مگر شما مسئولان نمی‌گویید ما خادم مردم هستیم؟ خادم کدام مردم هستید؟

مگر شما مسئولان نمی‌گویید ما خادم مردم هستیم؟ خادم کدام مردم هستید؟

اسرار امروزشما که حرف جامعه کارگری را نمی‌شنوید خدمت به که می‌کنید؟ به کشورهای دیگر خدمت می‌کنید که می‌گویید ما خادم هستیم؟/ آیا ۴۵ سال زمان کمی است که باز باید سکوت کنیم؟ چقدر باید فرصت بدهیم که مسئولان اجازه صحبت‌کردن در خصوص مشکلات جامعه کارگری را به ما بدهند؟ چه زمانی باید صحبت کنیم؟ بعد از مرگ ما؟/ ما در ۸ سال جنگ بهترین شرایط جامعه کارگری را داشتیم؛ چون مدیران خوبی مسئولیت داشتند/ مسئولان ما فقط پشت تریبون از مشکلات جامعه کارگری حرف بزنند که فایده‌ای ندارد/ ما قانون داریم؛ اما قانون اجرا نمی‌شود/ مدیرکل کار تعاون کار و رفاه اجتماعی گفتند هر آنچه من می‌گویم همان است!/ کسی سر جای خود نیست/ اگر نتوانیم درد دل جامعه کارگری و بازنشستگان را به استاندار، مسئولان، نمایندگان مجلس، صداوسیما و در نمازجمعه بگوییم، پس از چه طریق دیگر اقدام کنیم؟ کارگران چه گناهی کرده‌اند؟/ نمایندگان مجلس در طی این سال‌ها فقط بله بله گفتند!/ آیا واقعاً همین عدالتی که در کشور و استان ما داریم می‌خواهیم به کشورهای دیگر بفرستیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسرار امروز، کارگران صحنه‌گردانان واقعی عرصه جهاد و کار محسوب میشوند که نقش آنان در توسعه کشور تأثیرگذار بوده اگر سال‌هاست متناسب با تورم، از حقوق و مزایای قانونی خود نیز بهرهمند نیستند. مسئولان بارها در تریبون‌های مختلف تأکید دارند که کارگران در خط مقدم تحقق شعار سال قرار دارند و بدون شک کسی نمی‌تواند پیشرفت و استقلال اقتصادی و صنعتی کشور توسط جامعه کارگری را کتمان نماید. پس لازم است ارج‌نهادن به زحمات این قشر را تنها به یک روز در سال خلاصه نکنیم.

جامعه کارگری باید احساس تکریم و احترام و سربلندی کند و قدر کار او دانسته شود؛ زیرا در غیر این صورت، خستگی و بی‌حوصلگی و بی‌اعتنایی به کار وجود خواهد داشت. کارگران باید از فرصتهای حضور در مجامع قانونی برای احقاق حقوق قانونی خود بیشتر استفاده کنند و به‌عنوان بخشی از فعالان جامعه باید نقش خود را در تصویب قوانین یا نهادهای تأثیرگذار ایفا نموده و بتوانند حقوق خود را احقاق کنند.

این روزها تورم لجام‌گسیخته‌ای که حاصل بی‌تدبیری مسئولان بوده، مشکلات و فشارهای سنگینی بر جامعه کارگری وارد آورده است و کارگران دیگر بیش از این با حقوق و دستمزد اعلام شده دولت، توان اداره یک زندگی فقیرانه را هم ندارند و کمرشان زیر بار تورم تحمیلی، خم شده است.

حال باید دید وضعیت کارگران که در این شرایط حساس اقتصادی بیش از همه زمان‌ها به تلاش آنها در به حرکت در آوردن چرخ تولید و اقتصاد نیازمندیم چگونه است، کارگرانی که به‌عنوان سربازان جبهه اقتصاد باید بیش از همه زمان‌ها به صدای آنها گوش کرد و روز کارگر هم بهترین زمانی است تا با گوش‌کردن به صدای این قشر بزرگ جامعه وضعیت شغلی و مشکلات آنها را بررسی کرد.

اگر چه موضوع کار و کارگر در آموزه‌های دین اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است و پیامبر اکرم ( ص) بر دستان کارگر بوسه زده، اما در استان گیلان، نماینده عالی دولت و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی حتی در روز جهانی کارگر به خود اجازه ندادند تا در جمع کارگران حاضر شوند، خدا قوطی بگویند و درد دل‌هایشان را بشنوند. درصورتی‌که کارگران استان گیلان امروز بیش از هر چیز دیگری، نیازمند حمایت و توجه مسئولان هستند. به‌جرئت می‌توان گفت غالب کارگران استان گیلان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

غیبت مسئولان دولت انقلابی سید ابراهیم رئیسی در مراسم روز جهانی کارگر!

 امسال روز جهانی کارگر در استان گیلان به شکل عجیبی برگزار شد. دو مراسم با عنوان جشن روز جهانی کارگر در یک روز در رشت برگزار شد. یک مراسم با حضور استاندار گیلان و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر مسئولان در سالن اجتماعات بانک ملی و دیگری به میزبانی خانه کارگر با حضور جامعه کارگری و تشکل‌های کارگری با غیبت مسئولان دولت انقلابی سید ابراهیم رئیسی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که در نوع خود کم‌سابقه و یا بی‌سابقه بود!

دردها و مشکلات کارگران اشک دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان را در آورد

در مراسم روز جهانی کارگر که با حضور مسئولان برگزار شد از آمار موفقیت‌های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان رونمایی شد و در مراسم کارگران، دردها و مشکلات کارگران به حدی بود که جشن روز کارگر با اشک دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان و برخی از حاضرین برای مظلومیت کارگران عجین شده بود و نوازنده مراسم هر چه تلاش کرد نتوانست حتی برای لحظه‌ای جمع کارگران را شاد کند. انگار دل هم گرفته بود. سال‌های دراز عمرشان را کارگر بودند، بارها نانشان آجر شد؛ اما گلایه نکردند. اما امسال به نظر می‌رسید کارد به استخوانشان رسیده است.

فریاد اعتراض کارگران در داخل سالن مراسم طنین‌انداز شد

فریاد اعتراض برخی از کارگران که می‌گفتند مسئولان ما را فراموش کرده‌اند و ما فقط خدا را داریم، چرا به داد کارگران نمی‌رسید، عمرمان دیگر تمام شد، چه زمانی می‌توانیم حرف بزنیم و... در داخل سالن مراسم طنین‌انداز شد. به نظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف مسئولان استان گیلان در حوزه کار و کارگری لجبازی و عدم استفاده مناسب از ظرفیت تشکل‌های کارگری به بهانه‌های سیاسی است درصورتی‌که صیانت از نیروی کار و حفظ کرامت انسانی کارگر به‌عنوان منبعی ارزشمند در جامعه ضروری است.

آیا این روش تجلیل از کارگر است؟

غلامرضا خوالگر مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان در این مراسم با انتقاد از مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، گفت: ما امروز در چندقدمی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان مراسم داریم، اما اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در سالن دیگری برای روز کارگر مراسم دارند. شما قضاوت کنید آیا این روش تجلیل کارگر است؟ چه کسی باید مشکلات جامعه کارگری را حل کند؟

استاندار گیلان در ۳ سال گذشته حتی یک جلسه با ما نگذاشت

خوالگر افزود: بزرگ این استان یعنی استاندار گیلان در طول ۳ سال گذشته حتی یک جلسه با تشکلات کارگری نگذاشته تا دردهای جامعه کارگری را از زبان خودشان بشنود! ایشان به‌عنوان پدر خانواده باید پیشقدم می‌شد؛ اما متأسفانه باعث تشدید این مشکلات است. پدر خانواده باید ببیند درد جامعه کارگری چیست.

به کشورهای دیگر خدمت می‌کنید که می‌گویید ما خادم هستیم؟

مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان با تأکید بر اینکه چرا حرف ما را نمی‌شنوید، ادامه داد: مگر شما مسئولان نمی‌گویید ما خادم مردم هستیم؟ خادم کدام مردم هستید؟ شما که حرف جامعه کارگری را نمی‌شنوید خدمت به که می‌کنید؟ به کشورهای دیگر خدمت می‌کنید که می‌گویید ما خادم هستیم؟ مگر ما مردم گیلان نیستیم؟ ما به‌عنوان نماینده جامعه کارگری انتقاد می‌کنیم تا یک نفر این دردها را بشنود و بگوید شما بیجا می‌کنید این حرف‌ها را می‌زنید و دلیل بیاورد که غیرقانونی است تا ما هم عذرخواهی کنیم.

چه زمانی باید صحبت کنیم؟ بعد از مرگ ما؟

وی با تأکید بر اینکه در گیلان پدر خوبی نداریم، خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت گیلان که کارگر و بازنشسته‌ها هستند و مشکلات کارگری روزبه‌روز در حال افزایش است. بعد برخی از مسئولان تأکید می‌کنند که الان زمان آن نیست که مشکلات کارگران را مطرح کنید. ما ضد نظام نیستیم و به ولایت‌فقیه و همه مسئولین احترام می‌گذاریم؛ ولی یک سؤال داریم. آیا ۴۵ سال زمان کمی است که باز باید سکوت کنیم؟ چقدر باید فرصت بدهیم که مسئولان اجازه صحبت‌کردن در خصوص مشکلات جامعه کارگری را به ما بدهند؟ چه زمانی باید صحبت کنیم؟ بعد از مرگ ما؟

مردم به چه کسی ایمان بیاورند؟

خوالگر یادآور شد: ما در ۸ سال جنگ بهترین شرایط جامعه کارگری را داشتیم؛ چون مدیران خوبی مسئولیت داشتند. بعد گفتند زمان بازسازی است و تحمل کردیم. سال‌هاست تحریم داریم و کارگران و بازنشستگان دارند تحمل می‌کنند. اما ریشه مشکلات ما تحریم نیست، بلکه اختلاس‌های کلانی است که عدد آنها را نمی‌توان خواند. اگر این اتفاقات نیفتد ما بهترین کشور داریم. چه کسانی این اختلاس‌ها را انجام می‌دهند؟ کارگر یا بازنشسته اختلاس می‌کند؟ مردم به چه کسی ایمان بیاورند؟

چه کردیم با اعتقادات مردم؟

مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان اضافه کرد: ما در خانواده مذهبی بزرگ شدیم. آن قدر پدران ما به روحانیون و لباس روحانیت اعتقاد داشتند که باور بفرمایید یک حبه قند را به یک سادات روحانی می‌دادند و می‌گفتند شما یک دعا بخوان تا به بیمار خود بدهیم تا بیمار ما شفا پیدا کند. اما امروزه عمامه را از سر روحانی پرت می‌کنند! چرا این عمل خلاف‌شرع و اخلاق را انجام می‌دهند؟ چه کردیم با اعتقادات مردم؟

مسئولان ما فقط پشت تریبون از مشکلات جامعه کارگری حرف بزنند که فایده‌ای ندارد

وی با بیان اینکه مسئولان ما فقط پشت تریبون از مشکلات جامعه کارگری حرف بزنند که فایده‌ای ندارد، اظهار داشت: دیروز به‌اتفاق معاون فرماندار، خدمت فرماندار بودیم که معاون فرماندار گفتند؟ الحمدلله که آقای فرماندار کارگری است و گفتم ما باید ادعای کارگری فرماندار را در عمل ببینیم.

چرا استاندار گیلان درخواست نمایندگان کارگری را سال‌ها نمی‌پذیرند؟

خوالگر با بیان اینکه مقام معظم رهبری سنگ تمام در حمایت از جامعه کارگری گذاشتند، گفت: ارباب جراید بنویسند چرا استاندار گیلان درخواست نمایندگان کارگری برای ملاقات و طرح مشکلات جامعه کارگری را سال‌ها نمی‌پذیرند؟

چه کسی باید نظارت کند و جلوی این‌گونه برخوردها را بگیرد؟

وی خاطرنشان کرد: امروزه آنچه کارگران ما را علاوه بر عدم اجرای درست قانون آزار می‌دهد عدم گذاشتن احترام و عزت به کارگران است و هر روز سیلی به‌صورت کارگران می‌زنند. در برخی از واحدهای تولیدی اگر کارگران حداقل حقوق را بگیرند و مشمول سخت و زیان‌آور هم شوند، پس از ۲۰ سال دیگر چیزی از آنان باقی نمی‌ماند درصورتی‌که در برخی واحدها همان حداقل دستمزد هم پرداخت نمی‌شود. کمااینکه واحد تولیدی داریم که حقوق ۵ میلیونی به کارگران پرداخت می‌کند و بیمه را هم از حقوقشان پرداخت می‌کنند و مبلغ پایینی هم به‌عنوان عیدی دریافت می‌کنند. چه کسی باید نظارت کند و جلوی این‌گونه برخوردها را بگیرد؟

باید به جامعه کارگری احترام گذاشت

خوالگر با اشاره به اینکه مسئولان باید به کارگران احترام بگذارند، گفت: ما برای برگزاری روز جهانی کارگر هر سال که جلوتر می‌رویم باید تجربه بیشتری کسب کنیم و مراسم باشکوه‌تری برگزار نماییم نه اینکه تا ساعت ۲ ونیم بعدازظهر درگیر پیداکردن سالنی برای برگزاری این مراسم باشیم. این یعنی عزت و احترام به کارگر؟ این احترام نیست و در کنار ایجاد امنیت شغلی و بهبود معیشت، باید به جامعه کارگری احترام گذاشت.

ما قانون داریم؛ اما قانون اجرا نمی‌شود

مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان با تأکید بر اینکه ما قانون داریم؛ اما قانون اجرا نمی‌شود، گفت: گاهی اوقات در کشور اتفاقاتی می‌افتد که جای سؤال برای مردم هست. آقایی بیش از ۵ سال رئیس کانون بوده و همه نهادهای امنیتی و انتظامی استان تأیید کرده‌اند. حالا که بازنشسته شده می‌گویند شما چون حزبی و سیاسی هستید، کنار بروید.

گفتند هر آنچه من می‌گویم همان است!

وی یادآور شد: جناب آقای سیاوش آقاجانی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان می‌گوید؛ چون خانه کارگر حزب است ما با اینها جلسه نمی‌گذاریم درصورتی‌که خانه کارگر حزب نیست. بنده یک سال و نیم پیش به مدیرکل تعاون کار و رفاه گیلان گفتم دست شما را می‌بوسم. برخی عملکردهای شما ضد کارگری است. اگر مشکل شما با ماست ما کنار می‌رویم ولی نگذارید این اتفاقات بیفتد، اما نپذیرفتند. گفتند هر آنچه من می‌گویم همان است! و به این دلیل کارگران ما بسیار متضرر شده‌اند.

هیئت‌های تشخیص ما که بدون حضور نماینده کارگر و کارفرما رای صادر می‌کنند کاملاً غیرقانونی است

خوالگر یادآور شد: هیئت‌های تشخیص ما که بدون حضور نماینده کارگر و کارفرما رای صادر می‌کنند کاملاً غیرقانونی است و رای‌های صادره از نظر قانون باطل است؛ اما چند سال است که این مسیر همچنان ادامه دارد. هزینه‌های کارشناسی پرونده کار و کارگری بالاجبار به عهده کارگر و کارفرمایان گذاشته می‌شود درصورتی‌که کارشناسان دادگستری از قوانین کار اطلاعات کافی ندارند.

کسی سر جای خود نیست

وی خاطرنشان کرد: ضربه‌ای که ما در این استان می‌خوریم به این دلیل است که کسی سر جای خود نیست؛ مثلاً فردی لیسانس ادبیات دارد؛ اما به‌عنوان مدیرعامل نساجی معرفی می‌شود. قطعاً اصلاح امور با چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست. حداقل تذکرات را از متخصصین بپذیرید. شما دارید چه چیزی را پرورش می‌دهید؟ چرا تمام کسانی را که در طول سنوات گذشته به مردم خدمت کرده‌اند به‌راحتی کنار می‌گذارید بر عکس تمام دنیا که از تجربه این پیشکسوتان استفاده می‌کنند.

یک بزرگ‌تر در این استان بیاید جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم مشکل کجاست؟

خوالگر با بیان اینکه اگر انتقاد می‌کنیم مخالف کسی نیستیم، اظهار داشت: بااین‌همه آمارهای پیشرفت اداره کل کار در ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، نظارت، بازرسی و... چرا با حجم عظیمی از مشکلات کار و کارگری در این استان مواجه هستیم. یک بزرگ‌تر در این استان بیاید جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم مشکل کجاست؟

روز کارگر تریبون نمازجمعه در اختیار مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان قرار گرفت!

مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان ادامه داد: روز کارگر تریبون نمازجمعه در اختیار مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان قرار گرفت! شما قضاوت کنید. آیا نماینده جامعه کارگری حق ندارد تریبون داشته باشد؟ اگر روز کارگر است نماینده کارگر هم باید تریبون داشته باشد.

آیا طرح مشکلات جامعه کارگری و پخش آن از صداوسیما هم اشکال دارد؟

 وی با انتقاد از نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: مدیران دولت که باید از دولت و عملکرد خود دفاع کنند. صداوسیمای ما که بنام جمهوری اسلامی هست باید هر آنچه به او فرمان می‌دهند اطاعت کند و هیچ‌وقت مطالبی را که در خصوص مشکلات جامعه کارگری گیلان مطرح کردم پخش نمی‌کند! آیا طرح مشکلات جامعه کارگری و پخش آن از صداوسیما هم اشکال دارد؟ اگر نتوانیم درد دل جامعه کارگری و بازنشستگان را به استاندار، مسئولان، نمایندگان مجلس، صداوسیما و در نمازجمعه بگوییم، پس از چه طریق دیگر اقدام کنیم؟ کارگران چه گناهی کرده‌اند؟

نمایندگان مجلس در طی این سال‌ها فقط بله بله گفتند

وی با انتقاد از ۱۳ نماینده مجلس گیلان گفت: نمایندگان مجلس در طی این سال‌ها فقط بله بله گفتند و هیچ کاری هم برای رفاه حال کارگران و بازنشستگان نکردند. به‌عنوان‌مثال آقای کوچکی نزاد ۱۶ که سال در مجلس حضور دارند، بارها این مشکلات را از زبان ما شنیدند. آیا در این ۱۶ سال یک گره از مشکلات جامعه کارگری باز کردند؟ ما نمایندگانی در مجلس نداریم که دغدغه کارگری را بدانند تا بخواهند کار کنند.

اینکه عدالت نیست ما که واقعاً مانده‌ایم!

مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: ما افتخارم این هست که اسلام را در دیگر کشورها انتشار می‌دهیم و حکومت باید اسلامی باشد تا عدالت اجرا شود. آیا واقعاً همین عدالتی که در کشور و استان ما داریم می‌خواهیم به کشورهای دیگر بفرستیم؟ اینکه عدالت نیست ما که واقعاً مانده‌ایم!

مسئولانی که میز مدیریت را به‌ناحق گرفته‌اند ضدانقلاب و ضد ولایت‌فقیه هستند

خوالگر با بیان اینکه ما که داریم حرف می‌زنیم ضد نظام نیستیم، یادآور شد: مسئولانی که میز مدیریت را به‌ناحق گرفته‌اند و کاری عملی برای رفع مشکلات و چالش‌های جامعه کارگری انجام نمی‌دهند، ضدانقلاب و ضد ولایت‌فقیه هستند و هیچ جای حرف ما غیرقانونی نیست.

این همان سیلی است به کارگر می‌زنند

وی تأکید کرد: دردهایی است که می‌شود درمان کرد؛ ولی وقتی شما یک مسئولی می‌گذارید که قانون را رعایت نکند، مشکلات کارگری دوچندان می‌شود و این همان سیلی است به کارگر می‌زنند.

ما بوس مسئولان را نمی‌خواهیم حداقل سیلی نزنید

مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان با تأکید بر اینکه ما بوس مسئولان را نمی‌خواهیم حداقل سیلی نزنید، گفت: قداست و جایگاه کارگران از زمان صدر اسلام وجود داشته و حتی پیامبر گرامی اسلام (ص) در مورد قشر کارگر احادیث مختلفی داشتند و فرموده‌اند: دستمزد کارگر را پرداخت کنید قبل از اینکه عرق جبینش خشک شود و حتی ایشان بر دستان پینه‌بسته کارگر بوسه زدند و این امر نشانده جایگاه ویژه کارگران در دین مبین اسلام و بزرگان و ائمه اطهار (ع) است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری تنها کسی است در این کشور که از کارگران حمایت می‌کند وگرنه در باقی مسئولان نمی‌بینیم که از ما حمایت کنند.

اینجا نظارت با کیست؟

خوالگر با اشاره به اینکه هر جا به مشکل برمی‌خوریم باز به اداره کار برمی‌گردیم، گفت: در برخی کارخانه‌های تولیدی کارگر با سخت و زیان‌آور بازنشسته شده و همین‌الان در همان کارخانه کار می‌کند و ماهی حدود ۱۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرد درصورتی‌که اگر یک بازنشسته محترم دیگر اگر جایی کار کند خیلی راحت اعلام می‌کنند حقوق بازنشستگی وی را پرداخت نکنید و حق ندارد جای دیگری کار کنند. اینجا نظارت با کیست؟ وی در پایان از استاندار بار دیگر درخواست کرد تا در فرصت باقیمانده حضور در گیلان ببینند مشکلات جامعه کارگری و بازنشستگان چیست؟

لازم به ذکر است که کارگران با تشویق پیاپی و دست‌زدن، صحبت‌های مشاور رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان را تأیید کردند. ناظر خبر

ارسال شده در جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۱ بعدازظهر
کد خبر: 3098318
آخرین خبر ها
گزیده خبرها