اسرار امروز . ریحانه خوشحال . خبرنگاران با بر خورد گزینشی مدیران روابط عمومی از رسالت خود کوتاه نمی آیند/ پشت پرده وعدههای یکماههای که 4 ماه است خاک میخورد... /آقایان مسئول، رسانهها ستون فقرات نظارت عمومیاند و با حذف رسانههای مطالبهگر نمیتوانید صدای مردم را خاموش کنید / قانون یا باید برای همه اجرا شود یا برای هیچکس / اگر برای مردم قانون اعمال میکنید، برای مسئولان هم باید با همان شدت اعمال قانون کنید / چه قدرتی پشت این موضوع نهفته است که حتی مسئولین هم بعد از گذشت بیش از 4 ماه از اعتراضشان هنوز هیچ نتیجهای عایدشان نشده است؟
اختصاصی / اسرار امروز؛ به دنبال پیگیری و مطالبه حق مردم از سوی چند رسانه از جمله «اسرار امروز»، سازمان بازرسی استان گیلان از دعوت این رسانهها در نشست مطبوعاتی خودداری کرد. گویا نگران مطالبهگری این رسانهها بود تا جلسه به سوالات و چالشهایی که مردم با آن درگیر هستند و سالهاست به حق خود نمیرسند، کشیده نشود.
هرچند روابط عمومی سازمان بازرسی استان با دعوت نکردن از این رسانهها تلاش در حذف سوالات رسانهها و نرسیدن صدای مردم به گوش بازرس کل داشت، اما « اسرار امروز» در مطالبه حق مردم فروگذار نخواهد کرد و از حق مردم کوتاه نخواهد آمد و بر خود واجب میداند بنا بر اعتماد و درخواست مردم، سوالات را به شکل عمومی در رسانه مطرح نماید تا شاید صدای مردم به گوش بازرس کل استان گیلان برسد.
فاجعه ای که با مجوزهای بی رویه مسئولان رقم خورد
هرچند ترجیح میدادیم این سوالات در جلسه با جناب آقایی، بازرس کل استان مطرح میشد، اما با تدبیر روابط عمومی این سازمان به رسانه کشانده شد تا افکار عمومی به قضاوت بنشینند.
با توجه به اعتراض شدید مردم روستاهای شهرستان رودبار از جمله آغوزبن، خاصکول، دولتآباد و جوبن و... در فروردینماه امسال که پس از دوندگیها و سرگردانیهای بینتیجه در ادارات شهرستان رودبار و استان گیلان به ستوه آمده بودند؛ به رسانهها پناه آوردند تا شاید صدایشان به گوش مسئولین برسد و از فاجعهای که برخی از مدیران برای مردم این مناطق با دادن مجوزهای بیرویه برای مرغداریها صادر کردهاند و راه نفس کشیدن برای مردم را بستهاند، نجات پیدا کنند.
به دنبال بازتاب درد دل مردم در «اسرار امروز»، بازرس کل شخصاً برای بازدید از این مناطق حضور پیدا کرد و تمام مدیران و دستگاههای متولی شهرستان رودبار و استان را فراخواند تا طی یک جلسه فوری، مسئله را بررسی و توضیحات لازم در زمینه ایجاد چنین فاجعهای را از این مدیران دریافت نماید.
آیا وعدهها فقط در حد حرف باقی میمانند؟
در این جلسه که با حضور بیش از 50 مدیر استان و شهرستان رودبار از جمله امام جمعه، دادستان، فرماندار، رئیس محیط زیست رودبار، مدیرکل محیط زیست استان و سایر مدیران استانی نیز برگزار شد؛ با تاکید بازرس کل استان، یک ماه مهلت رسیدگی و پاسخگویی و رفع مشکلات حال حاضر مردم به مدیران داده شد. اما نشان به آن نشان که با وجود گذشت بیش از 4 ماه از مهلت داده شده، هنوز اتفاقی نیفتاده و پاسخی دریافت نگردیده است و مردم همچنان در سلطهی صدور مجوزهای بیرویه مرغداریها، کمآبی حاصل از وجود مرغداریها و آلودگی هوا رنج میبرند.
با آنکه بازرس کل استان در حضور مردم نگران و گلهمند این شهرستان وعده داده بود ظرف مدت یک ماه، مشکلاتشان رسیدگی میشود و تکلیف 161 واحد مرغداری مشخص میگردد، اما همچنان مدیر جهاد کشاورزی و محیط زیست و سایرین در خواب غفلت به سر میبرند و هنوز پاسخی برای آن نیافتهاند!
نگرانی روابط عمومی سازمان بازرسی از حضور خبرنگاران مطالبه گر...
گفتنی است خبرنگار «اسرار امروز» بارها پیگیر این مطالبه به حق مردمی از جناب اسماعیلزاده، مدیر روابط عمومی سازمان بازرسی شد، اما همچنان این سوالات در هالهای از ابهام مانده و ظاهراً نگرانی روابط عمومی باعث شد تا از دعوت این رسانهها امتناع نماید. این امتناع باعث شد این فکر تداعی گردد که شاید نگران برملا شدن مسائلی در حضور بازرس کل بودهاند و یا شاید با این امتناع، خواستهاند زمان بیشتری برای مرغداریها، جهاد کشاورزی و ... بخرند.
حال مردم از ما میپرسند: این همه جلسه و این همه مدیر که قرار بود یکماهه پاسخگو باشند، نتیجهاش چه شده؟ آیا فقط برای بازتاب خبری در رسانهها و شوآفی بیش نبوده است؟ آیا مردم قرار است همچنان به حال خود رها شده و در فضایی مسموم از بوی تعفن مرغداریها که با مجوزهای بیرویه و همراهی برخی مدیران، بدون رعایت حد فاصل استاندارد تا منطقه مسکونی مجوزش صادر شده، ادامه یابد؟
وقتی جهاد کشاورزی و محیط زیست دستور بازرس کل را نادیده می گیرند
آیا نفس کشیدن که کمترین حق طبیعی و مسلم مردم است، نیز همچنان با نقض این قانون قرار است از مردم گرفته شود؟ آیا این «وقت خریدن» برای اصلاح مشکلات موجود در مرغداریها است؟ آیا کار به جایی رسیده که جهاد کشاورزی، محیط زیست و ... حرفشنوی از بازرس کل استان ندارند و با «زمان خریدن» به جای پاسخ یکماهه و همراهی با مردم، با مرغداریهای متخلف همراهی میکنند؟
جناب بازرس، جا دارد تا جلسه دیگری با حضور همین مدیرانی که قرار بود ظرف مدت یک ماه پاسخگو باشند، برگزار کنید. آن هم در حضور اصحاب رسانه تا پاسخگوی این بیتوجهی باشند و نتوانند با جوابهای سطحی مانند «مرغداریها تازه جوجهریزی کردهاند» و «در قرنطینه هستند و امکان بازرسی ندارند» بیش از این هوای تازه را از مردم بگیرند.
تبعیض جهاد کشاورزی در اجرای قانون بین مردم و مرغداری ها
وقتی جهاد کشاورزی آنقدر سرعت عمل و نفوذ دارد که بعد از اعتراض مردم رودبار و شکایت آنها به بازرس کل و با توجه به تاکید بازرس کل به مدیران که تنش اجتماعی ایجاد نکنید؛ باز هم به خانهها و مراتع مردم هجوم می آورد (طبق گفته مردم و فیلم و عکسهای ارسالی از منطقه) تا جهت تنبیه مردم، فنسهای مراتعشان را با بلدوزر تخریب کنند و ترس و دلهره در دلشان بیندازند که برای مردم اینگونه تداعی شود که ما جواب اعتراض و شکایت شما به بازرس کل را اینگونه میدهیم؛ پس باید همانقدر هم سرعت عمل در برخورد با تخلف مرغداری ها و پاسخگویی به بازرس کل میداشتند تا اینگونه هم عدل و هم بیطرفیشان را ثابت میکردند.
اینکه چرا مدیر جهاد کشاورزی رودبار قانون را فقط برای مردم اجرا کرده و برای مرغداریها مسامحه و همراهی ... سوالی است که مردم از صادقپور، مدیر جهاد کشاورزی رودبار و انتظار واخواهی بازرس کل از شخص ایشان را دارند.
قانون یا باید برای همه اجرا شود یا برای هیچکس!
اگر قرار است مرغداریهایی که بدون بررسی کارشناسی مجوز داده شده و راه تنفس را بر مردم بستهاند، همچنان از اجرای قانون مصون بمانند، پس نتیجه حضور و اعتراض آن همه مدیر، فرماندار، دادستان، امام جمعه به این مسئله چه میشود؟
چگونه میشود حتی صدای اعتراض دادستان، امام جمعه و فرماندار یک شهر از وضعیت اسفناک مرغداریها که منطقه بکر رودبار را به تعفنگاه تبدیل کرده، به جایی نمیرسد؟ چه قدرتی پشت این موضوع نهفته است که حتی مسئولین هم بعد از گذشت بیش از 4 ماه از اعتراضشان هنوز هیچ نتیجهای عایدشان نشده است و درخواست رسیدگی اضطراری مردم هم نه تنها بررسی نشد، بلکه حتی مورد تنبیه و غضب جهاد کشاورزی رودبار هم قرار گرفته است.
انتظار می رود با بی تدبیری و تصمیات اشتباه مدیران برخورد شود
در پایان جا دارد تا با مدیرانی که نتوانستهاند ظرف مدت تعیینشده، آن هم با آن همه جدیتی که بازرس کل داشتند، جواب قانعکننده و راهکار مناسبی اتخاذ کنند، برخورد لازم صورت بگیرد تا همه یاد بگیرند وقتی قرار است کاری را در تایمی مشخص به سرانجام برسانند، با وقتکشی یا «زمان خریدن» به نفع مرغداریهایی که آسایش و زندگی را از مردم گرفتهاند، مسامحه نکنند.
و همچنین با مدیرانی که با توجه به شرایط ویژه این منطقه با رعایت نکردن استانداردهای لازم، مجوزهای بیرویه صادر کردند و زندگی را برای مردم به جهنم تبدیل نمودهاند که حتی نفس کشیدن برایشان سخت شده، با مجازاتهای سنگین متنبه شوند تا درس عبرتی باشد برای همه مدیران که فکر نکنند هر تصمیمی که بگیرند، بنا بر منافع لحظهای یا حتی نادانسته مجازاتی در بر ندارد.
این مهم باعث میشود دیگر هیچ مدیری جرات نکند تا زمانی که در موضوعی؛ کارشناسی و بررسیهای لازم و همهجانبه صورت نگرفته، تصمیمی بگیرد که نه تنها جبرانپذیر نباشد، بلکه عدهای را به خسران بیندازد.
مسئولان خواستار رفع مشکلات موجود باید مدیران روابط عمومی خود را توجیح نمایند
در پایان، از مسئولانی که واقعاً به دنبال حل مشکلات و چالشهای حوزه کاری خود هستند و نه صرفاً در حرف؛ انتظار میرود که مدیران روابط عمومی خود را توجیه نمایند که روابط عمومی وظیفهای حیاتی در وصل کردن خبرنگاران مشرف به مشکلات موجود به مسئولین را دارد و باید با وصل کردن این پل ارتباطی و طرح سوالات مردمی، صدای مردم را به گوش مسئولان برسد. نباید صرفا به خاطر ترس از به چالش افتادن جلسه با برخورد گزینشی عمل نمایند تا رسانه مجبور شود با مطرح کردن سوالات در رسانه صدای مردم را به گوش مسئولان برساند چرا که مطرح کردن سوالات و مسائل و چالشهای مربوطه در همان جلسه ممکن است راحتر به نتیجه برسد، اما وقتی دسترسی حذف میگردد به ناچار به رسانه خواهد رسید که شاید اگر در همان جلسه حل میشد وسپس با یک خبر خوش به گوش مردم میرسید ؛ چالشهای کمتری را در بر میگرفت.
لازم به ذکر است حل مشکلات بدون به چالش کشیدن یا پرداختن به آن امکانپذیر نیست. به امید آن روز که ترس از سوالات مردمی و پرچالش رسانهها، برخی روابط عمومیها را برای فرار از موضوع به دعوت گزینشی سوق ندهد تا مشکلات مردمی را بدین ترتیب نادیده بگیرند.
بارالهااا بر صبر ما بیفزاااا...