رونمایی از ۱۵۰ برند برنج گیلان با بستهبندی نوین / پایان عصر خامفروشی در تجارت غذا / گیلان، پلی برای تجارت منطقهای
اختصاصی /اسرار امروز؛ در آستانه برگزاری دو رویداد مهم در استان گیلان، نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات کشاورزی، مواد غذایی، آشامیدنی و صنایع وابسته (اگروفود گیلان) صبح یکشنبه ۱۱ آبان با حضور مسئولان ارشد بخش کشاورزی و نمایشگاهی استان برگزار شد. این نمایشگاه که از ۲۷ تا ۳۰ آبان در رشت برپا خواهد شد، همزمان با اجلاس استانداران کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار میشود و فرصتی استثنایی برای معرفی توانمندیهای گیلان در حوزه تولید و تجارت غذا به شمار میرود.
هدف محوری: معرفی گیلان بهعنوان «قطب تولید پایدار غذا»
صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، در این نشست تأکید کرد که هدف اصلی برگزاری این رویداد، معرفی جایگاه بینظیر گیلان در تأمین امنیت غذایی و توسعه صادرات است. او با بیان اینکه موهبتهای طبیعی استان، از جمله خاک حاصلخیز و منابع آبی فراوان، ظرفیت بالایی برای تولید پایدار ایجاد کرده است، گفت:«میزان بارش در گیلان در برخی روزهای سال، از میانگین بارندگی سالانه بسیاری از مناطق کشور بیشتر است و این غنای طبیعی، ظرفیت بالایی برای تولید پایدار و باکیفیت مواد غذایی ایجاد کرده است. در شرایط ناپایداریهای جهانی و کاهش منابع، معرفی این توانمندیها بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد».
وی اظهار کرد عنوان «شهر خلاق خوراک» رشت که در یونسکو ثبت جهانی شده است، نشانهای از ظرفیتهای بالای استان در حوزه تولید، حمل و نقل و تجارت مواد غذایی است.
محمدی اظهار امیدواری کرد که با همراهی تولیدکنندگان توانمند، جایگاه گیلان در کریدور شمال – جنوب و تجارت مواد غذایی منطقه ارتقا یابد.
ویژگیهای کلیدی نمایشگاه: تخصصی، صادراتمحور و بینالمللی
حسین عطری، مسئول برگزاری نمایشگاه اگروفود، با تأکید بر ماهیت تخصصی و صادراتمحور این رویداد، اعلام کرد که این نمایشگاه برای نخستین بار با شاکله بینالمللی برگزار میشود.
وی گفت غرفهداران، از تولیدکنندگان صاحب برند در سطح استانی و ملی هستند و محصولات خود را بهصورت تخصصی با حضور کارشناسان بازاریابی و تحقیق و توسعه معرفی خواهند کرد.
عطری افزود بازدیدکنندگان در سطح استانی، ملی و بینالمللی خواهند بود. علاوه بر هیئتهای تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر (بهواسطه اجلاس استانداران)، از کشورهای دیگری همچون ترکیه، افغانستان، عراق و کویت نیز برای حضور در جلسات B2B )تجارت به تجارت) دعوت شده است.
حمایت از تولید و تقویت دیپلماسی غذایی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان اشاره کرد و از برگزاری نخستین آیین تجلیل از بیش از ۲۰۰ کشاورز برتر استان در سال زراعی گذشته خبر داد و گفت: گیلان در حال حاضر صادرات برنج را آغاز کرده است.
وی تأکید کرد که تحقق توسعه صادرات محصولات غذایی مستلزم تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای همسایه و منطقهای است که اکنون با رویکرد جدید، میتوان سهم گیلان در بازارهای منطقهای، بهویژه کویت، قطر و حوزه CIS را بازیابی کرد.
آینده نمایشگاهی گیلان و تأکید بر خروجی ملموس
سعید آقایی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان گیلان، ضمن قدردانی از همکاری سازمان جهاد کشاورزی در برگزاری موفق رویدادهایی چون نمایشگاه ادوات کشاورزی، گفت: محل فعلی نمایشگاه در شأن مردم گیلان نیست و با هدایت استانداری، طرحهایی برای انتقال محل نمایشگاه در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه خروجی رویدادهای بزرگی چون اجلاس استانداران خزر و نمایشگاه اگروفود و سایر رویدادهای منطقه آزاد باید نتایج ملموس و مؤثری برای اقتصاد استان، بهویژه در معرفی شایسته و عرضه محصولات باکیفیت تولیدشده در گیلان، داشته باشد افزود: تمرکز ما بر معرفی شایسته محصولاتی است که در گیلان تولید می شود اما تاکنون عرضه مناسبی نداشته اند و حال میخواهیم با هدف جمعی آینده بهتری را برای کشاورزان و صنایع غذایی استان رقم بزنیم.

در پایان این نشست خبری ، حسین عطری، مسئول برگزاری نمایشگاه اگروفود در پاسخ به سوال خبرنگار «اسرار امروز» در خصوص اجاره بالای نمایشگاه به شرکتکنندگان، اظهار داشت: «هرچند نرخ مصوب، در مقایسه با سایر استانها به دلیل خدمات خاصی که در آنجا ارائه میشود پایین تر است؛ اما هدف ما حمایت از تولیدکننده است و مذاکرات جدی برای کاهش هرچه بیشتر هزینهها در جریان است تا دست تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای رقابت بازتر باشد.»
سعید آقایی مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی گیلان نیز تصریح کرد: «ما به وجود برخی نقیصههای زیرساختی در محل فعلی اذعان داریم، اما اطمینان میدهیم که استانداردها و الزامات ایمنی محل برگزاری تأمین شده است. علاوه بر این، تلاشهایی در دست اقدام است تا با زیباسازی فضا، محیط نمایشگاه را ارتقا دهیم.»