شهردار رشت: دفاتر تسهیل گری برای رفع مشکلات املاک نسقی  در 7 محله رشت ایجاد می شود

شهردار رشت: دفاتر تسهیل گری برای رفع مشکلات املاک نسقی در 7 محله رشت ایجاد می شود

شهردار رشت در مراسم افتتاح اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی شهرداری رشت همزمان با هفته قوه قضائیه در سرای محله معلم رشت با اشاره به وجود املاک نسقی به عنوان یکی از موضوعات اساسی شهرداری گفت: 7 محله از محلات 55 گانه شهر رشت که عموما در حاشیه شهر قرار دارند با ارزیابی های بعمل آمده به عنوان پایلوت انتخاب شدند تا در این محلات با تصویب اعضای محترم شورای شهر رشت دفاتر تسهیل گری علاوه بر سرای محلات احداث شود.

ثابت قدم افزود: با توجه به اینکه سکونتهای غیر رسمی در این محلات زیاد بوده و به نوعی مباحث جرم شناسی در این محلات بالاست و ساختمان سازی روی املاک نسقی آسیبهای زیادی را به دنبال دارد رویکرد اصلی ساختار دفاتر تسهیل گری ،سند دار کردن املاک نسقی است.

رییس کل داد گستری استان گیلان در ادامه این مراسم با اشاره به موضوع املاک نسقی در شهر رشت گفت: خیلی ها به من مراجعه می کنند و می گویند که واحد مسکونی نسقی را خیداری کرده اند که البته این مطالب بر اساس قانون نیست.

سیاوش پور افزود: پیگیری و رفع مشکلات مردم ضروری است. حل این مشکل به پشتوانه استانی نیاز دارد.دادگستری استان گیلان به این موضوع واقف بوده و حتی شاید لازم باشد این موضوع به صورت کلی در شورای تامین استان هم مطرح شود.

وی تاکید کرد: نباید برای نظارت فنی را کم کرد و باید زلزله رودبار را در این موارد از یاد نبریم.

معاون دادستان رشت در ادامه با اشاره به وجود 7 هزار واحد نسقی در این شهر گفت: شهرداری رشت بر اساس قانون برای جلوگیری از ناهمگونی و ساخت و سازهای بی رویه غیرمجاز از قوه قضاییه کمک خواست و در این راستا به شهرداری کمک خوبی شد.

وی با تاکید بر حل مشکلات مردم خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین راه حل قرار شد پرونده قشر ضعیفی که درگیر این مشکل هستند با نگاهی ویژه در کمیسیونهای ماده 100 بررسی شده و تصمیم گیری شود و به محض صدور رای پروانه صادر شود.

ملکی در پایان سخنانش از رییس کل دادگستری استان گیلان درخواست کرد تا تمهیدات لازم برای افزایش تعداد کمیسیونهای ماده 100 از 4 کمیسیون به 10 کمیسیون دستورات لازم را صادر کنند.

لازم به یاد اوری است که " املاک نسقی " به آن دسته از اراضی که نسبت به آنان سند رسمی وجود نداشته بلکه از طریق " مقررات قانون اصلاحات ارضی " و به موجب " اسناد عادی " یا " تصرف مالکانه " نسبت به آنان وجود داشته باشد، املاک نسقی گفته می شود. قانون جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سال 1385 وضع شده است که جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرد. اما متاسفانه عدم هماهنگی ورسیدگی مسئولین و عدم مدیریت صحیح در طرح و اجرای این قانون مشکلات عدیده ای برای 50 درصد از مالکین 7 هزار واحد مسکونی غیر مجاز که از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند بوجود آورده است. بنا به اظهار فرماندار رشت ۵۰ درصد مسکن‌های ساخته شده غیر رسمی در شهرستان رشت واحد تک واحده و انفرادی است.

شهردار رشت هم تلاش زیادی برای رفع این مشکل داشته و در یکی از جلسات خطاب به مالکین ساختمانهای تک واحدی و انفرادی گفت: کسانی که ساخت و ساز انفرادی داشته اند می‌توانند به کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مراجعه کرده و خارج از نوبت در یک بازده زمانی خاص از شرایط تسهیل شده و با کمترین اقساط که توسط شهرداری اجرایی خواهد شد، با طی مراحل قانونی پایان کار خود را دریافت کنند.

ارسال شده در دوشنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۰۱ بعدازظهر
کد خبر: 82
آخرین خبر ها
گزیده خبرها