اختصاصی/اسرارامروز/حسن سامری. چرا باید پاسخگوی عملکرد برخی مدیران دولتی این شرکت در گذشته باشیم؟/ با هر مدل ریاضی امکان اداره دخانیات کشور با 23 نفر نیرو وجود ندارد!/ دولت دهم 55 درصد سهام شرکت دخانیات را به صندوق فولاد تحمیل کرد؟!/ سالانه 120 تا 130 میلیارد تومان برای خرید توتون داخلی هزینه می کنیم/ توتون در حوزه کشاورزی هیچ متولی ندارد؟!/ سه برابر نیاز کشور مجوز تولید صادر کردند؟!/ یک شرکت خارجی با 263 نفر بیمه شده بیش از 2 هزار میلیارد تومان حاشیه سود دارد!
شرکت دخانیات ایران با اجرای درست قوانین حاکمیتی مسیر توسعه و پیشرفت را پشت سر می گذاشت تا اینکه در شرایطی غیر منصفانه , در راستای اصل 44 قانون ، خصوصی سازی شد. در حال حاضر عده ای از افراد صاحب نظر معتقدند این شرکت در حال حاضر نه شتر است نه مرغ ؟! زمانی که پای کشاورزان توتونکار کشور در میان است بجای دولت باید وارد گود شود و زمانیکه صحبت از الزام شرکتهای خارجی برای انعقاد قراردادهای مشارکتی ،جلوگیری از قاچاق،کاهش صدور مجوزهای تولید و ... می شود پای توسعه سرمایه گذاری خارجی و رقابت مطرح می شود.
مصرف کنندگان کالای دخانی هم نمی دانند که این شرکت خصوصی شده یا خصولتی؟! این موضوع ضربه شدیدی به شرکت دخانیات ایران وارد کرد. اگر دولت نمیتواند زیر بال این شرکت به اصطلاح خصوصی را بگیرد انتظار این است که حداقل تیر در بالهایش نزند و برای ادامه فعالیتهای این بخش خصوصی سنگ اندازی نکند.
بنا بر برخی آمارهای اعلام شده سالانه بیش از 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود . متاسفانه مصرف این کالای دخانی با کاهش سن ورود به مصرف سیگار،افزایش جمعیت و افزایش جنسیت مصرف رو به رشد است. یک سایت خارجی در سال 2015 از زبان شرکتهای چند ملیتی خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه صنعت دخانیات ایران همانند یک باغ آماده ایی است که اولین برداشت میوه های آن شروع شده است .
شرکت دخانیات ایران با 100 سال سابقه دخانی و 80 سال سابقه شرکتی به مثابه نهالی بود که باید آرام آرام جان می گرفت و حمایت می شد و توان ایستادگی در برابر طوفان قاچاق ، اعطای مجوزهای رنگارنگ تولید به افراد متفرقه و استقلال شرکتهای خارجی برای فعالیت در ایران را نداشت. هرچند این طور تصور می شد که باید تا شهریور سالجاری این کشتی با 7 هزار خدمه به گل بنشیند اما رفته رفته با مدیریت هیئت مدیره جدید طی 20 ماه گذشته پس از سالها ضرر و زیان توانست به سود برسد که این بار ادعاهای یکی از نمایندگان مجلس اصفهان پایش را برای تحقیق و تفحص به مجلس باز کرد.
حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت دخانیات ایران در حالی ادعاهایی یکطرفه خود بر علیه شرکت دخانیات ایران را رسانه ای کرد که تاکنون به درخواست مناظره مدیرعامل شرکت دخانیات ایران برای رفع شبه و ابهام پاسخی نداده است؟
این نماینده مجلس در گفتگویی اصرار داشت تحقیق و تفحص با یک امضاء هم قابل پیگیری است و عنوان کرد: برخی از نمایندگان مجلس اهل لابی هستند و بعد از امضاء یک تحقیق و تفحص یا استیضاح با وعده و وعید مسئولین امضای خود را پس میگیرند. این نماینده مجلس همچنین در گفتگویی به صراحت گفت: تا موضوع تحقیق و تفحص مطرح می شود عده ای کار چاق کن راه میافتند و درخواست این را دارند که امضای خود را پس بگیرید و اگر پس نگیرید اسلام در خطر میافتد.
اینکه حسن کامران به چه استنادیپیش از تحقیق و تفحص و اثبات موضوع، ادعاهای خود در خصوصزد و بندهای پشت پرده این شرکت در قراردادهای خارجی را در رسانه طرح کرد سئوالی است که تاکنون پاسخ آن ارائه نشده است؟
مخالفت با خواسته شخصی یکی از نمایندگان اصفهان دلیل تحقیق و تفحص است
مصیب محمدیان شمالی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران که برای افتتاح خط 4 کارخانه عمل آوری مجتمع دخانیات گیلان و همچنین خط تولید سیگارت جدید هما راندکُرنر و ماشین تغییر سایز یافته GDX1 به گیلان سفر کرد پشت پرده تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات ایران را افشا نمود.
وی در یک نشست خبری با خبرنگاران در استان گیلان گفت: اعتقاد دارم تفحص ابزار نظارتی مجلس است و باید در جای خود و درست استفاده شود نه اینکه به دلیل عدم پاسخ به توقعات شخصی یک نماینده مورد بازخواست قرار بگیریم !
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به اینکه این تحقیق و تفحص شتاب بسیار زیادی دارد که تابحال ندیدم، یادآور شد: سال گذشته طرحی در خصوص رفع موانع و مشکلات شرکت دخانیات ایران و در دفاع از چندین هزار کارگر و کشاورز توتونکار با امضا 17 نماینده محترم به مجلس ارسال کردیم که پس از گذشت یکسال هنوز وارد صحن نشده است؟! اما درخواست نماینده محترم اصفهان که صرفا بر مبنای درخواست شخصی شان بود کمتر از 15 روز وارد صحن مجلس شد که رای آورد و البته با آمادگی کامل منتظریم تا روشنگری و شفاف ساز ی انجام شود .
وی دلیل تحقیق و تفحص از دخانیات را مخالفت با خواسته شخصی یکی از نمایندگان اصفهان عنوان کرد و گفت: پس از تغییر سرپرست مجتمع دخانیات اصفهان که با تصمیم هیئت مدیره انجام شد بلافاصله موضوع تحقیق و تفحص از این شرکت به جریان افتاد. نیروی قرار دادی 8 ساله که در مدت سرپرستی مجتمع دخانیات اصفهان ، 28 میلیارد تومان به شرکت ضرر و زیان وارد کرد.
آیا نماینده مجلس می تواند مغایر قانون تجارت و اساسنامه شرکت چنین پیشنهادی بدهد؟!
این مقام مسئول با اشاره به اینکه فشار این نماینده مجلس به شرکت دخانیات ایران به تحقیق و تفحص بسنده نشد ،افزود: با کمال تاسف این نماینده محترم در کمیسیون تلفیق بجای مجمع عمومی این شرکت خصوصی و بدون توجه به قانون تجارت و اساسنامه شرکت تصمیم می گیرد که سود سهام صندوق فولاد در شرکت دخانیات ایران چگونه و در چه تاریخی پرداخت شود؟! آیا نماینده مجلس می تواند مغایر قانون تجارت و اساسنامه شرکت چنین پیشنهادی بدهد؟!
وی یادآور شد: این نماینده مجلس بر خلاف سوگند خود که جابجایی سرپرست مجتمع دخانیات اصفهان دلیل تحقیق و تفحص نیست وقت وزیر محترم تعاون و رفاه را با حضور در مجلس برای ارائه پاسخ این سوال که چرا سرپرست مجتمع فولاد اصفهان جابجا شده است؟ گرفتند که البته پس از استماع گزارش وی ، نمایندگان محترم قانع شدند.
دلیل اصرار شدید نماینده مجلس اصفهان برای حمایت از یک سرپرست چیست؟
محمدیان شمالی خبر از پیوستن نیروی مورد نظر این نماینده مجلس اصفهان به هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران داد و گفت: با خبر شدیم همان سرپرست سابق که 28 میلیارد تومان به شرکت زیان وارد کرد با اصرار این نماینده محترم بعنوان عضو هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران معرفی شده است. بنده به سهم خودم اعلام می کنم اگر چنین اتفاقی بیفتد یکساعت هم در دخانیات ایران باقی نخواهم ماند و استعفا می دهم. وقتی تعداد زیادی نیروی متخصص و باتجربه در شرکت دخانیات مشغول بکار هستند چرا باید یک نیرو با 8 سال تجربه که 28 میلیارد تومان به شرکت زیان وارد کرده است با اصرار نماینده مجلس بعنوان عضو هیئت مدیره مشغول بکار شود؟ !
وی با تاکید بر اینکه ظاهرا این شرکت کاملا شخصی است و بنده نمی توانم کارمند کسی باشم ، خاطرنشان کرد: اجازه نمیدهم در یک شرکت خصوصی کارمند شخصی یک نماینده مجلس باشم. آیا شرکت دخانیات ایران با حدود 50 میلیون عضو اعم از صاحبان سهام ، کارگران و کشاورزان توتونکار متعلق به این نماینده مجلس اصفهان است که هیئت مدیره این شرکت برای جابجایی یک سرپرست ، باید از وی اجازه بگیرند؟ دلیل اصرار شدید نماینده مجلس اصفهان برای حمایت از یک سرپرست در شرکت دخانیات چیست؟
چرا حقوق دریافتی خود از دانشگاه و مجلس را به مردم عزیز اعلام نمی کنید؟!
وی با اشاره به اینکه مصاحبه های متعددی به ناصواب بر علیه شرکت دخانیات ایران انجام شد،افزود : در صورتیکه در سال 1396 پس از افزایش حقوق، دریافتی اینجانب حدود 13 میلیون تومان با 120 ساعت اضافه کار است به چه استنادی در رسانه ها اعلام کردید که اینجانب بیش از 23 میلیون تومان حقوق دریافت می کنم؟ اگر شما دغدغه فیش حقوقی بنده را دارید چرا حقوق دریافتی خود از دانشگاه و مجلس را به مردم عزیز ایران اعلام نمی کنید؟!
تقاضا دارم فرصت برای یک مناظره در اختیار ما بگذارند
وی اضافه کرد: بدون تحقیق و تفحص چگونه به این نتیجه رسیدید و در رسانه عنوان کردید که در این شرکت پس از واگذاری حیف و میل صورت گرفته است؟ چرا ما باید پاسخگوی عملکرد برخی مدیران دولتی این شرکت در گذشته باشیم؟ از نماینده محترم اصفهان تقاضا دارم برای دفاع، فرصت یک مناظره را در اختیار ما بگذارند.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به اینکه حق پیگیری اتهامات وارد این نماینده اصفهان که بعضا عناوین مجرمانه دارد برای اعضای هیئت مدیره شرکت دخانیات محفوظ است، تاکید کرد: هیچ کس بر اساس قانون حق ندارد بر علیه دیگران در رسانه ها بدون استناد انتقاد کند و تهمت بزند.
دولت دهم 55 درصد از سهام شرکت دخانیات را به صندوق فولاد ایران تحمیل کرد
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای اصل 44 و خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: سه سطح برای واگذاری شرکتها بدون توجه به قابلیت واگذاری تعریف شد. گروه یک شرکتهایی که باید صد درصد سهامشان به شرکتهای خصوصی واقعی واگذار می شد به دلیل اینکه وظیفه حاکمیتی نداشتند و گروه دوم شرکتهایی بودند که در عین انجام کارهای اقتصادی و تولیدی بخشی از فعالیتهای حاکمیتی را هم مدیریت می کردند و قرارشد 80 درصد از سهامشان به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و گروه سوم هم شرکتهایی بودند که عمده فعالیتشان حاکمیتی بود مثل شرکت پست که قرار شد کاملا دولتی باقی بمانند.
محمدیان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت دخانیات ایران برای واگذاری برابر اصل 44 در گروه دوم تعریف شد ،افزود: متاسفانه در واگذاری این شرکت به جزییات قانونی اصل 44 توجهی نشد و دولت دهم 55 درصد از سهام شرکت دخانیات ایران را بجای پرداخت بخشی از مطالبات به اجبار و بدون توجه به متن قانون ، در قالب رد دین به صندوق فولاد ایران تحمیل کرد.
وی یادآور شد: صندوقی با 85 هزار نفر عضو که وظیفه مدیریت وجوه بازنشستگان محترم حوزه فولاد کشور و پرداخت مطالبات آنان پس از بازنشستگی را بعهده داشت و بر اساس قانون نباید کار اقتصادی و بنگاه داری می کرد آن هم تنها شرکت فعال دخانیات کشور که اداره آن نیاز به تخصص داشت!
سمبل کاری کردند تا بعدها پاسخگو باشند
وی با اشاره به سمبل کاری دولت وقت در واگذاری اجباری بخشی از سهام شرکت دخانیات به صندوق فولاد ،خاطرنشان کرد: برای اینکه بعدها بتوانند پاسخگو باشند با اخذ وکالت بلاعزل از صندوق فولاد ایران تکلیف کردند که صندوق فولاد باید ظرف سه سال سهامش را بفروشد که البته این مدت گذشت و پس از یکسال تمدید هنوز عملی نشد.
وی افزود: متاسفانه 40 درصد دیگر سهام این شرکت را بر خلاف قوانین واگذاری در قالب سهام عدالت واگذار کردند و اعلام کردند شرکت خصوصی شد در صورتیکه در تعریف قانونی باید 20 درصد سهام این شرکت همچنان دولتی باقی می ماند؟!
عملکرد کاغذی و مجلد مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کمکی به شرکت دخانیات ایران نکرد
وی با اشاره به تصمیم اشتباه واگذاری وظایف حاکمیتی دخانیات به 23 نفر در وزارت صنعت معدن و تجارت دولت دهم،یادآور شد: بر اساس مصوبه دولت در سال 1391 وظیفه مبارزه با قاچاق ، وصول مطالبات دولتی ،اعطای مجوزهای تولید ، واردات ، ساماندهی خرید و نظارت بر توتون و تصمیم گیری برای کلیه درآمدهای شرکت دخانیات ایران غیر از درآمدهای عملیاتی به 23 نفر در مرکزی بنام مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات سپرده شد. در صورتیکه عقلانی نبود از 23 نفر انتظار داشته باشیم بتوانند حوزه پهناور کشاورزی توتون را در استانهای گیلان ،مازندران، گلستان ،کردستان ،آذربایجان غربی ،اصفهان ،خراسانات و بخشی از استان مرکزی مدیریت کنند و یا برای شرکت دخانیات ایران با بیش از 7 هزار نفر نیرو ،امکانات اداری ،سخت افزاری و نرم افزاری در 135 شهرستان مرکز استان با بیش از نیم میلیون متر مربع انبار، وسایل نقلیه و ...تصمیم بگیرند.
وی اذعان داشت: با عقل و منطق و هر مدل ریاضی هم حساب کنیم امکان اداره دخانیات کشور با 23 نفر نیرو وجود ندارد و انجام وظایف در حوزه کشت ، ترویج ، انعقاد پیمان ، تشویق کشاورز ،دادن کود و نهاده های مورد نیاز ،پرداخت مساعده ، تسهیلات و ... بدون داشتن ساختار صحیح ازعهده این مرکز تاکنون بر نیامده و متصور هم نیست بعد از این امکان پذیر باشد.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به ناکارآمدی این مرکز در مبارزه با قاچاق و توسعه کشاورزی، خاطرنشان کرد: عملکرد کاغذی و مجلد مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات هم تاکنون کمکی به شرکت دخانیات ایران نکرد.
توتون در حوزه کشاورزی هیچ متولی ندارد
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه توتون در حوزه کشاورزی هیچ متولی ندارد ،گفت: سالانه ۹ هزارتن توتون با کیفیت مناسب در کشور تولید میشود که تنها 3 هزار تن از این تولیدات در داخل مصرف و مابقی انبار میشود.
وی با اشاره به اینکه با فشار حاکمیت مجبوریم فراتر از نیاز شرکت از کشاورزان توتون خریداری کنیم،گفت: ۱۴ شرکت فعال کشور در حوزه دخانیات، توتون مصرفی خود را از کشورهای دیگر وارد میکنند و اگر این شرکتها مکلف به تهیه توتون ار داخل کشور بودند شرکت دخانیات ایران و کشاورزان ما هم، جانی دوباره می گرفتند.
محمدیان شمالی با تاکید بر اینکه خرید کلیه محصول توتون داخل کشور از سال 1391 تاکنون ادامه دارد ،خاطرنشان کرد:این شرکت سالانه 120 تا 130 میلیارد تومان برای خرید توتون داخلی هزینه می کند.
600 میلیارد تومان توتون در انبارهای شرکت دخانیات ایران انبار شده است
وی ادامه داد: تنها ۳۰ درصد توتون داخلی کشور را مصرف میکنیم و در حال حاضر هم ۳۳ هزار تن توتون سنواتی معادل 600 میلیارد تومان در انبارهای شرکت دخانیات ایران به سرنوشت چای سنواتی دچار شده است.
وی گفت: تنها گذاشتن شرکت دخانیات ایران تنها به این دلیل که در ۸۰ سال گذشته توتون خریده و حالا هم باید بخرد باعث ورشکستگی این شرکت خواهد شد. باید با اصلاح تعرفه خرمن و مکلف شدن شرکتهای رقیب به مصرف توتون داخلی در این بخش چاره اندیشی شود.
محمدیان شمالی تاکید کرد: اگر ما توتون کشاورزان را نخریم کشاورزان چه باید بکنند ؟ تکلیفشان چیست؟ تاجر توتون هم نیستیم و باید به اندازه نیاز مواد اولیه تهیه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه رابطه اقتصادی باید بصورت برد برد باشد ،افزود:هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران هم نمی تواند معجزه کند؟ مدیریت این نیست که بدون بررسی هر توتونی را بخریم . همچنان که باید حقوق کشاورزان و کارگران پرداخت شود باید پاسخگوی سهامداران هم باشیم. صاحبان سهام در پایان سال مالی در مجامع عمومی انتظار سود سهام دارند ولی متاسفانه از زمان واگذاری تاکنون شرکت یا در نقطه سر بسر بوده و یا زیان داشته است .
نمی دانیم این شرکت شخصی یا دولتی و یا خصوصی است؟
مدیرعامل شرکت دخانیات با اشاره به اینکه مشخص نیست شرکت خصوصی هستیم یا دولتی؟ گفت: بر اساس اعلام دیوان محاسبات و سازمان خصوصیسازی، شرکت دخانیات ایران یک شرکت خصوصی است و مبنای این شرکت و اداره آن قانون تجارت واساسنامه است و تمام هزینه هایی که انجام می دهیم از محل درآمد شرکت است . لازم به یادآوری است هر ساله بازرس قانونی سازمان حسابرسی بر اساس درخواست مجمع عمومی عملکرد هیئت مدیره را ارزیابی می کند .
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون بلاتکلیف هستیم و نمی دانیم این شرکت شخصی یا دولتی و یا خصوصی است؟! در جاییکه بحث بازار و رقابت و تعیین تعرفه هاست ما را شرکتی همانند بقیه شرکتهای خصوصی می بینند! اما در جاییکه صحبت از انتصاب،خرید ماشین آلات ،خرید کلیه توتون کشورزان کشور و ... هست ما را دولتی می شمارند؟ اگر دولتی هستیم بودجه دولتی و حدود اختیارات این شرکت را مشخص کنند و تا این شرکت را بصورت دولتی اداره کنیم در غیر این صورت اجازه دهند صاحبان سهام و هیئت مدیره برای آینده خود تصمیمات درست و مناسب بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: چرا در مورد درآمد شرکت دخانیات ایران بعنوان یک شرکت خصوصی باید مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت معدن و تجارت تصمیم بگیرد؟!
بازارهای صادراتی تنباکو زرد طلایی ایران از دست رفت !
محمدیان اظهار داشت:متاسفانه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات با اعطای مجوزهای متفرقه در فصل برداشت ((تنباکو زرد طلایی اصفهان)) تنها محصول صادراتی شرکت دخانیات ایران، حاشیه سود شرکتی که همیشه حامی کشاورزان بود را از بین برد و به این ترتیب بازارهای صادراتی تنباکو زرد طلایی ایران که عمدتا کشورهای عربی و بطور خاص لبنان بود از دست رفت.
وی با تاکید بر اینکه تنها نتیجه اعطای این مجوزها باقی ماندن محصول درجه 3 روی دست شرکت دخانیات ایران بود، یادآور شد: افرادی که این مجوزها را دریافت کردند اقدام به خرید گل بار و محصولات درجه یک به قیمتی 500 تا یکهزار تومان بالاتر نموده و به صورت غیررسمی از کشور خارج نمودند.
سود بیش از 2 هزار میلیارد تومانی بازار دخانیات ایران در اختیار دو شرکت خارجی است؟!
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: ارزش بازار دخانیات ایران بنا بر اعلام رییس مرکز برنامه ریزی دخانیات 12 هزار میلیارد تومان است که از این رقم در سال گذشته، با احتساب قراردادهای مشارکتی فقط 800 میلیارد تومان درآمد سهم شرکت دخانیات ایران شده است یعنی کمتر از 6 درصد سهم بازار نصیب شرکت دخانیات ایران با بیش از 7 هزار نفر شده است و سود بیش از 2 هزار میلیارد تومانی بازار ایران در اختیار دو شرکت خارجی است که در ایران مستقل تولید می کنند. البته لازم به یادآوری است بر اساس ارقامی که در اسناد یکی از شرکتها وجود دارد میزان سرمایه گذاری آن معادل 80 میلیارد تومان است.
آیا حمایت همهجانبه از شرکتهای خصوصی خارجی بر مبنای منویات مقام معظم رهبری است؟
این مقام مسئول ادامه داد: هرچند سرمایه گذاری خارجی 2 هزار میلیارد تومان مورد ادعای مرکز برنامه ریزی و مدیریت دخانیات وزارت صنعت معدن و تجارت مورد تایید و قابل قبول نیست اما بر فرض قبول این ارقام، متاسفانه شرکت دخانیات ایران با 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را فدای 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی کردند!
وی با اشاره به اینکه مظلومیت شرکت دخانیات تاکنون گفته نشده است،افزود: می گویند می خواهیم رقابت ایجاد کنیم رقابتی با حضور دو شرکت خارجی که 70 درصد بازار را در اختیار دارند با هیچ منطقی اقتصادی مطابقت ندارد. آیا حمایت همهجانبه از شرکتهای خصوصی خارجی و گرفتن توان رقابت از شرکت دخانیات ایران بر مبنای منویات مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد مقاومتی است؟
سه برابر نیاز کشور مجوز تولید صادر کردند؟!
وی به تبصره 3 ماده102 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس تبصره 3 ماده102 قانون برنامه پنجم توسعه قانون ممنوعيت ورود كالاهاي غيرضرور در طي برنامه پنجم براي سيگار لازمالاجراء نبوده و دولت مكلف شد اقدامات لازم را مشتمل بر كاهش مصرف، توليد سيگار خارجي معتبر با نشان تجاري اصلي در داخل كشور مشروط بر تعهد شركت مذكور به عدم واردات را بهعمل آورد به نحوي كه تا پايان برنامه، توازن توليد در داخل با مصرف برقرار گردد و تا پایان برنامه پنجم واردات صفر شود. اما سال 1395 پایان برنامه پنجم با یکسال تمدید بود و متاسفانه همچنان واردات دخانیات ادامه دارد!
وی با بیان اینکه برندهای معتبر دنیا از ١۴ سال پیش به شرط انعقاد قرارداد تولید مشترک با شرکت دخانیات وارد ایران شدند، اظهار کرد: متاسفانه مرکز برنامه ریزی دخانیات وزارت صنعت معدن و تجارت از سال ٩٢ بدون توجه به استمرار قراردادهای منعقد شده به بهانه توسعه سرمایه گذاری خارجی ، مجوز تولید مستقل به شرکت ها ی خارجی در کشور اعطا کرد؟!
وی گفت: درب صدور مجوزها باز شده و در حالیکه بر اساس آمار ارائه شده مصرف سیگار در ایران 55 میلیارد نخ است تاکنون مجوز تولید بیش از 150 میلیارد نخ یعنی سه برابر نیاز کشور صادر شده است که مغایر قانون حمایت از تولید ملی و فرمایشات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی است. وقتی ظرفیت خالی داریم ایجاد ظرفیت جدید و صدور مجوزهای بدون برنامه باعث ضرر و زیان شرکت دخانیات ایران خواهد شد.
بابت واردات خرمن ارز بانک مرکزی با تعرفه دولتی دادند؟!
محمدیان شمالی با تاکید بر اینکه نیاز به حمایت رانتی و پولی حاکمیت را نمیخواهیم، گفت: توقع ما از مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور این است که برای دیگران رانت ایجاد نکنند تا شرایط بازار شرایط رقابتی باشد. نه اینکه انحصار را از ما بردارند و به شرکت دیگری بدهند.
وی با اعلام این خبر که بابت واردات خرمن ارز بانک مرکزی با تعرفه دولتی دادند،خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 36 میلیون دلار برای واردات خرمن ارز بانک مرکزی به قیمت دولتی دادند . بیش از 17 ماه است که مکاتبات ما با مرکز برنامه ریزی دخانیات در خصوص اینکه توتون خام با خرمن تفاوت دارد و اگر برای خرمن تعرفه واردات مناسب لحاظ نشود کشاورزی کوچکتر می شود بی پاسخ مانده و مرکز کار خودش انجام می دهد.
محمدیان شمالی گفت: با هدایت شرکتهای خارجی توسط مرکز مدیریت و برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت برای فعالیت مستقل ،درآمد مشارکتی ما کاهش یافته است .
وی افزود: شرکت دخانیات ایران با 7 هزار کارگر و 9 هزار کشاورز 80 درصد زنجیره تولید را بعهده دارند در صورتیکه شرکتهای خارجی فقط خرمنهای آمده را با تعرفه ارزان و دولتی وارد ایران نموده بسته بندی می کنند و بعنوان سیگار می فروشند.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران خاطرنشان کرد: شرکت دخانیات ایران با 7 هزار نیروی بیمه شده 60 برابر هزینه دستمزد بیشتر از شرکتهای خارجی مستقر در ایران پرداخت می کند در صورتیکه یک شرکت خارجی با 263 نفر بیمه شده که بیشتر خارجی هستند بیش از 2 هزار میلیارد تومان حاشیه سود دارد!
6 محصول جدید طراحی شد
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: علیرغم هجمه های نا صواب که علیه شرکت اتفاق افتاد شرکت طی 20 ماه گذشته و در سال 1395 نسبت به سال 1394 افزایش 30 درصدی تولید داشته و 40 درصد فروش را ارتقا داده که عدد بسیار بزرگی برای یکسال است و تلاش دارد با بهر گیری از امکانات داخلی و توان همکاران و اصلاح شبکه ها و روشهای فروش در سال 1396 این روند رو به رشد را افزایش دهد.
این مقام مسئول در شرکت دخانیات ایران با اشاره به طراحی 6 محصول جدید طی 20 ماه گذشته ،گفت: 3 محصول با موفقیت در بازار به مدت 10 ماه عرضه شده است که مورد استقبال مصرف کنندگان هم قرار گرفت . همچنین چهارمین محصول هم به دست نیروهای توانمند گیلانی که یک محصول خاص هست به تولید رسید و در حال عرضه برای بازار است و در آینده نزدیک 2 محصول بعدی هم وارد بازار می شود.
چشمی به قراردادهای مشارکتی نداریم و به دنبال تولید داخلی هستیم
وی از تمدید یک قرارداد مشارکت با شرکت خارجی خبر داد وافزود: قرار داد شرکت JTI با شرکت دخانیات ایران به مدت دو سال تمدید شد هر چند چشمی به قراردادهای مشارکتی نداریم و به دنبال تولید داخلی هستیم .
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه «تولید سیگار برای ما هیچ افتخاری نیست» گفت: تا زمانیکه تقاضا برای مصرف وجود دارد افتخار میکنیم سیگار تولید کنیم به دلیل اینکه با تکیه بر توان کشاورزان داخلی ، سیگار سالم تحت نظارت دستگاه های نظارتی تولید می کنیم و همچنین فواید اقتصادی تولید این کالای مضر صرف اشتغال جوانان و رفاه جامعه ایرانی می شود.
سال آینده سال رشد و شکوفایی شرکت دخانیات ایران خواهد بود
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در ادامه به استقرار ماشینآلات جدید دخانی در مجتمعهای دخانیات کشور خبر داد و گفت: بزودی ماشینهای خط تولید و خرمنهای تولید سیگار نوسازی میشود و تمام خطوط تولید شرکت هدف نوسازی و بازسازی قرار میگیرد و ارزش این سرمایه گذاری ١۵٠ میلیارد تومان است که ١٠٠ درصد فرآوری و ۵٠ درصد تولید را مدیریت و انجام می دهد .
محمدیان شمالی با اشاره به اینکه با بازسازی های انجام شده ضایعات کاهش می یابد و کیفیت خرمن محصولات بسیار افزایش پیدا می کند، اضافه کرد: کلیه ماشینآلات خریداری شده وارد گمرک بندرانزلی شده و ترخیص آن با همکاری گمرک به زودی انجام خواهد شد و عمده سرمایه گذاری مربوط به دخانیات گیلان بعنوان بزرگترین مجنمع دخانیات کشور است.
مجتمع های تعطیل و نیمه تعطیل این شرکت فعال شدند
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اعلام اینکه با ورود ماشینآلات جدید بههیچ وجه حذف نیرو نخواهیم داشت، گفت: حفظ نیروی موجود از اهداف ما است و به شدت دنبال توسعه بازار هستیم و طی 20 ماه گذشته 300 نفر بصورت غیرمستقیم در بازارهای شرکت دخانیات مشغول بکار شدند.
وی با اشاره به فعال شدن مجتمع های تعطیل و نیمه تعطیل این شرکت در کشور افزود: مجتمعهای اصفهان، کردستان، مازندران، گلستان و مجتمع نیمه تعطیل ارومیه به مدار تولید برگشتهاند و با بازسازی و تغییر سایز ماشینآلات جدید شاهد افزایش چشمگیر تولید در دخانیات ایران در آینده نزدیک خواهیم بود.
با مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان رشد تولید فراهم شد
وی از حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و افزود: طی 20 ماه گذشته با مساعدت مجلس شورای اسلامی و با تعیین مالیات دخانیات ملی و جلوگیری از قاچاق سیگار و جایگزینی ماشین آلات جدید امکان رشد تولید فراهم شد.
عملکرد مدیر مجتمع دخانیات گیلان شایسته تجلیل است
محمدیان شمالی در پایان ، مدیریت دخانیات استان گیلان را پس از واگذاری با روندی رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: عملکرد مدیرمجتمع دخانیات گیلان شایسته تجلیل است.
محمدیان با بیان اینکه تحولات بسیار خوبی در دوران مدیریت جدید در گیلان انجام شده، اظهار کرد: مجتمع دخانیات گیلان با یکهزار و 500 نفر، 50 درصد تولید محصولات کشور را برعهده دارد و در طی مدت حضور آقای عیدیان تحولات ساختاری ، اساسی و زیربنایی در دخانیات گیلان انجام شده است که در طول 5 سفر خود به گیلان با این تغییرات مواجه شدم و کاملا از عملکرد وی رضایت دارم .
لازم به یادآوری است که در سفر مدیرعامل شرکت دخانیات ایران به گیلان ، خط 4 کارخانه عمل آوری مجتمع دخانیات گیلان ، خط تولید سیگارت جدید هما راندکُرنر و ماشین تغییر سایز یافته GDX1 افتتاح شد و با بهره برداری از این خط ، 100 درصد عمل آوری توتون در داخل کشور توسط شرکت دخانیات ایران انجام می شود.