروهای جدید ظرف چند سال گذشته تعداد بیماران در لیست پیوند کبد کاهش یافته است.

قناعی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات کبد و گوارش استان گیلان جز 5 مرکز پایه گذار شبکه ثبت هپاتیت کشور است، تاکید کرد: هنر ما شناسایی زود این بیماری است قبل از اینکه کبد آسیب جدی ببیند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما در مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان این است که تا سال ۱۴۱۰ هیچ بیمار مبتلا به هپاتیت C نداشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اظهار نگرانی از افزایش کبد چرب گفت: 60 درصد مردم استان گیلان مبتلا به کبد چرب هستند و کبد چرب در گیلان غوغا می کند و دارو هم ندارد و بهترین راه مقابله با کبد چرب ورزش و کم خوردن است که باید بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد.

قناعی با بیان اینکه برای هپاتیت نوع B واکسن تزریق می‌شود و جزو معدود کشورهایی هستیم که پروتکل تزریق واکسیناسیون را در برنامه واکسیناسیون کشوری داریم افزود: از سال 1372 هر فرزندی که متولد می‌شود ظرف مدت 12 ساعت اولیه بعد از زایمان، واکسن هپاتیت نوع B به وی تزریق می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در ریشه کنی هپاتیت ویروسی فقط باید بیماران را پیدا کرد و آزمایشگاه ها گلوگاه شناسایی هپاتیت های ویروسی هستند که موفقیت در شناسایی این ویروس ، نیاز به یک عزم ملی از سوی مسئولان بهداشت و درمان دارد .

وی در پایان ضمن تقدیر از خبرنگاران ،گفت: رسانه ها می توانند نقش موثری در کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماریهای مزمن ایفا نمایند.

ارسال شده در شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۲ بعدازظهر
کد خبر: 7242672
آخرین خبر ها
گزیده خبرها