فناوری‌های نوین یکی از شاخص‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است
بخشدار خمام :

فناوری‌های نوین یکی از شاخص‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است

اسرار امروزنماینده عالی دولت در بخش خمام اظهار داشت: سید علی موسوی همچون یک سرباز در اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه می کند و به درستی شعار اقتصاد مقاومتی را در عمل نشان داد  و در شرایط سخت ، تا جایی پیش رفت که امروز به عنوان کشاورز نمونه مطرح است.

همزمان با هفته جهاد کشاورزی رضا مهدوی بخشدار خمام با حضور در روستای اشکیک به سراغ سید علی موسوی کشاورز نمونه خمامی رفت تا ضمن خدا قوت ، پای صحبت و درد دل وی بنشیند. به گزارش پایگاه اسرار امروز، در این بازدید که مهندس مهدی رجبی شهرستانی مدیر جهاد کشاورزی خمام هم وی را همراهی می کرد، سید علی موسوی اظهار داشت:  برای کارم احترام قائلم و عشق می ورزم . از صفر شروع کردم روی پای خود ایستادم و 15 هکتار زمین کشاورزی دارم.

وی که متولد 1346 و اهل روستای تازه آباد خواچکین از توابع بخش خمام  است و علاقه ی زیادی  به حرفه خانوادگی خود دارد، در ادامه این بازدید گفت: زمین کشاورزی  را "صندوقچه گنج”  می دانم و خداوند متعال بهترین امکانات و منابع آبی و خاکی را به کشور ما عطا کرده است و باید همواره با استفاده بهینه از این منابع قدردان پروردگار باشیم.

این کشاورز نمونه ای که 4 دوره  عضو شورای این روستا است و در کنار کشاورزی برای عمران و آبادی روستا بی منت و خالصانه اقدام می کند، یادآور شد: در گذشته شاید استفاده از شیوه های سنتی در بخش کشاورزی قابل قبول بود  اما امروزه با افزایش جمعیت استفاده از روش های قدیمی جوابگو نیست. بنابراین نیاز است که مسئولان نسبت به رفع دغدغه های کشاورزان در زمینه کشاورزی مدرن، همت کنند.

موسوی با اشاره  به توصیه جهاد کشاورزی مبنی بر عدم استفاده از سموم کشاورزی، خاطرنشان کرد: از سموم کشاورزی در تولید برنج استفاده نمی کنم.

این کشاورز نمونه گفت: استقبال مردم کشور از برنجهایی که  بدون استفاده از سموم تولید می شوند بسیار قابل توجه است و هیچ مشکل برای فروش ندارم و در سراسر ایران مشتری دارم.

وی  در ادامه از رییس جوان ، بومی،خوش ذوق و پیگیر جهاد کشاورزی خمام  تشکر کرد و افزود : آقای مهندس رجبی بطور مرتب به کشاورزان مراجعه می کند و از هیچ  تلاشی برای رفع مشکلات آنان دریغ نمی کند.

وی ضمن تقدیر از رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برای انتصاب چنین مدیران جوان و توانمند ،افزود: با تمام وجود گرمای دستان مهندس رجبی را در رفع مشکلات کشاورزان منطقه حس کرده ام.

این کشاورز نمونه در ادامه سخنانش به طرح توسعه کارخانه برنجکوبی خود در بخش سورتینگ و بسته بندی اشاره کرد و گفت: برای سورتینگ و بسته بندی برنج در سامانه کارا ثبت نام کردم تا بتوانم برای تجهیز و خرید دستگاههای سورتینگ و بسته بندی تسهیلات دریافت کنم.

وی با انتقاد از تاخیر در پرداخت تسهیلات سامانه کارا گفت: اگر تسهیلات سامانه کارا را به موقع دریافت می کردم قیمت تمام شده تجهیزات سورتینگ و بسته بندی برنج به مراتب ارزانتر تمام می شد.

موسوی با اشاره به اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومانی برای احداث سورتینگ و بسته بندی برنج در این مجموعه ، یادآور شد: اگر به موقع تسهیلات خود را دریافت کنم می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح بخش سورتینگ و بسته بندی برنج این مجموعه باشیم.

مهندس مهدی رجبی رییس مرکز جهاد کشاورزی خمام در ادامه این بازدید با اشاره به اینکه اعتقاد دارم که نباید صرفا پشت میز بنشینیم، گفت: طرحی جدید در بخش خمام اجرا کردیم بدین صورت که هر هفته با حضور روستا به روستا ، با کشاورزان روستاها در خصوص چالشها و موانع احتمالی تبادل نظر می کنیم و به دنبال کشاورزان چند پیشه و نمونه هستیم.

رییس مرکز جهاد کشاورزی خمام با بیان اینکه در طول چندین هفته توانستیم بازدید میدانی از 44 روستای بخش خمام داشته باشیم، افزود: در این بازدیدها توانستیم کشاورزان خیلی خوبی در این روستاها کشف کردیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای بسیار زیاد  در بخش کشاورزی خمام  گفت: ما به دنبال کشاورزانی هستیم که بتوانند تمام حلقه های تولید را انجام دهند و آقای سیدعلی موسوی یکی از معدود کشاورزان بخش خمام است که تقریبا تمام حلقه های بخش کشاورزی اعم از شالیزار،برنجکوبی و سورتینگ و بسته بندی برنج،استخر پرورش ماهی ،پرورش ماهی قزل آلا، صنوبر کاری،گاوداری،پرورش اردک و ... را در مجموعه خود ایجاد نموده است.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش خمام در پایان اضافه کرد: با تشویق کشاورزان توسط آقای سید علی موسوی، 70 هکتار بصورت نیمه مکانیزه و بدون استفاده از سموم کشاورزی در این روستا برنج تولید می شود و تنها کشاورز بخش خمام  است که یک کارخانه برنجکوبی در میان مزارع خود احداث کرده و تلاش می کند با تجربه خود کشاورزی روستا را بهبود ببخشد.

رضا مهدوی بخشدار خمام در این بازدید با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان گیلان با حمایت از چنین کشاورزانی نمونه، گفت: راهکارهای عمده اقتصادی کردن فعالیت ها در روستاها منجر به توسعه همه جانبه و تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها و حمایت از تولیدات داخلی می‌شود که در قدم نخست برای توسعه روستاها، مشارکت دادن مردم در فعالیت های اقتصادی است.

بخشدار خمام یادآور شد: وارد کردن و دخالت دادن فناوری‌های نوین در عرصه فعالیت‌های اقتصاد روستایی از طریق حمایت‌های دولت که خود یکی از شاخص‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و ماشینی است می تواند از مهاجرت روستاییان به شهر و اضافه شدن تعداد بیکاران در شهرهای استان نیز می‌کاهد.

نماینده عالی دولت در بخش خمام اظهار داشت: سید علی موسوی همچون یک سرباز در اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه می کند و به درستی شعار اقتصاد مقاومتی را در عمل نشان داد  و در شرایط سخت ، تا جایی پیش رفت که امروز به عنوان کشاورز نمونه مطرح است.

وی با اشاره به ایجاد 5 اشتغال ثابت توسط این کشاورز نمونه ،تاکید کرد: گیلان پهنه بسیار خوبی در کشاورزی دارد و می تواند برای جامعه ما غذا تولید کند.

وی در پایان ضمن تقدیر از این کشاورز نمونه گفت: چنین کشاورزان نمونه ای کمر همت را بستند و روی مهاجرت و نا امیدی را خط قرمز کشیدند.

ارسال شده در سه‌شنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۳ بعدازظهر
کد خبر: 7063414
آخرین خبر ها
گزیده خبرها