می خواهیم در دانشگاه های نسل سوم پیشرو باشیم/ سیاست ما شفاف است
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان:

می خواهیم در دانشگاه های نسل سوم پیشرو باشیم/ سیاست ما شفاف است

اختصاصی/اسرارمروز/حسن سامری. اگر جایی در انتخاب مدیر اشتباه کنم تجدید نظر می کنم/ مرجع اعلام بدهیها هیئت امنای دانشگاه است/ جابجایی یک مدیر به معنای ضعف آن مدیر نیست/ نرم افزار سیماک برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تولید شد/ جذب هیئت علمی از راهی غیر از فراخوان، غیرقانونی است/ 6 شرکت دانش بنیان راه اندازی کند در صورتیکه تا سال 95 حتی یک شرکت دانش بنیان هم نداشتیم/ در طول دو سال ،35 هسته فناور در این دانشگاه تشکیل شد/ راه اندازی نظام ارجاع یکی دیگر از دستاوردهای برنامه راهبردی است/ تشکیل کانون سلامت محله در گیلان،تحولی در حوزه سلامت است

  بخش سلامت و بهداشت و درمان با توجه به نقش حساس و ضروري که در زندگي همه مردم دارد حائز اهميت ويژه اي است. با توجه به نقش اساسي مديريت راهبردی و استراتژيک در مقوله دانش، توجه به اين علم در زمينه سلامت و مراکز درماني اجتناب ناپذير است.

 برنامه ريزي راهبردی ، يک ابزار بسيار مفيد و معتبر براي هدايت همه ي سازمان ها، از جمله سازمان ها و مراکز درماني مي باشد. اما در سازمان هایی که سالها به شکل سنتی اداره شده است اجرای برنامه راهبردی و تعیین اهداف مشخص برای یک دوره مشخص زمانی کاری بسیار سخت و طاقت فرسا،برای مدیریت ارشد محسوب می شود.

بی شک اصلاح یک فرآیند بسیار سخت تر و دشوارتر  از ساخت یک بیمارستان و یا راه اندازی یک رشته جدید است زیرا نقشه و بودجه و پیمانکار و ... در راه اندازی یک رشته جدید و یا ساخت بیمارستان مشخص است اما باز مهندسی فرآیندها برای کاهش پیچیدگی ها کاری دشوار است.

در این مجال قصد دارم تا به موضوع تدوین و اجرای برنامه راهبردی در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با شروع مدیریت دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک بپردازم. دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بنا به ادعای برخی کارشناسان ،دانشگاهی بسیار فربه و تنبل است که به دلیل پیچیدگی و سختی فرآیندها ،قدرت حرکت ندارد و به زحمت خود را جابجا می کند. بنابراین نیاز به بازنگری نحوه مدیریت داشت.

تفکر دکتر یوسف زاده رشد متوازن در این دانشگاه  است و تلاش می کند تمام معاونت ها با برنامه ای مشخص رشد متوازن داشته باشند.

شاید برای برخی رئوسای د انشگاه های علوم پزشکی ، ساخت و ساز بیمارستان و یا راه اندازی یک رشته جدید کار بزرگی باشد اما این دکتر جوان به دنبال چیز دیگری بود. وی به خوبی  می دانست که روزی باید میز مدیریت را تحویل مدیر دیگری بدهد بنابراین خیلی ساده تر بود که تمام انرژی خود را صرف بدهیها کند .

 سرو سامان دادن به اوضاع مالی و بدهی بیش از 300میلیارد تومانی در کنار 120 میلیارد تومان  تراز منفی دانشگاه که از گذشته برایش به ارث مانده بود تنها انتظار از وی بود و هیچ اجباری برای تدوین برنامه های راهبردی بلندمدت و کوتاه مدت بصورت جز به جز وجود نداشت. اما به محض ورود به دانشگاه و تحویل سکان ریاست ،دست بکار شد.

وی ادعا ندارد کاری که انجام می دهد دقیق ترین و درست ترین کار است. اگر اشکالی  در روند اجرایی بوجود آمد به حرکت خود ادامه داد و در حال حرکت به دنبال رفع اشکالات بود و منتظر نشد تا همه شرایط آماده شود و بعد حرکت خود را آغاز نماید.

یوسف زاده اعتقاد دارد وقتی مسئولیتی پذیرفته می شود  تمام شرایط مثبت و منفی را باید قبول کرد و می گوید: دانشگاه ما اگر پیش از این  ضعفی داشت به دلیل نداشتن برنامه بود، پتانسیل و ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بالاست.

در سال 1395 و در ابتدای ورود وی، درهای اتاقش بسته بود. انتقاد می شد که چرا دفترش به دژی تبدیل شده که کسی نمی تواند وارد شود و دسترسی به رییس دانشگاه وجود ندارد؟

وی در پاسخ این سوال می گوید : در آن دوره نیاز بود تمام درها را ببندم چون حجم اطلاعات ورودی بسیار زیاد بود و توان تشخیص درست یا غلط بودن آن حجم اطلاعات وجود نداشت.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان  می افزاید: اگر امروز بدون حضور معاونین، امکان پاسخ به تمام سوالات برای من وجود دارد صرفا به دلیل تمرکز بر روی این اطلاعات در ابتدای ورود به دانشگاه است و امروز به تمام اطلاعات دانشگاه بصورت جز به جز اشراف دارم.

وی اعلام می کند: باید درها را می بستم و غیر از این راهی نداشتم.

این پزشک نام آور گیلانی در سال 1395 تلاش کرد اوضاع بدتر از گذشته نشود و با اینکه همه درهای دسترسی به وی بسته بود اما پیش بینی لازم را داشت در صورتیکه شرایط محیطی خیلی سخت و طاقت فرسا بود و حرکت دانشگاه را تحت تاثیر می گذاشت .

علیرغم اینکه درهای اتاق وی بسته بود و برای تدوین برنامه ایی دقیق برای 10 سال آینده تلاش می کرد ،باز تاسف می خورد که به دلایل مختلف وقت زیادی تلف شده است.

اما در سال 1396 تبلیغات و جو رسانه ای شروع شد. از بدهیهای سنگین چند صد میلیارد تومانی تا تخلف در واگذاری یک مناقصه به پیمانکار و حقوق نجومی یک مشاور و ... از جمله انتقاداتی بود که البته استنادهای ارائه شده ظاهرا محکمه پسندی نبود. هر روز شایعاتی هم پخش می شد که کرسی ریاست دانشگاه از این پزشک جوان گرفته می شود .

حتی در برخی موارد حوزه آموزش،درمان و بهداشت عرصه کشمکش های سیاسی شد و هر کسی به یک قدرت سیاسی نزدیک شده و مسائل درون سازمان را به بیرون کشاند.

برای مردم استان گیلان اینگونه تداعی شد که کشمکش های سیاسی به یک بیماری در دانشگاه تبدیل شده است. نوعی بیماری که در قالب یک فرهنگ سازمانی نادرست ، به تدریج از گذشته در این دانشگاه جا خوش کرده است.

مردم گیلان می گویند: دور از شان یک مدیر یا عضو هیئت علمی است که بخواهد از ظرفیتهای سیاسی برای مسائل شخصی و حفظ میز مدیریت استفاده کند و این تفکر که پشت یک مدیر برای حفظ میز مدیریت و جایگاه خود به یک قدرت سیاسی گرم باشد اشتباه است چرا که ممکن است در آینده انتظاراتی برای قدرتهای سیاسی ایجاد شود که یا عملی نباشد و یا اینکه اجرای آن هزینه ای سنگین ایجاد کند.

هر چند سیاسیون از جمله نمایندگان مجلس رای شان را از مردم گرفتند و باید احترام شوند اما به معنای این نیست که تعیین کننده سیاست یک دستگاه باشند و اگر قرار باشد از قدرت سیاسیون استفاده شود باید منافع عمومی لحاظ شود . بنابراین هر کسی در هر جایگاه مدیریتی ، از سیاسیون برای رسیدن به اهداف شخصی خود استفاده کند به سازمان خود خیانت کرده است.

دکتر یوسف زاده در طول تدوین برنامه راهبردی این دانشگاه و در برابر هجمه های سنگین سکوت کرد و وقت خود را برای ارائه پاسخ تلف نکرد.

 وی در توصیف سال اول فعالیت خود در کرسی ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان می گوید: فقط روی کارمان تمرکز کردیم و به جلو نگاه کردیم چون باید ظرف زمانی طی شود.

یوسف زاده این دانشگاه را به مثابه یک اتوبوس می داند که در حال حرکت است و تاکید دارد: فرمان اتوبوس دانشگاه دست ماست و اگر بخواهیم به دلیل سنگ اندازیها برگردیم و به سنگ اندازی ها توجه کنیم ممکن است حرکت رو به جلو را از دست بدهیم و از مسیر درست منحرف شویم . در صورتیکه آن سنگها فقط ممکن است شیشه این اتوبوس را بشکند و یا خطی بیندازد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اینجانب بعنوان راننده این اتوبوس وظیفه دارم آرامش افرادی که در این اتوبوس بیدار و یا خواب هستند فراهم کنم چرا که حرکتهای ناگهانی ،ممکن است آسیبهای جدی وارد کند.

حالا 2 سال ونیم از ریاست دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان می گذرد و فشارهای سیاسی باعث توقف حرکت وی نشد. فشارهای سیاسی که شاید برای حذف چند وزیر کافی بود .اکنون بذر برنامه راهبردی که وی در زمین این دانشگاه کاشته بود سر از خاک بیرون آورد و همانطور که این پزشک جوان پیش بینی کرده بود در حال شکوفه دادن است و پس از سه سال شاهد میوه های نوبرانه آن خواهیم بود. بذری که در سال اول مدیریت وی با آرامش کاشته شد اما در سال دوم در مقابل تهدیدات شدید و حملات سیاسی قرار گرفت . رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تمام توان از این بذر کاشته شده دفاع کرد و تن به سیاست زدگی نداد زیرا ایمان داشت زمین دانشگاه برای کاشت این بذر مناسب است و اگر این بذر سر از خاک بیرون آورد و به نهالی تبدیل شود به راحتی نمی توان آن را از زمین دانشگاه جدا کرد.

وی به دنبال بهترینها برای این دانشگاه می باشد بنابراین در سال دوم فعالیت با برگزاری ملاقاتهای عمومی،دیدار با همکاران،نشستهای خبری و ... خود را در برابر انتقادات قرارداد. اعتقاد وی این است که پاسخگویی ضروری ترین ویژگی هر مدیری است و باید مسئولیت کاری که قبول کرده ، بپذیرد و در مقام رییس دانشگاه  مسئول پاسخگویی به تمام دانشگاه می باشد زیرا برای هر کاری که انجام می شود دلیلی وجود دارد که قابل دفاع می باشد. 

 در ادامه ،به گزارشی از نهمین دوره طرح ضیافت اندیشه که با حضور اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد می پردازیم. طرحهای ضیافت اندیشه در راستای پاسخگویی به سوالات و انتقادات برگزار می شود و  رییس این دانشگاه به فال نیک می گیرد که به نقد کشیده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان درنهمین دوره طرح ضیافت اندیشه که در دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت برگزار شد ،گفت:طرح ضیافت اندیشه فرصت مناسبی برای تجمیع فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی و به اشتراک گذاری آموخته ها و تجارب آنهاست.

یوسف زاده با اشاره به اینکه طرح ضیافت اندیشه، این فرصت را در اختیار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار داده تا در یک فضای غیر اداری و معنوی یافته های خود را به اشتراک بگذارند ، گفت: این طرح منجر به افزایش بصیرت و معرف افزایی استادان و نخبگان می شود. 

دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بدهکارترین دانشگاه های کشور نیست 

وی در پاسخ سوالی مبنی بر بدهی سنگین دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان،گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بدهکارترین دانشگاه های کشور نیست و در مقابل بدهیها ، مطالبات زیادی داریم .

یوسف زاده با اشاره به اینکه مرجع اعلام بدهیها هیئت امنای دانشگاه است ، افزود: نکته مهم در بدهیهای این دانشگاه وجود تراز منفی 120 میلیارد تومانی از گذشته است و هیچکس نمی تواند ادعا کند که در مدت زمان کوتاه می تواند آن را صفر کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه بخشی از بدهی های دانشگاه مربوط به بیمارستانهای 32  تختخوابه ضرر ده گیلان است،اضافه کرد: ناتوانی دانشگاه بدهی نیست و اگر کسانی اینگونه حرف می زنند اشراف به مسائل دانشگاه ندارند. 

پرداختی های پرسنلی بر اساس سیاستهای وزارت بهداشت و درمان است 

وی در ادامه پرسش و پاسخ در خصوص معوقات پرسنلی ،خاطرنشان کرد: معوقات پرسنلی در تمام دانشگاه های کشور وجود دارد  و دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در میانه قرار دارد نه شرایط عالی داریم و  نه آخر جدولی نیستیم. پرداخت کارانه نیز چالش بزرگی است که دانشگاه با آن دست و پنجه نرم می کند .

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه پرداختی های پرسنلی بر اساس سیاستهای وزارت بهداشت و درمان است و ما نمی توانیم خودمان در این خصوص تصمیم بگیریم،یادآور شد: بیمه ها هم کاری ندارند که دانشگاه چه میزان خدمات ارائه کرده  و چه میزان هزینه می کند.

 وی با اشاره به اینکه در سه ماه تابستان 1396 فقط یکبار پول از بیمه دریافت کردیم و دانشگاه را بدون اینکه ریالی از بیمه ها دریافت کنیم اداره کردیم،اعلام کرد: مقرر شد تامین اجتماعی از شهریور 1397 پس از دریافت اسناد 60 درصد و بیمه خدمات درمانی 70 درصد مطالبات را بصورت علی الحساب پرداخت کند که قدمی رو به جلو است. 

برای رسیدن به اهداف دانشگاه به منافع شخصی فکر نمی کنم  

یوسف زاده در پاسخ به انتقادی در خصوص جابجایی مدیران گفت: نیروهای توانمند زیادی در دانشگاه داریم اما انتخاب نیرو برای پستهای مختلف در مقام رییس دانشگاه ، کاری بسیار سخت است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه گردش اصلی مدیریت توسط افرادی صورت می پذیرد که کارشان مدیریت کردن است ، خاطرنشان کرد: این دانشگاه به لحاظ افراد متخصص در مدیریت به ویژه در حوزه های مالی و پشتیبانی فوق العاده ضعیف است.

یوسف زاده گفت: یکی از معیارهای انتخاب مدیران این است که افراد آلودگی مدیریتی نداشته باشند هر چند که تجربه و دانش را انکار نمی کنم اما در شرایط فعلی  از نیروهایی استفاده می کنم  که قبلا تجربه مدیریتی نداشتند و دارای عشق و انگیزه کافی برای کار باشند.

وی با تاکید بر اینکه شخصا علاقه دارم به جوانهای دارای انگیزه فرصت مدیریت بدهم ،یادآور شد: ما بانک مدیر نداریم که بتوانیم از آن جا مدیر انتخاب کنیم .افراد پتانسیلها و ظرفیتهایی دارند و تا بکار گرفته نشوند نمی توان بررسی کرد چقدر توانایی مدیریتی دارند.

این مقام مسئول در ادامه اضافه کرد: بارها تاکید کردم که جابجایی یک مدیر به معنای ضعف آن مدیر نیست.

یوسف زاده با تاکید بر اینکه جایی که اشتباه کنم و نیاز به تغییر ببینم انجام می دهم،خاطرنشان کرد: شاید جابجایی مداوم مدیران تعریف خوبی برای توانایی مدیر ارشد نباشد و مدیریت ارشد یک دستگاه را زیر سوال ببرد و به حساب ضعف گذاشته شود ولی اینجانب برای رسیدن به اهداف دانشگاه به منافع شخصی فکر نمی کنم و اگر جایی در انتخاب مدیر اشتباه کنم تجدید نظر می کنم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مهم این هست که همیشه تغییرات نتیجه مثبتی داشته باشد،گفت: اینکه بگویم مدیری که انتخاب کردم صد درصد انتخاب درستی است این اعتقاد ندارم و در شرایطی احساس کنم مدیر بهتری باشد تغییر می دهم. تردید نمی کنم و خودم را نمی بینم . 

دانشگاه نمی تواند ادعا کند که می خواهد وارد عرصه بین المللی شود اما زبان بین المللی محاوره را نداند 

وی در پاسخ به دلیل اجباری بودن آموزش و یادگیری زبان انگلیسی برای اعضای هیئت علمی ،گفت: چشم انداز دانشگاه ما پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم است و لازمه آن بین الملل سازی است. دانشگاه نمی تواند ادعا کند که می خواهد وارد عرصه بین المللی شود اما زبان بین المللی محاوره را نداند .

این مقام مسئول اضافه کرد:  هیات ممیزه دانشگاه که متشکل از 20 نفر اعضای هیئت علمی هستند در این خصوص تصمیم گرفتند و من هم یک رای در هیات ممیزه دارم . 

آرزوی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان برآورده شد 

این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به برآورده شدن آرزوی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان،گفت: نرم افزار خرید متمرکز دارو و تجهیزات سیماک برای اولین بار در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تولید شد.

وی با باین اینکه این نرم افزار دارای تمام مراحل خرید دارو و تجهیزات است، افزود: خرید متمرکز دارو و تجهیزات را برای کلیه بیمارستانهای استان در سال 1397 شروع کردیم که در هیچکدام از  دانشگاههای کشور، این کار شروع نشده و هیچ بیمارستان و مرکز درمانی اقدام به خرید دارو و تجهیزات  بصورت متمرکزنمی کند  یعنی زمینه برای این تصمیم مهم فراهم شده است تا دارو و تجهیزات مورد نیاز را یکجا و بصورت متمرکز خریداری کنیم .

یوسف زاده با اشاره به اینکه در طول سال 1396 با استفاده از نرم افزار سیماک توانستیم بیش از 150 میلیارد ریال صرفه جویی کنیم،خاطرنشان کرد: خرید دارو در سال 1395 به مبلغ 440میلیارد ریال  انجام شده که در سال 96 به دلیل دقت و کنترل این نرم افزار، 130 میلیارد ریال کاهش یافته  و 310 میلیارد ریال دارو خریداری شده است در صورتیکه تعداد بیماران افزایش و قیمت دارو هم گرانتر از سال 95 بوده است. همچنین یک میلیارد و 400 میلیون تومان هم برای اولین بار از آفر برخوردار شدیم که در گذشته نداشتیم بنا براین در طول یکسال رقمی بیش از 150 میلیارد ریال صرفه جویی شد. 

37  عضو هیئت علمی قراردادی بودند که ما هیچ نقشی در جذب آنان نداشتیم 

یوسف زاده در ادامه نهمین طرح ضیافت اندیشه در خصوص نحوه جذب اعضای هیئت علمی گفت: اعضای هیئت علمی بر اساس فراخوان جذب می شوند و جذب هیئت علمی از راههای دیگر غیرقانونی است.

 وی با تاکید براینکه عضویت در هیات علمی بصورت قراردادی می تواند برای سه دوره 6 ماهه تمدید شود،یادآور شد: افرادی بعنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه بصورت قراردادی داریم و یا داشتیم که بیش از 10 سال قراردادی هستند  درصورتیکه کمتر از 10 عضو هیئت علمی قرار دادی در سایر دانشگاه های علوم پزشکی مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به دریافت 45 سهمیه عضویت هیئت علمی ،خاطرنشان کرد: متاسفانه نتوانستیم از فرصت جذب 45 سهمیه عضویت هیئت علمی استفاده کنیم زیرا در عمل 37  عضو هیئت علمی از سالهای گذشته ،قراردادی بودند که ما هیچ نقشی در جذب آنان نداشتیم. کسانی که سالها زحمت کشیده بودند و دل خوش کرده بودند که روزی عضو هیئت علمی خواهند شد و سیستم به شکل قراردادی  آنها را 10 سال نگه داشته بود یا باید می رفتند  و یا اینکه به ترکیب  37 عضو هیئت علمی قراردادی دست نمی زدیم.

یوسف زاده اضافه کرد: دریافت 45 سهمیه عضویت هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در کشور سابقه نداشت ولی به دلیل تعداد اعضای هیئت علمی قراردادی متاسفانه در سال 96 ضرر کردیم و 10 سهمیه به ما تعلق گرفت در صورتیکه دانشگاه های هم سطح دیگر بیش از 25 سهمیه گرفتند. 

آیا برای ساخت بیمارستانهای 32 تختخوابه نیاز سنجی شد؟ 

وی همچنین با اشاره به بیمارستانهای 32 تختخوابه گیلان گفت: در شرایطی که در کشور ترکیه بیمارستانهای کمتر از 3 هزار تختخوابه را مقرون به صرفه اقتصادی نمی دانند باز به دنبال ساخت بیمارستان  32 تختخوابه هستیم!

این مقام مسئول اضافه کرد: 7 بیمارستان در گیلان 32 تختخوابه هستند که به بیمارستانهای زیان ده معروف هستند. آیا برای ساخت این بیمارستانها سیاستگذاری شد؟ آیا نیاز سنجی شد؟

وی افزود: این بیمارستانها با تمام امکانات راه اندازی شد اما با کمبود پزشک متخصص و کادر درمانی روبرو هستند. در حال حاضر با کمبود تکنسین ،پزشک متخصص،متخصص بیهوشی و ... در این بیمارستانها روبرو هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر نسبت به تعطیلی این 7 بیمارستان اقدام می کردیم با افراد محلی و سیاسیون ممکن بود چالش داشته باشیم بنابراین برنامه ریزی کردیم که یک متخصص اطفال ، یک متخصص داخلی و یک متخصص طب اورژانس در این بیمارستانهای ضررده مستقر شود.

یوسف زاده اعلام کرد: برای برون رفت از مشکلات و چالشها در بیمارستانهای 32 تختخوابه ،نقشه جامع درمان و نظام سطح بندی را تعریف کردیم . 7 بیمارستان 32 تختخوابه زیان ده  را در سطح یک قراردادیم. بیمارستانهای آستانه ،رودسر، لنگرود، آستارا ،فومن ،صومعه سرا و رودبار سطح دو ،بیمارستانهای تالش، انزلی و لاهیجان  سطح سه A و بیمارستانهای رشت  را سطح 3 B قراردادیم. 

آموزش و پژوهش زمان زیادی می برد تا به نتیجه برسد 

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص میزان توجه به آموزش و پژوهش در برنامه های راهبردی،گفت: اگر پرداخت کارانه و حقوق پرسنلی یک ماه به تاخیر بیفتد همه متوجه می شوند اما فعالیت در زمینه آموزش و پژوهش زمان زیادی می برد تا به نتیجه یرسد.

یوسف زاده اعلام کرد: در سال 96 تعداد مقالات علمی و تاپ لیست دانشگاه به 400 مقاله رسید در صورتیکه تعداد 257 مقاله در سال 1395 داشتیم. 

داشتنی یک برنامه و نقشه ناقص بهتر از نداشتن برنامه است 

وی در توضیح دستاوردهای برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان،یادآور شد: داشتنی یک برنامه و نقشه ناقص بهتر از نداشتن برنامه است بنابرای با تدوین برنامه راهبردی ،چشم اندازی تعریف شد که تا 10 سال آینده باید به آن برسیم که پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه روزی حتی نام دانشگاه نسل سوم را نشنیده بودیم ،خاطرنشان کرد: ما ترجیح می دهیم بایستیم و حرکت نکنیم اما یک قدم بدون نقشه قدمی برنداریم. امروز به پشتوانه برنامه راهبردی ادعا داریم که می خواهیم در دانشگاه های نسل سوم پیشرو باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 1395 برنامه راهبردی دانشگاه و در سال 1396 برنامه راهبردی معاونتهای این دانشگاه با همان چشم انداز نوشته شد، اضافه کرد: افزودن واحد کارافرینی به دروس دانشجویان، قرارداد با صنعت برای تولید درآمد، انعقاد قرارداد رشته های  بین رشته ای و بین الملل سازی آموزش زبان، عملیاتی شدن میز خدمت در معاونت توسعه ، غذا و دارو برای پیگیری امور اداری ارباب رجوع در ورودی اداره و جلوگیری از اتلاف وقت آنان در اتاقها و کاهش زمان فرآیند اداری، راه اندازی پیوند کبد ،تعریف 25 پروژه در قالب 5 مگا پروژه از جمله مدیریت دانش و تحقیقات کاربردی از جمله دستاوردهای برنامه راهبردی این دانشگاه می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه همه موفقیتهای ما در سایه اجرای برنامه های راهبردی حاصل شده است ،گفت: برنامه راهبردی ادبیات جدیدی است که در آن بر اساس شاخص ها مطالب عنوان می شود و روند شاخصها مرتب کنترل می شود .

این مقام مسئول در دانشگاه گفت: کل استان گیلان دارای 44 شرکت دانش بنیان است و  پارک علم و فناوری با سابقه 20 سال فعالیت  کمتر از 30شرکت دانش بنیان دارد در صورتیکه دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اجرای برنامه راهبردی توانست 6 شرکت دانش بنیان راه اندازی کند در صورتیکه تا سال 95 حتی یک شرکت دانش بنیان هم نداشت.

وی در ادامه با اشاره به هسته های فناور دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اشاره کرد و یادآور شد: کل هسته های دانش بنیان در تمام دانشگاه های استان گیلان 120 هسته فناور می باشد در صورتیکه در طول دو سال ،35 هسته فناور در این دانشگاه تشکیل شد. 

در تاپ لیست دانشگاه های کشور برای برخورداری از فاینانس قرار گرفتیم 

یوسف زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر پروژه های عمرانی دانشگاه ،گفت: عملکرد این دانشگاه در طول دو سال گذشته به گونه ای بود که اکنون در تاپ لیست دانشگاه های کشور برای برخورداری از فاینانس قرار گرفت و اگر لطف خداوند شامل حال ما شود یکهزار میلیارد تومان در حوزه سلامت گیلان سرمایه گذاری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چون منابع مالی نداشتیم به این نتیجه رسیدیم از فاینانس استفاده کنیم،گفت: پروژه برج تحقیقاتی پرفسور سمیع هم در این شرایط مناقصه آن برگزار شده و در حال ساخت است. 

نمی توانیم چون بدهکار هستیم نسبت به مسائل محیط زیست بی تفاوت باشیم 

این مقام مسئول در ادامه نهمین طرح ضیافت اندیشه در پاسخ سوالی دیگر در خصوص جایگاه محیط زیست در برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان،گفت: یکی از اهداف استراتژیک دانشگاه ما کاهش آلودگیهای محیط زیستی بر اساس برنامه راهبردی بود و پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که  بجای اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان سلامت مردم را تامین کند از طریق زباله های عفونی و فاضلاب بیمارستانی سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.

وی با اشاره به اینکه توانستیم با تکیه بر برنامه راهبردی دانشگاه ،چالش را به قوت تبدیل کنیم ،افزود: زمینی در سراوان داشتیم که به محل دفن یکهزار تن زباله عفونی دانشگاه تبدیل شده بود بدون اینکه محصور باشد و دام و طیور کشاورزان و حیوانات وحشی از آن تغذیه می کردند و افراد نیازمند ، از پلاستیکهای آلوده عفونی آن برای بازیافت استفاده می نمودند .بنابراین در ابتدای سال 1395 کلیه زباله های موجود را امحا کردیم و این زمین در آینده ای نزدیک به مجنمع کارگاههای نیمه صنعتی نبدیل خواهد شد که شرکتهای دانش بنیان دانشگاه در آن مستقر می شوند و به تولید برسند و از طرفی دیگر، تابلوی دانشگاه را در ورودی مرکز استان گیلان برپا کنیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه تا سال 1395هیچ بیمارستانی تصفیه خانه بیمارستانی نداشت،اذعان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نقش 30 درصدی در آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود بعنوان آلوده ترین رودخانه های جهان داشت و تا سال 1395 هیچکدام از بیمارستانهای استان گیلان تصفیه خانه فاضلاب نداشت.

یوسف زاده با تاکید بر اینکه اجازه ندادیم حتی یک بیمارستان جدید بدون تصفیه خانه فاضلاب تحویل گرفته شود،خاطرنشان کرد: نمی توانیم چون بدهکار هستیم نسبت به مسائل محیط زیست بی تفاوت باشیم بنابراین تلاش می کنیم از محل در آمد دانشگاه ، تمام بیمارستانها تا پایان سالجاری به تصفیه خانه فاضلاب مجهز شوند. 

راه اندازی نظام ارجاع یکی دیگر از دستاوردهای برنامه راهبردی 

وی با اشاره به راه اندازی نظام ارجاع بعنوان آرزوی دیگر وزارت بهداشت و درمان،عنوان کرد: در برنامه چهارم پنجم و ششم توسعه آرزوی وزارت بهداشت راه اندازی نظام ارجاع بود اما هیچ دانشگاهی موفق نشد و وزارت بهداشت ناکام مانده و نتوانست نظام ارجاع الکترونیک را راه اندازی کند.

یوسف زاده در ادامه از راه اندازی نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بعنوان یکی دیگر از دستاوردهای برنامه راهبردی خبر داد و گفت: اجرای نظام ارجاع را در شهرستانهای ماسال ،لنگرود و صومعه سرا بصورت پایلوت شروع کردیم .

این مقام مسئول با اشاره به مزیتهای نظام ارجاع و تحقق نظام ارجاع از سطح دو به یک در استان گیلان،یادآور شد: نظام ارجاع تحولی در حوزه سلامت است که در استان گیلان با تلاش و همکاری  معاونت  بهداشت و درمان و آی تی اتفاق افتاد و کسانی که از سیستم ارجاع استفاده می کنند هزینه کمتری دارند و از فرانشیز بطور کامل استفاده می کنند و همچنین در نوبت دهی مراکز درمانی از اولویت برخوردارند. 

تشکیل کانون سلامت محله در حمیدیان شهر رشت ، تحولی در حوزه سلامت 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در ادامه نهمین طرح ضیافت اندیشه با تاکید بر تلاش دانشگاه برای اجتماعی شدن سلامت ،خاطرنشان کرد: ما باید در هر خانه به اطلاعات سلامت افراد دسترسی داشته باشیم تا اطلاعات و آموزشهای بهداشتی را متناسب با سن جامعه هدف مستقیما به خودشان برسانیم .بنابراین کانون سلامت محله را  در 6 کارگروه مادر و کودک ، نوجوان وجوان، میانسال  وسالمند و محیط زیست و تحکیم  بنیان خانواده تعریف کردیم.

یوسف زاده با اشاره به اینکه در روستاهها ،بهورزان نقش خود را بخوبی ایفا می کنند و خانه به خانه برای کنترل و کسب اطلاعات سلامت تک تک افراد مراجعه می کنند،تاکید کرد: در شهرها ،مردم در مقابل بیماریهای واگیردار بی دفاع هستند و امکان مراجعه خانه به خانه هم وجود ندارد.لذا با اجتماعی شدن سلامت در قالب کانون محله تلاش می کنیم ارتباط بین افراد با پایگا ههای سلامت برقرار شود تا برای سلامت افراد ،پرونده الکترونیک تشکیل گردد.

وی همچنین از تشکیل کانون سلامت محله در حمیدیان شهر رشت بعنوان تحولی در حوزه سلامت نام برد.  

نقش تک تک اعضای هیئت علمی در برنامه راهبردی تاثیر گذار است 

این مقام مسئول در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه برای هرگونه سیاست اتخاذی باید به سازمانهای نظارتی پاسخگو باشیم،گفت: دانشگاه در ارائه خدمات توانمند است و آرامش بسیار خوبی در دانشگاه حکمفرماست و منصفانه نیست با توجه به ثمرات برنامه راهبردی دانشگاه، بگوییم ناتوان هستیم. سیاست ما شفاف است و برای مقابله با هر شرایطی آمادگی داریم.

یوسف زاده گفت: هدفم پاشیدن این بذر بود بدون اینکه به حضورم تا پایان این برنامه فکر کنم چون ایمان دارم  درخت تنومندی در آینده خواهیم داشت که در مقابل تهدیدات آسیب نخواهد دید.

وی با بیان اینکه اخبار دانشگاه فقط بدهی ها نیست،یادآور شد: اگر نمی توانستم مشکلات مالی را رفع کنم هرگز این مسئولیت را نمی پذیرفتم و برای رسیدن به هدف ارتقای سلامت جامعه،در مقابل هر نوع تهدیدی می ایستیم و عقب نشیتی نمی کنیم.

ارسال شده در پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷ بعدازظهر
کد خبر: 7677190
آخرین خبر ها
گزیده خبرها