آیا برای مسئولان دستگاه‌های متولی استان گیلان شرم‌آور نیست؟
کلان‌شهر رشت در مضیقه است

آیا برای مسئولان دستگاه‌های متولی استان گیلان شرم‌آور نیست؟

اسرار امروز. فعالان اقتصادی میوه و تره‌بار، چشم‌انتظار دکتر هادی حق‌شناس/ کم‌کاری استاندار سابق گیلان، زحمات را بر باد داد؟!/ روزانه به طور میانگین از ۳ تا ۶ تن زباله و میوه فاسد تولید می‌شود!/ میادین میوه و تره‌بار آزادی و ولیعصر رشت فاقد استاندارد اعلام شده‌اند/ شهرداری رشت چه اقداماتی داشته است؟/  وجود میدان مرکزی میوه و تره‌بار یکی از زیرساخت‌های تنظیم بازار است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسرار امروز/ حسن سامری؛ میوه و تره‌بار از اقلام خوراکی و یکی از ابتدائی‌ترین نیازهای انسان است. در غالب مناطق کشور محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌شود؛ بنابراین برای توزیع این محصولات کشاورزی به یک حلقه واسطه نیاز است که توانایی پشتیبانی از کشاورزان را داشته باشد که البته امروزه این نقش مهم را غالباً فعالان اقتصادی در میادین میوه و تره‌بار ایفا می‌کنند.

به‌روزرسانی و احداث میادین میوه و تره‌بار مدرن را می‌توان به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری تلقی کرد

یکی از بهترین مسیرها بر اساس نظر کارشناسان برای حمایت از کشاورزان و مصرف‌کنندگان، به‌روزرسانی و احداث میادین میوه و تره‌بار مدرن است تا محصولات کشاورزی در کمترین زمان و با بهترین شکل به بازار مصرف برسد و می‌توان احداث میادین میوه و تره‌بار را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری تلقی کرد.

چالشی که بیش از دو دهه نُقل جلسات مسئولین استان گیلان بوده است

اما در استان گیلان به نظر اعتقادی به این نکات علمی در بازار وجود ندارد که نتیجه آن تحمیل اجباری گرانی به مصرف‌کننده و هزینه‌های مضاعف به تولیدکنندگان است.

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به وضعیت نابسامان و بلاتکلیف دو میدان میوه و تره‌بار کلانشهر رشت است. چالشی که بیش از دو دهه نُقل جلسات مسئولین استان گیلان بوده و البته، همگی اتفاق‌نظر دارند که دو میدان میوه و تره‌بار رشت دیگر توان پاسخگویی بروز کشاورزان و مصرف‌کنندگان را ندارند.

میادین میوه و تره‌بار رشت دیگر ظرفیت ارائه خدمات مطلوب را ندارند

شهرستان رشت باتوجه‌به جمعیت شناور و ثابت بیش از یک میلیون نفر، هنوز با دو میدان میوه و تره‌بار سنتی بیش از ۴۰ساله اداره می‌شود! میدان میوه و تره‌بار ولیعصر رشت با مساحت ۱۷ هزار مترمربع در سال ۱۳۵۸ و میدان میوه و تره‌بار آزادی با مساحت ۷ هزار مترمربع در سال ۱۳۷۱ راه‌اندازی شده‌اند! این میادین بسیار قدیمی برای خدمت‌رسانی به جمعیت محدودتری ایجاد شده بودند و در حال حاضر با افزایش جمعیت و کوتاه‌شدن مسیرهای دسترسی از طریق ایجاد بزرگراه‌ها، دیگر ظرفیت ارائه خدمات مطلوب را ندارند.

برچیدن میادین سنتی و ایجاد میدان مرکزی میوه و تره‌بار در رشت ضروری است

گفتنی است فضای داخلی این دو میدان میوه و تره‌بار در رشت باتوجه‌به این که مرکز استان گیلان بیشترین تامین کننده میوه و تره‌بار شهرستان‌های اطراف نیز است، گنجایش ورود جمعیت خریداران و فروشندگان را ندارند. پس باتوجه‌به رشد بی‌رویه جمعیت و توسعه شهرنشینی و تغییرات حاصل شده در عادات الگوی مصرف، امروز برچیدن این میادین سنتی و ایجاد میدان مرکزی میوه و تره‌بار در رشت متناسب با استانداردهای روز جهانی، ضروری است.

 

روزانه به طور میانگین از ۳ تا ۶ تن زباله در دو میدان میوه و تره‌بار رشت تولید می‌شود!

بر اساس اسنادی که به دشت نگارنده رسیده، در این دو میدان روزانه به طور میانگین از ۳ تا ۶ تن زباله و میوه فاسد در فصول گرم و سرد سال تولید می‌شود! زیرا این دو میدان فاقد سردخانه، سالن‌های مخصوص نگهداری میوه و تره‌بار، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی هستند.

گوش شنوایی وجود ندارد!

هر چند مسئولان بارها در بازدیدهای خود اعلام کرده‌اند که فسادپذیری میوه و تره‌بار در زیر باران، آفتاب برف، گرما، سرما و... باعث تحمیل خسارات زیاد به فعالان اقتصادی حوزه میوه و تره بارو کشاورزان و همچنین زباله و گرانی به مصرف‌کنندگان گیلان می‌شود و باید دو میدان میوه و تره‌بار آزادی و ولیعصر برچیده شوند؛ اما در عمل علیرغم پیگیری بیش از ۲۰ساله فعالان این عرصه، گوش شنوایی وجود ندارد!

دود گرانی به چشم مصرف‌کنندگان می‌رود

ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت نیز از دیگر مشکلات عدم تجمیع این دو میدان میوه و تره‌بار در رشت است. همچنین عدم تردد تریلی و کامیون‌های سنگین به داخل این دو میدان خصوصاً میدان ولیعصر نیز از دیگر مشکلاتی است که در نهایت دود گرانی حاصل از این امر از طریق تأثیر بر قیمت تمام شده میوه و تره‌بار، به چشم مصرف‌کنندگان می‌رود.

میادین میوه و تره‌بار آزادی و ولیعصر رشت فاقد استاندارد اعلام شده‌اند

بر اساس اسناد موجود، میادین میوه و تره‌بار آزادی و ولیعصر رشت فاقد استاندارد اعلام شده‌اند و در واقع به‌نوعی خطرساز محسوب می‌شوند و نداشتن یک میدان میوه و تره‌بار استاندارد و بروز، به یک خلاء بزرگ در شهر رشت تبدیل شده است.

هزاران نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این دو میدان فعالیت می‌کنند

نکته قابل تامل اینکه هزاران نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اعم از کشاورز، کارگر، راننده، فعالان اقتصادی در حوزه میوه و تره‌بار و... در این بخش اقتصادی فعالیت می‌کنند و سطح اشتغالزایی قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد ساماندهی این میادین می‌تواند زمینه را برای رونق بیشتر اقتصادی و پایداری اشتغال موجود بیش از گذشته مهیا نماید.

فقط بااراده استاندار سابق گیلان امروز می‌توانستیم شاهد عملیاتی‌شدن این پروژه مهم باشیم!

قسمت عجیب ماجرا اینکه در سال ۱۳۹۹ بر اساس تبصره ۵ ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با پیگیری و بسیج مسئولان دستگاه‌های متولی از سوی ارسلان زارع استاندار وقت گیلان، یک قطعه زمین به مساحت ۶۹ هکتار در دولت‌آباد جاده تهران با موقعیت منحصربه‌فرد، برای تجمیع دو میدان میوه و تره‌بار آزادی و ولیعصر رشت به‌صورت کارشناسی پیش‌بینی و در مراحل نهایی قرار گرفت. اما با پایان دولت دوازدهم، متأسفانه اسدالله عباسی استاندار سابق گیلان، اهمیتی برای این موضوع حیاتی قائل نشد و این موضوع در سال ۱۴۰۰ نیمه‌کاره رها شد درصورتی‌که در ماده ۲۱ فصل سوم ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای طرح‌های مصوب و غیرکشاورزی، فقط بااراده استاندار سابق گیلان امروز می‌توانستیم شاهد عملیاتی‌شدن این پروژه مهم باشیم!

زمین موردنظر به دستگاه دیگری واگذار شد؟!

 این اعتقاد وجود دارد عدم پیگیری اسدالله عباسی استاندار سابق گیلان در به‌نتیجه‌رسیدن این پروژه مهم، موجب واردشدن آسیب جدی به فعالان میوه و تره‌بار، کشاورزان و مصرف‌کنندگان شده و تمام زحمات مسئولان دستگاه‌های متولی را علیرغم پیش‌بینی زمین این پروژه بر باد داده است! حتی بر اساس شنیده‌ها زمین موردنظر به دستگاه دیگری واگذار شد؟!

بی‌تفاوتی استاندار سابق گیلان داد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران را بلند کرد

بی‌تفاوتی استاندار سابق گیلان در خصوص اجرای این پروژه کار را بجایی رساند که داد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران را دراین‌خصوص بلند کرد. مصطفی دارایی نژاد به‌عنوان یکی از پیشکسوتان فعالان اقتصادی میوه و تره‌بار کشور در بازدید از میادین میوه و تره‌بار رشت با تأکید بر اینکه میدان‌های میوه و تره‌بار رشت در شأن مردم گیلان نیست، خاطرنشان کرد: «با ایجاد یک میدان میوه و تره‌بار علمی و استاندارد در گیلان، شاهد کاهش قیمت‌ها و بسیاری دیگر از نتایج مطلوب آن خواهیم بود.»

گیلان می‌تواند به‌عنوان استانی پیشرو در زمینه واردات و صادرات میوه و تره‌بار زبانزد شود

دارایی نژاد تأکید کرد: «درصورتی‌که انتقال و تجمیع این دو میدان میوه و تره‌بار در رشت به‌صورت علمی و مطابق با استانداردهای روز جهانی صورت گیرد، گیلان می‌تواند به‌عنوان استانی پیشرو در زمینه واردات و صادرات در کشور زبانزد شود.»

قرار بود میدان میوه و تره‌بار بزرگ شمال کشور در ۳ سال و در قالب ۳ فاز، اجرایی شود

 گفته می‌شود قرار بود این میدان میوه و تره‌بار بزرگ شمال کشور در ۳ سال و در قالب ۳ فاز، اجرایی شود. این میدان مرکزی رشت با زیربنای ۷۰ هزار مترمربع شامل غرفه‌ها، سردخانه‌ها، انبار، اتاق استراحت کارگری، اداری، باسکول، صنایع تکمیلی و تبدیلی، دفاتر صادرات و واردات، ایجاد سازوکار لازم جهت تولید کود عالی به‌منظور جلوگیری از تولید زباله، ۴۰۰ غرفه با مساحت ۲۵۰ متری مربع با امکان پارک تریلی و کامیون‌های سنگین جهت تخلیه بار، مهمان‌سرا، سالن‌های غذاخوری، سرویس‌های بهداشتی، گرمابه، جایگاه‌های سوخت‌رسانی، مسجد، درمانگاه، پاسگاه نیروی انتظامی، پارکینگ، سالن جلسات و... بود که اگر اسدالله عباسی پیگیری می‌کرد امروز باید شاهد افتتاح و راه‌اندازی آن بودیم.

این اعتقاد وجود دارد احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار در رشت باتوجه‌به موقعیت راهبردی شهرستان رشت به واسطه نزدیکی به منطقه آزاد انزلی و قرارگرفتن در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب، باعث تجمیع بارفروشان، ایجاد اشتغال بیشتر، کم‌کردن قیمت تمام شده میوه به نفع مصرف‌کنندگان می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یکی از میادین مؤثر صادرات و واردات کشور در این زمینه نقش خود را ایفا نماید.

چه کسانی از عدم انتقال میادین میوه و تره‌بار رشت منافع دارند؟

اکنون سؤالاتی نظیر اینکه چه کسانی از عدم انتقال میادین میوه و تره‌بار منافع دارند؟ آیا با تجمیع دو میدان میوه و تره‌بار ولیعصر و آزادی، منافع پشت پرده به خطر می‌افتد؟ باتوجه‌به اینکه شهرداری‌ها موظف هستند بستر انتقال میادین میوه و تره‌بار را فراهم کنند، شهرداری رشت چه اقداماتی در این راستا داشته است؟ آیا برای مسئولان دستگاه‌های متولی استان گیلان شرم‌آور نیست که یک تریلی یا کامیون سنگین نتواند وارد میادین میوه و تره‌بار رشت شود؟ مسئولان بندرعباس و کرج چه توانایی داشتند که توانستند میادین میوه و تره‌بار این شهرها را انتقال دهند که مسئولان گیلان از آن بی‌بهره هستند؟ و... در افکار عمومی بدون پاسخ مانده است.

کلان‌شهر رشت در مضیقه است

استان گیلان این پتانسیل را دارد تا به‌عنوان استانی پیشرو در زمینه واردات و صادرات کشور ایفای نقش نماید ضمن اینکه وجود میدان مرکزی میوه و تره‌بار به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های تنظیم بازار از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و کلان‌شهر رشت ازاین‌حیث در مضیقه است.

وجود دو میدان جداگانه قدیمی میوه و تره‌بار و کمبود فضاهای لازم جهت ذخیره‌سازی میوه و عرضه کالاهای اساسی در آن از جمله مشکلاتی است که کمبود آن در حال حاضر بیش از گذشته احساس می‌شود.

هادی حق‌شناس چارچوب علمی و فنی را ملاک قضاوت عملکرد تیم اقتصادی گیلان می‌داند

اکنون با حضور دکتر هادی حق‌شناس به‌عنوان استاندار گیلان به نظر می‌رسد روزنه‌های امید ایجاد شده، چرا که وی در حوزه اقتصاد دستی بر آتش دارد و بجای حرکت مطلق بر مدار سیاست، چارچوب علمی و فنی را ملاک قضاوت عملکرد تیم اقتصادی این استان می‌داند و تاکنون نشان داده که به حرف درمانی بر پایه اعداد و ارقام بدون نتیجه در سفره مردم، اعتقادی ندارد.

تکمیل فرایند نیمه‌تمام انتقال و تجمیع میادین میوه و تره‌بار شهر رشت، انتظار افکار عمومی

هر چند نگارنده به دنبال دریافت پاسخ سؤالات افکار عمومی از مسئولان اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت و رؤسای هیئت‌امنای دو میدان آزادی و ولیعصر بوده و در گزارش‌های بعدی منتشر خواهد نمود؛ اما ذکر این نکته ضروری است که انتظار افکار عمومی از استاندار گیلان، تکمیل فرایند نیمه‌تمام انتقال و تجمیع میادین میوه و تره‌بار شهر رشت بوده و امید است هادی حق‌شناس فرصتی را برای حضور در جمع فعالان اقتصادی میادین میوه و تره‌بار رشت و شنیدن درد دل آنان از نزدیک اختصاص دهد. 

ارسال شده در جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۸ بعدازظهر
کد خبر: 0179330
آخرین خبر ها
گزیده خبرها